| Forfatter |
|
Arthur Dent Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 64
|
| Sendt: 24 August 2004 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey...
Hvad skal man vælge hvis man virkelig vil have god lyd!? Rør eller almindelig!?
Hva er fordelene ved rør vs. almindelig!?
Mvh. Arthur
|
| Til top |
|
| |
proac Forum Bruger

Bruger siden: 24 Juni 2004
Status: Offline Indlæg: 146
|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej arthur.
hvis man vil have god lyd skal man bruge sine ØRE.
om der er dit eller dat har ingen indflydelse.
LYT LYT LYT.
og kan du ikke høre forskel er der jo ingen grund til at ofre særlig meget.
for du kan jo ikke høre det alligevel.
mvh kenn
|
| Til top |
|
| |
shras Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004 Lokalitet: Ikke angivet
Status: Offline Indlæg: 1007
|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold da fast ... Det kan man da kalde at smide spørgsmålet tilbage igen... 
Jeg må dog give proac lidt ret: Det handler om smag! Nogle fortrækker den bløde afrundede lyd af rør, imens andre foretrækker lidt mere punch og skarphed i gengivelsen fra transistorer. Nogle vælger hybrid-løsningen (rør i forforstærkeren og transistorer i effektdelen) og sådan kan vi jo blive ved...
Det drejer sig i høj grad om at finde sit eget lydideal, og herefter arbejde hen imod det. Om det så skal være rør eller ej afhænger dels af din smag, konstruktionen af forstærkeren samt det udstyr forstærkeren skal spille sammen med.
Håber det gav lidt mere indblik... 
MVH Søren
|
| Til top |
|
| |
troelskn Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 865
|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Arthur.
Jeg er enig med proac i at man skal lytte med ørene og danne sig sin egen mening.
Her kommer MIN opfattelse af tingene.
Man lytter primært til strømforsyningen, uanset forstærkertype.
Da det er nemmere og billigere at bygge en transistor forstærker der spiller rimeligt godt er langt de fleste forstærkere under 20k transistor baserede.
Forskellen er mere i spillestil eller lydfilosofi om du vil. Rør har en bestemt glød over lyden som kan være forførende, men nogle mener at det lyder uægte. Derudover kan rør spille med et fantastisk lydbillede, som kun få transistor baserede forstærkere kan. Det gør det nemmere at høre de enkelte instrumenter og hvor de står placeret. Nogle rørforstærkere har en blødere basgengivelse men generelt er det blivet bedre de seneste år.
Rør levere færre watt-effekt pr. krone end transistorer.
Transistor forstærkere kan virke mere rå i lyden end rør. Nogen mener at dette er mere autentisk fordi livemusik f.eks. heller ikke altid lyder lige pænt. Baskontrollen i en transistorforstærker er ofte meget god. Dynamisk mener nogen at transistorforstærkere har en fordel fremfor rør. Nogle transistorforstærkere kan lyde umusikalske/usammenhængene, noget jeg aldrig har hørt om en rørkonstruktion.
Opskriften er altså:
1. Find en god kilde (cd/pladespiller) du kan lide lyden af.
2. Find et sæt højttalere du har plads/råd til som du synes lyder godt.
3. Find en forstærker der kan drive dine højttalere, som passer med resten.
4. Find kabler der retter det sidste ind.
5. Lev godt i fred og nyd dit anlæg indtil du må opgradere, fordi du har hørt noget der spiller bedre. __________________ Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
|
| Til top |
|
| |
kwwel Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 176
|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa !!
jeg er generelt ret enig i troelskn , en ting du bare skal kigge en kende på er at rør og meget lavimpedante højtalere ikke altid er så godt , det er det der kan have en del af skylden for en lidt ulden bas !!
så helst ikke under 8 ohm , samt er det vigtigt at de er rimeligt letdrevne en følsomhed fra 93 db / 1m men gerne 96-100db
idet det giver dig mulighed for at spille med ordentlig styrke med få watt , men der er masser af rørforstærkere med mange watt også ,,, generelt kan jeg bedst lide single ended rørtrin ( 1 udgangsrør pr side ) med få watt til følge , hvor pushpull har mindst 2 rør pr side men også mulighed for meget større effekt )
det er noget simpelt forklaret jeg kan ikke se hvor meget indsigt du selv har i de forskellige typer men spørg ind til det så er der helt sikkert nogle der kan fortælle flere detaljer
men generelt vil jeg sige at selv de meget billige rørforstærkere er blevet meget meget bedre end for 15 år siden ,,, husk iøvrigt at der er store prisspring på forskellige rør så køber du en så vær sikker på du har råd til at skifte rør
specielt hvis du køber brugt
hilsen kwwel
|
| Til top |
|
| |
Jakobf Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 277
|
| Sendt: 25 August 2004 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
En masse gode råd, men hvis jeg skal tilføje noget, så gør dig selv den tjeneste at prøve at lytte på en del forskelligt. Personligt faldt jeg pladask for en rørforstærker. men det var efter jeg havde haft en transistorforstærker i mange år og hørt på mange andre transistorforstærkere. Hvis jeg havde hørt rør første gang jeg skulle ud og købe ind, så havde mit "hifi-liv" måske været meget anderledes.
Men som de andre også skriver, det kommer an på så meget. Især budget og behov.
|
| Til top |
|
| |
proac Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2004 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej.med jer.
Hvis jeg skulle anbefale dig og prøve og lytte til en rørforstærker.
Er det en AUDIO NOTE.OTO,SE.
Den er monster kraftig og spiller vildt overbevisende.og nu skal du ikke lade dig snyde at effekten på 10 watt.
du skal hellere prøve at løfte den.så får du et chok.18kg
Den er bare for sej.
Mon de har sat en TURBOLADER på  .GGGGG
prøv det.
mvh proac
|
| Til top |
|
| |
chrhansen Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2004
Status: Offline Indlæg: 141
|
| Sendt: 27 August 2004 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
proac skrev:
|
hej.med jer.
Er det en audio note oro,se.
Den er monster kraftig og spiller vildt overbevisende.og nu skal du ikke lade dig snyde at effekten på 10 watt.
Den er bare for sej.
prøv det.
mvh proac
|
|
|
Mener du ikke Soro, eller Oto? Oto SE, er en smækkerlækkerhammerlækker forstærker. MEN. Det kræver de rigtige højttalere (læs: HØJTTALERE og IKKE "speaker" som er kommet meget på mode)   
__________________ Voksne er børn der er blevet sindsyge
|
| Til top |
|
| |
proac Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2004 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
chrhansen skrev:
proac skrev:
|
hej.med jer.
Er det en audio note oro,se.
Den er bare for sej.
prøv det.
mvh proac
|
|
|
Mener du ikke Soro, eller Oto? Oto SE, er en smækkerlækkerhammerlækker forstærker. MEN. Det kræver de rigtige højttalere (læs: HØJTTALERE og IKKE "speaker" som er kommet meget på mode)   
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
proac Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2004 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
HEJ chr hansen.
jeg har ikke hørt soro modellen endnu.
men oto modellen.og kan godt forestille mig ar de større modeller er meget bedre.
men pris og lyd syntes jeg den er bemærkelseseværdig.
er lyden meget anderledes på soro modellerne.?
jeg kan godt lide lyden fra el84rørende.da de har en musikalsk tone som er svær at komme uden om,udover dynamikken.
det med speakerne forstår jeg ikke helt.
mvh kenn
|
| Til top |
|
| |
chrhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2004 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
proac skrev:
|
HEJ chr hansen.
men oto modellen.og kan godt forestille mig ar de større modeller er meget bedre.
jeg kan godt lide lyden fra el84rørende.da de har en musikalsk tone som er svær at komme uden om,udover dynamikken.
mvh kenn
|
|
|
Hvorfor kan i ikke kalde en højttaler for en højttaler, og ikke en "speaker"? Er det danske sprog blevet for svært?

Bortset fra det. Det er klart at få watt, kræver en højttaler med en ikke for "svær" impedanskurve. Derfor er det meget vigtigt med rør, at det bliver matchet rigtigt/med omhug. Jeg har hørt både OtoSE og SoreSE, samt Soro PP. Jeg kan godt lide dem alle, dog synes jeg OtoSE, er den sprødeste og mest klare af disse modeller. Men det var med et par AN A-E spændt for, og nede i kælderen hos Anders i Audio Consult. __________________ Voksne er børn der er blevet sindsyge
|
| Til top |
|
| |
proac Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2004 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
chrhansen skrev:
proac skrev:
|
HEJ chr hansen.
mvh kenn
|
|
|
Hvorfor kan i ikke kalde en højttaler for en højttaler, og ikke en "speaker"? Er det danske sprog blevet for svært?

Bortset fra det. Det er klart at få watt, kræver en højttaler med en ikke for "svær" impedanskurve. Derfor er det meget vigtigt med rør, at det bliver matchet rigtigt/med omhug. Jeg har hørt både OtoSE og SoreSE, samt Soro PP. Jeg kan godt lide dem alle, dog synes jeg OtoSE, er den sprødeste og mest klare af disse modeller. Men det var med et par AN A-E spændt for, og nede i kælderen hos Anders i Audio Consult.
|
|
|
hej igen.
jeg syntes du har ret i det med at en højttaler hedder en højtaler og ikke en speaker.
men må samtidig sige at de audio note er ganske bemærkelsesbeværdige.og har mere stil end alle de andre kedelige apparater som ellers findes.
for sådan en forstærker har personlighed og sjæl.og heldigvis er der stadig nogle som laver godt håndarbejde.og ikke lader sig kue af modeluner.
må sige at note forstærkere ikke lader sig påvirke at svære impedanser.for den kan sagtens spille med en proac 1sc som jeg hørte dem på.og kan bedre lide lyden på den type højtalere.
men det er jo en smagssag.
hvad har du selv af udstyr.?.
jeg har benz glider pick up
mørch p4arm.
pink triangle værk.
qed p/c300 forstærkersæt
proac D15 højtalere
denon DCD 3520 cd maskine.
mvh kenn
|
| Til top |
|
| |
LAST Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 639
|
| Sendt: 27 August 2004 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Arthur
Du behøver ikke at vælge "side", det kan godt lade sig gøre at få begge dele! Ulempen ved rør er at de ikke er så gode til at levere "power". Men hvis man bruger dem til signalkilder/forforskærkere og lader transistore trække højttalerne, så behøver man ikke at tænke på drifteffekt. Jeg bruger selv en Audio Note forforstærker sammen med en Rotel effektforstæker (200w).
Hilsen LAST __________________ http://www.volbeat.dk
http://www.nationupnorth.com
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 27 August 2004 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yeah, Audio Note AN-E er en super højttaler, "Porsche". Jeg må selv nøjes med "Wolkswagen" modellen!
ProAc er udviklet på rørudstyr, så det er ikke så underligt, at de spiller så godt med rørgrej spændt for. Forøvrigt siger rygtet, at de er udviklet med Audio Research udstyr...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
chrhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2004 kl. 13:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
LAST skrev:
|
Hej Arthur
Du behøver ikke at vælge "side", det kan godt lade sig gøre at få begge dele! Ulempen ved rør er at de ikke er så gode til at levere "power". Men hvis man bruger dem til signalkilder/forforskærkere og lader transistore trække højttalerne, så behøver man ikke at tænke på drifteffekt. Jeg bruger selv en Audio Note forforstærker sammen med en Rotel effektforstæker (200w).
Hilsen LAST
|
|
|
Godt rør grej, (ægte SE rør-lyd) hele vejen igennem, er IKKE til at erstatte med noget andet. Der er ikke tvivl om hvad jeg ville vælge, hvis jeg havde penge nok. Hvis man skal have en rigtig god SE forstærker, preamp, DAC, så koster det basøre. Man kan godt få godt rør-grej i en rimelig prisklasse, men skal man have de detaljer en god transistor forstærker kan give, samt fornemmelse af baskontrol, så kræver det noget mere gåen-op-i-det, en det gør med ´"moderne" teknologi.
__________________ Voksne er børn der er blevet sindsyge
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 27 August 2004 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløjsa i måneskinnet!
Der er jo intet lige så hyggeligt som det svage skær fra en rørbørge en kold vinteraften, hvor man lige får et nip Single malt -HIK! Den fornemmelse kan transer ikke bibringe, derfor er rørfreaks bare rørfreaks.
Hvis man kigger på svaghederne ved en rørbørge som udgangstrin, så er det lidt min oplevelse, at tråden her er begyndt lidt skævt. En rørbørge kan kortslutes uden problemer, den er bare ligeglad. Dvs. at den kan drive en hvilken som helst højttaler helt uden at komme til at svede over det. Udgangsimpedansen på den er dog noget høj, hvilket gør, at kontrollen over membranerne er lidt småslatten. Store membraner med tunge svingende masser bør derfor undgås. Gør man det, så er impedanskurven på HTén ligegyldig set fra forstærkeren. Den lyd rørene giver tilskrives kommer deltvist også fra transformatorerne i udgangen. Man skal nemlig huske på, at impedanstilpasningen til højttaleren sker igennem en transformer. Det betyder, at signalet skal omdannes fra elektronstrøm til magnetisme og tilbage igen før du kan sende det til dine HTér. Den slags slipper man ikke fra med det hele i behold, hvor gode intentionerne ellers måtte være. Så her gælder det om, at få tabet til at være så liniært som muligt og det er ikke helt nemt. Elektrostater har også et impedans tilpasningsproblem, dette gør det muligt at drive en elektrostat direkte uden transformere med en rørbørge, det gør dog at rørbørgen så ikke kan bruges til andet. Men det er én af rørenes stærkes sider. Til lavsinalforstærkning, lider rørene af mikrofoni i langt højere grad end transistorer, hen mod slutningen af rørenes levetid, kan man nærmest spille på en preamp ved at slå på den, specielt RIAAén er uhyrligt følsom. Man står således med en række problemer mht. rør, som overkommes elegant med transistorer. Omvendt så har det taget en del år, at overkomme nogle af de ulemper transistorerne har i forhold til rørene. Transistorer lider f.eks. af switching distortion med mindre de drives i klasse A, de tåler ikke alt for lave impedanser og typisk ændrer transistor forstærkere sig klangligt alt efter belastning. Transistorernes øgede kontrol over højttalermembranerne er heller ikke altid en god ting, idet superkontrol over en HT af en ikke særligt vellydende amp, ikke lige er så smart. Kunsten kommer så til at bestå i at opnå noget nær ultimativ kontrol med en virkelig velbygget amp (dem er der ikke mange af), eller at miste kontrollen på en måde, som (måske) kan forenes med musik (typisk engelsk lyd)
Valget bør gøres med ørerne! MacIntosh bygger transiistortrin med transformere i udgangen - prøv at lytte til sådan en trafofætter kontra en ditto uden.
|
| Til top |
|
| |
chrhansen Forum Bruger

|
| Sendt: 27 August 2004 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Halløjsa i måneskinnet!
Der er jo intet lige så hyggeligt som det svage skær fra en rørbørge en kold vinteraften, hvor man lige får et nip Single malt -HIK! Den fornemmelse kan transer ikke bibringe, derfor er rørfreaks bare rørfreaks.
Hvis man kigger på svaghederne ved en rørbørge som udgangstrin, så er det lidt min oplevelse, at tråden her er begyndt lidt skævt. En rørbørge kan kortslutes uden problemer, den er bare ligeglad. Dvs. at den kan drive en hvilken som helst højttaler helt uden at komme til at svede over det. Udgangsimpedansen på den er dog noget høj, hvilket gør, at kontrollen over membranerne er lidt småslatten. Store membraner med tunge svingende masser bør derfor undgås. Gør man det, så er impedanskurven på HTén ligegyldig set fra forstærkeren. Den lyd rørene giver tilskrives kommer deltvist også fra transformatorerne i udgangen. Man skal nemlig huske på, at impedanstilpasningen til højttaleren sker igennem en transformer. Det betyder, at signalet skal omdannes fra elektronstrøm til magnetisme og tilbage igen før du kan sende det til dine HTér. Den slags slipper man ikke fra med det hele i behold, hvor gode intentionerne ellers måtte være. Så her gælder det om, at få tabet til at være så liniært som muligt og det er ikke helt nemt. Elektrostater har også et impedans tilpasningsproblem, dette gør det muligt at drive en elektrostat direkte uden transformere med en rørbørge, det gør dog at rørbørgen så ikke kan bruges til andet. Men det er én af rørenes stærkes sider. Til lavsinalforstærkning, lider rørene af mikrofoni i langt højere grad end transistorer, hen mod slutningen af rørenes levetid, kan man nærmest spille på en preamp ved at slå på den, specielt RIAAén er uhyrligt følsom. Man står således med en række problemer mht. rør, som overkommes elegant med transistorer. Omvendt så har det taget en del år, at overkomme nogle af de ulemper transistorerne har i forhold til rørene. Transistorer lider f.eks. af switching distortion med mindre de drives i klasse A, de tåler ikke alt for lave impedanser og typisk ændrer transistor forstærkere sig klangligt alt efter belastning. Transistorernes øgede kontrol over højttalermembranerne er heller ikke altid en god ting, idet superkontrol over en HT af en ikke særligt vellydende amp, ikke lige er så smart. Kunsten kommer så til at bestå i at opnå noget nær ultimativ kontrol med en virkelig velbygget amp (dem er der ikke mange af), eller at miste kontrollen på en måde, som (måske) kan forenes med musik (typisk engelsk lyd)
Valget bør gøres med ørerne! MacIntosh bygger transiistortrin med transformere i udgangen - prøv at lytte til sådan en trafofætter kontra en ditto uden. |
|
|
Hej Kurt Von Tomos.
Når man læser dine indspark i forskellige sammenhæng, virker du som om du virkelig ved hvad du taler om. Respekt for det. Men mange i brancen kan lyde meget lærte og jeg-ved-præcist-hvad-der-er-rigtigt-og-forkert-med-hensyn-ly d-og-teknik typer er der særdeles mange af. Så var det jeg tænkte. Er ham knallertkurt uddannet i elektro brancen, eller? Jeg skriver ikke dette fordi jeg betvivler din viden. bare for at blive klogere på dig, min ven hr. Kubik.  __________________ Voksne er børn der er blevet sindsyge
|
| Til top |
|
| |
lasse Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 848
|
| Sendt: 27 August 2004 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj i tårnkammeret
Jeg mener / tror at man skal være utrolig forsigtig med at sige at rør lyder på den måde og transistore lyder helt anderledes og FETer lyder som en skøn sammenblanding fra begge lejre. Jeg ved godt at man siger disse ting for at vide hvad man snakker om men jeg mener ikke at der er så enkelt. Som Kurt skriver så mener jeg ikke det specielt er rørene der giver "rørlyd" det er faktisk udgangstransformatoren, der er ikke noget som et kilo jern i signalvejen. 
Jeg er af den tro at det mere er konstruktionerne, altså de sammenhænge rørene indgår i der er "synderen" og er skyld i den omtalte rørlyd. Jeg har hørt nogle forforstærkere hvor i der var rør, der overhovedet ikke lød af rør og endda var mere hidsige end deres transistor brødre og søstre. For nu at provokerer lidt så tror jeg ikke at rør kan noget der er positivt som man ikke kan opnå med en god og fornuftig konstrueret transistorforstærker.
De par gange hvor jeg har fået invitationer til prøvelyt af rør-grej og hvor ejeren med julelys i øjnene har sagt at "nu skal du bare høre hvor lækker musik kan lyde" så er jeg bare blevet så skuffet, sådan skal min musik sgu' ikke lyde. Det mest positive man kan sige er at der var varmt og hyggeligt i stuen men det er kom ud af højttalerne var ikke, ifølge mine referencer, noget der hverken lød naturligt eller særligt musikalsk, med mindre man opfatter musikalsk som manglende kanter. Dette var og er selvfølgelig et ekstremt tilfælde men ikke desto mindre så er det det mange opfatter som lækkert, musikalsk og rigtig rør-lyd. Hvis du vil have både hygge og god lyd så køb dig en god transistor forstærker og så tænd et par stearinlys, det andet der er sgu' for uhyggeligt.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 27 August 2004 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Lassemand min Freund! Jeg mener da heller ikke jeg skriver hvordan rør lyder. Jeg skriver bare at mange glemmer trafoen i udgangen. Hvis du har eksperimenteret med step-ups, så ved du exactly hvad sådan en fætter laver. Tyk brun sovs og højfrekvent klingeri er vist navnet på det  . En udglatning af kaliber. Hendrix begynder at minde om Svend asmussen!
|
| Til top |
|
| |
lasse Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 848
|
| Sendt: 27 August 2004 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu var det heller ikke specielt møntet på dig Kurt von Snabelwasser, det var mere for at prikke lidt til den der opfattelse af at rør-lyd har nogle helt særlige kendetegn, jo når man driver dem ud i forvrængning men det er mest charmerende i en guitar forstærker. Uh, hvor kan sådan en spade lyde fed gennem en Marshall rør-combo.
|
| Til top |
|
| |