Forfatter |
|
mathiasen Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 94
|
Sendt: 21 Oktober 2024 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle. Jeg overvejer at købe en Crown XLS 1002 eller 1502 til at drive mine JBL L100T. Lige nu har jeg en lille NAD D3020 foran dem, og de kommer slet ikke til sin ret, der er ingen smæk på. Men jeg vil gerne have styr på forforstærker-delen (volumenkontrollen) inden jeg bestiller sådan en Crown. Min NAD har desværre ikke pre-out. Hvad kan I mon anbefale? Jeg er ved at være rundtosset af at kigge Low budget, gerne XLR ud, har ikke brug for en masse features, eller hifi-salgstricks. Har kigget brugt efter fx NAD 106 eller 116, men der er ikke rigtigt noget til salg, og elektronikken har jo en del år på bagen i sådan en sag. Ellers har jeg set lidt på forskellige afskygninger af dette, men er i tvivl om det vil fungere da den er passiv: swissonic Input er Ipad/usb -> DAC -> RCAkabel til forforstærker/volumenkontrol -> effektforstærker -> JBL L100T
|
Til top |
|
|
Uller Forum Bruger

Bruger siden: 24 Februar 2015 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 56
|
Sendt: 21 Oktober 2024 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da for syndt til,de jbl`er 😏 køb dog noget vellydende istedet for kræfter du ikke har brug for ( eller helt andet set op. )
JBL 100 er en westcoast hjt. Med den lyd det indebærerer 👍👍👍 men der skal da en vellydende forstærker til sådan et sæt
JBL. De kan ikke spille disco alligevel. Find dog ALT andet en Crown. Rotel,Nakamichi, Denon, audiolab, Marantz, Sirius, mfl.
afhænger af dit budget. Men Crown, det synes jeg er lidt syndt, de jbl skal havde en varmrlydende strømstærk forstærker 👍👍
👍 behøver ikke være mere end 80-120 watt, de tåler ikke mere end det 😏 så hellere STRØM ( gælder stort set ALT der skal
lyde som tiltænkt ). Kun et hint, og en undren over dig valg 👍👍👍 men hvar sin smag ……. God vind med købet ( de findes
som regel på dba, gul eller andre som hifishark mfl. men dig valg lyder som du skal spille discohøjt,det vil JBL 100 aldrig helt
kunne uanset watt ….. ment på den gode måde,👍👍👍
__________________ Mvh. Uller
|
Til top |
|
|
Johannes2 Forum Bruger

Bruger siden: 30 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 25
|
Sendt: 21 Oktober 2024 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fint indlæg og enig i betragtningerne af Uller.
At finde den rette forforstærker til rette pris, hvis det skal være xlr, er svært (synes jeg).
Hvis jeg ser bort fra xlr, synes jeg at den LA Audio er interesant, om end den ligger noget over prisen på de nævnte NAD
apparater.
På et tidspunkt så jeg en NLE forforstærker til salg på Facebook til 1500, men jeg kan i skrivende stund ikke finde den. NLE
forforstærkere er ofte med XLR. Jeg har selv en NLE forforstærker i skabet, men jeg kan ikke få hul igennem og har ikke givet op
på den (endnu).
Ad effektforstærkere, så så jeg en Denon POA2400 til salg til fornuftige penge samt en Musical Fidelity P270 til salg (til lidt for
mange penge -men den lyder godt).
Jeg håber, du finder, hvad du søger.
Johannes
|
Til top |
|
|
mathiasen Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2024 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for at udvidde min horisont :) Det er meget værdsat.
Jeg er ikke låst fast på noget :) Og har heller ikke købt noget endnu, har bare læstog forsøgt at pejle mig i en retning der kan
give mere glæde ved at have dem stående.
Jeg savner noget der kan give smil på læben og lidt følelse i mellemgulvet. Jeg ved de kan, mangler bare det rette til at drive
dem. :D Vil ikke investere for meget, da jeg sparer op til andet legetøj også :)
De skal ikke spille diskotekshøjt, men står i et 40m2 rum med loft til kip, så der skal ganske rigtigt noget power til.
Jeg har også kigget i retning af ældre Marantz integr forstærkere. Husker min fars gamle PM64 spillede fabelagtigt, lunt og
nærværende. Måske det var en bedre investering at finde sådan en eller måske PM84 hvis muligt.
|
Til top |
|
|
Johannes2 Forum Bruger

|
Sendt: 21 Oktober 2024 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft en Marantz PM84 mk2 og var utrolig godt tilfreds med den. Mellemtonen og den “bamsede” basgengivelse er noget
af det bedste jeg har hørt. Dog skal man sikre sig at eksemplaret er i god stand før køb.
Hvis jeg falder over noget interessant, skriver jeg her på tråden.
|
Til top |
|
|
Gekkofinger Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2015 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1109
|
Sendt: 21 Oktober 2024 kl. 19:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville lægge ud med en ok god pre, evt en med DAC/Streaming indbygget? Syntes at forforstærkeren betyder mere end
effekten, hvis der skal vælges. Der kan leges mere med pre/power stuff.......
|
Til top |
|
|
Music-Nerd Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2022 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 169
|
Sendt: 21 Oktober 2024 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBL L100T får Stor ros for teknisk kunnen.
Jeg tænker da også du bør finde en hifi forstærker. Lidt søgen på dba i "perfekt stand" og prislejet 2500-4000 kr. gav flg.
eksempler: Integreret forstærker SAT Amplifix 115 W. 1 sæt XLR input. JVC, AX-A 661, 140 W. ikke XLR. I hvert fald
tænker jeg du får bedre hifi lyd med en brugt strømstærk Hi-fi forstærker end en ny Crown.
|
Til top |
|
|
Uller Forum Bruger

Bruger siden: 24 Februar 2015 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 56
|
Sendt: 22 Oktober 2024 kl. 16:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor xlr ud ? Xlr bruges hvis LANGE signalkabler, ellers er det sjældent en gevinst …… medmindre grejet er fuldt balanceret
😏 køb evt. en GOD integreret til 5-10.000,- brugt (2x80 til 150 watt, eller rør i samme klasse ) så er du en del længere end
crown og forforstærker, crown er PA/Disco eller til subwoofer ☹️ ikke noget der retfærdiggør dine JBL. Drop dit xlr og køb en
GOD integreret, hvis det skal være budget 👍👍👍 du har formodentligt INTET at bruge xlr. Til …… medmindre det meste af dit
budget Skal ofres på kabler 😏😏😏 integrerede forstærkere til 5000,- kan altså Rigeligt til dine JBL.
__________________ Mvh. Uller
|
Til top |
|
|
mathiasen Forum Bruger

|
Sendt: 24 Oktober 2024 kl. 08:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har droppet mine planer og fremskaffet et nyserviceret og meget velbevaret eksemplar af en Marantz PM-64 mk2 Der gerne skulle lande med posten
idag eller i morgen.
2x100w i 8ohm og ren klasse A de første 25W.
XLR var mest for at kunne lege med lidt flere muligheder i fremtiden, men fåk it.. Nu bliver det ren retro.
|
Til top |
|
|
Johannes2 Forum Bruger

|
Sendt: 24 Oktober 2024 kl. 09:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den forstærker bliver du glad for, det er jeg overbevist om.
|
Til top |
|
|