Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. maj 2025 | 23:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Receiver/subwoofer brummer Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jni09
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 December 2023
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 Maj 2025 kl. 21:50 | IP-adresse registreret Citér Jni09

Hej! 🥹

Jeg har her til aften tilsluttet en cerwin Vega sub til min denon dra-f109 forstærker.

Når volumen på forstærkeren er på 0 så er subwooferen tavs som i tavs. Lige så snart volumen på forstærkeren rammer 1 så
kommer der en tydelig konstant brummen fra subwooferen som hvis man tændte for en kontakt. Hvis jeg så skruer op på fx 10
så bliver brummen ikke mere tydelig. Den er ligesom konstant. Det er uanset om om lyden kommer fra tv, Bluetooth modtager
og uanset om jeg vælger en digital eller analog indgang pånfirstærkeren.

Jeg tænker absolut at fejlen ligger i forstærkeren.

Jeg håber dog at en af jer kan komme med et eller andet forslag eller Quick fix inden jeg skal dømme forstærkeren for død.

Har været ramt af lidt sort uheld med ting der går i stykker så håber virkelig at der er hjælp at hente! 🥹

Til top Vis Jni09's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jni09

Jni09
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2025 kl. 06:07 | IP-adresse registreret Citér Jni09

Jeg har i øvrigt prøvet at justere volumen bag på subwooferen og der bliver brummelyden kraftigere/svagere. Dette bestyrker
min mistanke om at den konstante brummen kommer fra forstærkeren.

Jni09
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2025 kl. 07:23 | IP-adresse registreret Citér Jni09

Så er det endeligt bekræftet at det er forstærkeren. Jeg prøvede at sætte en telefon direkte til subwooferen line in og spille
musik. Intet brum som i intet…

Leder stadig efter et Quick fix hvis sådan et findes. Ellers må den udskiftes med en ny brugt. Tænker ikke det kan svare sig med
reparation. Var ellers så glad for den. Pis også…

rasserfanten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2015
Sendt: 27 Maj 2025 kl. 07:52 | IP-adresse registreret Citér rasserfanten

Har også haft det problem, det blev løst ved
at skifte til et skærmet kabel fra forstærker til
sub.
Til top Vis rasserfanten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasserfanten

Jni09
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2025 kl. 11:33 | IP-adresse registreret Citér Jni09

Tak!!!

Jeg troede ikke rigtig på det men jeg har leget lidt med det og det er når kablet kommer i nærheden af 230 volt ledninger og stikdåse.

Som stuens indretning nu engang er og med kablel-kanaler osv. så kan jeg ikke undgå at det løber sammen over en strækning på 50-70 cm og det er åbenbart nok!

Jeg har talt med hifi klubben som anbefaler et super skærmet kabel til 899kr! Langt over mit budget!!

Jeg orker næsten ikke at prøve alverdens kabler af for at finde et med en fornuftig afskærmning som er til at betale. Og hvem siger at jeg ikke får ballade igen hvis jeg en dag rykker lidt rundt på setuppet?

Jeg overvejer derfor at bruge en simpel High low converter (ja ja jeg ved det godt) og føre højttaler kabler i stedet, hvilket gør det langt mindre støj følsomt og så er jeg ude over de problemer for evigt!!

Kvikke bemærkninger søges! (Men det er ikke sikkert jeg retter mig efter dem!) ��

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Maj 2025 kl. 14:27 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Summen af din beskrivelse tyder på at kablets leder og/eller skærm er knækket.
Har du kontrolleret det for afbrudt gennemgang med et måleinstrument, hvilket må være det første man gør?

Et intakt kabel til det beskrevne formål vil aldrig give anledning til brum. Heller ikke når det ligger tæt op ad strømledninger.

Et velfungerende (intakt) kabel kan erhverves til en tiendedel af det Klubbens personale anbefaler. Også hvis du flytter rundt.
Det vil give samme resultat, som dit forsøg med telefonen. Intet brum/støj.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

rasserfanten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2015
Sendt: 27 Maj 2025 kl. 14:46 | IP-adresse registreret Citér rasserfanten

Jeg købte først et tyndt billigt
kabel i hifi klubben og det gav
brum, købte derefter et Supra
SubLink High End Subwoofer
kabel - 4 m til 240kr. Aner ikke
hvad det koster idag og det kan
nok fås bedre og billigere.
Til top Vis rasserfanten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rasserfanten

Jni09
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2025 kl. 15:02 | IP-adresse registreret Citér Jni09

Kaj. skrev:
Summen af din beskrivelse tyder på at kablets leder og/eller skærm er knækket.
Har du kontrolleret det for afbrudt gennemgang med et måleinstrument, hvilket må være det første man gør?

Et intakt kabel til det beskrevne formål vil aldrig give anledning til brum. Heller ikke når det ligger tæt op ad strømledninger.

Et velfungerende (intakt) kabel kan erhverves til en tiendedel af det Klubbens personale anbefaler. Også hvis du flytter rundt.
Det vil give samme resultat, som dit forsøg med telefonen. Intet brum/støj.

Lækkert. Håber du har ret. Hvad vil du anbefale? Har du et link til et kabel og en y splitter?

Et kabel og en y splitter?

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2025 kl. 15:38 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Det vil jo være en gevaldig hjælp at kunne se stikforbindelserne på din subwoofer.

Jeg gætter på at der sidder en venstre og en højre indgang, siden du spørger efter en Y splitter.
Men det kan du springe over ---- brug blot den ene af indgangene! Fordi de ender begge i samme elektriske punkt inde i subwooferen.
I indgangen på subwooferens elektroniske delefilter/forstærker.
Og da du kun har én subudgang på din forstærker behøver du blot ét kabel med RCA/phonostik i begge ender. Simple and easy.

Jeg gætter på du ad den vej selv finder et egnet kabel. Og et sådan kan med lethed anskaffes i den ønskede kvalitet til en hundredelap.

Og for de der gerne vil vide, hvorfor der sidder både et venstre og et højre stik er forklaringen den simple at der i nogle tilfælde ikke findes en
mono subudgang på en forstærker. I dette tilfælde samler man signalerne fra venstre og højre kanal i subwooferen i stedet.
Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Jni09
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2025 kl. 18:48 | IP-adresse registreret Citér Jni09

Det med at fjerne U kabler og bruge den ene er prøvet. Så spiller den med halv styrke hvilket jeg også havde en teori om så det dur altså ikke!

Med hensyn til kablet så havde jeg smidt kvitteringen i stykker og besluttede mig derfor for at skære det i stykker og undersøge det nærmere! Det består af 2 snoede ledninger (plus og minus). Derudover er der både en folie- og flet skærm udover det hele - men skærmen er ikke forbundet til noget som helst! Hvis jeg husker rigtig fra min tid som industri elektriker så vil skærmen ikke skærme en skid! Faktisk kan de virke lidt som en antenne der tiltrækker støj! Når man nu har valgt et skærmet kabel hvorfor så ikke forbinde skærmen? Jeg forstår intet?!

Jeg må på jagt efter et lidt bedre kabel.

Kaj.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Maj 2025 kl. 22:41 | IP-adresse registreret Citér Kaj.

Det er vel ikke sådan, at du vil fortælle modeltypen på subwooferen du slås med ?

Hvis du vil besvare dette indlæg skal du først trykke log ind
Hvis ikke du allerede er oprettet skal du først oprettes som bruger

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes