Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 16:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: for-/effekt-forstærker spm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 15 Maj 2004 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

jeg har undret mig lidt over at kun nad laver forforstærkere med variabel udgang, så med chance for at spørge dumt:

hvordan, og i hvilke enheder måles "udgangsniveauet"?

kan man, forudsat at udgangsniveauet er det samme, bruge to forskellige effekttrin i samme stutup?

hvis der er nogle der lige gider at skrive et par linjer til en teknik newbie, ville jeg blive glad.....

på forhånd tak.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2004 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

slet ingen ideer? er der ingen tech-wiz's online?

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Sendt: 16 Maj 2004 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

En forklaring kunne være at Nads nyere amps ikke har indgangsfølsomhedsregulering som mange andre især professionelle amps har. Da det i hifi verdenen af lidt uforståelige grunde bliver set ned på. Så NAD har valgt at sætte det på preampen så det bliver en lidt mere usynelig feature. Lidt til grin, men de har garanteret solgt flere effekt amps på den bekostning.

Udgangsniveauet er opdelt i forskellige klasser. 0,77 volt som er standart inden for hifi. 1,4 volt som bruges meget inden for den professionelle verden. 26 db konstant gain som også hovedsageligt er en professionel feature. Holfi har sin egen dimension så det passer ikke med noget som helst så vidt jeg husker.

Load og gain matching både på linie og output niveau er helt essentielt for en precis transfer (god lyd) og er accepteret fact inden for den professionelle verden, hvor det i hifi verdenen er mere mystik og hokuspokus at få ting til at lyde godt. Fx at bruge en preamp der er designet til 0,77 volt til en amp med 1,4 kan sagtens spille, men lyden er ofte tam og ulevende.

Ved ikke om det var det her du spurgte til..men ellers bare spørg igen

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2004 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

spm er er egentlig om jeg ved at finde to effekttrin (en kraftig til bas og en mindre til mellemton/diskant) med samme spænding og gain, kan sættes til samme forforstærker, eller om jeg død og kritte er tvunget til at investere i to nøjagtig ens effekttrin??

jeg syntes nemlig det er lidt meget spild af resourcer at benytte en 2x150 watt eller endda 2x200 watt tilkun at drive diskanten (på f.eks. et par stander højtalere) 

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2004 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

flere bud?

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 17 Maj 2004 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Hvis de har samme følsomhed / forstærkning, kan jeg ikke umiddelbart se nogen problemer.

Der kan måske være klangforskelle på de forskellige forstærkere, der kan være forstyrrende (ikke godt lydende). Om du kan høre det, må du selv finde ud af.

Tilbage står, om følsomhederne for dine basser hhv. mellemtone/diskant er ens? Og hvad med delefiltre? Før eller efter effektforstærkerne?

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

musifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 17 Maj 2004 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

spm er er egentlig om jeg ved at finde to effekttrin (en kraftig til bas og en mindre til mellemton/diskant) med samme spænding og gain, kan sættes til samme forforstærker, eller om jeg død og kritte er tvunget til at investere i to nøjagtig ens effekttrin??

jeg syntes nemlig det er lidt meget spild af resourcer at benytte en 2x150 watt eller endda 2x200 watt tilkun at drive diskanten (på f.eks. et par stander højtalere) 

Hej Kim,

hvis bare følsomheden (eller forstærkningen, det er to sider af samme sag) er fuldstændig ens kan du godt bruge to iøvrigt forskellige effekttrin. Du skal selvfølgelig holde øje med om belastningsimpedansen forforstærkeren ser ind i bliver for stor - her er der tale om indgangsimpedanserne for de to effekttrin i parallel:

Z= (Z1 * Z2) / (Z1 + Z2)

Det er sjældent et problem, men der er nogen fabrikater der sværger til lav indgangsimpedans.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2004 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

hmm.. jeg tror jeg er blevet lidt klogere, men jeg skal åbenbart kigge mig godt for...

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 17 Maj 2004 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

Oftest er det nu billigst og bedst at købe eet godt effektrin. Det reducere antallet af fejlkilder væsentligt!

Prøv en Crown Power tech 2.1, Jeg har en bekendt der bruger den på ti3k og det lyder fantastisk (skal lige nævnes at han har modificeret delefilter i )

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2004 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

ja, men jeg vil gerne køre med to... som du tidligere selv har nævnt, så stirrer man sig nogle gange blind på en bestemt løsning/hifi mærke

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 17 Maj 2004 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

he he ja det kender jeg alt for godt..det tog mig lang tid at indse at Store flotte lysende Vu metre ikke spillede godt (technics) hehe

Hvis du rent elektrisk vil sikre dig at det hænger sammen så ta et test cd el tone generator, mål udgangspændingen på dine effekt amps og gain match indtil de smider det samme ud.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2004 kl. 16:05 | IP-adresse registreret  

hmm... står den slags ikke i en manual eller på producent hjemmeside?

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes