Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 00:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: kl. A varme (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mikp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 December 2004 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

er der nogen der ved hvor varm en accuphase 30 watt klasse A forstærker bliver ? her tænker jeg på, om den bliver overophedet om sommeren hvis udendørstempaturen er 30 grader. bliver rørforforstærkere ligeså varme som klasse A forstærkere ? nogen der har lidt erfaring med det ?
Til top Vis mikp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikp

troelskn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 December 2004 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

En klasse A forstærker bliver meget varm. Mange rigtige klasse A forstærkere overopheder ved temperaturer over 30 grader. Mange forstærkere der er opgivet til klasse A er i virkeligheden ikke klasse A til det antal watt de skriver. Derfor skal man for det meste bare tage den med ro og købe den man synes lyder godt.

Jeg har en klasse A forstærker opgivet til 100w@8ohm,  den bruger 685w uden signal. Det er klart den bliver varm, med mindre at forstærkeren bliver varmere end 50-60 grader når man røre den er det ok.

Rør bliver ikke så varme med mindre det er meget store forstærkere, de bliver meget varme.

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 December 2004 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Rørforstærkere kan i den grad også blive meget varme, jeg havde et sæt Spark 9021D monoblokke med 211 trioder og de kunne dælme blive varme også selvom effekten kun var på 18 watt klasse A.

De var ok om vinteren men om sommeren var det næsten ulideligt at være i stuen.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Sendt: 13 December 2004 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Jeg har endnu ikke haft tændt for varmen i min stue... Det er rigeligt at forstærkeren kører 24-7.

Men vær opmærksom på elmåleren..................

/HC

Til top Vis HansC.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansC.

Kenneth K.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 13 December 2004 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Jeg har fornyelig skiftet fra klasse A til rør. Jeg havde ingen problemer med overophedning i sommervarmen, med klasse A. Et problem var dog varmen generelt, da de store køleprofiler afgav virkelig meget varme. Når forstærkeren var gennemvarm, var det ligesom at skrue din radiator op på max. Og gør man det om sommeren i et lille rum, bliver der hurtigt meeget varmt...

Udgangsrørene i rørforstærkeren bliver, vil jeg tro, mindst lige så varme som profilerne på klasse A, men de afgiver ikke så meget varme som profilerne, da de slet ikke har samme areal.

vh,
Kenneth
Til top Vis Kenneth K.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kenneth K. Besøg Kenneth K.'s Websted

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 December 2004 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Generelt må apparattemperaturen ikke komme over 60 grader. Jeg kan ikke lige huske hvilke regler der helt precist er for dette, men de 60 grader bør være toppen. Denne temperatur er den maksimale yderside temperatur på forstærkeren, og kan således godt være betydlig varmere inde i kassen. Med andre ord må du ikke kunne komme i berøring med nogle dele der er mere en de 60 grader.

Bemærk, at 60-62 grader er den typiske smertegrænse for alm. mennesker (på fingerne) så 70 grader mærkes ikke varmere end 60...! Wink

Mvh

Knudsen

Til top Vis Knudsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knudsen

mikp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2003
Sendt: 14 December 2004 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

måske en rørforforstærker og en digital effektforstærker ville være at foretrække i et varmt land. en rørforforstærker bliver vel ikke så varm som en effekt eller hvad ?
Til top Vis mikp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikp

Knudsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 December 2004 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

mikp:

Jeg har 2 stk ZapSolute Mk4.1 fra LCaudio, som er udvidet med 2 extra sæt effekttrin i hver monoblok således at forstå at jeg fyrer ca. 3*70 watt af pr monoblok (ca 200Watt), og det er INTET problem selvom temperaturen kommer op på 30 grader om sommeren. Sådan helt teknisk set så har man en kernetemperatur i transistorne også kaldet junction-temperature og den kan snildt ligge på 170 grader. og hvis omgivelses temperaturen stiger fra normal stuetemperatur (20 grader) til 30 grader vil junction stige tilsvarende og være 180 grader. Der ud over vil en velkonstureret Kl. A forstærker også have en (elektronisk) termo-sikring indbygget, således at junction ikke kommer over ca. 200 grader som er det typiske max temperatur. Dette vil du i ovennævnte tilfælde kunne få med en stuetemperatur på 50 grader... Wink   Med andre ord - du behøver IKKE være nervøs for varmeafgivelsen fra forstærkeren. Bare sørg for at den står i et rack med luft omkring og ikke placerer den lukket inde i et skab. Jeg har en stue på ca. 45 kvm. og jeg kan IKKE måle med et termometer om mine effekttrin er tændt eller slukket.

Samenlignet med fex. nogle af de der nye smarte uplights lamper... nogle af dem har 200watt halogen pære... og jow... en del af den energi der tilføres pæren (200watt) bliver til lys, men resten af energien forsvinder ikke bare ud i den blå luft, men bliver til varme... kan du mærke/måle om du tænder lyset i din stue... LOL

Nå slut for salgstalen herfra... LOL  Jeg kan generelt varmt anbefale Kl. A forstærkere, da jeg syntes de spiller markant bedre - bedre opløsning, man bliver ikke "træt i hovedet" osv... Så kom du bare der ud af med Kl. A.

Mvh

Knudsen

Til top Vis Knudsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Knudsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes