Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 17:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker forvirring?! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Plys
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2004
Status: Offline
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Hej!

Er ret grøn på det her område, så håber i kan hjælpe mig lidt!

Har lidt spørgsmål om forstærkere, da jeg stort set intet ved om det!

- Hvad er forskellen på en digital og en analog forstærker?

- Hvad er forskellen på en reciever og en forstærker?

- Hvad er forskellen på en effekt forstærker og en for forstærker?

- Hvad vil det sige at en forstærkers effekt f.eks. er 7 x 120 watt ved 8 ohm og noget andet ved 4 ohm? hvad har ohm at sige?

Det var vidst alt jeg havde for denne gang... Bær over med mig hvis det er nogle tåbelige spørgsmål, men fatter minus på det område her!

Til top Vis Plys's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Plys

Spider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

receiver er med indbygget radio. ohm=modstand. flere ohm mere modstand. så hvis du har 4ohm spiller du højere end med 8ohm ved samme styrke...
Til top Vis Spider's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spider

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

måden det forstærkes på, det er meget teknisk, men de forskellige producenter har en masse materiale om det. digitale forstærkere bruges for det meste i subwoofere, og der er nogle få producenter der laver "alm" stereo forstærkere med digital teknologi i rigtig god kvalitet (og dyrt..)

en reciever er en forstærker med en radio

en effekt forstærker leverer srtøm til højttalerne, en forforstærker forstærker signalet fra f.eks cd afspiller, og sender det videre til effektforstærkeren

ohm er modstand. flere ohm, lavere effekt, og lavere beslastning på forstærkeren. omvendt er en belastning på 0 ohm = med en kortslutning

der er ingen dumme spørgsmål... man skal kunne kravle før end at man kan gå..

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
reciever er en forstærker med en radio

Ved ikke om i skriver det med vilje.
Det staves 'receiver'.
Kommer af 'to receive'. At modtage.

Sorry, skar i øjnene.

mvh
Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

Spider
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 Juli 2004 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

micjac skrev:
kim olsen skrev:
reciever er en forstærker med en radio

Ved ikke om i skriver det med vilje.
Det staves 'receiver'.
Kommer af 'to receive'. At modtage.

Sorry, skar i øjnene.

mvh

jeg skrev det rigtigt "Receiver"

Til top Vis Spider's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spider

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2004 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

nej nej.. stave fejl... eller også er det amerikansk..

Plys
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juli 2004 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Hvad er en rørforstærker så?

Forstår stadig ikke helt det med ohm! Men det er nok bare mig der er dum!

I må os godt lige forklare lidt mere om det der med for- og effekt forstærkere. Jeg har f.eks. kigget lidt på en denon avr 3803. Er det er for- eller effekt forstærker? Eller er det begge dele?

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2004 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

en rørfosrstærker benytter.. ja rør i stedet for ringkernerstrømforsyning(endnu mere teknisk) (tror jeg nok). de spiller anderledes, med en "glød" og er generelt dyre..

det med ohm'en kommer senere hen... det lærer man hen ad vejen, ellers kan du alternativt læse en masse, men det er tungt teoretsik stof...

en 3803 er begge dele, altså en integreret (surround)forstærker. når man snakker om forstærkere generelt menes der en forstærker der både indeholder for og effekt, en integreret... ja total forvirring... men det lærer man hurtigt...

Plys
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2004 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

ok. Men vil det sige at man så f.eks. kan købe en ekstra effekt forstærker til sin integreret forstærker, for at få en større udgangseffekt? (eller hvad det nu hedder?)

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2004 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

ja.... eller man kan bi ampe, altså to effekter til at drive højtalerne (en til diskant/mellemtone, en til bassen)

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 Juli 2004 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Plys skrev:

Hvad er en rørforstærker så?

Forstår stadig ikke helt det med ohm! Men det er nok bare mig der er dum!

I må os godt lige forklare lidt mere om det der med for- og effekt forstærkere. Jeg har f.eks. kigget lidt på en denon avr 3803. Er det er for- eller effekt forstærker? Eller er det begge dele?

Denon AVR-3803 er en surround-receiver, hvilket inkluderer for- og effektforstærker samt radio og surrounddekoder i samme kasse!

Plys
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2004 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Har lige et tillægsspørgsmål! på nogle receivere er der også indgange/udgange til billede! Hvad skal man bruge det til? hvorfor ikke bare køre billedet direkte fra dvd afspilleren over i fjernsynet? Hvad er fordelen ved at kører det igennem en forstærker?

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 Juli 2004 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Hej plys

Det kan være OSD (on screen display) funktioner/indstillinger du så kan se på din skærm...

og det kan også i nogen tilfælde være en vælgerfunktion lige som man vælger cd-tape osv. men bare billed  såsom video dvd playstation osv. 

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Blast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

plys du skal vide at du ikk er den eneste her som er 2tal på bar bund.. jeg ligger selv og roder rund med samme nspørgsmål opp i mit lille beskedne hoved
Til top Vis Blast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Blast Besøg Blast's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Blast skrev:
plys du skal vide at du ikk er den eneste her som er 2tal på bar bund.. jeg ligger selv og roder rund med samme nspørgsmål opp i mit lille beskedne hoved

Så er det bare at skyde løs, og suge til dig af viden

narly
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

Fint nok du spørger Plys, vi er her jo for at hjælpe hinanden, men et lille venskabeligt råd ville være at prøve at kigge i den ordbog hifi4all har lavet. Du kan finde linket ude på forsiden.

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

en rørfosrstærker benytter.. ja rør i stedet for ringkernerstrømforsyning(endnu mere teknisk) (tror jeg nok). de spiller anderledes, med en "glød" og er generelt dyre..

Nej ! Der benyttes elektronrør i stedet for transistorer. Ringkernerstrømforsyning er noget helt andet - sådan rent teknisk.

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Lad os lige skille det lidt ad.

Stereo:

lydsignalet fra cd eller pladespiller er meget svagt. Derfor skal det forstærkes, udover det skal volumen reguleres. Dette klares af en forforstærker, den forstærker signalet til brugbart niveau og regulere (øger/dæmper) volumen. Derudover kan den have forskellige indstilling som ændre lyden, f.eks. bas/treble/loudness justering eller balance.

Den næste trin er en effektforstærker, for at kunne trække en højttaler er det nødvendigt med endnu en forstærker, denne forstærker skal bare forstærke signalet fra forforstærkeren og give strøm og spænding nok til at der kommer lyd ud af højttaleren. Højttaleren har en bestemt belastning i ohm. Lidt ligesom en motor der skal trække en vogn. En højttaler på 4 ohm er en tungere vogn end en på 8 ohm. Effektforstærkeren skal give mere strøm til en 4 ohms højttaler. Effektforstærkerens effekt opgives som regel i watt. watt er dog langtfra alt, det er vigtigere at den har en god==stor strømforsyning.

En integreret forstærker er for - og effektforstærker bygget sammen i en kasse.

En rørforstæker bruger gløderør i stedet for transistorer til at forstærke signalet med. Gode rørforstærkere koster kassen. Næsten alle forstærkere under 10K er transistor basserede fordi det er billigst. Alle surround forstærkere er transistor forstærkere.

Surround:

En surround forstærker er:

en surround dekoder, digital/analog konverter, forforstærker, 5 effektforstærkere og måske en radio eller tuner som det også hedder. Hvis den har radio er det en receiver.

Signalet på en dvd er mere komplekst, det indholder både billede og lyd. Billedesiden ved jeg ikke så meget om. På lydsiden findes en række formater, de mest almindelige er 5.1 lydformater som f.eks. DTS. Det betyder at lyden på filmen er kodet til 2 fronthøjttalere, 1 center, 2 baghøjttalere og en subwoofer. Man skal dog ikke have alle disse højtalere for at kunne høre lyden.

Når man skriver 5x100w er det en opgivelse der skal beskrive de effektforstærkere der en indbygget. Der snydes meget med disse tal, næsten ingen af produkterne har rent faktisk det der opgives, Måske med undtagelse af Harman Kardon og NAD. Der opgives noget lavere end de andre.

Højttaleren er det svageste led, og har nogle egenskaber man skal forstå. For det første er det impedeansen (højttalerens belastning af forstærkeren i ohm). Impedeansen svinger gennem frekvensområdet, ofte lavere i bassen end i diskanten. Højttalere der svinger meget i impedeans er også en stor belastning for forstærkeren. 

Dernæst højttalerens effektivitet, dvs hvor meget lydtryk den kan producere ved 1 watt f.eks. det måles i db. en effektiv højttaler har en effektivitet over 88db. Den producere altså 88db lydtryk ved 1 watt. Der er altså sværere at få meget lydtryk med en f.eks 82db effektiv højttaler end en på 95db. Man skal bruge en stærkere forstærkere der kan levere flere watt.

Man skal helst vælge højttaler efter den lyd man kan lide og derefter finde en forstærker der kan trække den. Det er som regel en god ide med en stor strømforsyning i forstærkeren, det er vigtigere end watt. Evnen til at afgive strøm måles i ampere. Der kan f.eks stå +/-35A den kan altså give 35 ampere til højttaleren.

Håber det var brugbart

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Juli 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

Hej Plys og velkommen

Først lige det med om højttaleren er på 4 eller 8Ohm hvad betyder det ? Ohm er betegnelsen for modstand, altså den modstand der begrænser strømmen i et kredsløb, lad os sige at din højttaler er på 8 Ohm og din forstærker kan "give" 30 Volt på udgangen så vil der i din højttaler blive afsat 112,5 Watt fordi man af Ohms lov kan man udlede:

U = R \cdot I = P \over I = \sqrtR \cdot P
P = U \cdot I = U^2 \over R = R \cdot I^2
P=Watt og U=Volt(spænding) og R er modstanden, de 8 Ohm.
Lad os nu sige at vi køber en ny højttaler der er på 4 Ohm det betyder så at din forstærker stadig kun kan "afgive" 30 Volt men modstanden er halveret derfor bliver effekten fordoblet til 225 Watt. Nøj kan man så tænke, så kan jeg spille højere med en 4 Ohms højttaler end med en tilsvarende 8 Ohms men det kan man ikke sige, man kan sige at der løber mere strøm i højttaleren og dermed bliver der afsat mere effekt og det betyder så at der stilles større krav til forstærkerens evne til at levere strøm men ikke at der kommer mere eller højere lyd ud af det, det afhænger af andre ting som f.eks. højttalerens virkningsgrad og det er en helt anden historie.
Håber ikke at det blev alt for langhåret men hvis jeg ikke har udtrykt mig godt nok så må du spørge igen.
Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes