| Forfatter |
|
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
Bruger siden: 07 September 2003 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1117
|
| Sendt: 04 Juni 2004 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
I ordbogen står der det er en lille forstærker bandit, men kan nogen sige noget om hvor de bruges? Mange piller ved disse opamps og opnår dermed en bedre lyd?? Måske er opamps noget der bliver sparet lidt på fra mange producenternes side generelt? Nu har jeg en Audio Note DAC og måske ligger der en "nem" ´"billig" opgradereing og venter, i form af forbedring af opamps?
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 04 Juni 2004 kl. 12:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. High Fy skrev:
|
I ordbogen står der det er en lille forstærker bandit, men kan nogen sige noget om hvor de bruges? Mange piller ved disse opamps og opnår dermed en bedre lyd?? Måske er opamps noget der bliver sparet lidt på fra mange producenternes side generelt? Nu har jeg en Audio Note DAC og måske ligger der en "nem" ´"billig" opgradereing og venter, i form af forbedring af opamps?
|
|
|
Jeg tror ikke at der er meget at hente ved en audio note DAC.
De er "heldigvis" ofte lavet uden Opamps. __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
solu Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 419
|
| Sendt: 04 Juni 2004 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
I High-Fidelity nummer 5 2003, som sikkert kan findes på dit bibliotek, er der en artikel omkring op-amps. __________________ Roder med digital afspilning
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
|
| Sendt: 04 Juni 2004 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Mr. High Fy skrev:
|
|
|
|
De er "heldigvis" ofte lavet uden Opamps.
|
|
|
Vil det sige at opamps er en dårlig ting? Hvor sidder ellers opamp i de forskellige elektronik kasser?
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2004 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. High Fy skrev:
LGrau skrev:
Mr. High Fy skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Vil det sige at opamps er en dårlig ting? Hvor sidder ellers opamp i de forskellige elektronik kasser?
|
|
|
Det er nok lidt af et "religionsspørgsmål". En opamp består af en hel del transistorer, så her får man ikke en simpel signalvej(få komponenter i signalvejen). derudover skal der bruges kraftig modkobling, når opamp benyttes...
Opamps er nemme at bruge, derfor benyttes de ofte.. __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
|
| Sendt: 04 Juni 2004 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Mr. High Fy skrev:
LGrau skrev:
Mr. High Fy skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Det er nok lidt af et "religionsspørgsmål". En opamp består af en hel del transistorer, så her får man ikke en simpel signalvej(få komponenter i signalvejen). derudover skal der bruges kraftig modkobling, når opamp benyttes...
Opamps er nemme at bruge, derfor benyttes de ofte..
|
|
|
Kan du sige noget om hvad Audio Note bruger, i stedet for opamps? Sagt på en anden måde, hvad er erstatningen for opamps?
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2004 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audio Note bruger en modstand til at kovertere udgangen fra DAC chippen til spænding. Derefter sendes signalet gennem en transformator.
Det kan ikke gøres meget mere simpelt.. her er teoretisk set transformatoren der er den "slemme" komponent.
Jeg ved ikke om alle Audio note DAC bruger samme princip. Hvis jeg fik at vide hvilken model du har kunne jeg kigge lidt på det.. __________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
|
| Sendt: 04 Juni 2004 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
|
Audio Note bruger en modstand til at kovertere udgangen fra DAC chippen til spænding. Derefter sendes signalet gennem en transformator.
Det kan ikke gøres meget mere simpelt.. her er teoretisk set transformatoren der er den "slemme" komponent.
Jeg ved ikke om alle Audio note DAC bruger samme princip. Hvis jeg fik at vide hvilken model du har kunne jeg kigge lidt på det..
|
|
|
Jeg har den der hedder DAC 1.1X (modificeret med AN kobber folie i udgangen og en ny super AD chip) (og det kan høres )
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2004 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. High Fy skrev:
LGrau skrev:
|
Jeg ved ikke om alle Audio note DAC bruger samme princip. Hvis jeg fik at vide hvilken model du har kunne jeg kigge lidt på det..
|
|
|
Jeg har den der hedder DAC 1.1X (modificeret med AN kobber folie og super AD chip) (og det kan høres )
|
|
|
Ok ser ud til at være en super fornuftig DAC.
Den bruger ingen opamps. Der er benyttet rør til konvertering mellem strøm og spænding..
Med modifikationerne tror jeg ikke at der er meget at hente ved at tweake DAC'en. Mit bedste bud ville måske være at prøve nogle forskellige rørtyper..
Jeg har ikke den helt store kendskab til rør, men der har været et par tråde herinde..
__________________ Mvh Lennart
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
| Sendt: 04 Juni 2004 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan se at den bruger to 6922 rør, en god erstatning ville være et par Siemens E188CC. Jeg bruger dem selv i min forstærker og det gav især en mere fast og klar diskant.
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
|
| Sendt: 04 Juni 2004 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
tubefreak skrev:
| Jeg kan se at den bruger to 6922 rør, en god erstatning ville være et par Siemens E188CC. Jeg bruger dem selv i min forstærker og det gav især en mere fast og klar diskant. |
|
|
Jeg bruger faktisk Siemens rør. Jeg har ikke prøvet andre end dem, og nogle Philips rør, der desværre var noget galt med. Men det kunne da være sjovt at prøve nogle af de gamle NOS rør. Bare for hifi-sygens skyld 
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
| Sendt: 04 Juni 2004 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ofte været ude for defekte Philips rør bla. mikrofoni , derimod har jeg god erfaring med Siemens som du også selv bemærker. 6922 = ECC88 eller 6DJ8. E188CC er et ECC88 der er meget nøjagtigt i fremstilling og tekniske data og derfor den bedre lyd og længere holbarhed.
|
| Til top |
|
| |
Mr. High Fy Lukket konto

Ønsker konto på standby
|
| Sendt: 05 Juni 2004 kl. 07:03 | IP-adresse registreret
|
|