| Forfatter |
|
Bent L Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 994
|
| Sendt: 27 December 2004 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Så er der tid til igen at få lidt inspiration her på siden.
Jeg har erhvervet mig en rega 25 pladespiller og den er monteret med en elys pu, som jeg absolut ikke bryder mig om; men det viste jeg nu på forhånd, hvad skal jeg overveje i prisklassen mellem 1 og 2K sådan ca.
Der er fler emner, men har ikke hørt nogen af dem f.eks. Goldring 1042, grado gold referance platinium, ortofom MC super mk 2 osv. måske endda regas Elys-super?
Jeg går efter det musikalske, Elys'en er efter min smag lidt kanted og klinisk i lyden og så mangler den noget fylde.
Godt gættet, endnu en af Live21's gamle aflagte
Lige en lille sidehistorie, jeg skiftede internet udbyder i oktober mdr. og skulle have været på den 19/11 hos tiscali, jeg er ikke på endnu så skal jeg være sur/gal på tiscali eller på TDC som skal koble mig på, på centralen, hvor svært kan det være ADSL er jo ikke just en ny teknik; det er ihvertilfælde møg hamrende irriterende og er det rimeligt på en stor central som Århus N. __________________ Hilsen Bent
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2390
|
| Sendt: 27 December 2004 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dynavector 10x5 er et godt bud. Og det er High Output så du behøver ikke bekymre dig om ekstra forstærkning.
Læs anmeldelsen hos TNT
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 2377
|
| Sendt: 27 December 2004 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bent.. Dynavector 10x5 er et rigtig godt bud !
Lidt en skam den ik performer så godt hjemme hos dig, selv var jeg fint tilfreds med den, selvom p25 udentvivl fortjener en bedre pu..
men at den skulle være klinisk og mangle fylde vil jeg stadig give riaa skylden for, ik den lyd jeg forbinder med elys..
men dynavector har mange spændende PU´s og de er klart bedre end elys
|
| Til top |
|
| |
Jens Mortensen Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 483
|
| Sendt: 27 December 2004 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bent.
Jeg anvender selv en Linn Adikt, som jeg synes er god. Musikalsk, synes jeg. Og den har fået fina anmeldelser. Den er i overkanten rent prismæsigt som ny i forhold til det, som du vil give, men måske kan du få den brugt. Vær opmærksom på, at du i en ikke-Linn pladespiller skal skære nogle plastictappe af den.
Med venlig hilsen
Jens
|
| Til top |
|
| |
sprinter Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 27 December 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 27 December 2004 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bent L
Jeg er selv den lykkelige ejer af en P25 og også med en elys pickup påmonteret.
Jeg kan sagtens genkende dit problem med at den(Elys) lyder lidt kantet. Jeg startede min tid med p25´eren med en K3 og en K1 som jeg skiftede lidt rundt med. Det fungerede ikke helt godt - det var lidt kedeligt og slapt - Goldring og Benz er også prøvet. Så fandt jeg en en Elys frem som jeg har haft liggende i 8-9 år uden at bruge den fordi jeg dengang så den som et fejlkøb. Nu har jeg monteret den igen og jeg har det meget ambivalent med den. Den er kantet og lidt massiv i lyden. Den sporer ikke så godt på mindre gode presninger - de udleveres som forvrængede og grumsede i lyden - især i inderrillen. Vær opmærksom på om den er korrekt monteret - den er faktisk svær at rette op da den mangler paralelle linier som andre pickupper har. Jeg spiller via en Tini tube RIAA og det gør en stor forskel - den har godt af en varm og rummelig RIAA og fungerer ikke med den der sidder i forstærkeren.
Elys har en spillestil der ikke findes mange andre steder - meget rytmisk og engagerende og efter at have levet med den i nogle uger finder jeg andre pickupper kedelige. Det herlige ved Elys er at se alle mine gæster med brede smil og sidde og vippe med fødderne og insistere på at høre mere musik når rillen render ud. Havde jeg råd så prøvede jeg med en Elys super eller en exact der jo skulle kunne give et mere luftigt lydbillede uden at slippe det herlige drive der ellers kendetegner regaerne.
Giv den en chance -tjeck om den sidder korrekt og juster antiskatingen med ørerne og prøv anden kabling eller lån er anden RIAA.
Rytmisk hilsen
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 27 December 2004 kl. 22:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
sprinter skrev:
Hej Bent L
Jeg er selv den lykkelige ejer af en P25 og også med en elys pickup påmonteret.
Jeg kan sagtens genkende dit problem med at den(Elys) lyder lidt kantet. Jeg startede min tid med p25´eren med en K3 og en K1 som jeg skiftede lidt rundt med. Det fungerede ikke helt godt - det var lidt kedeligt og slapt - Goldring og Benz er også prøvet.
SNIP
|
|
|
Elys ved jeg ikke noget om. Men hvis K1 virker kedelig og slap, er der noget galt.
Man kan beskylde K1 for meget: Unuanceret, grovkornet. Detaljefattig?
Men kedelig og slap? Det er absolut de sidste ord jeg ville bruge om den.
Prøv lige en anden RIAA før der eksperimenteres mere med pick up'en. Grado's træbox skulle være rigtig god. Godt nok koster den 4K, men det kan man altså hurtigt bruge på at købe pick up'er (der også lyder kedelig og slappe)
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
-CK- Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 82
|
| Sendt: 28 December 2004 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bent
Jeg spiller også på en Rega P25.
Da jeg købte den var den monteret med en Super Elys, som jeg dog heller aldrig blev rigtigt gode venner med. Nu købte jeg godt nok P25'eren + PU brugt (et halvt år gammel i følge kvitteringen) så man kan jo aldrig vide om den havde haft et hårdt liv før jeg overtog den ?
Mine problemer med den var lidt en kombination af hvad du og sprinter også skriver. Lidt mat, ulden og ikke særlig velopløst lyd, store problemer med forvrængning på den inderste trediedel af pladen og problemer med sporringen på dårlige presninger. På trods af utallige justeringsforsøg fik jeg aldrig lyden op på et niveau jeg kunne leve med.
Problemerne blev først løst ved skift til anden PU. Valget faldt på en Ortofon X5-MC (high output MC) da jeg gerne ville prøve en MC pickup, men ikke havde stepup mulighed i min RIAA.
Jeg er veldig godt tilfreds med resultatet. Ingen problemer med forvrængning/sporring og en velopløst og dejlig spillestil. __________________ -CK-
|
| Til top |
|
| |
becker Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 710
|
| Sendt: 28 December 2004 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv først om ikke du kan låne en god RIAA ved en forhandler et døgns tid, for at se hvorvidt det ændrer noget. Og er resultatet stadig det samme med Rega pu'en så skift den.
Er enig med Vilmann i valget af Dynavector 10X5. Hvis det skal være lidt billigere, vil den Goldring 1042 som du selv nævner være et godt bud.
Det er i hvert fald helt sikkert, at hvis 1042'eren lyder kantet og klinisk på dit setup, så er det helt sikkert RIAA'en eller monteringen der er problemet.
__________________ Mvh. Becker
|
| Til top |
|
| |
sprinter Lukket konto

|
| Sendt: 28 December 2004 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bent L.
Den RIAA jeg anvender er fra lydbutikken og hedder Tiny tube(rør). Den fungerer rigtig godt med Regaen og retter op på en del af de mangler den har - især det lidt kliniske præg. MEN det aftaster den altså ikke bedre af og de mindre gode presninger er der ingen tilgivelse overfor i form af mindre forvrængning. Regaen bliver aldrig en PU der tåler kritisk lytning - så er det sagt. Den boogier afsted og får selv Haydens symfoni nr 68 til at snørre danseskoene -ja, og det er så på bekostning af så meget andet. Det den kan, gør den godt og det den ikke kan - tja!. Den fungerer ikke godt sammen med analytisk/lystklingende systemer.
Den har dog fået mig til at høre betydelig flere skiver end jeg gjorde med andre PU´er trods dens ankepunkter.
CKs beretning om hans oplevelse med Elys super er tankevækkende - den skulle jo ellers være en klar forbedring - jaså! Gad vide om det så også er tilfældet med Exact - deres prestige PU?
Spændende hvad du finder ud af Bent L
Rytmisk hilsen
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2004 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Monteringen af en elys på Rega ? den er trepunktet, så noget svær at montere forkert.. angående sporingen kan den helt sikkert have nogle problemer med det ! evt prøv en LCaudio riaa med batterier til 1200 kr, den er imponerende til prisen
|
| Til top |
|
| |
-CK- Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2004 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Ja standard tre-skrue monteringen af Elys'en er der ikke så meget at ændre/gøre forkert ved.
Prøvede også fire-fix-punkts justerings-metoden med den alternative rega_protractor:
www.creativepart.com/rega_protractor.pdf
- man dropper midterskruen og rykker PU-huset lidt frem. Det virker lidt bedre mhht. forvrængningen, men helt godt bliver det som sagt ikke på mit setup .
Du kan jo prøve at hente protractoren, printe den ud og lege lidt med den. Det kan jo være det passer bedre hos dig ?
*PS. efter udskrift af protractoren er det en god ide lige at tage en lineal og måle den efter. Jeg fandt ud af at ikke alle printere er lige målfaste i deres udprintninger ! __________________ -CK-
|
| Til top |
|
| |
becker Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 710
|
| Sendt: 28 December 2004 kl. 14:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Live21 skrev:
| Monteringen af en elys på Rega ? den er trepunktet, så noget svær at montere forkert.. angående sporingen kan den helt sikkert have nogle problemer med det |
|
|
korrekt - det var en generel betragtning, men jeg takker for præciseringen. __________________ Mvh. Becker
|
| Til top |
|
| |
Live21 Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2004 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Becker, jep, der skal ufatteligt lidt til før en PU ik spiller optimalt, men det var nu til sprinters indlæg
"Vær opmærksom på om den er korrekt monteret - den er faktisk svær at rette op da den mangler paralelle linier som andre pickupper har"
På RB600 kan jeg ik helt se hvad han mener
|
| Til top |
|
| |
Bent L Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2004 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen og tak for de mange input.
Min første indskydelse var også at prøve en Tiny Tube riaa; men tapeconnection havde desværre ikke en hjemme så jeg lånte en Musical fidelity X-LPS, og jo den var da bedere på nogle punkter, den lidt kantede spillestil slap jeg dog ikke af med, min nuværende riaa er den indbyggede i en Diva 90 så umidelbart vil jeg tro den er OK, andre der har erfaringer med den.
Dynavectoren fandt jeg lidt for dyr i starten (3500kr.) kan dog erhverves for ca. 2800 dkr. i Sverige så den er med på listen igen.
Ortofon lader også til at spille godt på en rega, men hvad erstatter X5, en MC10 mk.2 el MC15 mk. 2, fandes til prisforskel på de 2.
Jeg er ikke så meget for at begynde at experimenter med vinkler o.l. da Rega må have en mening med deres 3 punkt montering, eller har de bare ikke gjort det ordentlig?
Til Live 21, ja det var jo desværre et kort besøg, min fejl jeg kunne sagtens have brugt mere tid til en ordentlig demo; men spilleren er jeg godt tilfreds med, det er så bare ærgeligt at jeg ikke er vild med rega's pu'er. husk lige min PB.
Jeg tænker videre og er stadigvæk åben for nye forslag.
__________________ Hilsen Bent
|
| Til top |
|
| |
sprinter Lukket konto

|
| Sendt: 28 December 2004 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen.
Det jeg mener med at det kan være lidt svært at justere Elysen op i armen er, at det er godt nok med en skrue i spidsen der låser den fast der - så ved man hvor langt ude PU´en skal sidde og at den sidder midt i - med spidsen. Sideværts er det en lidt anden sag. Der er jo ikke to runde huller til at låse med, men to aflange og der er lidt frigang for skruerne - slup om man vil. Hvis du så betragter din monterede PU forfra så kan du faktisk ændre vinklen en smule til begge sider. Det er lidt som halen på en hund, eller viseren på et ur - den sidder fast et sted og kan så vrikke til begge sider med enden - meget groft skåret ud, sorry. Tager du så protraktoren og kontrollerer opsætningen er den faktisk ofte en smule skæv, hvis du ikke har været opmærksom på dette. Det er i hvert fald nok til at jeg kan se det med det blotte øje, men hvad f..., jeg er også gammel maskinarbejder og vant til at se på små afvigelser. Ja, man gør jo lidt af hvert for at forsøge at minimere forvrængningen -de små marginaler kan betyde lidt i den store sammenhæng.
Venligst
|
| Til top |
|
| |
troelskn Forum Bruger

Bruger siden: 11 April 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 865
|
| Sendt: 29 December 2004 kl. 13:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bent.
Jeg håber du får glæde af pladespilleren.
Jeg har selv haft Elys og kender godt den lyd du beskriver.
Jeg har også skiftet til D10X5 fra dynavector og er meget tilfreds. Min
Far har dog lige købt en Benz Glider L2 og den er fantastisk, dog også
noget dyrere ca 5500,-
Man skal altså passe lidt på med RIAA forstærkere, jeg har netop haft
lånt en graham slee - gram amp 2 SE og den løftede lige vinyl lyden en
god tand. I det nye år står sådan en højt på min ønskeseddel. Du kan se
Graham Slee's forstærkere HER
Held og lykke.
__________________ Hvis kunst kræver engagement; Er moderne musik dermed kunst?
|
| Til top |
|
| |
Bent L Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2004 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
troelskn skrev:
Hej Bent.
Jeg håber du får glæde af pladespilleren.
Jeg har selv haft Elys og kender godt den lyd du beskriver.
Jeg har også skiftet til D10X5 fra dynavector og er meget tilfreds. Min Far har dog lige købt en Benz Glider L2 og den er fantastisk, dog også noget dyrere ca 5500,-
Man skal altså passe lidt på med RIAA forstærkere, jeg har netop haft lånt en graham slee - gram amp 2 SE og den løftede lige vinyl lyden en god tand. I det nye år står sådan en højt på min ønskeseddel. Du kan se Graham Slee's forstærkere HER
Held og lykke.
|
|
|
Hvad samlignede du den med for det er godt nok billig hvis den kan matche dit setup.
Bent __________________ Hilsen Bent
|
| Til top |
|
| |
vilmann Branchemedlem

Nerds
|
| Sendt: 29 December 2004 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
Citér:
Man skal altså passe lidt på med RIAA forstærkere, jeg har netop haft lånt en graham slee - gram amp 2 SE og den løftede lige vinyl lyden en god tand. I det nye år står sådan en højt på min ønskeseddel. Du kan se Graham Slee's forstærkere HERHeld og lykke. |
|
|
Hvad samlignede du den med for det er godt nok billig hvis den kan matche dit setup.
Bent |
|
|
Den er ikke så dyr i forhold til hvad den åbenbart yder.
Hos Soundscape i Singapore har de nogle ganske bekostelige ting. Men også Graham Slee's produkter.
/vilmann
|
| Til top |
|
| |
-CK- Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2004 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Troels
Sjovt du nævner Graham Slee'n. Det er netop en Gram Amp 2 SE der forstærker signalet fra min Rega . Og den spiller jo som sagt fint sammen med min P25'er. Dog kan den som tidligere nævnt kun køre med MM og high output MC'er (ned til omkr. 2mV output så vidt jeg husker).
- Så Ortofon MC10, MC15, etc... bliver det nok ikke til med den RIAA, - med mindre da Bent ofrer en seperat stepup. Jeg har som test haft en Ortofon MC30 sat på den, men signalet var simpelt hen ikke kraftigt nok til RIAA'en. Det lød for lavt og udynamisk. __________________ -CK-
|
| Til top |
|
| |
Bent L Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2004 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak igen.
Jeg må sige at jeg har skippet Elysen, har fået tilbudt en Dynavector 10x5 til under 2K så den er bestilt. Så bliver der nok råd til en bedere riaa inden så længe, så gerne flere erfaringer med gode riaaer tak
Ingen der bruger Riaamodulet fra Arcam's Diva serien?
og tak til dig sprinter for din udførlige forklaring, det skal da lige prøves. __________________ Hilsen Bent
|
| Til top |
|
| |