Det er korrekt, at hvis man vil sammenligne single- og bi-wiring, så skal man bruge samme kabeltype. Men... som jeg forstår dit indlæg, vil du have at vide, hvad der er bedst? Og det kan der komme lange diskussioner ud af, og i denne diskussion bør betragtningen over, at man netop kan bruge forskellige kabler til top og bund også indregnes. Så det gør jeg...
Selv bruger jeg Van den Hul Clearwater til toppen og Kimber 8 til bunden. Det skal siges, at mit Clearwater er lagt dobbelt i singlewire (jeg har testet denne fordobling af Clearwater (65kr/m x 2) op imod det dyrere Magnum (375kr/m), og det var klart bedre). Hele opsættet har jeg testet op imod Transparent (2000kr), og selvom Transparent havde mere ro, og bedre pin-point, så valgte jeg det førstnævnte opsætning, fordi det lød mere musikalsk og havde -højere troværdighed-. Bi-wire giver dig muligheden for at klangbalancere dine højttalere. Om det dobbelte Clearwater, så er der 'hul igennem' - virkelig! Kimber 8 bruges ofte til bas, for det er 'tight' som få, og giver en ret tør bas.
Men... du er nødt til at prøve dig frem. For i et andet opsæt, der prøvede en ven og jeg også mit kabelopsæt mod hans Transparent, og der var Transparent det bedste. Anlægget har meget at sige, det samme har din smag - men der findes gode og dårlige kabler - selv vil jeg dog ikke give mig i kast med dømme nogen.
Om bi-wiring med samme kabeltype - jo, der finder jeg heller ikke en stor fordel, men jeg havde nogle besværlige højttalere, og med simple midler, fik jeg dem gjort mere harmoniske - og det endte med at opfylde min lydfilosofi.
Min anbefaling er, at en af fordelene ved at kunne bi-wire, er at man kan bruge forskellige kabler - lån nogle af en ven, eller opstøv en butik der udlåner kabelkufferter mod et depositum, og prøv dig frem...