Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 04:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: LP til digitalt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
tomves
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
Status: Offline
Sendt: 14 September 2004 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg ved det er et latent emne for analognørder, men jeg har faktisk tænkt mig at eviggøre min LP-samling i den nuværende tilstand, ikke dermed sagt, at vinylen ender sine dage, men det er faktisk rart at kunne lytte til de gode indspilninger uden at skulle slås med støv, klik og knas, evig pladevask m.m. Når pladene skal overføres skal det selvfølgeligt og absolut være i bedst tænkelige rengjorte tilstand. I den forbindelse, har jeg i jagten på den ultimative rensevæske fundet frem til en væske der slår alle tidligere jeg har anvendt, som jeg vil anbefale, at I med vandsugende pladerenser prøver. Kan sandsynligvis ikke anvendes uden vandsuger da der vil være for mange rester af tenxider, ditengenter og snavs der vil blive tilbage på vinylen.

½ dl. isopropylalkohol, ½ dl. kalkfrit vand, 5 dråber Flugger grundrens og 1 dråbe kemisk rent glyserin.

Der er min erfaring, at man opnår det bedste resultat når væsken dækker hele overfladen (inden halvtørre plette) inden afsugningen påbegyndes og at væsken har været børstet rundt i cirka 1 minut i hver retning. Det er kradse sager, så lad være med at komme væsken på mærkaten.

Som rensebørster anvender jeg puder fra et støvsugermundstykke hvor hårene er stive og stitter imod i den ene retning og bløde i modsatte, de er røde og skilles let fra mundstykket som kan købes i de fleste støvsugerbutikker. Der sidder to puder i ca. 20 cm længde på et mundstykke. Efter at have læst en tråd hvor en, anbefaler Fluggers kanttrimer har jeg selvfølgeligt også prøvet den og den er god, men den skal anvendes med forsigtighed, da den sætter spor i vinylen (kan ses på indløbsstykke ved mærkaten). Jeg tror ridseeffekten vil aftage efterhånden som børstehårene bliver lidt slidt.

Jeg har nu lavet nogle prøveoverførsler med (hardware) Terratec Auron 7.1 Universe,  (software) Audacity og resultatet er faktisk langt over min forventning. Jeg har dog lagt mærke til, at der er stor forskel på brændersoftwaren, Neroburn giver en lidt mulet lyd, EasyCD creator en lidt krads og meget analytisk lyd og Windows XP en lidt lige imellem. Jeg er heldigvis i besiddelse af den samme super indspilning på LP og CD, Reference Recording -Historie Soldat, og er derfor i stand til at foretage en nærlyttende A/B test af den overførte LP.

Nu kommer vi faktisk til det jeg ville spørge om: Har i nogle erfaringer her i forumet med overførsel af LP til digitalt og hvilke brænderprogammer kan i anbefale? I andre computerfora ved de dårligt nok hvad vinyl er for noget, og de går mere op i megabas fra deres små plastikhøjttalere, og om der kan indkodes tekst til CDen, så kunstnernavne fremstår lysene i deres display, hvilket jeg er bedøvende ligeglad med.  

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 September 2004 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Hvilket recorderprogram bruger du? Jeg tænker på om du bruger det indbyggede i Nero (kender ikke EasyCD creator) - for det synes jeg ikke er specielt godt. For mig at se burde brænderprogrammet ikke have så meget at sige for den endelige lydkvalitet som det program du bruger til at optage og evt. filtrere lyden med.

Jeg bruger Goldwave digital audio editor - www.goldwave.com til at optage og editere/filtrere lyden og brænder så med Nero, og det er jeg godt tilfreds med. Goldwave har sindsygt mange funktioner og muligheder, langt flere end man har brug for til vinyl->CD konvertering, men prøv det engang, der er en fuldt funktionel trial version på deres hjemmeside.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

tomves
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 September 2004
Sendt: 14 September 2004 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger Audacity som recorderprogram og optager i datafiler. Jeg filtere ikke i lyden, den eneste redigering er, at jeg fjerner hvert klik manuelt , og når det er gjort gemmer jeg en datafil til eventulet senere redigering. Derudover eksporter/konverterer jeg en WAVfil til mit musikbibliotek, hvorfra jeg så henter Wavfilen med brænderprogrammet når CDen skal brænde. Jeg anvender således kun brænderprogrammet til selve brændingen af CDen.

Tak for tippet, det vil jeg selvfølgelig også prøve. Jeg fik i øvrigt leveret SoundRescue med lydkortet, men det program er jeg ikke imponeret af.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes