Emne: Stereo forstærker til 8x100W højtaler ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
jonas_j Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 04 April 2005 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gutter,
Jeg står og skal bruge en forstærker til 8x100W Eltax Studio 150 højtaler, men ved ikke hvilken forstærker jeg skal have?
Mit setup består af 8 Eltax Studio 150 højtaler som er sat til en speaker-selector, hvor jeg kan styre volumen på hver højtaler via selectoren. Spørgsmålet er så hvilket setup jeg skal lave mht. forstærker osv. Der skal jo nok en effektforstærker til :)
Men udover det skal det være billigt, rigtig billig. Er der nogle af jer der ved hvad jeg skal have?
Med venlig hilsen Jonas
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 903
|
| Sendt: 04 April 2005 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
jonas_j skrev:
|
Hej Gutter,
Jeg står og skal bruge en forstærker til 8x100W Eltax Studio 150 højtaler, men ved ikke hvilken forstærker jeg skal have?
Mit setup består af 8 Eltax Studio 150 højtaler som er sat til en speaker-selector, hvor jeg kan styre volumen på hver højtaler via selectoren. Spørgsmålet er så hvilket setup jeg skal lave mht. forstærker osv. Der skal jo nok en effektforstærker til :)
Men udover det skal det være billigt, rigtig billig. Er der nogle af jer der ved hvad jeg skal have?
Med venlig hilsen Jonas
|
|
|
Forstår dig ikke helt, Er det Surround du vil lave.
Skal du spille sindsygt højt, eller skal de spille i flere rum på hvad skal man sige almindlig styrke, og skal de spille på engang alle 8 stk.???
Nu ved jeg ikke hvordan sådan en box fungere men jeg har før rodet med en til 2-sæt og så snart du så slår sæt nr. 2 til så falder lydtrykket pga. at boksen serie forbinder dem tror jeg så forstærkeren ikke overbelastes/brænder af da det er få forstærkere der driver 4-sæt højtalere i parallel.
Og hvad er billigt, rigtig billigt er det 500,- eller 3000,-, der er jo stor forskel på hvad vi forskellige mener er billigt.
Det er jo nok ikke surround du tænker på eller, pga at du vil justere lyden på den box og i surround gør man det jo i Receiveren.
Pol-erik
|
| Til top |
|
| |
jonas_j Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2005 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, måske skulle jeg udspecificerer det lidt mere :)
Det jeg gerne vil er at sætte 8 højtaler sammen i et aflang rum. Rummet er ca. 20 m x 4 m. Lyd niveauet skal være af almindelig styrke, men gerne højere.
Stereoforstærkere + evt. effektforstærkeren skal kunne trække den 8 højtaler af ca. 100W pr. stk.
Men hensyn til speaker selectoren kører den med 4-par. Såvidt jeg kan læse mig frem til er den rimelig advanceret og kan selv justerer mellem 4 og 8 ohm's højtalere, samt at den tager højde for 4-sæt højtalere i forhold til forstærkeren.
Pris niveauet skal lige omkring de 3.000-5.000 kr.
Jeg håber det gav lidt mere klarthed over hvad det er jeg prøver at sætte sammen :)
Mvh Jonas
|
| Til top |
|
| |
jonas_j Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2005 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ups... glemte lige at nævne at der ikke er sorrund jeg skal sætte systemet op men rent stereo :)
Jonas
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

|
| Sendt: 04 April 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
jonas_j skrev:
|
Ja, måske skulle jeg udspecificerer det lidt mere :)
Det jeg gerne vil er at sætte 8 højtaler sammen i et aflang rum. Rummet er ca. 20 m x 4 m. Lyd niveauet skal være af almindelig styrke, men gerne højere.
Stereoforstærkere + evt. effektforstærkeren skal kunne trække den 8 højtaler af ca. 100W pr. stk.
Men hensyn til speaker selectoren kører den med 4-par. Såvidt jeg kan læse mig frem til er den rimelig advanceret og kan selv justerer mellem 4 og 8 ohm's højtalere, samt at den tager højde for 4-sæt højtalere i forhold til forstærkeren.
Pris niveauet skal lige omkring de 3.000-5.000 kr.
Jeg håber det gav lidt mere klarthed over hvad det er jeg prøver at sætte sammen :)
Mvh Jonas
|
|
|
Hej,
Jeg ved ikke om du har brugt den box før, men jeg mener at hvergang du kobler et sæt på falder lydtrykket med 3db pga. serie kobling af højtalerne.
Ret mig endelig en eller anden da jeg ikke er helt sikker, men hvis det er tilfældet skal du jo bruge enorme mængder effekt for at få drøn på.
Til omkring 4-5000,- kan du jo finde en NAD 319 int. forstærker + en 216 effektforstærker som har samme effektdel som NAD 319, du får så 4*128w 8-ohm og 4*210w 4-ohm.
Hvis jeg skulle have sådan en stak højtalere til at spille ville jeg bruge 2-sæt på hver NAD da jeg ikke tror det bliver noget problem, men du skal ikke stille forstærkerne oven på hinanden, men her kan du jo så ikke justere hver højtaler, men prøv dig frem og se hvad der sker, nu kender jeg ikke højtaleren, med ved at bruge 2-sæt pr NAD får du sikkert mulighed afsindige lydtryk.
Poul-erik.
|
| Til top |
|
| |
GgozZ Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 276
|
| Sendt: 04 April 2005 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
for 5000 kan han jo også købe 2 NAD 216 og fx en 114 preamp, det vil se bedre ud designmæssigt at have 2 ens effekter og så preamp delen for sig selv.
Ellers vil en NAD 218/208 med forforstærker også give utallige kræfter, især 208'eren er et muskelbundt __________________ eAR 1001
Dynaudio Focus 140
Audio Analogue Bellini
Cambridge DacMagic
|
| Til top |
|
| |
jonas_j Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2005 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan godt lide i snakker NAD. Har selv en NAD C352 derhjemme og den spiller fantastisk. Men tilbage til det nye setup :)
Jeg har på den blå avis fundet en "Nad 319 og 216, 125 W, kan brokobles" til 3.500 kr. Det lyder da meget billigt, syntes jeg. Men er det så noget der vil virke. Jeg skal ikke spille afsindigt højt, men skal kunne lave en god præsentation på projektoren, hvor lyden skal kunnne fylde rummet...
Men i snakker om at jeg istedet for at have 1 effekt, så skal jeg have 2 x effektforstærkere og så en alm. forforstærker. Hvordan sætter man det sammen? brokobler man de to effekt?
Jeg tror jeg skal have en lille eksempel på, hvordan man sætter sådan noget sammen :)
Men så tror jeg jeg vil kører 2-sæt på hver effektforstærker og så smider jeg sku den speaker selector ud :) og så sætter en NAD forforstærker foran. Hvad skal man vælge her?
|
| Til top |
|
| |
Poul-erik Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2005 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
jonas_j skrev:
|
Jeg kan godt lide i snakker NAD. Har selv en NAD C352 derhjemme og den spiller fantastisk. Men tilbage til det nye setup :)
Jeg har på den blå avis fundet en "Nad 319 og 216, 125 W, kan brokobles" til 3.500 kr. Det lyder da meget billigt, syntes jeg. Men er det så noget der vil virke. Jeg skal ikke spille afsindigt højt, men skal kunne lave en god præsentation på projektoren, hvor lyden skal kunnne fylde rummet...
Men i snakker om at jeg istedet for at have 1 effekt, så skal jeg have 2 x effektforstærkere og så en alm. forforstærker. Hvordan sætter man det sammen? brokobler man de to effekt?
Jeg tror jeg skal have en lille eksempel på, hvordan man sætter sådan noget sammen :)
Men så tror jeg jeg vil kører 2-sæt på hver effektforstærker og så smider jeg sku den speaker selector ud :) og så sætter en NAD forforstærker foran. Hvad skal man vælge her?
|
|
|
Hej igen,
Vil du smide den speaker selector ud så må du ikke nøjes med at købe en effekforstærker + forforstærker da uanset hvor kraftig sådan en er så er 4-sæt højtaler for meget.
Om du køber en 319/216 eller 2*216 og forforstærker er op til dig selv, nu kan jeg ikke lige huske den forforstærker, men NAD 319 fungere jo som forforstærker og har fjernbetjening og skal du lige bruge en forstærker et andet sted er der jo kun en ting du skal flytte men det er op til dig selv, der er samme ydelse i de 2 systemer.
Og brokoble skal du ikke begynde på med 2-sæt højtalere på en forstærker, det vil jeg påstå ikke kan lade sig gøre, ved brokobling ser forstærkeren en 8 ohm højtaler som en 4 ohm(jo lavere ohm jo svære belastning for forstærkeren) og en 4 ohm´s som en 2 ohm´s, 2 stk 4-ohm´s højtaler på en brokoblet forstærker ser forstærkeren som 1-ohm, så glem det.
Det er sjovt at GgozZ nævner NAD 208, jeg ved ikke hvorfor mange absolut kun mener at 218 er den kraftigste/bedste store effektblok NAD har lavet, jeg har hørt NAD 208 flere gange selv og har desvære aldrig haft en, men jeg har haft en NAD 218 og den røg hurtigt ud, NAD 208 var også født med NAD´s Power envelope derfor var den vildt højtspillende og kunne drive alt, den var opgivet til 2*250wat men måler 2*316w 20-20.000hz, og den yder betydeligt mere en 1*500w brokoblet, jeg tror at det var pga. de 2000,- NAD 208 kostede mere end NAD 218, NAD 208 kostede 7995 da den kom og jeg mener NAD 218 kun kostede 5995,- så måske derfor at 208 ikke blev så populær.
Kig lidt på dette link her, tonyax viser en tegning hvor man kobler 2 forstærkere på med Y kabel, rul lidt ned på siden og glem det med bi-wiring, se efter hvordan de Y-kabler fungere.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=22431&K W=tonyax
Poul-erik.
|
| Til top |
|
| |
GgozZ Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 276
|
| Sendt: 07 April 2005 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
208 har en maks effekt på 4 ohm brokoblet på 2 KW .. godt nok max, men det er sygt + at den efter specs kan drive under 1 ohm
__________________ eAR 1001
Dynaudio Focus 140
Audio Analogue Bellini
Cambridge DacMagic
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|