Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forslag til tonearm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 11 Januar 2005 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Jeg har tidligere lavet en tråd om mit "nye" værk, en Thorens 125 mk.II, på følgende link:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14509&K W=vinylaftastning

Nu er det ved at være tid til at sætte en arm på. Jeg regner med at den maksimalt må koste 6-8.000.

Jeg har følgende i kikkerten til de priser:

Origin Live Silver

Morch UP4

Roksan Nima

Er der nogen der kender de respektive tonearme, og har nogen idéer om hvor godt de vil passe til værket?

Og hvis der er nogen der har andre forslag hører jeg meget gerne om det. Det eneste jeg er sikker på er, at det ikke skal være Rega eller SME.

PINK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2003
Sendt: 12 Januar 2005 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

Hej Becker,

Jeg kiggede lige på din tidligere tråd, spændende læsning . Thorens TD-125 II en dejlig retro pladespiller. I mine øjne (design) fortjener værket en af de andre klassikere f.eks. SME3009. På denne måde 'hænger tingene sammen tidsmæssigt'. Forestil dig en montering med Kuzma Airline, Air Tangent, ET 2 eller lignende, nej vel?

Ud fra rent lydmæssige betragtninger og med et budget på 6-8 Kkr. ville jeg personligt vælge en brugt UP4 eller en DP6. Resten af 'guldet' ville jeg så bruge på pick-up. Mørch's koncept med arme i forskellige vægtklasser er tiltalende. Det giver mulighed for et bredt valg. En anden mulighed kunne være en Helius arm, de lyder også godt i mine øre.

Mit personlige kendskab til Origin live silver og Roksan Nima er begrænset.

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem
info: tidligere Schelde!

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 12 Januar 2005 kl. 09:41 | IP-adresse registreret  

Hej becker...

En Mørch ville da ikke være det værste valg - muligt at finde en UP4 brugt, som PINK også skriver.

Skal det være nykøb, kunne en Nottingham Analogue "InterspaceArm" (5000.-) el. "SpaceArm" (8000.-), være gode bud. Der dukker måske lidt Spacearms op på brugtmarkedet efter T. Fletcher har opgraderet lejet og døbt den "Ace-SpaceArm".  

Den gamle NAIM-arm (kan ikke huske navn), skulle også være god på Thorens...

Til top Vis kibri's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kibri

becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2005 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Hej Pink,

Du ret i, at stilistisk ville en SME 3009 være perfekt. Men da der er sket meget på tonearmsfronten siden den blev udviklet, så fravælger jeg den. Og du har ret i, at en kulfiber-arm, eller tangential-arm ikke passer til værket.

Det med UP4'eren er til gengæld en vældig god idé. Jeg tror vil holde øjenene åbne. Helius armene kender jeg ikke. Jeg vil prøve at finde informationer om dem.

becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2005 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

kibri skrev:

Skal det være nykøb, kunne en Nottingham Analogue "InterspaceArm" (5000.-) el. "SpaceArm" (8000.-), være gode bud.

Den gamle NAIM-arm (kan ikke huske navn), skulle også være god på Thorens...

Hej Kibri,

Jeg har overvejet en Nottingham arm, men da deres værker jo mildest talt er lidt specielle, var jeg i tvivl om hvor godt deres arme fungerer på andre værker.

NAIM-armen, er det den der hedder Aro?

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Sendt: 12 Januar 2005 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Mørch UP-4 uden nogen tvivl...

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 12 Januar 2005 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

becker skrev:

Hej Kibri,

Jeg har overvejet en Nottingham arm, men da deres værker jo mildest talt er lidt specielle, var jeg i tvivl om hvor godt deres arme fungerer på andre værker.

NAIM-armen, er det den der hedder Aro?

Hej becker...

Ja, eller også er det alle de andre der er specielle....

Jeg kan ikke svare dig på hvordan en NA-arm vil lyde på en Thorens - det er umuligt at spå om "synergi" i sådanne tilfælde. Jeg spiller selv med en Ace-SpaceArm på en Spacedeck og kunne ikke forestille mig en anden arm. Når det er sagt, ville der nok være monteret en Mørch på den, hvis ikke Tom lavede tonearme...

NAIM Aro, yes - det var det den hed!

Læg mærke til, at kontravægten er placeret i højde med PU-nålen - nøjagtigt som på Mørch og NA.... Desuden er det (også) et Uni-Pivot design....

http://www.hi-fiworld.co.uk/hfw/oldeworldehtml/naimaroarm.ht ml

http://www.stereophile.com/analogsourcereviews/388/

Tubeman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Jeg ville da også synes at der skulle en SME 3009 eller SME serie III på en TD125, men når det er sagt, har jeg selv altid ønsket mig en Mørch UP4 eller DP6 arm.

Har også prøvet Helius Aureus og Helius Aurum, og Aurum var også en god arm på Thorens. Hmmmm, mon ikke jeg har den endnu......

Tubeman

Til top Vis Tubeman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tubeman

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 18 Januar 2005 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Becker: Jeg har en Nima arm monteret på min Roksan Radius og den gør det godt, men det er ikke sikkert den kan gør det lige så godt sammen med din Thorens.

Du må prøve at kontakte Sun Audio i Aalborg eller TC i Aarhus for at hente lidt hjælp. Sun audio har lige haft en annonce her på sitet med en Roksan Radius som demomodel på tilbud. Det kunne være de vil går med til at montere Nima armen fra Roksan'en på din Thorens for at lave en lille demo.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2005 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Hej,

jeg ville blot følge op på denne tråd, og fortælle at jeg har købt en tonearm. Desuden vil jeg gerne sige tak til alle der har givet indspark, selvom jeg ikke har valgt nogen af forslagene. UP4'erne var meget tæt på, men til sidst faldt valget på en Hadcock 242 SE. Det er en unipivot med Incognito-wiring.

Jeg synes det har været svært at vælge, da man jo ikke sådan kan låne flere forskellige tonearme med hjem og prøve i ens eget setup.

Hadcock'en blev derfor valgt udfra test samt det faktum, at det er en gennemprøvet arm med en lang trackrecord og modellevetid. Desuden har den aftagelig headshell, ligesom armrøret også kan udskiftes.

Et billede af den kan ses her:

Sidst, men ikke mindst, så passer den stilmæssigt fremragende til min Thorens 125 mk.II. Jeg skal nok vise billeder af setup'et under "Mit hifi anlæg" på et senere tidspunkt, så vinylinteresserede kan få et billede af herligheden.

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 14 Februar 2005 kl. 08:25 | IP-adresse registreret  

Hej becker...

Både fornuftigt og spændende valg. Læste om den i novemberudgaven af "Hi Fi World" - ligner afgjort noget der virker.

Nu skal sådan noget jo spilles til - er det for tidligt at spørge om hvordan den lyder?

Købte du her i DK og hvad måtte du slippe?

becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Februar 2005 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Hej Kibri,

Jeg har monteret armen på min Thorens 125 mk.II, og påmonteret min Benz-Micro MC Gold, som forstærkes i MC-indgangen på min Audio Analogue Puccini SE forstærker. Da jeg ikke tidligere har haft arm på min Thorens, kan jeg ikke fortælle hvordan armen isoleret set har påvirket lyden. Jeg kan kun fortælle om forskellen fra min Pro-ject 1Xpression/Benz-Micro kombination og til Thorens/Hadcock/Benz-Micro kombinationen

Som du siger, så skal den lige spilles til, og grundet familiebesøg hele weekenden har jeg ikke lyttet ret meget endnu. Men jeg skal give mine kommentarer ud fra de første indikationer, som jeg synes tegner lovende. Den virker til at have en meget levende mellemtone. På Elvis Costellos "When it sings" fra North-albummet, står hans stemme helt perfekt. Alle fraseringer trænger meget tydeligt igennem, og han står helt klart i rummet. Piano'et er nok der hvor der er størst forskel fra min tidligere pladespiller. Der er langt mere krop og fylde i anslagene, og de klinger af på en helt anden måde. I det hele taget virker mellemtonen helt fantastisk god. På det selvsamme nummer, er der også en meget dyb trommerytme. Den er langt hurtigere, mere præcis og bedre defineret end jeg er vant til. Lydbilledet er stort og præcist, og der er langt flere detaljer end tidligere.

Jeg er overbevist om, at den åbner sig mere når den er spillet til, og at jeg vil notere mange flere forbedringer det næste stykke tid. Der er i hvertfald ikke tvivl om, at jeg har taget et tigerspring lydkvalitetsmæssigt fra Pro-ject'en til denne kombination.

Jeg har købt armen her i Danmark hos High End Sound. Og jeg skal gerne indrømme, at det også var i HiFi-world at jeg lærte armen at kende.

kibri
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 14 Februar 2005 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Hej becker...

Jeps, lyder ganske lovende. Lyder pianoet som et piano, er der styr på transienter, overtoner samt resonanser. Al sammen unipivot-armenes force - der reageres simpelthen hurtigere.

God fornøjelse med kombi´en...

becker
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2005 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

tak - og beskrivelsen "pianoet lyder som et piano" synes jeg faktisk er meget rammende. Det gjorde det ikke helt før!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes