"Mission accpomplished"
Historien om et sæt reol højttalere til en Vintage receiver...
Jeg havde set mig lun på et sæt B&W 705, som jeg havde hørt hos een i omgangskredsen. Ganske vist fødes de af et holfi anlæg, og det lyder jo ret flot, og hvis B&W 705 er gode nok til holfi, så er de også "gode nok" til mig

.
Jeg fik en aftale med Hifi-klubben på Åboulevarden om at tage 1080'eren med, for lige at høre om de nu også passede til.
Stort var håbet, større var forventningerne men størst var dog skuffelsen, da jeg måtte konstatere at det ikke var en farbar vej. Bas membranerne blafrede ganske ustyrligt, selv ved ganske moderat volumen, også selvom bassen blev skruet helt væk.
Øv!

.
Den ellers ganske venlige ekspedient gav det, helt sikkert velmente, råd, at når den nu engang gik i stykker igen, så var det måske en god ide at anskaffe en nyere forstæker...

.
Ja, det kan man mene, men det var ikke det mit projekt gik ud på, og hvis jeg skal være lidt sart, så siger han jo sådan set at han synes at mit gamle skrammel ikke er værd at gemme på...
Nok om det - det var jo en ret ung fyr, så han kan sikkert ikke forstå en moden herres forhold til sin kære, gamle receiver...

.
Nå, forfra. Jeg ledte så efter "Sunds" anbefaling efter en audiopro forhandler og under min søgen fandt jeg frem til
TopSound, som jeg lige smuttede forbi på vej hjem.
Jeg forklarede kort mit ærinde, og min erfaring med B&W'erne. Lars (tror jeg nok) spurgte hvad sådan et par B&W'ere kostede, for lige at fornemme hvilket prisleje jeg var på, hvorefter han frejdigt spurgte om "jeg ville høre nogen der lød bedre, og samtidig var billigere?"

.
Ja-ja - lad os nu se (høre).
Og hvad var det så han havde? Der var såmænd et sæt
elac model 203.2. Og jeg må indrømme at jeg blev imponeret. De er helt fantastiske, en super sprød diskant, og en - størrelsen taget i betragtning - helt overdrevet fyldig bas. Jeg var hooked på stedet, men belært af min oplevelse med B&W'erne aftalte vi at jeg kunne komme med 1080'eren og teste.
Så i onsdags havde jeg receiveren med, fik den tilsluttet, og så kunne man ellers se en "dreng" på +50 stå med et lallet konfirmand-grin...

...
Det var bare lige som jeg kunne ønske - STOOR lyd.

Jeg fik også lov at lytte på den nyere (?) model, BS 243, som har samme dimensioner (285 × 170 × 232 mm) som den BS 203.2 jeg først hørte. Vi må huske at "She who must be obeyed" også har et 'lille' ord at skulle have sagt.

Efter at have sammenlignet faldt valget så på den nye BS 243, i hvid højglans (Wife's choice).
Nu regner jeg med at have god lyd i mange år frem...
Har det været besværet værd? Iden grad! Det er næsten absurd at tænke på at jeg var ved smide receiveren ud, til at den nu fremstår i fin stand og lyder som "en million".

Tak for opmærksomheden...