Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 18:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Mere effekt ????? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 29 November 2004 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Jeg er den lykkelige ejer af et sæt JBL 250 TI LE og har en H/K Signature 1,5 til at drive dem.

Efter jeg har lavet mit musikrum syntes jeg "at der mangler noget styrke" specielt i bassen. Selv om jeg har lavet afkobling til gulvet . sat ht. efter korrekt udmåling incl. lytte position mangler der "punch" i bassen.

Spørgsmålet er om der mangler effekt / mere strømstærk effektforstærker eller hvad kan der være galt ????

Hvis det er mere effekt der skal til vil jeg da gerne have et par råd med på vejen om hvor meget og evt. hvilken model.

Hvis i vil se musikrummet for at danne jer et indtryk så tryk på www tasten nederst i dette indlæg.

pft.

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 30 November 2004 kl. 01:12 | IP-adresse registreret  

Hvad er budgettet til en evt. ny effektforstærker?

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2004 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Et sted mellem 15 og 20 K

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 30 November 2004 kl. 07:26 | IP-adresse registreret  

Hej Henrik

har JBL'en ikke rimelig høj effektivitet ? og den bruger 12 eller 15". det lyder underligt at 1.5'eren, ikke kan få den til at spille højt nok

har du checket om det er over alt i rummet der ikke er nok. eller er det mest i lytte positionen ?

er 250 reflex ? hvis ja, hvor er porten ?

mvh

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 November 2004 kl. 07:34 | IP-adresse registreret  

Henrik300 skrev:

Efter jeg har lavet mit musikrum syntes jeg "at der mangler noget styrke" specielt i bassen. Selv om jeg har lavet afkobling til gulvet . sat ht. efter korrekt udmåling incl. lytte position mangler der "punch" i bassen.

Spørgsmålet er om der mangler effekt / mere strømstærk effektforstærker eller hvad kan der være galt ????

Hvis det er mere effekt der skal til vil jeg da gerne have et par råd med på vejen om hvor meget og evt. hvilken model.

Hvis i vil se musikrummet for at danne jer et indtryk så tryk på www tasten nederst i dette indlæg.

pft.

Er HT sat efter måling eller lytning, der kan være en del at hente ved at bruge ørerne, så at sige. Målinger giver et godt prej, men nogle gange må man jo danne kompromisser for at få det man vil.

Du kan også have overdæmpet dit lytterum, meget brug af miniraluld og gips, kan give denne effekt.

Umiddelbart tror jeg ikke at mere effekt giver det du søger(selv om dine HT sikkert ville blive glade for en ML), jeg tror problemet kan findes i pkt. 1

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

Juppe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Februar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 30 November 2004 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

Hej Henrik, det lyder som om du kunne trænge til et skud Icepower - Prøv at spørge 3dx om du kan låne sådan en krabat?

Jeg fik selv nyt hifi-blod efter at have købe een.

Til top Vis Juppe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Juppe

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 November 2004 kl. 08:55 | IP-adresse registreret  

Hej Henrik.

Mit bedste bud er at du mangler strøm........har ikke selv hørt JBL 250LE - alligevel er det min drømmehøjtaler  - har selv JBL 240TI, og selv om at de på papiret ser rimelig "nemme" ud at drive, er de det ikke !

Brugte selv tidl. en H/K sig. 1.3...............og det gik da "meget godt".....indtil at jeg hørte min nuværende effekt; Nakamichi PA5 mrk. II, og pludselig var der FULDSTÆNDIG styr på bunden - blev faktisk ganske overrasket over at der var SÅ stor forskel, på hvordan de spillede.

På "papiret" skulle H/K kunne afgive 100A, hvor imod PA5, "blot" skulle kunne afgive 70A (?), men IRL føles det modsat  -og et blik indenfor de to eff.trin afslører da også en betydelig "voldsommere" opbygning i Nakamichien.

Tror at du ville kunne få stor glæde af en Nakamichi PA7 mrk. II, alternativt noget ML................eller hvad med ICEpower ? ( som jeg selv har besluttet mig til at prøve til mine JBL'er )

mvh

Jesper/Oldhifinut

Til top Vis Jesper Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jesper Andersen

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 November 2004 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Hej Henrik.

Jeg vil tro at det mere er højttaler placering du skal rode med.

Jeg ville starte med at prøve at flytte højttalerne lidt tættere på bagvæggen og se om det havde en effekt. En ting er at beregne hvor de skal stå, men hvis du uheldigvis får mindre bas i lyttepositionen pga. det.... lyt dig frem.

Der er meget mere i baskontrol end hvor mange ampere forstærkeren kan levere. Dæmpnings faktor og modkobling har meget mere at sige. Det er vigtigt at forstærkeren kan levere strøm nok, men der kan alligevel være kæmpe forskel på det.

Hvis du har mulighed for det så lån da en PWM baseret forstærker som f.eks. zappulse eller ice. De har massiv dæmpningsfaktor og kan levere masser af strøm. De spiller meget stram bas.

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2004 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Hej Henrik

har JBL'en ikke rimelig høj effektivitet ? og den bruger 12 eller 15". det lyder underligt at 1.5'eren, ikke kan få den til at spille højt nok

har du checket om det er over alt i rummet der ikke er nok. eller er det mest i lytte positionen ?

er 250 reflex ? hvis ja, hvor er porten ?

mvh

Der er en reflexport og den sidder bagpå, og det er en 14 tommer bas enhed.

Det er ikke fordi jeg vil spille højere, for højt det kan den, men jeg ønsker mere bund. Altså en renere og fastere bund.

Det er det samme stort set hele vejen rundt om lyttepositionen.

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2004 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
[QUOTE=Henrik300]

pft.

Er HT sat efter måling eller lytning, der kan være en del at hente ved at bruge ørerne, så at sige. Målinger giver et godt prej, men nogle gange må man jo danne kompromisser for at få det man vil.

Du kan også have overdæmpet dit lytterum, meget brug af miniraluld og gips, kan give denne effekt.

Umiddelbart tror jeg ikke at mere effekt giver det du søger(selv om dine HT sikkert ville blive glade for en ML), jeg tror problemet kan findes i pkt. 1

Rummet er ikke specielt dæmpet med miniral uld, gips, rockfon osv. Der er stadig en kort efterklang i rummet som der skal gøres noget ved, men det bliver først senere. Jeg mener ikke at det er det der er problemet.

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2004 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Juppe]

Hej Henrik, det lyder som om du kunne trænge til et skud Icepower - Prøv at spørge 3dx om du kan låne sådan en krabat?

Jeg fik selv nyt hifi-blod efter at have købe een.

Der er nu flere der har foreslået en ICE power, så det kan være at man skulle lytte til en sådan.

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2004 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

troelskn skrev:
Hej Henrik.

Jeg vil tro at det mere er højttaler placering du skal rode med.

Jeg ville starte med at prøve at flytte højttalerne lidt tættere på bagvæggen og se om det havde en effekt. En ting er at beregne hvor de skal stå, men hvis du uheldigvis får mindre bas i lyttepositionen pga. det.... lyt dig frem.

Der er meget mere i baskontrol end hvor mange ampere forstærkeren kan levere. Dæmpnings faktor og modkobling har meget mere at sige. Det er vigtigt at forstærkeren kan levere strøm nok, men der kan alligevel være kæmpe forskel på det.

Hvis du har mulighed for det så lån da en PWM baseret forstærker som f.eks. zappulse eller ice. De har massiv dæmpningsfaktor og kan levere masser af strøm. De spiller meget stram bas.

Vil en af de nærmeste dage prøve at vinkle ht. og delvis prøve at rykke dem lidt tættere på bagvæggen som også er foreslået.

PWM baseret forstærker, hvad betyder det?

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 November 2004 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Renere og fastere bund ? Det lugter af ICE Power

power
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 November 2004 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

hejsa

tror ikke det ville hjælpe dig med icepower eller anden.

tror også nærmere du skal prøve at flytte lidt rundt med dine højtalere.

Der kan også være meget andet der spiller ind,Frk. at dit rum er blevet meget større end det gammle, så ville du ikke opleve det samme punch. Og at du ikke har nær så meget resunans som spiller med i bass området.(hænger lydbilledt ikke mere sammen nu end før??) Prøv evt. At proppe noget mere ind i lytterumet.

power

Til top Vis power's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af power

Madhouse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 November 2004 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Henrik300 skrev:

PWM baseret forstærker, hvad betyder det?

Pulse Width Modulation. Det er den teknik ICEPower, Zappluse, TACT SDA2175 og andre semi-digitale forstærkere benytter.

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2004 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Har lige læst den artikkel der var HF 7/02 og de skamroser sku ICEPower til skyerne.

Fik helt lyst til at prøvelytte en Two model på 2x500 Watt . Den må, efter testen at læse, skyde en del power og fasthed af i hele området og specielt i bas området.

rasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 November 2004 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

Hej Henrik

Det er ofte et meget kendt problem med så store højttalere.

De ser lette ud at drive på papiret, men som så ofte her i den forunderlige HIFI verden passer teori og praksis ikke altid sammen.

Jeg forstår 100% dit ønske om mere slagfast og  dynamisk bas gengivelse.

Det er jo det dine JBL er verdensberømt for at kunne levere. Den 14" bas regnes af mange højttalere konstruktører for at være noget af det bedste indenfor bas gengivelse.

Her selv et par store spendor højttalere med 12" bas.

Jeg troede ganske enkelt at det var løgn, den dag jeg satte 2 effektforstærkere på. (Bi-amping)

I bi-amping konfiguration. Altså hvor den ene effektforstæker trækker den ene   højttalere og ligeledes på den anden side. 

Dette kræver dog at der er 2 pre out på din forforstærker. Derudover skal du have et ekstra sæt højttalerkabler. Det er ikke nok bare at sætte et y-led på.

Hvadfor nogle kabler kører du med, det har også meget at sige. ??

Det giver en utrolig ro og meget mere detaljeret top og ikke mindst vokaler står klokkerent i forhold til normal drift med en effektforstærker.

Grundet til dette er af man nu har delt det op, en kanal til diskant+mellemtone enhederne. Og den anden kanal trækker kun bassen.

De fine og mere delikate diskant og mellemtone signaler kommer aldrig i berøring med det effekttunge bassignal.

Det afstresser forstærkeren og når man har en kanal kun til bas, så skal du bare høre hvad sådan en 14" JBL kan levere af sprød dyb lynhurtig bas.

På mine Spendor højttalere kørte jeg 2 stk. Rotel effektforstærkere på.

De var på 2x 200 watt i 8 ohm hver. Altså 200 watt til diskant + mellemtone og 200 watt til bassen alene.

Det er en meget brugt konfiguration hvis man vil have den absolut bedste lyd ud af store højttalere.

Med hensyn til effektforstærkere så kommer man ikke uden om Rotel's RB 1090 på 2 x 380 watt i 8 ohm. Komplet dual mono opbygget og spiller himmelsk.

21.500 kr.

Prøv at læse her: !!

http://europe.rotel.com/products/specs/rb1090.htm

Så kunne din Harman trække diskant + mellemtone, og Rotel bassen evt.

Lad mig høre hvordan det forløber.

RIGTIG BAS SKAL KUNNE MÆRKES !!!!

Henrik300
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2004 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Hej Rasmus

Som ht kabel kører jeg med MIT SHOTGUN bi-wire. Kik her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14077&P N=1&TPN=3

Så kan du se hele mit set up.

Jeg ville gerne købe en blok mere, evt. en 1,5 mere (så passer det i designet), men min pre har kun en udgang desværre. Hvorfor må man ikke bruge et Y kabel i den forbindelse ?, har ellers læst her i forumet at det skulle der ikke være nogen problemer med.

Hvis dette skulle blive løsningen så står den også på andre kabler...

rasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 December 2004 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Man kan også bruge et y-kabel, det må komme an på en lytter.

Det er nok ikke noget problem med din Harman forforstæker, da den er godt opbygget.

Problemet ligger i at nu skal forforstærker udgangen trækker 2 effektforstærkere og det kræver et mere stabilt liniesignal (noget med impedansen) fra forforstærkeren, men det plejer mest at være ved billigere forforstærkere at det er et stort problem.

Så du kan nok sagtens bruge et y-led/stik.

Jeg har gode erfaringer med Nordost fra USA, specielt til store højttalere som kræver meget strøm. Køre selv med Nordost og de har en fantatisk timing og de er de hurtigste kabler på markedet. Der netop meget forskel på hvor hurtig et kabel er og det høres meget tydeligt på netop bas gengivelsen.

Audioquest kunne også være et lyt værd, men du SKAL prøve at lytte til Nordost. Jeg kan se at du kommer fra Sjælland. Prøv at snakke med SONNY inde i HIFI FORUM. Så kan du låne noget med hjem. 

Har læst at du bliver anbefalet ICE POWER.

Prøv at lytte til ROTEL så ved du hvad jeg mener.

Der er ikke noget der kan erstatte en stor massiv strømforsyning der kan levere ampere, ikke endnu ihvertfald. Det kommer nok om nogle år.

Har selv en Rotel RB 1090 i øjeblikket, når der er penge til det står den på en ekstra. Derudover køre jeg på Rotel's store forforstærker RC-1090.

Det er et sæt der spiller lige så godt som meget High End grej til betydelig flere penge.

Med hensyn til en ekstra Harman blok, desværre tror jeg at lyden fra Harman er for blød. Det er kun et gæt, idet jeg satte 2 stk. 1.5 signature i bi-amping til de lidt nyere JBL TI10K nede i butikken engang. Masser af power men, RB1090 fra Rotel lød bedre med de højttalere. Mere bund og bedre tre-dimentionel lydbillede.

Desværre så hænger penge jo ikke på træerne, 2 stk. RB1090 x 21.500 kr.

Med prøv evt. at låne en RB-1090 med hjem og lytte på. Evt. med et par Nordost kabler.

Hilsen Rasmus

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 December 2004 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

du kan jo bruge en rotel til bas og din hk til mellemtone, diskant  via en nadc162 forforstærker med to outputs, hvoraf det ene er variabelt. det gør jeg selv, og der er ingen ko på isen.

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes