Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 13:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Rørforstærker hjælp søges (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fatcap
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2005
Status: Offline
Sendt: 05 April 2005 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer kraftigt at invistere i en rørforstærker men kan ikke finde meget info om dette på nettet.

Jeg lytter 99% af tiden til vinyl så det er det jeg prioriterer højest (hvis det har nogen betydning).

Da jeg ikke har nogen erfarring eller viden om rørforstærkere ønskes anbefalinger på modeller og lign. Desuden vil jeg sætte pris på at erhverve mig en brugt model til en ca. pris på maks 5000 kr, hvis dette er muligt.

Er der evt behov for ekstra udstyr når man vil skifte til rørforstærker? 

Håber på noget hjælp herfra.

På forhånd tak.

Til top Vis fatcap's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fatcap

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 April 2005 kl. 16:33 | IP-adresse registreret  

kort NEJ der er ikke behov for ekstra udstyr, men du vil sikker sidde mere ned og lytte, det er u-undgåeligt.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 05 April 2005 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Hej !

Her er lidt om rør http://www.audioconsult.dk/ 

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

PFO55
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 05 April 2005 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Der er virkelig meget at vælge imellem, dit max begrænser dog udvalget betragteligt og jeg kan umiddelbart kun komme i tanker om noget brugt Audio Innovation som ikke har ry for at være særlig holdbart. Bedre tror jeg noget ældre Radford eller Leak er men det kræver nok en renovering og er vistnok baseret primært som separat for og eff trin.

Sørg for at dine højtalere er egnet og hav riaa på plads hvis ikke den skal være indbygget i din kommende forstærker.

Hvorfor vil du have rør ? der findes meget virkelig godt men mit råd er at holde sig fra de billige blik kinesere..så kan 5000 altså investeres bedre i en Britisk fodtramp" transistor forstærker...

Mens jeg skriver dette kommer der en forstærker frem i hukommelsen som er forrygende, en Michaelsson & Austin TVA 10 !!! - dette er en ren eff forstærker men hvis du falder over en er den rigelig din prisklasse værd forudsat den er i god stand. Den + en passende forforst og du er en lykkelig mand. 

mht til extraudstyr tænker du nok på justering af rørene ? dette er vigtigt selvfølgelig og nogle modeller er selvjusterende også når der skiftes rør, andre skal have justeret bias som enten kan gøres ved en indbygget anordning eller ved et måleudstyr (så er de fleste stået af.., husker stadig jeg gjorde dette på et sæt EAR 509 - vidunderlig forstærker) - forøvrigt lavede Copland nogle solide og velfungerende rørforst før i tiden.

Jeg ved Audio Consult har nogle rørforst stående og på programmet, heriblandt nogle af verdens dyreste: Audio Note. Også Topsound i nordsjælland har noget der er værd at kigge nærmere på...tvivler dog på det er i din prisklasse.

Der var en Conrad Johnson effektforst med nye rør på brugt salg siden til vistnok 4500. det lyder rimeligt i mine ører men gode tilbud forsvinder som regel hurtigt

Ellers kan du jo søge på google efter tube eller valve amp...for mere information og viden 

Til top Vis PFO55's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PFO55

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 05 April 2005 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

verdens dyrest rørforstærker er vist Wavac til 1,3 mio DKK eller var det 1,8 mio DKK  

hvorfor ikke rør? rør rykker.

Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Allan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 06 April 2005 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

PFO55 nævner en Conrad Johnson Effektfors. , det er en rigtig god forstærker til den pris, det skal lige nævnes at det er mig der har den til salg  .

Den er desværre nok solgt, men skulle køber svigte mig så er du da velkommen til at komme og lytte på den.

Til top Vis Allan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allan

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Lokalitet: København
Sendt: 06 April 2005 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv prøvet 5751 og 12ax7lps fra Sovtec og fundet dem aldeles glimrende, forskellen på lyden i de to rør er marginal men jeg syntes diskanten er en kende bedre i 12ax7lps.

Jeg har handlet masser af rør på ebay uden problemer, husk bare at kigge efter deres feedback. Dem der har 100 % er ikke interesseret i at ødelægge deres ry.

Max

Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

cst1967
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 September 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 April 2005 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

rør-forstærkere lyder behageligt afslappende med blød lyd.

Men de er sjældent egnet til at drive tunge højtalere pga. de sjældent levere ret meget effekt.

Så hav lige det i tankerne.

Mit DIY-Højtaler
Til top Vis cst1967's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af cst1967 Besøg cst1967's Websted

fatcap
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen alle sammen, jeg modtager gerne andre holdninger og lignende...

Jeg har ingen idé om mine JBL 4410 er "tunge" højtalere? - Jeg har ingen visioner om at spille specielt højt omend det da er dejligt at kunne høre musik når man vasker op - min nuværende forstærker spiller aldrig mere end maks på 1/3 styrke...

Er der ikke nogen der vil kommentere den polske forstærker jeg har fået anbefalet?? Og jeg vil da også gerne høre kommetarer på Conrad forstærkeren.... Hvis nogen ved noget

Allan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

fatcap skrev:

Tak for hjælpen alle sammen, jeg modtager gerne andre holdninger og lignende...

Jeg har ingen idé om mine JBL 4410 er "tunge" højtalere? - Jeg har ingen visioner om at spille specielt højt omend det da er dejligt at kunne høre musik når man vasker op - min nuværende forstærker spiller aldrig mere end maks på 1/3 styrke...

Er der ikke nogen der vil kommentere den polske forstærker jeg har fået anbefalet?? Og jeg vil da også gerne høre kommetarer på Conrad forstærkeren.... Hvis nogen ved noget

Har på fornemmelsen at det er dig der har mailet til mig angående min Conrad Johnson, tag et kig på dette site http://www.conradjohnson.com/ der er nogen data på den.

fatcap
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Ja - men når man ikke ved så meget om det - får jeg ikke så meget ud af at kigge på sitet, jeg har været derinde. Men der er ikke nogle deciderede anmeldelser af netop den, men den er jo også gammel...Jeg har brug for at vide om det er et godt køb, brug for at høre meningen fra "eksperter".

Enhver der sælger vil selvfølgelig tale godt om sit produkt - derfor vil jeg også gerne høre meninger om den rørfætter fra Polen.

Derfor samler jeg lidt på meninger fra folk.

Din fornemmelse er måske rigtig, hvor har du den fra??

webercarbmann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Sendt: 06 April 2005 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Hej

Der er også Dynaco ST-70 der falder indenfor prisrammen. Jeg får måske en i bytte snart som vil være til salg. Skriv eventuelt til 911jensen@ofir.dk for mere info

MVH Peter
Til top Vis webercarbmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af webercarbmann

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 April 2005 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

fatcap skrev:

Synes ikke jeg umiddelbart kan finde nogle data på dine HT, men de har måske også nogle år på bagen.
Umiddelbart tror jeg ikke de er specielt tunge, men ligner de omvendt heller ikke den type HT man vil bruge til single-ended forstærkere (ok, de foreslåede er vist også push-pull så vidt jeg kan se).

Noget med EL34, 6550 el. KT88 i push-pull derimod tror jeg ikke der vil være nogen problemer med. Bevares, med de 30-50 w en sådan vil kunne give er der vist ikke den store fare for at brænde højtalerne af, men de vil altså sagtens kunne spille rigelig højt til de fleste formål. Havde en Consonance M100plus (40 w) og den fyrede i hvert fald godt op under mine Dali 6006. Den havde ingen tone-kontroller, men omvendt savnede jeg dem heller ikke. Derimod sætter jeg Dali'erne til min SR5400 surround receiver, så skal den have + 3-4 dB i bassen, ellers virker det som om der mangler noget... Plus spillestilen jo er en lidt anden...

Ikke at jeg er gået væk fra rør, men venter pt. på at modtage et byggesæt. Ella hedder den, minder meget om M100plus som er et færdigt produkt, men da det er selvbyg kan jeg selv vælge mine komponenter hvis jeg ikke er tilfreds med de med leverede. Det kunne jeg jo også med M100, men ville ikke modificere den, så hellere sælge M100'eren og samle en sådan som man selv synes fra bunden af. Ella kan i øvrigt tage både EL34, 6550 og KT88 mod at man lige justerer bias

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Allan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

fatcap skrev:

Ja - men når man ikke ved så meget om det - får jeg ikke så meget ud af at kigge på sitet, jeg har været derinde. Men der er ikke nogle deciderede anmeldelser af netop den, men den er jo også gammel...Jeg har brug for at vide om det er et godt køb, brug for at høre meningen fra "eksperter".Hvis du vil læse anmeldelser så kig her : http://www.audioreview.com/Amplifiers/Conrad-Johnson,MV-75A- 1/PRD_115729_1583crx.aspx

En hver der sælger vil selvfølgelig tale godt om sit produkt - derfor vil jeg også gerne høre meninger om den rørfætter fra Polen.Det er som ikke for at prakke dig noget på, desuden er den så godt som solgt.

Derfor samler jeg lidt på meninger fra folk.

Din fornemmelse er måske rigtig, hvor har du den fra??Du har f.eks præcis de samme JBL som ham der mailede til mig ang. min CJ.

Wilhelm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Sendt: 06 April 2005 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Det er lidt svært at vide hvad du har brug for! - Om det er en effektforstærker eller en integreret forstærker!

Det bedste for dig ville være at gå til en forhandler (eller andre) og låne en - så du på den måde kan finde ud af om det er noget for dig! - Det er anderledes at lytte til rør - og så igen er rør forstærkere lige så forskellige som andre forstærkere! Og hvor det lyder lige præcis på dine højtalere kommer an på en prøve!

På Audio Consult's hjemme siden læigger der en artikel om det at lytte til High Fi - den beskriver meget godt lydfilosofien bag det at lytte til rør - så læs den - hvis du ikke ken der til lyden og ø'nsker at få en fornemmelse af hvad det drejer til om - men igen det er dine øre det kommer an på!

Der findes også mellem veje som er forstærkere med rør i indgangen og mosfet i udgangen - her kan jeg henvise til WWW.Remmos.dk - som har nogle spændende ting.

Man kan ikke se hvor du bor i landet - derfor er det vanskeligt at anbefale noget til dig!

Lige nu ser det ud som om at der er en "Jolida 302B" til salg(her på siden) - men dog til lidt mere en dine 5000! - har lyttet til den hos Lydbutikken på Frederiksberg - det var en god oplevelse - masser af detaljer samtidig med en blød og "rar" lyd.

Jeg har også lige set et sæt OVC - her kunne du måske få effekforstærkeren alene - en god forstærker!

Andre steder har jeg set en Croft - som jeg ikke selv har hørt - men som ofte bliver anbefalet her på disse sider

Det helt store marked for rørforstærkere er i Sverige - men det kræver at man krydser sundet!

Hilsen Wilhelm

Til top Vis Wilhelm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wilhelm

fatcap
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2005 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Wilhelm skrev:

Man kan ikke se hvor du bor i landet - derfor er det vanskeligt at anbefale noget til dig!

Jeg bor i Århus.

Gumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 April 2005 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke noget om rørforstærkere, men jeg fandt lidt data om dine JBL 4410.

Frequency Range (-6 dB): 35 Hz-27 kHz
Frequency Response (+/- 2 dB): 45 Hz-20 kHz
Sensitivity: 91 dB SPL, 1 W (2.83 V), I m
Power Rating: 125 watts, pink noise
Transducer Complement:
250 mm (10 in) LF, Aquaplas laminate cone
125 mm (5 in) midrange cone
25 mm ( 1 in) HF, pure titanium dome

fra denne pdf: jblpro.com/pub/obsolete/4410.pdf">www.jblpro.com/pub/obsolete/4410.pdf

Måske kan det hjælpe?

M.v.h.
Søren
Til top Vis Gumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gumle

McAllan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 April 2005 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Gumle skrev:

Sensitivity: 91 dB SPL, 1 W (2.83 V), I m

Så skal de sq' nok spille højt nok med selv en 30 watter - altså med mindre det er KB-Hallen der skal spilles op.

Alt for mange er i dag alt for fokuserede på watt-tallet. Og derfor mange fabrikanter af transistor-udstyr overdriver gerne når de skal opgive effekten og opgiver det i PMPO eller anden syg til-sælgers-fordel-manipulerbar-regnemetode frem for sinus eller rms.
Dertil kommer at rør har lidt mere headroom end transistorer, så skulle man blive grebet af festen og miste hørelsen kan en rørfætter m. tilsvarende angivelse spille højere end transistoren inden forvrængning bliver uudholdelig og til fare for højtaleren.

Til top Vis McAllan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McAllan

Birger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 06 April 2005 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Hvis du KUN søger en integreret forstærker skal du ikke læse resten af dette indlæg!!

Vil du have den "bedste" lyd til 5000 kr. med rør så vil jeg forslå en kombination af rør preamp og "digital" effektforstærker det giver efter min mening uhørt fin klang hvor man får fordel af begge disse typers fortrin og udglatter deres mindre gode sider.

Mit forslag er køb den Dynaco PAS 4 rør preamp der sælges i KT-radio Odense og send mig en PB så finder jeg en "digital" effektforstærker til dig til en pris der samlet  ligger inden for dit budget!

Hvis du bor i nærheden af Odense eller bare lyst til at høre rør preamp og "digital" effekt i kombination så er du velkommen.

Mitonord m. ScanSpeak
Ear202
Classic cd
Xindak tube preamp
Bertram
Til top Vis Birger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Birger

PFO55
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 August 2004
Lokalitet: Øerne
Sendt: 07 April 2005 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Til top Vis PFO55's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PFO55

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes