Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 15:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forvrængning på LP´er (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
torben kbh.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

når jeg hører vinyl har jeg bemærket, at lyden ofte forvrænger på den inderste del af pladen. Det er specielt i mellemtonen, og høres tydeligt ved klaver og ved vokal, særligt når de fremtræder krafitgt i lydbilledet ifht. de andre instrumenter. Underligt nok er der forskel på forskellige presninger af den samme udgivelse. Fx. en svensk og US presning af Cohen/Warnes "Famous blue raincoat". Her forvrængede US presningen kraftigt (til gengæld var den meget mere dynamisk, sjovt nok), og jeg har også tidligere haft to versionen af kate Bush "Lionhart", hvor det var endnu mere tydeligt med forskel i forvrængning.

Kan nogen give en forklaring på dette fænomen, og måske fortælle hvad man kan gøre ved det?

VH. Torben

Til top Vis torben kbh.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torben kbh.

dige
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter egen anmodning fra bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Når plader forvrænger især i de inderste riller, er det som hovedregel fordi armens geometri ikke er optimal. Hermed er også pickuppens retning, skate og overhang medregnet. Vi taler næsten udelukkende om geometri.

Jeg ved ikke hvilken pladespiller du har og hvem som har indstillet den, men du bør finde en forhandler som har erfaring med at indstille pladespillere. Og du kan muligvis stadig købe skabeloner, PU-spejle, løse vægte, m.m. fra de gamle PU fabrikanter. Det er sjovt at arbejde med selv, så søg på nettet. Måske Ortofon, Goldring, eller en forhandler kan hjælpe dig.

Du kan, når alt står rigtigt, ikke høre om du er i yder eller inderriller, som ellers er der hvor fejlprocenten er størst - i forhold til 90 grader på rillen.

Til top Vis dige's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dige

torben kbh.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

Hej Dige,

Det er en SystemdekIIX, jeg har købt den brugt og en kammerat har indstillet arm og PU. PU´en er en Dennon high output MC. Men jeg skal have en anden arm på, og så bliver den nye så indstillet af en forhandler, han kan sikkert også sælge mig skabeloner og hvad du ellers nævner.

Det lyder godt, at jeg ikke skulle kunne høre forskel med den rigtige indstilling, jeg satser nemlig mest på vinylerne. Men vil der ikke altid være en forskel i "geometrien" fra yderst til inderst på pladen, nålens vinkel ændrer sig jo gennem hele pladen, men det skulle altså ikke betyde noget hørbart?

Jeg forstår ikke, at der skulle være forskel i forvrængningen på forskellige presninger af samme udgivelse, men der er vel også forskellig kvalitet på presninger på den front.

Iøvrigt, tak for det fine svar.

VH. torben

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

I de go'e gamle - ? - dage var det meget almindeligt at presninger fra forskellige lande lød forskelligt pga. forskellig equalizering. Fx. lød de tyske og engelske presninger af Paul Simon's Graceland forskelligt. Angiveligt tilpasning til smagen på de forskellige markeder med hensyn til den tonale balance. Det er jo absolut slet ikke utænkeligt, dette også påvirkede/påvirker forvrængningen.
Endvidere kunne det også have betydning, hvor gammel/slidt matricen var, når den enkelte skive blev presset.

micjac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Hej Torben, hvis du ikke har gjort det allerede så
prøv at skriv "inner groove distortion" i Google.

Kan skyldes
Fejl i presningen
Forkert indstilling af PickUp
Uheldig pladespiller arm
Brugt vinyl der er slidt 'forkert'
RIAA problemer
etc.

Det er et stort emne og der er læsestof nok til
en måneds tid.

God fornøjelse.

mvh
Til top Vis micjac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micjac

Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Det kan også skyldes en slidt pick-up.
Til top Vis Jan Post's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Post

lasse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

torben Kbh.

Herligt at høre at du stadig har gang i vinylerne. Ja det er noget fælt noget den der forvrængning der som regel optræder i kraftige passager. Du har allerede fået mange gode råd til en løsning og det kan da være en fejlindstilling af geometrien men det kan også være en slidt pick-up eller måske for lille nåletryk. Jeg havde samme problem på min gamle Rega P3 og her var grunden at kablerne i armen var blevet skiftet med nogle stive sølv typer sådan at friktionen i armens bevægelser blev alt for stor.

Til top Vis lasse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lasse

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

lasse skrev:

.....

Jeg havde samme problem på min gamle Rega P3 og her var grunden at kablerne i armen var blevet skiftet med nogle stive sølv typer sådan at friktionen i armens bevægelser blev alt for stor.

Jeg havde nøjagtig samme problem med min Spacearm. Den købte jeg brugt og det må have været en amatør der havde monteret det, for de sad så stramt at armen ikke kunne bevæge sig frit. Jeg kunne ikke indstille antiskating rigtigt. En tur i lydbutikken og nye kabler løste det problem.

Med venlig hilsen
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

torben kbh.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

hej,

jeg var lige inde og checke hvordan forvrængningen lød på helt nye plader, jeg kun har spillet et par gange, på den måde kan jeg vel se om det slidte plader eller set-uppet det er galt med.

Først prøvede jeg med Portishead "Dummy", jeg kunne umiddelbart ikke høre forskel på yder og inder. Men deres lyd er også næsten så forvrænget i forvejen, at man sikkert ikke vil kunne høre forskel alligevel. Så forsøgte jeg med den nye Cure, masser af mellemtone i vokalen for fuld udblæsning, og der var faktisk en forskel på yder- og inderdel. Ikke så stor som på mine slidte plader, jeg skulle høre godt efter, men jeg kan ihvertfald konkludere, at set-uppet skal justeres.

Så tilsyneladende er den primære forklaring, at mange af mine plader er slidt "skæve" før jeg købte dem, eller at specielle udgivelser eller gamle udgivelser, har mere tendens til forvrængning. For en gammel plade kan vel ikke trække anderledes "forvrængende" i PU/arm end en ny kan?

Vh. torben

PS: Jeg så, at man kan få både Dummy og den anden Portishead på Simply Vinyl med forseglet ydercover til kun 150 kr./album i Soundstation!

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Sendt: 03 Oktober 2004 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Kære Torben

PRøv at læse den artikel jeg har skrevet om PU indstilling.

http://www.highend-sound.com/tips_tricks/detail.asp?iType=1& amp;iAd=7

du kan maile til mig som pb eller finde mail adressen under min profil.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

På grund af den lavere hastighed på pickup'ens aftastning i inderrillerne ligger informationerne tættere i disse riller. Dårlig justering mv. kan derfor bevirke at pickupen fx. har ødelagt informationerne. De høje toner vil kræve tættere udsving i rillen og vil kræve at pickup ikke pløjer afsted, men er istand til nøje at følge udsvingene.

Populært sagt: Forestil dig en pickup nål som flyver fra "bjertop" til "bjergtop" uden at nå helt ned i "dalen". Den vil flosse bjergsiden op når den bumper imod.

Og for at gøre ondt værre, så er det ofte i slutningen at den store finale sætter ind, med alle instrumenter i crescendo og så er der virkelig behov for at lagre informationer i rillen, som jo i længde/sek er mindre end halv så lang som i starten af pladen.

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Sendt: 05 Oktober 2004 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Der er også dem som justerer pick-up'en til at spore vinkelret i inder rillerne, specielt ved klassiske indspilninger, måske netop pga det Klaus nævner.

Men det skal være en meget dårlig indstilling for at en pu kan ødelægge en LP.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

270961
Lukket konto
Lukket konto
Konto lukket efter anmodning fra bruger

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 November 2004 kl. 00:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har også kæmpet med og kæmper stadig med problemet "mere forvrængning i inderrillen end godt er". Men jeg har også fundet ud af, at der er nogle plader der forvrænger mere end andre netop her og det er både nye og gamle......men det er nok mere eller mindre et justeringsproblem. I mit tilfælde er der både ny pladespiller, arm og pickup...disse ting fejler ikke noget.

Mvh

Til top Vis 270961's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 270961

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 November 2004 kl. 09:34 | IP-adresse registreret  

Hejsa...

...Et svært emne!

1. Sørg for at signalkilden (pladespilleren) er 100% topgejlet. Det er her de fleste problemer opstår og det bliver aldrig bedre end signalet herfra. Da pladespileren er et interface imellem plint, leje, tallerken, evt. plademåtte, plade, PU, arm, armbase, motor, evt. rem og kabler samt hylde, kræver det ikke meget fantasi at forstille sig problemer. (Der er langt flere faktorer i denne række, bl.a.opspænding, skruer, materialevalg o.s.v.) Først med en arm i den korrekte længde fra centerpin, en korrekt indstillet PU, rigtig VTA (Rega vil protestere her, men vi er ligeglade..), og korrekt nåletryk, kan der fejlfindes videre i kæden.
  2. Som micjac rigtignok nævner, er RIAA-problemer mange gange djævlen her. De signaler der kommer fra PU (MM som MC), er så små og skrøbelige, at der intet skal til at ødelægge dem. En faktor som "energiophobning" er pludselig et kæmpeproblem. Energiophobninger findes i alt grej, de er typisk bare sværere at pege ud, efterhånden som signalstyrken stiger. De opstår som fasefejl alverdens steder: i kabler, stik, kondensatore, modstande o.s.v. Når det svage signal skal behandles af dårlige komponenter og derefter forstærkes op, ja – skaden er sket og du får det hele i flæsket med gigantforstærkning. Læg dette sammen med, at der i sagens natur, ER dårligere sporing i inderriller (forklaret af walin) og vi nærmer os opkast af dårligdomme.
  3. Har oplevet slidte RIAA-rør gå hånd i hånd med inderrille forvrængning. En "ekkoeffekt" om jeg må: toner hvor øret er mest følsomt, bliver leveret og ringer efter, brøkdele af sekunder efter de skulle og man ender op en skinger ringen og trætte skuldrer. Det sjove er, at i ydrerillen opleves det ikke nær så udtalt og lyttede man kun ydrerille, ville man leve lykkeligt. Har oplevet den samme effekt i forforstærkere, dog knap så voldsomt.
  4. Jo mere fasekorrekt dit grej er, des mere opmærksom vil du være på problemet. Det er egentligt ikke så mærkeligt, da fasen bl.a. er et produkt af tid – den tid hvor der enten skulle leveres en transient eller holdes helt kæft!

Ovenstående problemstilling kan overføres til alt grej, pladespilleren er bare den værste (men den bedste når det virker....)

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes