Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 16:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: 78’er pick up, eller almindelig nål (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 17 September 2004 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har en del gamle 78 plader(lak plader), og vil gerne kunne høre dem en gang imellem, da jeg synes det er ganske fornøjeligt.

Jeg har anskaffet mig en god gammel lenco l78, sat en sme series 3 arm på, og prøvet at spille med en ganske almindelig magnetisk pick up med konisk nål, det spiller faktisk ganske forrygende, taget det gamle medie i betragtning.

Mit spørsmål er hvad er forskellen på en speciel 78'er pick up og så en normal?

Kan man skade pladerne ved at køre med en normal pick up?

Der må være nogen eksperter på det område, eller brance medlemmer der kan give svar på dette.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 September 2004 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Forskellen på en 78 plade og en "almindelig" plade, er rillestørrelsen. Rillerne i en 78 plade er meget bredere, og der er større udsving (modulation) på en 78 plade. En pick up til 78 plader har en større nål, som passer i rillen.

At spille en 78 plade med en pickup beregnet til 33/45 plader, eller omvendt, er ikke nogen god ide. Det vil ødelægge både pladerne og pick-up´en.

jan n
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 September 2004 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Hej R.P.

Jeg har prøvet det samme med min fars gamle Errol Garner plader og gl. Gerswin sager..... og ja jeg må give dig ret det lyder o.k.

Men de gamle nåle var faktisk en tilspidset stål ting der kun kan give det monosignal der er på pladen. Jeg vil mene at du smadrer din pick-up på sigt.

Det rigtige udstyr hørte jeg en gang på loppemarkedet på Israels Plads der var en bod hvor de solgte de gamle grammofonmonstre med tragt og det hele.... de spillede et eller andet ukendt dansk nummer fra 20-erne og det lød faktisk fantastisk jeg var lige ved at slå til!!!!

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2004 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

jan n skrev:

Men de gamle nåle var faktisk en tilspidset stål ting der kun kan give det monosignal der er på pladen.

Ja, det er korrekt. Heldigvis findes der også 78-pick-up´er med diamant-nål, så man er fri for at skifte nålen ud efter hver plade.

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2004 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Jeg har da et par monoplader med beatles, og det går da fint også!

Det med udsvingne kan jeg godt følge for det er der rigeligt af på sådan en fætter.

Men det er en gammel ortofon med konisk nål som ikke er den bedste i verden så det gør ikke så meget hvis den dør.

Men hvad med vinklen på rillen er den det samme?

Det er jo tydeligt at de gamle rejsegramofoner med stifter er spidse som knappenåle, det er en speciel 78'er måske også, så er der nogle som har en sådan pick up, så fortæl fortæl.

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 September 2004 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:

Det er jo tydeligt at de gamle rejsegramofoner med stifter er spidse som knappenåle, det er en speciel 78'er måske også, så er der nogle som har en sådan pick up, så fortæl fortæl.

Jeg har solgt adskillige (diamant) pick-up´er til 78-plader, men jeg har aldrig sammenlignet dem direkte med en stål-nål. Hvis I vil spille jeres gamle 78-plader, så er mit bedste råd, at I bør købe en speciel pick-up til det. Ortofon laver en model til nogle få hundrede kroner, og den kan bestilles hos enhver radioforhandler.

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2004 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Ja jeg har fundet en ortofon om 78, og en grado 78'er i to varianter, så det er jo nok et spørsmål om prisen.

mener også at rega laver en.

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 18 September 2004 kl. 01:49 | IP-adresse registreret  

Halløjsa R.P.!

Behold du blot din nuværende p.u.

Udsagnet:
"At spille en 78 plade med en pickup beregnet til 33/45 plader, eller omvendt, er ikke nogen god ide. Det vil ødelægge både pladerne og pick-up´en."

er noget værre branche-vrøvl.

Du har vel aldrig hørt om specielle "45 RPM pick up'er"? Du får 3 gæt hvorfor! ;-)

Men måske et uerklæret branchemedlem gerne vil sælge nogle ekstra p.u.'s? ;-)

Så hvis det lyder fint som det er nu, så vær glad! - specielt for at du ikke skal hen og dreje håndsvinget i tide og utide samt skifte nål hver halve time.

Med sober hilsen
G&S

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 September 2004 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
Halløjsa R.P.!

Behold du blot din nuværende p.u.

Udsagnet:
"At spille en 78 plade med en pickup beregnet til 33/45 plader, eller omvendt, er ikke nogen god ide. Det vil ødelægge både pladerne og pick-up´en."

er noget værre branche-vrøvl.

Du har vel aldrig hørt om specielle "45 RPM pick up'er"? Du får 3 gæt hvorfor! ;-)

Men måske et uerklæret branchemedlem gerne vil sælge nogle ekstra p.u.'s? ;-)

Så hvis det lyder fint som det er nu, så vær glad! - specielt for at du ikke skal hen og dreje håndsvinget i tide og utide samt skifte nål hver halve time.

Med sober hilsen
G&S

Hej igen
Man bruger den samme pick-up til 33/45 plader. Til 78 rpm plader bruger man en anden pickup, fordi disse plader har meget bredere riller. Søg for eksempel på Internettet, efter mere information om emnet. Jeg kan f.eks. citere følgende fra http://audiotools.com :

As all modern records are Microgroove you cannot use the stylus intended for the playback of them for playback of 78's or other shellacs since they have much wider grooves.

Mit råd er stadig at man får fat i en pick-up beregnet til 78 plader, hvis man ønsker at afspille disse.

Og nej, jeg har ingen kommercielle interesser i Ortofon, eller andre firmaer der fremstiller pick-up´er. Som det fremgår af min profil, arbejder jeg som IT-konsulent. Jeg har dog tidligere arbejdet i radiobranchen, men det er efterhånden mange år siden.

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Sendt: 18 September 2004 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Hej R.P, lyt til per angående dette.

Hvis du vil vide mere om 78'ere, PU, virkemåde osv. er her et link til danmarks bedste hjemmeside om emnet. Rigtig flot.:

http://home6.inet.tele.dk/pedipsen/Audio/index.html

Mvh
Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2004 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Jeg satser på at ringe til Lydbutikken for at få pris på Grado78, og jeg vil da også prøve at kontakte Audio consult for pris på ortofon.

Det der undre mig er at efter de sidder som der bliver linket til skal bruges flere pick upper med forskellig nåletipstørelse, men det er selfølgelig med nogen af de tidligere plader, mine er fra 40-50'erne vil jeg tro, måske et par enkelte tidligere.

Men tak for de mange svar, jeg vender tilbage med mit valg af pick up, og eventuelt om der er lydmæssige forbedringer at hente.

vinylman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2004
Sendt: 19 September 2004 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Husk at overveje Rega78-pladespilleren.
Til top Vis vinylman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vinylman

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Sendt: 19 September 2004 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:

Hej igen
Man bruger den samme pick-up til 33/45 plader. Til 78 rpm plader bruger man en anden pickup, fordi disse plader har meget bredere riller. Søg for eksempel på Internettet, efter mere information om emnet. Jeg kan f.eks. citere følgende fra http://audiotools.com :

As all modern records are Microgroove you cannot use the stylus intended for the playback of them for playback of 78's or other shellacs since they have much wider grooves.

Mit råd er stadig at man får fat i en pick-up beregnet til 78 plader, hvis man ønsker at afspille disse.

Og nej, jeg har ingen kommercielle interesser i Ortofon, eller andre firmaer der fremstiller pick-up´er. Som det fremgår af min profil, arbejder jeg som IT-konsulent. Jeg har dog tidligere arbejdet i radiobranchen, men det er efterhånden mange år siden.

Halløj perejvind!

Takker for linket.

Jovist bruger man den samme p.u. til 33/45. Man bruger også den samme p.u. til 12" (maxi singler), hvor rillebredden OGSÅ er langt større.

Disse burde altså ikke kunne afspilles med en moderne p.u...? ;-)

Teoretisk set er dette jo rigtigt nok. Men i praksis er betydningen oftest mindre. Jeg har endda hørt specielle p.u.'er til 78'ere lyde langt dårligere, end en middelgod standard p.u.

Grunden til at jeg overhovedet blander mig er, at en bekendt for nogle år siden købte en god håndfuld forskellige 78 p.u.'er - men endte alligevel med en topmoderne VdH super-duper-et-eller-andet. Den lød klart bedre ved alle hastigheder, hvor de specielle mere lød i retning af noget, jeg ville karakterisere som værende... ja... "specielt".

Så hvis R.P.'s 78'ere klinger fint med den nuværende p.u., er der så egentlig en valid grund til at købe en speciel "78'er pick up"...? Medmindre der altså er sket nogle gevaldige fremskridt indenfor disse? Det kunne jo være, men jeg tillader mig at tvivle.

Hvad har du i din tid som radiomand selv oplevet omkring specifikke 78 rpm p.u.'er? Noget, der seriøst var værd at skrive hjem om? Måske man blot skal have fat i den "rigtige"? I så fald, hvilken er så den "rigtige"? Eller er det i virkeligheden et spørgsmål om, hvor mange myrer, vi skal have med i sengen??? ;-) Fortæl-fortæl...

Måske det ville være en idé for hr. R.P. at sikre sig en låner eller to, så der kan foretages en reel sammenligning før slanterne kastes i grams - det ville jeg nok selv gøre...

Med høflig hilsen
G&S

Strøm FAQ - lavet af forummet

Stop klynkeriet - kvinden tilbage i kvindekroppen!
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2004 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:

Halløj perejvind!

Takker for linket.

Jovist bruger man den samme p.u. til 33/45. Man bruger også den samme p.u. til 12" (maxi singler), hvor rillebredden OGSÅ er langt større.

Teoretisk set er dette jo rigtigt nok. Men i praksis er betydningen oftest mindre. Jeg har endda hørt specielle p.u.'er til 78'ere lyde langt dårligere, end en middelgod standard p.u.

Grunden til at jeg overhovedet blander mig er, at en bekendt for nogle år siden købte en god håndfuld forskellige 78 p.u.'er - men endte alligevel med en topmoderne VdH super-duper-et-eller-andet. Den lød klart bedre ved alle hastigheder, hvor de specielle mere lød i retning af noget, jeg ville karakterisere som værende... ja... "specielt".

Så hvis R.P.'s 78'ere klinger fint med den nuværende p.u., er der så egentlig en valid grund til at købe en speciel "78'er pick up"...? Medmindre der altså er sket nogle gevaldige fremskridt indenfor disse? Det kunne jo være, men jeg tillader mig at tvivle.

Hvad har du i din tid som radiomand selv oplevet omkring specifikke 78 rpm p.u.'er? Noget, der seriøst var værd at skrive hjem om? Måske man blot skal have fat i den "rigtige"? I så fald, hvilken er så den "rigtige"? Eller er det i virkeligheden et spørgsmål om, hvor mange myrer, vi skal have med i sengen??? ;-) Fortæl-fortæl...

Måske det ville være en idé for hr. R.P. at sikre sig en låner eller to, så der kan foretages en reel sammenligning før slanterne kastes i grams - det ville jeg nok selv gøre...

Med høflig hilsen
G&S

Ja, det er jo korrekt at en maxisingle har bredere riller, men i forhold til en 78´er er de nu stadigvæk smalle.

Min egen erfaring med almindelig kontra 78 P.U. til afspilning af 78´ere er, at det lyder bedre med 78 P.U´en. Med den almindelige pick-up oplevede jeg at der var rigtig meget støj, eller kraftig forvrængning. Forvrængningen lød ligesom når, der har samlet sig for meget støv omkring nålen, så den ikke længere kan spore korrekt. Sikkert på grund af, at nålen bliver "kastet" fra side til side i den brede rille. Den almindelige pick-up vil jo også synke meget langt ned mod rillens bund, og dermed komme i kontakt med alt det snavs, der typisk findes dernede.

Hvis jeg havde en Van den Hul pick-up, var der godtnok ingen der fik mig til at sænke den ned i en 78-plade

Iøvrigt er jeg enig med dig i, at udviklingen omkring nåleslibninger til 78-plader, sikkert gik i stå for en 30-40 år siden Iøvrigt har jeg kun erfaring med Ortofons 78 P.U.

Det med at tage myrer med i seng forstår jeg ikke. Hvis det var fluer så. . . .   

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 September 2004 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Jeg kan i mellem tiden fortælle at der er sat en audio teknika at 95'er på, den spiller også ganske fint en 78'er plade!

Jeg har læst det meste om emnet på Pedipsens pulterkammer, og specielt det om at vaske pladerne rene, det giver en del bedre lyd, så en rensemaskine er på tegnebordet(hjernekassen).

Jeg søger stadig efter en 78'er pick up, og jeg satser nok på ortofonen.

Efter at jeg er begyndt at høre disse gamle skiver, har jeg fundet ud af at der er blevet lavet ganske fine indspilninger i danmark, før vinylen.

Criz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2004
Sendt: 27 September 2004 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

Efter de mange indlæg om bredden på rillen osv, så har jeg et andet spørgsmål til eksperterne. Jeg har en Lenco L75, der trækker 78 rpm, og en god stak 78'ere. Men hvordan med hensyn til pladernes materiale? Vil de hårde shellac-plader ikke meget hurtigt file pick-up'en ned?

Til top Vis Criz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Criz

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2004 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Næst efter perejvinds 3. ben, er diamant jo det hårdeste materiale i verden. Dog er selv en diamant pick-up jo ikke uopslidelig, og det er klart at en beskidt / slidt plade slider mere på pick-up en end en ny ren plade.

Jeg har ikke noget tal på hvor mange plader, der kan spilles inden pick-up en skal skiftes, men det er flere tusinde.

mikkelbreiler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Juni 2008 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Ghammel & Suhr skrev:
perejvind skrev:

Hej igen

Halløj perejvind!

Takker for linket.

Argh. Det er afstanden til den forrige omdrejnings rillevæg der er større, dermed kan udsvingene i rillen være større for at få en kraftigere bas uden at man konstant skal bekymre sig om der nu er plads til materialet på den side. En 12'' plade indeholder fra 4-18 minutter oftest 1-2 sange på hver side, så der er rigeligt med plads til diskoteksudgaverne.

Citér:

..
Med høflig hilsen
G&S

Det eneste fremskridt man får ved at smide en dyr pickup med en spids lille nål som er meget lille i forhold til rillerne ned i en 78'er plader, er at man hurtigere får ødelagt nålen end hvis den kørte den samme tid i en almindelig 33/45 vinyl plade, som den er beregnet til. Når jeg læser dine indlæg får jeg den ondeelyneme lyst til at fratage dig retten til nogen sinde at operere noget som helst elektrisk eller mekanisk. Måske bortset fra et armbåndsur. Eller det har du måske om anklen? :)

Rillen i en 78er er 4-5 gange større end en 7-12'' vinyl plades rille.

Vil du også anbefale at man lytter til vinylplader med en nål beregnet til 78'er plader?

Der er en årsag til at rillen blev mindre og pladernes overflade mindre skør, samt at pickupperne idag er mere skrbelige end et stykke stål som er spids i den ene ende.

Det kaldes udvikling. Det var smart at have en vinyl plade p å33 rpm og 12'' i søtrelse for så kunne et større værk ligge på færre skiver og man skulle ikke hele tiden over og vende dem.

VdH på alle hastigheder? Raaasgu!

-Mikkel
Til top Vis mikkelbreiler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelbreiler

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Juni 2008 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Og i nogen rigtig gamle Krystal Pick Up dage var der ligesom "Vendbar holdere til 2 nåle", 78 og 33/45.

Hvad mon lige ejere af de gode gamle Beogram 1000 gjorde når man skulle afspille 78'ere?

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 Juni 2008 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:
Hvad mon lige ejere af de gode gamle Beogram 1000 gjorde når man skulle afspille 78'ere?

Der er to forskellige nåle til Beogram 1000 (elliptisk og sfærisk) - men ingen af dem ser ud til at være særligt 78-egnede...

Men jeg har også spillet 78'ere på min Beogram 1000

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes