| Sendt: 26 December 2004 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Braget du hører, kan stamme fra et køleskab eller lignende, der starter. Nogle køleskabe / frysere kan sende en kraftig støjpuls ud i nettet, som giver et knald i HiFi´en.
Første gang jeg blev opmærksom på dette, var da Audiolab 8000A lige var kommet på markedet. Jeg fik en på prøve, og efter 2 timer: BANG, og begge kanaler var "døde". Jeg leverede den tilbage til forhandleren, og fik istedet en Sansui AUD11 med hjem. Efter 20 min.: BANG, og den var "død" i begge kanaler. Nu var forhandleren ved at være lidt træt af mig, begge forstærkere var brændt af i udgangen. Han kom ud til mig, dagen efter, medbringende en forstærker, jeg med garanti ikke kunne brænde af (Hafler for- of effekt). Den blev koblet til, og efter 1/2 time: BANG..............................og forstærkeren spillede videre. Forhandleren gik i køkkenet, og monterede en "støjkondensator" i køleskabets elektronik, og siden hørte jeg aldrig braget igen. MEN, det kostede altså udgangstrinene i 2 forstærkere. Med til historien hører, at det Quad-sæt (33-303), som jeg hidtil havde spillet på, var helt ufølsomt overfor problemet, der lød kun et lille "puf" i det sæt.
PS, jeg endte med at købe Sansui AUD11, som kørte uden problemer i de følgende 2-3 år, til den blev udskiftet.
|