| Forfatter |
|
Wayne Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 13 Februar 2005 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!!
Jeg er lidt ny indenfor HIFI, og vil gerne vide hvad en rørforstærker
kan som en almindelig forstærker ikke kan. Jeg mener, de rørforstærkere
jeg har læst om, har en minimal udgangseffekt, og stadig skrives der at
den f.eks. ville være optimal til at spænde for et sæt Dali
Helicon 800 (Kun eksempel, aner ikke om det kan lade sig gøre  )- Som er en forholdsvis stor højttaler.
Venlig Hilsen Wayne
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 13 Februar 2005 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
minimal udgangs effekt? tag et kig på eks. Zeus fra Rouge Audio...
rør forstærkere spiller meget anderledes end alm. transistor forstærkere....
der kan skrives en masse, men opsøg dem selv og lyt... så vil du vide hvorfor så mange sværger til rør-  __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Wayne Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Februar 2005 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har set en salgsartikkel, hvor der stod "udgangseffekt: 2x15 watt" Der stod hverken noget med ohm eller noget..
Og hvorfor skulle jeg lyve.. Har jo ingen forstand på det, det er jo det jeg prøver at få.
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 13 Februar 2005 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
heller ikke ment på den måde, men jeg havde ikke lige opfattet at det drejer sig om et specifikt produkt
men uden at begynde en debat om kvalitets watt vil jeg nok heller have 2x15 watt fra en rør konstruktion end 2x30 watt fra en transistor konstruktion. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
MaltheK Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 864
|
| Sendt: 13 Februar 2005 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Wayne,
Du har fuldstændig ret i den antagelse at rør forstærkere generelt har meget lavere udgangseffekt end transistor-forstærkere.
Det sætter naturligvis nogle begrænsninger til hvor højt man kan spille. Hvis man vil have rørforstærker skal man sørge for at matche korrekt med højttalere. De skal være forholdsvis nemme at drive.
Og hvordan lyder de så de rør? tja., nogen vil sige varme, musikalske og dejlige, andre vil sige de er for bløde i bunden osv. hvis du er nybegynder vil jeg nok anbefale dig at se bort fra rørforstærkere - de er som regel også temmelig dyre. 20.000 og op efter er vist en tommelfinderregel..
|
| Til top |
|
| |
Oldred Forum Bruger

Tidl. red.
Bruger siden: 25 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1424
|
| Sendt: 13 Februar 2005 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
josan Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 152
|
| Sendt: 15 Februar 2005 kl. 08:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Wayne!
Du skal overhovedet ikke lade dig skræmme af udsagnet, at rørforstærkere er dyre og har en svampet bas. Some mangeårig ejer af en Beard P100 Mk.II 100 watts rørforstærker kender jeg noget til forskellene. Svampet bas.. tjo... i mange tilfælde er det korrekt. På de nyeste rørforstærkere er problemet mindre end ældre konstruktioner, og på min er den nu ikke så slem til svampet bas.
Du kan i øvrigt købe mange rørforstærkere der ligger over og endog langt over 50 watt. Som nævnt tidligere... kig på zeus... 225 watt... den trækker alt. Det gør min i øvrigt også. Den trækker et par tdl'er som vel ligger på 86-87 db følsomhed.
Nogle ting gør rørforstærkere bedre andre dårligere. Som konsekvens heraf, har jeg investeret i en strømstærk transistorforstærker der så kun trækker mine basser. Så kan min Beard klare mellemtone og diskant. Jeg har dog også prøvet at køre kun med transistorforstærkeren og med bearden alene. Et af numrene der blev hørt var et John Lee Hooker nummer, hvor han kun spiller akustisk guitar. Min kæreste kunne høre forskellen!! Transistorforstærkeren lød egentlig udmærket og lyttevenlig... men da rørslæden blev sat til skete der ting og sager. Rummet blev 100 gange bredere.. og hvor man på transistorforstærkeren kunne høre Hooker trække været... kunne man på rørslæden høre, at det var næsen han trak det igennem!!!
Så tag du bare springet... og køb f.eks. en brugt rørslæde... de fås i mange tilfælde til rimelige priser. Jeg gav i sin tid (1992) kun 5000 for min... og jo.. der er meget vedligeholdelse... nye rør for det meste... men det er alle pengene værd!
Mvh.
Johnny __________________ Big boys like big toys...
|
| Til top |
|
| |
Wayne Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2005 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak... Hmm.. Lyder som om at det er det man vil investere i når
man engang går hen og bliver Plastik-kirurg, med egen virksomhed
Vil kigge på de link i har skrevet!!
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 15 Februar 2005 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
Der er en ting man heller ikke skal glemme rør bruger meget strøm jeg har selv en der trækker 400V fra lysnættet og den afgiver kun 9 gode rør wat ( 300B ) men SÅ speller den også MUSIK 
|
| Til top |
|
| |
josan Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2005 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, strøm det bruger de, jeg går også og venter på et certifikat, der siger at jeg er regionens mest skattede privatforbruger af strøm. 
Mvh. __________________ Big boys like big toys...
|
| Til top |
|
| |
josan Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2005 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
En sidste ting. Wayne undrer sig over, hvorfor rørforstærkere ikke har angivelser i de forskellige ohm. Det er fordi hvor en transistorforstærker typisk vil blive opgivet til f.eks. 100W i 8 ohm, 200W i 4 ohm... vil en rørforstærker afgive det samme! F.eks. 100W i 8 ohm... 100W i 4 ohm... etc.
Mvh.
Johnny __________________ Big boys like big toys...
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 16 Februar 2005 kl. 08:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
:-):-) skrev:
|
Hej !
Der er en ting man heller ikke skal glemme rør bruger meget strøm jeg har selv en der trækker 400V fra lysnættet og den afgiver kun 9 gode rør wat ( 300B ) men SÅ speller den også MUSIK 
|
|
|
Ja de bruger meget strøm iforhold til udgangseffekten, mennnnn så slemt er det altså ikke.
|
| Til top |
|
| |