Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 13:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: info om pickupper? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 December 2004 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Hvad er de lydmæssige forskelle/kvaliteter på følgende pick-upper:

Tekni-fi K3

Ortofon MC 10 Super

Rega Elys

Kan man overhovedet bruge brugte pick-upper til noget, og er der nogen der har forstand på om man kan skifte nåle på alle ovenstående pick-upper? Og hvis man skifter nål, er de så "så gode som nye"?

Håber at de kyndige udi vinyl vil tilgive mig min novice-status hvad angår dette emne, og komme med nogen gode svar...

Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

sprinter
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 27 December 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 December 2004 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Hej

K3 er så smart at man kan tage nålen af huset uden at skulle afmontere det hele - man går så bare ned og køber en ny nål - ca 1400 kr. Nålen sidder på et lille rør med en blå plastikkant på -nemt. Man trækker bare forsigtigt i plastiken skråt nedad væk fra huset. Den kan sidde lidt fast på nogle huse. Huset er ifølge forhandleren uopslideligt.

Lyden er en som de fleste kan leve med uden problemer og den passer til de fleste anlæg. Den er homogen og uden at noget stikker af. Det er en meget korrekt gengivelse efter min opfattelse.

MC 10 super kender jeg ikke.

Rega Elys er der vist ingen der er i tvivl om min mening om - se Bent L`s indlæg "Hjælp jeg har fået en grammofon".

Alle forhandlere af PU´er giver en vis ombytningspris for den gamle Pu hvis du køber en ny - typisk 20-30% af nyprisen. Så en gammel PU har da en værdi.

Du kan også gå ned til forhandleren og få ham til at se på nålen om den er ok - han burde have et godt øje og forstørrelsesglas for den slags.

Ellers forhør dig om hvor gammel den er og hvor meget den har spillet. Typisk er de færdige efter ca 1500 - 2000 spilletimer, men der er også mange plader der skal pløjes igennem for at nå det tal. Mange der sælger deres gamle spille har faktisk ikke brugt den særlig meget - mange slet ikke. Mange PU´er spiller først godt efter længere tids brug når de er kørt til, så det er ikke ubetinget noget skidt at overtage en brugt - hvis ejeren ellers gået op i at spillen skal være justeret rigtigt op og ikke har festet for meget under herlighederne.

Velkommen i vinylens verden af herligheder - det kræver lidt mere end når man bare sætter CD´en til og den spiller selv stående på siden. Men det er som at have kærlighed for gamle biler og andet der skal skrues på i ny og næ - men der er sgu sjæl, varme og charme i at vende skiver. Man skal i hvert fald op og stå hver 20´ende minut.

Til top Vis sprinter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sprinter

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2004 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart lyder det som om at 1400 er lidt dyrt for en nål til K3, da hele pick-uppen koster 1490 hos tapeconnection. Så kunne man da ligeså godt købe en hel ny pick-up med 25% rabat ved indlevering af den gamle.

Er det hele pick-uppen eller kun nålen der er færdig efter 1500-2000 timer?

Håber at nogen andre kender nævnte Ortofon pick-up. Det er vist den dyreste af de tre.

sprinter
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 December 2004 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Nålen er færdig efter de antal timer - huset på andre fabrikater bliver bare sendt tilbage til fabriken og får påmonteret en ny nål - huset er som sagt nærmest uopslideligt efter forhandlerens mening.

Så er tape connection lidt billigere end da jeg købte en K3 engang i øvre kridttid - der kostede den 1600 med hus. K - PU´erne er de eneste jeg kender hvor man selv kan skifte nålen. Ideen er jo at du ikke behøver at have besvær med at afmontere dit hus hvergang du skal have ny nål og efterfølgende skal svinge rundt med protraktorer, skruenøgler og andet værktøj bare for at få det hele til at spille igen - såmænd.

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 December 2004 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Hej JBL

Jeg kender ikke K3, men jeg kender K1'ern, denne spiller pænt, men også lidt kedeligt, den leverer ikke bunden på den fede måde, der mangler ligesom noget, mellemtonen er god, men mangler måske lidt attak, toppen er nok det største hængeparti ved denne PU, her mangler der detalier og kraft, og lyden er også lidt kantet i toppen.

Rega Elys er rigtigt opsat og med en god Riaa, et meget spændende bekendtskab hvis man er til Rock, Blues, Pop og anden rytmisk musik, denne PU kan levere bund så man tror det er løgn, smæk i mellemtonen og en velopløst og dynamisk top, og perspektivet, kanaladskilesen og sammenhængenen i lyden er også ganske god. Elys'en kan godt virke lidt fremme i skoene, hvilket jeg syntes klæder mit anlæg, men dette kan godt være lidt for fremtrædende på andre anlæg. Så er Elys'en også temmelig følsom overfor indspilningens kvalitet/slidtage, samt korrekt sporing, vægt, antiskating og at pladespilleren er i vatter. Man kan ofte opleve dette ved at, lyden bliver lidt spids i pladens inderste spor.

Ortofon's MC 10 supreme, er en rigtig god PU, den enste grund til at jeg ikke bruger min lige for øjeblikket er at den kræver en rigtig god MC Riaa, og det har jeg ikke for øjeblikket. MC 10 Supreme leverer en rigtig god lydoplevelse, hvor man nok bedst kan betegne den værende neutral, hvor der er masser af dynamik og microdetalier, samt en meget hurtig/åben mellemtone/diskant. Bunden er også rigtig hurtig og god på denne PU, der er godt med dybte, samt virkelig hug i bunden. Denne PU er en af mine favoritter inden for en fornuftig prisramme.

mvh Gorm

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

sprinter
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 30 December 2004 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Hej Gorm

Endelig en der deler mit syn på Elysen - jeg troede at jeg var helt alene i verdenen. Jeg nyder også dens attack og bund - drive og dynamik - og lever så ellers fint med dens unoder. Dens fordele opvejer klart dens bagdele. Aldrig har Mozarts fingre været så livlige på pianoet - det er ikke kun rytmisk musik der nyder godt af den lille lillae slambert. Den blive aldrig kedelig, men altid underholdende med det rette grej spændt for og bag -og du har ret i at K1 er lidt kedelig. Jeg savnede også en god bund med smæk i - det hele er for pænt og dæmpet. K3 er en del bedre, men familieslægtsskabet fornægter sig ikke. Der er mere luft og mere top for den ekstra investering.

Venligst

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 December 2004 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Gorm skrev:

Ortofon's MC 10 supreme, er en rigtig god PU, den enste grund til at jeg ikke bruger min lige for øjeblikket er at den kræver en rigtig god MC Riaamvh Gorm

Nu var det egenlig super-udgaven der var på tale, men ved ikke hvad forskellen er. De koster det samme.

Er det for god en pick-up til den riaa som du har givet mig tegninger på?

Måske K3'eren så er det bedste... Rega'en skal nok have skiftet nål (det er brugtkøb vi snakker om), hvorimod K3'eren og Ortofon'en skulle være brugt meget lidt.

De 3 nåle kan følge med en P3, og prisen afhænger af hvilke/hvor mange pick-upper jeg gerne vil have med...

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Januar 2005 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Jeg ville aldrig købe en brugt pick-up. Ja, der er mange high-end PU billigt til salg som, ifølge sælgeren, nærmest aldrig har kørt. Er jeg den eneste der undrer mig over at folk køber en PU til 8000 Kroner for kun at høre 10 plader om året?  Det skader ikke med en vis portion skepsis. . . .

Køb en ny - så ved du hvad du får.

sprinter
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Januar 2005 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Nej, du har da fuldstændig ret, men der er jo også lige dem der er bindegale. Dem der bruger alle pengene på udstyr og ikke på plader - de har nogle få "lydrigtige plader" som nærmest er købt efter optagekvaliteten og mindre efter hjertet - de skifter PU jævnligt i jagten på åbenbaringen. Mange af os kan jo da også nikke genkendende til fejlkøb, der bare ikke spiller rigtigt i vores bestående kæde og derfor blive sat til salg igen - præcis som med øvrigt udstyr. Jeg ville også være meget forbeholdende ved køb af en brugt PU, men igen så jeg har da selv solgt et par stykker der kun lige var spillet til og behandlet efter alle regler - og køberen har været særdeles tilfreds - og så har jeg selv een gang købt en brugt der var helt i orden. Er der er kvittering af nyere dato og det er en "freak" med udstyret og opsætningen orden der sælger, så har jeg ikke noget imod at spare en pæn slat penge på en brugt PU - ville du selv købe en brugt bil - eller skal den være ny?

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Januar 2005 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

sprinter skrev:
ville du selv købe en brugt bil - eller skal den være ny?

Tjah - jeg har 2 biler, som begge er købt brugt. Det er iøvrigt et par gamle kasser. Den ene er fra 1983, den anden fra 1967

At jeg personligt kun vil købe nye PU, er jo bare min mening. Andre kan jo så have en anden holdning. Til dem der bevæger sig ud på brugtmarkedet for at finde en PU, vil jeg citere noget, jeg engang hørte i en film: "It´s a jungle out there - be careful!"

sprinter
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 01 Januar 2005 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Venligst

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Januar 2005 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Tak til alle der indtil videre har bidraget til denne tråd. I har været til stor hjælp.

Jeg håber snart at kunne vende tilbage med mine lytteindtryk, når jeg har erhvervet min første pladespiller.

Mvh. JBL

Ps. er der noget særligt man skal kigge efter ved en brugt Rega P3 ??? lejer/rem/motor/tallerken?

sprinter
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 02 Januar 2005 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

Hej Ti-5000.

Der er ikke meget på en Rega der kan gå i stykker, men der er jævnligt nogen der forsøger at tweake den for at opnå bedre lyd - sådan en skal du ikke købe. Har de selv pillet ved især tonearmskablet så find en anden. Neden under spillen kan du se at kablet sidder i bunden af armbasen i en lukket prop - har den været hevet ud eller mangler, så . Det påståes at armens friktion påvirkes negativt af dette indgreb hvis det ikke er gjort af fagfolk. Tjek lige at liften fungerer ved at køre den op og ned et par gange - armrøret skal sænke sig i en jævn og blød bevægelse.

Venligst

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes