Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 16:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Ortofon-trafo + step-up...går det?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 04 December 2004 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Hej alle...

Som hos mange andre herinde, roterer lp'erne lystigt hér.

Dog har jeg fået et "problem" som jeg gerne vil ha' et par kommentarer (svar?) til..:

Jeg har forskellige pick-up'er og lige nu har jeg monteret en 'gammel' Ortofon MC2000. Og sådan én giver simpelthen et rekordlavt signal ud. Ja, det vidste jeg godt. Jeg har tidligere brugt en Ortofon T-2000 transformator og en Acurus P-10 RIAA. Det kørte rigtig fint og med udmærket signalstyrke.

Nu ligger det sådan at jeg i stedet for Acurus'en bruger et Gryphon-sæt: Phonostage/HeadAmp. Hvis jeg undlader at bruge HeadAmp'en og og går direkte fra trafoen til RIAA - så bliver lyden noget mørk og ulden. Sandsynligvis pga. elektrisk/impedansmæssig mistilpasning? Gain er cirka den samme som med Gryphon HeadAmp'en. - Og så var det jeg tænkte om jeg kunne bruge min trafo alligevel. Dvs: Pick-up / trafo / HeadAmp / RIAA?

Trafoen er specielt tilpasset Ortofon pick-up'en og HeadAmp'en kan jeg indstille så den får den rigtige impedans ift. trafoen. Men går det overhovedet an, at tilslutte hele tre apparater til forstærkning af signalet?  (Glem venligst de ekstra kabler i første omgang!). Jeg har i hvert fald aldrig hørt om nogen der har gjort det.

Jeg vil lige sige, at det bestemt ikke er fordi der ikke kommer vellyd ud af Gryphon-sættet, men lidt ekstra niveau ville være ønskeligt.

Håber ikke min beskrivelse blev alt for knudret. Ellers bare spørg løs!

Har I nogen nyttige inputs..?

Med venlig hilsen

Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 December 2004 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Hej Niels,

Ortofon MC2000 pick-up'en har et output på 0.1mv, og den anbefalede belastningsmodstand er 10 ohm. Har du prøvet med 10 ohm på Head-amp'en?

Du kan under ingen omstændigheder bruge både din head-amp og din T2000 trafo samtidig. Det passer ikke sammen impedansmæssigt, og risikoen for overstyring af din Head-amp er overhængende.

Hvis lyden bliver underlig mørk med T2000 direkte ind i Phone Stage kan det være fordi indgangsimpedansen i Phone Stage ikke er 47 Kohm. Gryphon har disse date.

Phone Stage / Head-amp, bare disse ord lyder som skøn musik i mine øre... . 

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2004 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

Hej Niels!

Har selv haft Head amp, og hvis du sætter den til ca. 100 - 150 ohm, burde du få optimal kvalitet ud af din MC2000, det er muligt du skal skrue lidt højere op på volumen - men lydkvaliteten....  SUK!!

prøv det, prøv det!

Hej...

I øjeblikket kører jeg med 95.14 i load og det lyder helt fremragende til Ortofon MC2000. Du har ret i at der bare skal skrues lidt mere op og det er ikke fordi jeg på nogen måde bliver plaget af støj/sus. Overhovedet ikke. Gryphon Phonostage/Head Amp er MEGET støjsvag! Og absolut intet brum. Men det skal der da heller ikke nødvendigvis være fordi man spiller "analogt"!

Af én eller anden grund fik jeg det bare lige lidt svært med den lavere gain. Er jeg mon ved at få en dB-fobi...?  ;-)

Jeg ser du skriver "SUK". Skal det forstås positivt?

Du har selv haft en Head Amp, siger du. Havde du kun den eller sammen med Phonostage?

Jeg er i hvert fald m e g e t tilfreds med mit Gryphonsæt. For at bruge et fortærsket udtryk: Jeg kan faktisk høre ting/og føle stemninger som jeg ikke tidligere har haft mulighed for. Der var temmelig godt 'hul igennem' i min gamle RIAA, men hér antager det helt nye dimensioner. Lyden kobler til hjernen på en anderledes udefinérlig måde. Det er meget lettere at blive 'væk' i musikken. Man kan slet ikke lade være!

Hilsner

fra

Niels L.

Østerbro

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2004 kl. 02:44 | IP-adresse registreret  

Hej Niels,

Ortofon MC2000 pick-up'en har et output på 0.1mv, og den anbefalede belastningsmodstand er 10 ohm. Har du prøvet med 10 ohm på Head-amp'en?

Du kan under ingen omstændigheder bruge både din head-amp og din T2000 trafo samtidig. Det passer ikke sammen impedansmæssigt, og risikoen for overstyring af din Head-amp er overhængende.

Hvis lyden bliver underlig mørk med T2000 direkte ind i Phone Stage kan det være fordi indgangsimpedansen i Phone Stage ikke er 47 Kohm. Gryphon har disse date.

Phone Stage / Head-amp, bare disse ord lyder som skøn musik i mine øre... . 

Hej "Pink"...

Nej, Jeg har ikke prøvet med 10 Ohm, men jeg har prøvet at loade med ca. 6 Ohm. Og det lyder ikke så godt, synes jeg. Musikken bliver en smule "kedelig" og glansløs ved den belastning. Måske er der en del forskel på 6 og 10 Ohm i denne sammenhæng? Jeg vil bestemt prøve med 10 Ohm i den kommende uge. (Man loader vha. phonostik med modstande i den korrekte værdi loddet i).

Vedr. brug af Ortofon-trafo, skulle der vel ikke være noget i vejen for at p r ø v e? Jeg kan jo loade Head Amp'en efter trafoens udgangsimpedans. (Når jeg har fundet ud af værdien).

Jeg kender ikke indgangsimpedansen på Phonostage, men den er næppe 47 KOhm, da udgangsimpedansen på Head Amp er 220 Ohm. Og de to produkter er jo skræddersyet til hinanden. Men man kan jo aldrig vide...

Jo, Pink...det giver også skøn musik i mine ører... Det er virkelig en fornøjelse. Og så har jeg ikke overdrevet!

Hilsen

Niels L.

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2004 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Hej Niels,

Ortofon anbefaler, at MC2000 skal belastes med mellem 10-100 ohm. Så forskellen mellem 6 og 10 ohm er ikke alverden, og sikkert ikke løsningen på dit problem. T2000 har en indgangsimpedans på 3 ohm, og en forstærkning på 35dB.

Hvis du skal belaste din T2000 trafo optimalt skal den kigge ind i 47 Kohm, og der finder du måske svaret på hvorfor det lyder 'underligt' hvis du kobler T2000 direkte til Phonostage. Måske har Phonostage en lavere indgangsimpedans en 47 Kohm, ganske som du selv er inde på. Som jeg skrev tidligere check dette med Gryphon.

Niels, selvfølgelig har du ikke overdrevet mht. lyden, jeg bruger selv bla. Ortofon MC2000, og den kan bestemt 'stadig noget' også efter dagens standart.

Vinyl forever... .

CRISAA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Kære alle og en meget fint tråd!

Jeg har et problem som måske skulle stilles helt for sig...men her bliver jeg nød til at spøger hvad det er for nogle justere bare MC step-upper head-amps i har. Har længe vil have fingerne i en Gryphon head-amp, men de hænger ikke på .....

hvad kan i andbefale????

Til top Vis CRISAA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CRISAA

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2005 kl. 01:53 | IP-adresse registreret  

Crisaa

Har du skiftet din lækre Roma til noget bedre?

Den eneste trafo jeg har med justerbar indgangsimpedans er en Ortofon T30, og den er jeg ikke tilfreds med. Den er ikke åben nok i lyden....

Så hvis nogle kan tilbyde mig en bedre trafo skal de bare sende mig en privat mail.

Trafo som er bedre en Ortofon T30 ønskes nu nu nu !!!

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2005 kl. 02:09 | IP-adresse registreret  

PINK skrev:

Den eneste trafo jeg har med justerbar indgangsimpedans er en Ortofon T30, og den er jeg ikke tilfreds med. Den er ikke åben nok i lyden....

Så hvis nogle kan tilbyde mig en bedre trafo skal de bare sende mig en privat mail.

Trafo som er bedre en Ortofon T30 ønskes nu nu nu !!!

Hej!

Jeg har selv en Ortofon T-2000 - og den er bare supergod. Dér er hul igennem!Passer perfekt til Ortofon pick-up'er med meget lav udgangsspænding.

Jeg ønsker dog ikke at sælge min, da jeg sandsynligvis vil gøre brug af den på et senere tidspunkt. Det er en noget mere gedigen sag end en T-30. Den vejer vistnok mellem fire og fem kilo!

Se om du kan finde en T-2000. Du kan være heldig, men de er som regel godt oppe i pris...

Mvh.

Niels L.

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

I følge ortofon kataloget kan man stadig købe en t3000, den vejer 1.5kg, er med sølvtråd, og måler60*120*180mm passer til en pick up impedans på 2-10 ohm.

Du kunne også finde en Denon au S1 trafo, den vejer ca 4 kg, er fræset ud af en massiv alublok, samt opbygget dual mono, godt nok kun med kobbertråd, men den kan spille, passer også til en impedans på 2-10 ohm.

Hvis lyden bliver mørk og ulden efter en otofon mc pu i den klasse, ovenikøbet sammen med den rigtige trafo, så er det den efter følgende riaa der er noget i vejen med, indgans impedansen er jo standard 47 kohm i en mm riaa, som man normalt bruger sammen med en trafo.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 11 Marts 2005 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:

I følge ortofon kataloget kan man stadig købe en t3000, den vejer 1.5kg, er med sølvtråd, og måler60*120*180mm passer til en pick up impedans på 2-10 ohm.

Du kunne også finde en Denon au S1 trafo, den vejer ca 4 kg, er fræset ud af en massiv alublok, samt opbygget dual mono, godt nok kun med kobbertråd, men den kan spille, passer også til en impedans på 2-10 ohm.

Hvis lyden bliver mørk og ulden efter en otofon mc pu i den klasse, ovenikøbet sammen med den rigtige trafo, så er det den efter følgende riaa der er noget i vejen med, indgans impedansen er jo standard 47 kohm i en mm riaa, som man normalt bruger sammen med en trafo.

MC trafo'er ER i mono,  de hedengangne JS trafoer (til SPU) og de små snollede Ortofon T5 (Sony) er så meget "dual mono" at de kan blive væk fra hinanden. MC pick-up'er ændre frekvensgang hvis de ikke belastes korrekt så en "for høj" indgangsimpedans til de lavinpedante Ortofoner modvirker den tendens til hængekøje flere af modellerne er født med.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Marts 2005 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Bjørn det jeg mener med dual mono er at højre og venstre kanal er adskilt, og ikk sider helt tæt sammen som i en spu, eller eksvis en t20 trafo fra ortofon, detvar noget jeg skrev for at hjælpe pink med en bedre trafo.

På Denon'en sider de i hvert sit udfræste hul i alublokken, det var som hvad jeg mente med dual mono.

Vil du påstå at der er hængekøje på en Mc 2000, skal jeg forstå det ret mener du den mangler mellemtone?

I øvrigt er en af fordelene ved en trafo at pick up'en ser den rigtige impedans, specielt hvis trafo og pick up er bygget til hinanden, som det er tilfældet her, men trafo'en bør tilsluttes en impedans på 47 kohm altså en mm riaa.

Men stadigvæk undre det mig at den pick up skulle være mørk, og ulden, jeg synes nu de plejer at have en del for meget i toppen, lige noget for en japser!

CRISAA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Sendt: 13 Marts 2005 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Hej Pink!

Jeg er heller ikke tilfreds med en t-30......lang fra! EN audio innovations serie 800 er lang bedre i min mening. Desuden findes der en tysker som laver (også trafoer) Mal valve som er extraordiner!!!! men heller ikke justerebart!

alle dem har jeg haft sat til uden held! Men så sent som igår lånte jeg min nabors riaa og opdaget at min Van den hul meget bedre kunne efter de 200 ohm!!! det vil sige mellem 200 og 1K var den ganske tilpas! Så jeg har et problem....jeg kænder ingen trafo med den impedans!

Men skulle være interreseret I at ligge øre til audio innovations må du sende mig en mail.

Jeg har desvære skiftede min Roma ud, til noget bedre,men slet ikke så flot.

men det kan være jeg opdatere min profil med biledder...

Til top Vis CRISAA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CRISAA

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes