| Forfatter |
|
sellect Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 76
|
| Sendt: 20 September 2004 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Jeg ved det ikke er populært at skrive dette, men jeg skal _bla_ spille musik via min computer. Så derfor vil jeg lige høre, om det har den store forskel at sige, hvilket lydtkort, som man har ?
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 20 September 2004 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
sellect skrev:
| Jeg ved det ikke er populært at skrive dette, men jeg skal _bla_ spille musik via min computer. Så derfor vil jeg lige høre, om det har den store forskel at sige, hvilket lydtkort, som man har ? |
|
|
Alt efter hvordan dit system er sammensat kan det have _meget_ at sige. For det første, hvis du kører signalet analogt ud, så har kvaliteten af kredsløbene meget stor betydning for lydkvaliteten. Det kan anbefales at købe et mere eller mindre professionelt lydkort, hvis analogdelen skal være i orden. Selv har jeg et meget billigt Trust lydkort, der lyder ekstremt ringe på analogudgangen. Det er markant ringere end mit gamle Soundblaster Live lydkort, og SB-kortene har endda ry for ikke at lyde specielt godt.
Hvis du har mulighed for det kan det kraftigt anbefales at trække lyden digitalt ud fra lydkortet. Men selv her kan der være forskelle. De fleste lydkort konverterer lyden til 48 kHz, og dette giver en del fnidder i lyden. Mit eget kort har jeg valgt fordi det kan sende et ubehandlet 44.1 kHz signal ud. Derudover skal du sørge for at enhver form for volumenkontrol i PC'ens software er slået fra, de forringer også lyden mærkbart. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 20 September 2004 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det betyder utroligt meget. Har selv prøvet on-board lydkort og halvprofessionelle kort. On-board kort lød forfærdeligt og med en del støj. Det dyre kort (ca. 4000) lød som en god 2000 kr. CD-afspiller.
Man kan dog få rimeligt gode USB basered lydkort til omkring 1000 kr.
|
| Til top |
|
| |
The MBG Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 109
|
| Sendt: 20 September 2004 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
meget lidt.... det jo ikke noget med computeren af gøre for sin vis lydkvaliteten... det er lydkvakiteten på filen...... og jov vis lydkvaliteten er god på den, så spiler lydkortet også en stor rolle... men jeg vil gætte på det MP3 du vil afspile, og der er lydkvaliteten lige til af kaste laaaaangt væk......
__________________ B&W-NAD !!!
Mit Anlæg: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=8912&PN=2
|
| Til top |
|
| |
Jannik Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 595
|
| Sendt: 20 September 2004 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lidt nysgerrig. Hvordan slår man volumekontrollen fra? Der vil da altid være en lydkontrol i windows, eller hva?
|
| Til top |
|
| |
sellect Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2004 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vil jeg prøve at anskaffe mig et godt lydkort. Men kan det lade sig gøre at overføre lyden digitalt til en analog forstærker ?
|
| Til top |
|
| |
Jannik Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 595
|
| Sendt: 20 September 2004 kl. 23:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja sagten du kan bare overføre det via. den digitale udgang på lydkortet (sp/dif) til den digitale indgang på receiveren/forstærkeren.
|
| Til top |
|
| |
sellect Forum Bruger

|
| Sendt: 20 September 2004 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, men nu har jeg jo en forstærker i den billige ende. En nad 320bee. Har dne også den mulighed ?
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 20 September 2004 kl. 23:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, her er du nødt til at have et godt, analogt output fra lydkortet.
Gå efter mærker som Terratec, Pro Tools, M-Audio, Emagic. Hold dig fra Sound Blaster og ISIS Maxistudio (der er mange til salg, det lyder godt men dur kun til windows 95/98 og til nød Me).
|
| Til top |
|
| |
sellect Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2004 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvilket kort kan i anbefalle? Det skal ikke være til surround... Bare et så lyden er nogen når jeg hører via comp...
Hvad med et : TerraTec SoundSystem DMX XFire 1024
En af mine venner har et Creative Sound Blaster Audigy pro. Kan jeg bruge det ?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 September 2004 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jannik skrev:
|
Lidt nysgerrig. Hvordan slår man volumekontrollen fra? Der vil da altid være en lydkontrol i windows, eller hva?
|
|
|
Jeg vil gætte på at det afhænger af driverne til lydkortet, men på mit lydkort slås volumenkontrollen i windows fra når jeg kører SPDIF ud. Eller rettere, den fungerer som on/off. Skruet helt ned slår den udgangen fra, skrues lidt op slås den til og så er det lige meget hvor meget jeg skruer op, lydniveauet er det samme. Derudover er der i Winamp en indbygget volumenkontrol, der kan slås fra i opsætningen. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 September 2004 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
sellect skrev:
| Hvilket kort kan i anbefalle? Det skal ikke være til surround... Bare et så lyden er nogen når jeg hører via comp... |
|
|
Hvis vi taler om ren musik-kvalitet, så vil jeg mene at det er bedre at købe en billig, evt. brugt, DAC og så køre digitalt ud fra PC'en, end at bruge en masse penge på et godt lydkort. Mit eget lydkort er et Trust 514DX, det kostede ikke ret mange hundrede kroner, og kan køre 44.1 kHz ud. Det lyder faktisk ok. Til gengæld stinker den for vildt på analogudgangene, og til spil er det røv og nøgler... Jeg smider selv signalet ind i en AMC DAC 9, og det kan faktisk godt konkurrere med ganske habile CD-afspillere, selv om der dog er en forbedring at hente ved at bruge en god cd-afspiller digitalt til DAC'en i stedet. Det kræver selvsagt at lydfilerne ikke er komprimerede hvis det skal være godt. 128 kbit MP3 eller netradio er direkte ulideligt at høre på i mit setup. Jo bedre lyd, jo større krav til kildematerialet, sådan er det nu engang... __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
sellect Forum Bruger

|
| Sendt: 21 September 2004 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Omformulerer mig lige.
Mit system består af nad320bee og 2stks cw v12f. Har bare et onboard lydkort lige pt. Ville du stadig anbefale det samme ? Og hvad koster din løsning ?
|
| Til top |
|
| |