Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Yamaha MX1 eff. forst (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Poppe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 25 Juni 2004 kl. 13:37 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg overvejer lidt at købe en brugt Yamaha MX1 eff. forstærker. Først og fremmest: Jeg går ud fra at den skal forbindes til min Yamaha RXV1400RDS vha. pre out stikkene - korrekt?

Derudover hvordan virker det ved surround kontra stereo? vil den kun levere den ekstra power til fronterne i surround?

Vil jeg få noget ud af at udvide med sådan en svend? højttalerne er et par B&W DM604,S3

Mvh
Carsten

Til top Vis Poppe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poppe

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 Juni 2004 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ganske vist ikke ejet en MX1'er...men næsten , har haft en MX2....

- Jo, du skal tilslutte den via pre-out stikkene

- "Hvordan det virker ved surround kontra stereo ? "....øhhh, hvad mener du ?..Hvis du tænker på at surr. lyden vil blive meget bedre tvivler jeg...men stereomæssigt mener jeg afgjort at der vil være noget at hente. ( som udgangspunkt er Yamaha'en jo en stereo-forstærker )

- Ja, den vil i den grad levere extra "skub" i dine fronthøjtalere, og vil alt andet lige også spille bedre end din nuv. receiver ( selvom det jo i forvejen er en "tung dreng" )

Rent lydmæssigt synes jeg at MX2 er meget analytisk i lyden, og hælder lidt imod det "lyse" i lyden - og har masser af kraft.. Har fået fortalt at MX1 er/har samme lyd blot er den endnu mere "forfinet" i lyden samt kraftigere.

Hvad skal du iøvrigt gi' for den ?

mvh.

Jesper/Oldhifinut

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

Poppe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2004 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

Jesper Andersen skrev:

- "Hvordan det virker ved surround kontra stereo ? "....øhhh, hvad mener du ?..Hvis du tænker på at surr. lyden vil blive meget bedre tvivler jeg...men stereomæssigt mener jeg afgjort at der vil være noget at hente. ( som udgangspunkt er Yamaha'en jo en stereo-forstærker )

- Ja, den vil i den grad levere extra "skub" i dine fronthøjtalere, og vil alt andet lige også spille bedre end din nuv. receiver ( selvom det jo i forvejen er en "tung dreng" )

mvh.

Jesper/Oldhifinut

Hej
Jeg mener om effekten vil blive fordelt ud til alle 5 højtt. ved surround, eller om det kun er til fronten. og om disse så evt. vil spille højere end resten ved surr.

I stereo bliver effekten, fra receiveren, da "lagt" oven i effekt forst. eller bliver den sat ud af funktion?

Jeg har ikke nogen på krogen lige pt. men kan se at der er en til salg til 5k - ved dog ikke om det er i overkanten - det er vel ved at være en gammel svend.

Mvh
Carsten

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 25 Juni 2004 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

køb.

Poppe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2004 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
køb.

Hæhæ - sad lige og overvejede om det måske var nok med en MX2'er - Er der så stor forskel på den og storebror?

Men Kim du synes at det er billigt for 1'eren?

Mvh
Carsten

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2004 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Poppe skrev:
[QUOTE=Jesper Andersen]

mvh.

Jesper/Oldhifinut

Hej
Jeg mener om effekten vil blive fordelt ud til alle 5 højtt. ved surround, eller om det kun er til fronten. og om disse så evt. vil spille højere end resten ved surr.

Nej, Yamaha'en vil kun spille på de tilsluttede front højtalere.

Jeg havde min MX2 ( 2x 150W ) tilsluttet en Sony receiver ( 2x 90W ), og kunne ikke høre forskel i lyd-nivauet ved surr. lytning
- men på bagsiden af Yamaha'en kan du regulere indgangs-signalet, så du kan kompensere, hvis du finder det nødvendigt

I stereo bliver effekten, fra receiveren, da "lagt" oven i effekt forst. eller bliver den sat ud af funktion?

- Nej. Og hvor skulle dine frønthøjtalere få signalet fra ?...du har jo tilsluttet dem til din Yamaha.

Jeg har ikke nogen på krogen lige pt. men kan se at der er en til salg til 5k - ved dog ikke om det er i overkanten - det er vel ved at være en gammel svend.

Ja, kr. 5.000 er i overkanten - den kostede kr. 10.000 fra ny - fik i sin tid en MX1 tilbudt til kr. 4.000 .....................................valgte at "spare" lidt og købte MX2

- Men overvejer du Yamaha'en som en "styrkelse"/forbedring af dit nuværende stereo set-up, eller er det fordi du vil have mere "krudt" på dit surround ?

mvh.

J/Oldhifinut

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

Poppe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2004 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Højttalerne er tilsluttet hvilken een af yamaherne? (effekt eller surr.?)

JEg vil bruge den som en styrkelse af stereo og så køre "uden om den" i surround.

Mvh

Carsten

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2004 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Poppe; Ups dit seneste indlæg krydsede lige mit indlæg........Forskellen på MX1 og MX2 er - i mine øjne ( ører) - ganske små; den har ganske vist en lidt højere effekt, afgiver en anelse mere strøm - men ikke meget mere. Forskellen på kampvægten er ca. 4-5 kg, men det er primært p.g.a. nogen sværere/tungere køleprofiler og tykkere kabinets-plader, IKKE så meget p.g.a. "tungere" strømforsyning. Og begge er opbygget i dual-mono ( MX2 har samlet 94.000mFarad i udgangen - ikke dårligt )

Om du skal vælge1'eren fremfor 2'eren...tja ?????...bum-bum.....det er vel et spm. om hvor "entusiastisk" du er.......jeg valgte MX2, så jeg er nok ikk' særlig "entusiastisk"

mvh.

J.Oldhifinut

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2004 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Poppe]

Hej igen

Højttalerne er tilsluttet hvilken een af yamaherne? (effekt eller surr.?)

Nå ja, forvirring - min fejl; mente Effekten

JEg vil bruge den som en styrkelse af stereo og så køre "uden om den" i surround.

Det virker sgu' temmeligt besværligt  - så skal du da bytte om på ledningerne hver gang du skifter fra det ene til det andet  -tror du ikke at du bliver træt af det ?...og HVORFOR ikke bruge din eff. til surr. ?

Mvh

J/Oldhifinut

sims
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Juni 2004 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

du er hvis ikke så skrap til det her hifi hva.?

dine front højt. skal sættes til MX1, du kan ikke "køre uden om den i sur. med mindre du skrifter dine højt. over på din recvier hver gang du skal se film......

Til top Vis sims's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sims

Poppe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2004 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

sims skrev:

dine front højt. skal sættes til MX1, du kan ikke "køre uden om den i sur. med mindre du skrifter dine højt. over på din recvier hver gang du skal se film......

Vi kan ikke være gode til det hele jo

Hvordan skal den så forbindes hvis jeg også vil bruge den i surround?

Carsten

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juni 2004 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Poppe skrev:
[QUOTE=sims]

Vi kan ikke være gode til det hele jo

Hvordan skal den så forbindes hvis jeg også vil bruge den i surround?

- Som ovenfor beskrevet; via pre-out fra din receiver, og dine fronthøjtalere tilsluttes til din eff............ VOILA, så er du ( godt) kørende

mvh.

J.

sims
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 25 Juni 2004 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

det var ikke for at være efter dig.  så jeg håber ikke du tog det surt..?

men som sagt, sat den på din pre out, så er du kørende...

Til top Vis sims's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sims

Poppe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juni 2004 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

sims skrev:

det var ikke for at være efter dig.  så jeg håber ikke du tog det surt..?

men som sagt, sat den på din pre out, så er du kørende...

No hurt feelings

Fortsat god WEEKEND

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes