Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 20:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Balance?!?!?!? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wvack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

Jeg har rodet med en gammel technics-forstærker til mine subs.....

Jeg fik samlet den ene sub og satte den til venstre kanal på forstærkeren.

Der kom jo nærmest ikke noget lyd ud af den OVERHOVEDET.

Så da jeg flyttede balancen fra midt til venstre kanal spillede den tydeligt bedre/højere/voldsommere.

Nu kommer så spørgsmålet for jeg har altid troet at man ved at dreje balance knappen f.eks. mod venstre, Skruede ned for højre kanal, men IKKE op for venstre.

Hvorfor rode med brokobling hvis man kan flytte al kraften til den ene kanal?!?!?!

Er det normalt at min forstærker opfører sig sådan og hvorfor

Det er en Technics SU-X911

Bruce Lee
Til top Vis Wvack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wvack

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 Oktober 2004 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Prøv lige at forklare lidt mere om præcis hvordan din sub er koblet til forstærkeren - både hvordan signalet kommer ind i forstærkeren, og hvordan det kommer videre, hvor du evt. bruger y-stik osv.

Det lyder lidt som om højre og venstre kanal på en eller anden måde modarbejder hinanden sådan som du lige har fået sat det op...

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Wvack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2004
Lokalitet: Fyn Vest
Sendt: 16 Oktober 2004 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Jo ser du...
Jeg har kørt subout til cd in på min integrerede forstærker.(det er bare en midlertidig løsning)
Subben er sat til venstre sæt HT-out.
Så er det at jeg drejer balanceknappen helt til venstre, det troede jeg gav samme volume/styrke som når den stod i midten.
Jeg troede at man ved at dreje på balancen skruede ned for den ene kanal, frem for at flytte styrken fra den ene side til den anden.
Håber denne forklaring hjælper.

Bruce Lee
Til top Vis Wvack's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wvack

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 17 Oktober 2004 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Hmmm, jeg må melde pas - det lyder ret sært. Balance kontrollen burde ikke ændre niveauet for venstre kanal mellem "center" og "full left" indstillingen, det har du ret i.

Nu siger du godtnok det er en gammel forstærker - jeg ved ikke om det er det, men det KUNNE måske tænkes at balancekontrollen simpelthen trænger til at få noget "motion". Med tiden samler der sig gerne lidt snavs og skidt på potmeteret bag knappen, specielt hvis den ikke bliver brugt ret tit. Er det sådan at det knaser lidt i subben når du bevæger knappen..? Det er nemlig et tegn på at der er lidt snavs på den.

Om det kan blive så grelt at det helt ændre styrkeforholdet som du beskriver det lyder godtnok lidt voldsomt - men prøv engang at dreje balanceknappen frem og tilbage i 2-3 minutter og se om det gør nogen forskel bagefter. Har du forresten prøvet at bruge højre cd-in/HT-out kanal i stedet og hørt om det gør en forskel..?

Bruger du begge højttalerudgange i venstre kanal (speaker a+b)..? Har du en eller to højttalerindgange i subben (har den enkelt eller dobbelt svingspole..?).

Jeg er lidt på bar bund - jeg foreslår bare at prøve forskellige måde at koble det hele sammen på, for måske at få en ide om hvad problemet er ved hjælp af udelukkelsesmetoden...

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes