Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 15:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rep. af ældre receiver (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ultrasparc
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juli 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Min 25 år gamle Pioneer SX-1080

er til min store sorg  ramt af en temmelig enerverende fejl: når man skruer volumen op til ca. halvt niveau, kobler udgangs delen fra. Jeg har skaffet en original service manual, og fået skiftet et par komponenter med hjælp fra en god ven (jeg er selv total elektronik analfabet).

Jo - jeg ved godt at jeg bare kunne kyle den ud og komme videre i hifi-livet,  men den spiller (spillede...) med en helt fantastisk god lyd , og hvis der er håb om at den kan repareres og komme til at fungere igen, vil jeg gerne gøre et forsøg.

Så mit spørgsmål til forum, inden jeg begynder at poste diverse tekniske detaljer, er om der er nogen der har kendskab til en der har den nødendige viden til at hjælpe mig videre.

Se evt. hvad andre mener om 'apparatet' - de siger bedre det end jeg selv kunne

http://www.audioreview.com/Receivers/Pioneer/PRD_124677_1593 crx.aspx

Til top Vis ultrasparc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ultrasparc

schellerup
Lukket konto
Lukket konto

Schellerup.com

Bruger siden: 16 Juli 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Hej

Fik du løst problemet.

Jeg kan se det er et stykke tid siden?

Mvh

Torben Schellerup
Til top Vis schellerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schellerup

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Jeg ved, at det kunne være et godt træk at kontakte "tube mania" i dette forum - han har selv sådan én og besidder stor viden vedr. disse.

(håber, at det er ok at henvise - "Tube mania"?)

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

lige netop pioneer sx serien i de større modeller har en IC kreds - i tuner delen - som er uopdrivelig - ellers er det en fed sag - lidt synd at manden ikke fik respons i 2004 på hans eneste indlæg her på forum.

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Marts 2008 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Jeg ved, at det kunne være et godt træk at kontakte "tube mania" i dette forum - han har selv sådan én og besidder stor viden vedr. disse.

(håber, at det er ok at henvise - "Tube mania"?)

Vh

Freddy

Det er helt OK. Og nu har jeg 2... begge i fin form. Desværre tror jeg ikke det går at fjern reparere denne selvom jeg har en en ide om hvad der er galt.Og det er jo lidt langt væk.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

schellerup
Lukket konto
Lukket konto

Schellerup.com

Bruger siden: 16 Juli 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 22 Marts 2008 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Indlæg slettet grundet reklame.

Administrator

Torben Schellerup
Til top Vis schellerup's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af schellerup

ultrasparc
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Maj 2008 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Hej

Tak for jeres input. Jeg må indrømme at jeg ikke har været inde og kigge rigtig længe, og havde egentlig glemt at jeg havde postet

Og de gode nyheder er, at jeg HAR fået den repareret . Jeg fik en kollega til at kigge lidt på den, og han foreslog at udskifte de gamle transistorer på powerboarded, og det var såmænd det der skulle til.

Jeg har nu også fået indstillet FM-tuneren en anelse bedre, så der er et kraftigere signal. Tidligere var det praktisk taget umuligt at høre så meget som P3/P4 , men nu er det OK.

Men lige for at runde af. Mine højtalere yder ikke SX-1080'eren retfærdighed. Pt. har jeg blot et par Dali Concept 1 (jeg havde ikke "tid" til at købe noget ordenligt), og vi er vel alle bekendt at "She who must be obeyed" (husker i Rumpole?), også har en mening om hvor meget en højtaler må fylde (og vores stue er ikke særlig stor).

Anyway, jeg havde 1080'eren med nede og besøge kammerat i går, som har et virkelig fornuftigt anlæg, bl.a. nogle KEF Q-series.

Og jeg vil bare lige sige en ting: Min forstærker fejler IKKE noget

Jeg fik lejlighed til at åbne HELT op for sluserne - Oh-Joy - Det var bare godt .

Schellerup: Jeg fandt din side i dag da jeg lige måtte ind og Google på 1080'eren - rart at vide at der er mulighed for at få fixet sit vintage udstyr,

tube mania: Nej det er nok lige langt nok fra Nordsjælland, og der kan hurtigt komme til at  gå urimelig meget tid med fjern fejlsøgning.

Bedste hilsener
Ole

PS: Jeg er på vej ud at skaffe nogle ordentlige speakers (jeg har fået bedre "tid").
Hvis nogen vil byde ind med et forslag på en højtaler med ca. dimensioner på 20x30x40cm, der har en skarp, sprød diskant, og en sub med et godt "vibrations potentiale", vil jeg lytte med taknemmelighed.

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 21 Maj 2008 kl. 13:07 | IP-adresse registreret  

Jeg vil foreslå dig at kigge her, www.audiopro.com, her kan du finde noget der opfylder dine krav og som kan gå under radaren på "she who must be obeyed"

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

ultrasparc
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Maj 2008 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:
Jeg vil foreslå dig at kigge her, www.audiopro.com, her kan du finde noget der opfylder dine krav og som kan gå under radaren på "she who must be obeyed"

Det er et godt bud - det vil nok være LEVEL 02 / 03 jeg vil koncentere mig om

ultrasparc
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2008 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

"Mission accpomplished"

Historien om et sæt reol højttalere til en Vintage receiver...

Jeg havde set mig lun på et sæt B&W 705, som jeg havde hørt hos een i omgangskredsen. Ganske vist fødes de af et holfi anlæg, og det lyder jo ret flot, og hvis B&W 705 er gode nok til holfi, så er de også "gode nok" til mig .

Jeg fik en aftale med Hifi-klubben på Åboulevarden om at tage 1080'eren med, for lige at høre om de nu også passede til.

Stort var håbet, større var forventningerne men størst var dog skuffelsen, da jeg måtte konstatere at det ikke var en farbar vej. Bas membranerne blafrede ganske ustyrligt, selv ved ganske moderat volumen, også selvom bassen blev skruet helt væk.

Øv! .

Den ellers ganske venlige ekspedient gav det, helt sikkert velmente, råd, at når den nu engang gik i stykker igen, så var det måske en god ide at anskaffe en nyere forstæker....

Ja, det kan man mene, men det var ikke det mit projekt gik ud på, og hvis jeg skal være lidt sart, så siger han jo sådan set at han synes at mit gamle skrammel ikke er værd at gemme på...

Nok om det - det var jo en ret ung fyr, så han kan sikkert ikke forstå en moden herres forhold til sin kære, gamle receiver....

Nå, forfra. Jeg ledte så efter "Sunds" anbefaling efter en audiopro forhandler og under min søgen fandt jeg frem til TopSound, som jeg lige smuttede forbi på vej hjem.

Jeg forklarede kort mit ærinde, og min erfaring med B&W'erne. Lars (tror jeg nok) spurgte hvad sådan et par B&W'ere kostede, for lige at fornemme hvilket prisleje jeg var på, hvorefter han frejdigt spurgte om "jeg ville høre nogen der lød bedre, og samtidig var billigere?".

Ja-ja - lad os nu se (høre).

Og hvad var det så han havde? Der var såmænd et sæt elac model 203.2. Og jeg må indrømme at jeg blev imponeret. De er helt fantastiske, en super sprød diskant, og en - størrelsen taget i betragtning - helt overdrevet fyldig bas. Jeg var hooked på stedet, men belært af min oplevelse med B&W'erne aftalte vi at jeg kunne komme med 1080'eren og teste.

Så i onsdags havde jeg receiveren med, fik den tilsluttet, og så kunne man ellers se en "dreng" på +50 stå med et lallet konfirmand-grin......
Det var bare lige som jeg kunne ønske - STOOR lyd.
Jeg fik også lov at lytte på den nyere (?) model, BS 243, som har samme dimensioner (285 × 170 × 232 mm) som den BS 203.2 jeg først hørte. Vi må huske at "She who must be obeyed" også har et 'lille' ord at skulle have sagt.

Efter at have sammenlignet faldt valget så på den nye BS 243, i hvid højglans (Wife's choice).

Nu regner jeg med at have god lyd i mange år frem...

Har det været besværet værd? Iden grad! Det er næsten absurd at tænke på at jeg var ved smide receiveren ud, til at den nu fremstår i fin stand og lyder som "en million".

Tak for opmærksomheden...

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 18 Juli 2008 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Det glæder mig at høre - Lars hos TopSound giver altid god service og accepterer det man har som udgangspunkt - kan man lide vintage er det ok med ham og han prøver ikke rakke nedmen finde noget der duer til.

Bortset fra nogle gamle vintage B&W DM4 som nu spiller på fyn, har jeg aldrig haft succes med B&W og vintage udstyr - oftest har de været mørkt, indeklemt  og udynamisk - med andre ord så har det savnet spilleglæde,

Jeg har lillebror SX 980 og den har trukket både Tannoy, Revox, B&O og Pioneer højtalere helt fint så jeg tror du får glæde af din mange år endnu - og glæde af det dejlige lys den kaster i stuen en sen aftentime.

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 18 Juli 2008 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

"...........så siger han jo sådan set at han synes at mit gamle skrammel ikke er værd at gemme på..."

Det har han ikke en skid forstand på

Uanset hvad må du ALDRIG smide den ud !! Den er en sjældenhed og er i mine øjne utrolig smuk.

Men når nu dyret spiller, var det måske værd at prøve noget: Du skriver at basmembranerne blafrede. Har du udskiftet lytterne i strømforsyningen ? Det var måske værd at ofre et par hundrede på Det kan meget vel være her problemet ligger.

ultrasparc
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2008 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Det glæder mig at høre - Lars hos TopSound giver altid god service og accepterer det man har som udgangspunkt - kan man lide vintage er det ok med ham og han prøver ikke rakke nedmen finde noget der duer til.

Helt enig - Lars har en behagelig og rolig personlighed der får en til at føle sig velkommen. (håber kommentaren glider igennem reklame filtret.)

r-l-b skrev:

Bortset fra nogle gamle vintage B&W DM4 som nu spiller på fyn, har jeg aldrig haft succes med B&W og vintage udstyr - oftest har de været mørkt, indeklemt  og udynamisk - med andre ord så har det savnet spilleglæde,

Jeg har lillebror SX 980 og den har trukket både Tannoy, Revox, B&O og Pioneer højtalere helt fint så jeg tror du får glæde af din mange år endnu - og glæde af det dejlige lys den kaster i stuen en sen aftentime.

Tak. Det er jeg sikker på.
Ja, din 980'er har vist 80W/kanal og det er nok også tilstrækkeligt til at den kan høres...

ultrasparc
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2008 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Fiddoo skrev:

"...........så siger han jo sådan set at han synes at mit gamle skrammel ikke er værd at gemme på..."

Fiddoo skrev:

Uanset hvad må du ALDRIG smide den ud !! Den er en sjældenhed og er i mine øjne utrolig smuk.

Men når nu dyret spiller, var det måske værd at prøve noget: Du skriver at basmembranerne blafrede.

Det var på B&W'erne at bassen blafrede - ELAC'erne har ikke det problem.

Fiddoo skrev:

Har du udskiftet lytterne i strømforsyningen ? Det var måske værd at ofre et par hundrede på Det kan meget vel være her problemet ligger.

Der er skiftet en del transistorer, kondensatorer, hvad-ved-jeg (jeg HAR altså ikke forstand på det), men 'lytterne til udgangen (22.000 µF) er skiftet. Jeg har nogen billeder et sted af dens indre hvis det skulle have interesse.

Og så skal i have tak for jeres opmuntrende kommentarer - de har lunet

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 18 Juli 2008 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

ultrasparc skrev:
Fiddoo skrev:

Fiddoo skrev:

Men når nu dyret spiller, var det måske værd at prøve noget: Du skriver at basmembranerne blafrede.

Det var på B&W'erne at bassen blafrede - ELAN'erne har ikke det problem.

Fiddoo skrev:

Har du udskiftet lytterne i strømforsyningen ? Det var måske værd at ofre et par hundrede på Det kan meget vel være her problemet ligger.

Der er skiftet en del transistorer, kondensatorer, hvad-ved-jeg (jeg HAR altså ikke forstand på det), men 'lytterne til udgangen (22.000 µF) er skiftet. Jeg har nogen billeder et sted af dens indre hvis det skulle have interesse.

Og så skal i have tak for jeres opmuntrende kommentarer - de har lunet

Jamen så ser det jo ud til at den kan holde mange år endnu

Har da forresten en SX-650 stående i miserabel tilstand. Er for år tilbage købt for en sixpack, af en gut som havde den stående i et redskabsskur. Han ville egentlig have smidt den ud, men lod så mig overtage den. Træsiderne er ødelagte og der er flere defekter på den. Men spille kan den dog

En dag når jeg har tid/lyst, vil jeg prøve at istandsætte den.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes