Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 13:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Thule IA100 forskellige modeller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 31 August 2004 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

I min søgen efter en billig integreret forstærker (se også http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13304&P N=1) er jeg faldet over en brugt Thule IA100.

Jeg har læst lidt i andre tråde om forskellige modeller med den samme betegnelse. Jeg håber at der er nogen herinde der kender de forskellige udgaver og kan fortælle mig lidt om dem, så jeg ikke køber katten i sækken. Såvidt vides er den forstærker jeg har fundet fra 1997. Nogen der kan gætte udgaven?

Mvh.

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 August 2004 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Der må da være nogen der ved noget?

Jeg appelerer specielt til Ronin, som jeg ved fra andre tråde, har en del viden om dette...

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 August 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

De væsentlige forskelle afspejler sig i designet.

Hvis den er fra 97 er det enten den gamle model, med firkantede betjeningsknapper i alu. Hvis det er den nye model - kaldet Spirit - har den blot en volumen i guldfarve på fronten og en lille sort knap til valg af indgang!

Den nye er klart den pæneste, men det min erfaring at de gamle er mere solidt opbygget. Derfor må valget være afhængig af temperament. Begge er udemærkede forstærkere - fremragende til prisen!

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 September 2004 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

Det viste sig så at være en Thule Spirit Ampdriver tror jeg navnet var. Den ligner fuldstændig en ny IA100. Jeg købte den, grundet lav pris. Men vil da gerne vide lidt være om den.
Den er specificeret på samme måde som en ny IA100. Men jeg kan da i hvert fald se at den ikke kan køre balanceret.

Nogen der kan en lille anekdote om denne sag?

Også gerne lidt historie om en cd-afspiller der hedder Spirit Circle og ligner en CD100 (men også denne er ubalanceret).

Mvh.

Frede1977
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 September 2004 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Tillykke med købet.

Håber du bliver tilfreds. Jeg er selv den tilfredse ejer af et PA100/PR100 forstærkersæt i samme serie!

flemming38
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2003
Lokalitet: Sverige
Sendt: 04 September 2004 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Mit stereo set-up består af en IA100 Spirit og en Spirit Circle. Jeg er vældig glad for begge og synes, at det lyder fremragende. Min eneste anke er, at CD'en noget kræsen med de skiver, der spilles. Den kan ikke så godt lide brændte cd'er og enkelte original cd'er. Den spiller dem fint, men den kan ikke lide at springe i numrene.

Jeg har også en Spirit Ampdriver, og man kan faktisk ikke se eller høre forskel på den og en IA100, som er et par år nyere.

Flemming
Til top Vis flemming38's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flemming38

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2004 kl. 14:47 | IP-adresse registreret  

OK. Så har jeg da ikke helt købt katten i sækken.

Jeg fik Spirit Circle CD-afspilleren med gratis. Den er dog defekt. Laseren skal muligvis kun justeres. Men hvis den skal skiftes, kan det let koste 2000kr.

Jeg ved ikke helt om det er værd at ofre så meget på den? Jeg synes også det lyder vildt at en laser kan koste 2000 når et komplet philips cdm12-drev koster 1500

Mvh.

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2004 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Sælger mente i øvrigt at cd-afspilleren var gået i stykker fordi han havde spillet en brændt cd. Kan dette virkelig lade sig gøre? For så ved jeg da slet ikke om det kan betale sig at ofre 2000 på den.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 September 2004 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Den første Thule IA100 er kendetegnet ved en sort alufront med grønne knapper og tempraturindikator på fronten. Denne blev i 1994 opdateret til mk. II med en mere tidsvarende buet alufront og betjeningsknapper i sølv. Den primære forskel på den nye og gamle er brugen af SMD-komponenter i mk. II samt andre ladelytter. Begge er konstrueret over en 500 va. ringkerne, 4x10.000 uF ladelytter og 8 transistorer pr. kanal, hvilket blandt andet er medvirkende til IA100´s ret imponerende kontrol over selv tungere højttalere. Begge er samtidig balanceret. En kølig og ret analytisk spillestil kendetegner disse forstærkere, hvor Spirit-serien er blevet lidt varmere.

Senere hen er Thule´s program blevet moderniseret og udvidet, og hvor den IA100 kaldet AmpDrive og er repræsenteret i Thule´s "billig-serie"!. Denne er anderledes konstrueret med et helt anderledes layout og knap så kraftigt dimensioneret, bl.a. "kun" 4 transistorer pr. kanal osv.

Den direkte afløser til den gamle IA100 mk. II er derefter Thule IA150B - opbygningen er meget lig IA100´en, men med et par ændringer - 2x150 watt/8 ohm istedet, og mulighed for tilkobling af ekstra effekttrin via både RCA og balanceret PRE-OUT.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes