| Forfatter |
|
747DK Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 488
|
| Sendt: 08 April 2005 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har været så heldig at få sådan en sag foræret fra en der der reddede den fra at blive smidt ud folk er sgu underlige ((.
for den er som ny! den er noget voldsom men det er super kvali og sådan noget lader man ikke sin næse gå forbi :)
Til sagen pickupen var knækket så jeg uskiftede den med min ortofon 510 fra min Ariston Qdeck.ok
så skulle den så justeres der fik jeg problemer.
alene nåletryk volder mig kvaler der er en stor vægt til grovjustering efter min logik skal den stå så picuparmen svæver i balance hvor efter man drejer på en lille knap bagerst på pickuparmen der er sat på nul til man når den ønskede vægt? men den går kun fra 0,1-0.9 det kan næsten ikke være gram ?
lyden er ikke imponerende men ok jeg ved heller ikke hvad man skal bruge Q-damping til og hvilken funktion den har ? der er også en dreje knap et lille stykke oppe på armen jeg heller ikke ved hvad jeg skal bruge til.
Jeg ville være utrolig glad hvis der var nogle der kunne informere mig om hvordan jeg justerer sådan en arm.
jeg har søgt nettet og alt hvad jeg har kunne finde om denne pladespiller er et par billeder at den vejer 15 kg og at den vist køre godt med en stanton pickup.
og natuligvis en japansk side fra denon som jeg ikke får meget ud af ;)
Det kan også ske at pickupen passer dårligt til armen ? nogen anbefalinger i et rimeligt prisleje.
Jeg er pt kun hjemme i weekenderne så der kan godt gå et stukke tid mellem jeg svarer håber i kan bære over med det.
__________________ Teknikken er midlet ikke målet.
|
| Til top |
|
| |
Klaus Kokholm Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 297
|
| Sendt: 09 April 2005 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv på VinylEngine,
der kan man finde en del brugsanvisninger. For at få adgang til
brugsanvisninger o.lign skal man vist være oprettet som bruger.
-Og tillykke med "dyret"! Jeg er næsten ikke misundelig over at du får
sådan en foræret...... Held og lykke med at få justeret den ordentligt
ind.
mvh Klaus
__________________ -Wer sich am kommerziellen Geschmack orientiert, dient der Reaktion!!
|
| Til top |
|
| |
747DK Forum Bruger

|
| Sendt: 09 April 2005 kl. 17:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
mange tak :) min model er desværre ikke der men det kan jo være at jeg kan bruge en manual fra en af de andre. Bare rolig den har fået et godt hjem ...det er det vigtigste der er sikkert meget af den slags kram der ryger ud fordi folk ikke aner hvad det er :(
Men at forklare en kvinde hvorfor den klods er bedre en den forholdsvise elegante ariston var noget af en opgave....sammenlign med Gucci ...jaguar med mere :D
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 09 April 2005 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ved at være lidt tid siden jeg havde fingre i en, men lidt kan jeg da byde ind med. Hvis du har mulighed for at oploade eller sende et billede på PB kommer der nok noget tilbage på skærmen.
Jeg har godt nok fundet nogen billeder på nettet, men de er ikke rigtig fyldestgørende.
Her kommer et skud fra hoften: Den ene af de to drejeknapper til højre for armen er henholdsvis Q-damping og den anden nåletryk.
Q-damping er aktiv elektronisk undertrykkelse af en evt. arm/pu resonans.
Den samme elektronik som er dæmpningen, og i øvrigt også automatikken til armen (op/ned, frem/tilbage), er det der bruges til at justere nåletrykket, og den lille ekstrajustering på kontraloddet er hvis der ikke er nok power i elektronikken.
Den lille drejeknap på toppen af armen er til at skifte armrør med. Der findes et s-formet rør til den med SME-fatning. __________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 09 April 2005 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej 747DK.
Jeg har været den lykkelige ejer af sådan en plov.
Du har ret i dine bemærkninger om udbalancering af armen, med det store lod, indtil den svæver (antiskating på 0). Jeg mener også du har ret med hensyn til nåletrykket, men kan den ikke drejes mere end en omgang? Det synes jeg at jeg kan huske. Så drejer du bare 2 omgange for 2g nåletryk. Q-damping er dæmpning af armen, dvs de mekaniske svingninger der fremkommer (især omkring resonansfrekvensen) dæmpes mekanisk. SME brugte engang en spade neddyppet i siliconebad til det samme. Det svarer stort set til støddæmperne i en bil. Q-damping indstillingen har indflydelse på basgengivelsen.
Angående justeringer på din plov: Lyt dig frem til de bedste indstillinger.
Min DP59 var monteret med S-arm (kan skiftes ved at løsne fatningen ved armbasen) og en Ortofon MC30 PU, og spillede glimrende. Den fortjener faktisk en bedre PU end den du har monteret. (ikke for blød)
|
| Til top |
|
| |
Sund Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1635
|
| Sendt: 09 April 2005 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at finn52 har ret i det med at dreje videre på skiven bag på armen. Det begynder at dæmre.
__________________ mvh sund,
Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.
De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.
|
| |
747DK Forum Bruger

|
| Sendt: 10 April 2005 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak til jer alle. sikke et pragtfuldt fora her får man virkelig hjælp:-)
#Sund. tak Jeg har nu fået svar på mine spørgsmål vedr. knapper og funktioner.
Lige en tilføjelse det er det lige armrør der sidder på.
#Finn52 tak .jeg er godt klar over at min gamle pu nok ikke helt er i klasse med værk og arm:-) og helt ny er den ikke;-) jeg har intet imod at udskifte min PU men jeg vil bare ikke lave fejlkøb. Tak for din anbefalig af Ortofon MC30.
Kaldes denne specielle arm let eller tung ?
Ikke for blød PU så må den næsten være halvtung..
Hvad er der ellers af anbefalinger af PU hvad med en Grado PU der får man vist god valuta for pengene..
gerne et forholdsvis økonomisk forslag.
Jeg vil prøve at oploade et par billeder men jeg kan ikke helt gennemskue hvordan man gør
jeg prøver.
istedet har jeg fundet et godt billede på nettet .
http://hem.bredband.net/b227650/Hifi/vinyl.htm
http://www2.nkansai.ne.jp/hotel/nakanou/page14.htm
Ca. midt på siden.
Håber det kunne bruges :-)
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 10 April 2005 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaldes denne specielle arm let eller tung ?
Uden tvivl en (halv) tung arm!
Jeg har kigget lidt på Grados specifikationer. De er måske lige til den "bløde" side. Prøv evt en Denon 304 (moving-coil) til 3000kr eller Denon 160 (moving- coil) til 1000kr. Jeg har haft 160eren og mener den er noget nær BetBuy i denne prisklasse. Og "stiv" nok til din DP59.
Det S-formede armrør er tungere end det lige, men er mere resonansfattigt. Dvs bedre lyd med den rette pick-up.
Held og lykke med din nye "plov".
|
| Til top |
|
| |
Henrik300 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3209
|
| Sendt: 10 April 2005 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nederst på mit site er der en masse billeder af denne skønne maskine, og som i sikkert har gættet så har jeg den også.
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=14077&P N=1&TPN=6
Jeg har en Ortofon MC 20 MKll monteret hvilket gør at kontravægten sidder helt yderst på bagarmen. Jeg har selv fået anbefalet en 304 som efter manges mening skulle være den der passer bedst til en DP59L
Håber at billederne kan være hjælp og hvis i vil må de naturligvis gerne kopieres til denne tråd. __________________ Hilsen Henrik
|
| Til top |
|
| |
Chewbacca Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 255
|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
nu har jeg også fået fat i en denon dp-59l hvor der sidder en ortofon om 40.
hvordan burde anti-skating stå?
|
| Til top |
|
| |
Chewbacca Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 255
|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvor kan man egentlig få en S-arm?
|
| Til top |
|
| |
ibiza Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 16 Maj 2005 kl. 11:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg læste dit indlæg vedrørende justering af Denon DP 59 L, jeg har en DP 67 L, som jeg er glad for. Men du skriver du har problemer med justering, jeg har en manual som fortæller hvordan en sådan justeres. Hvis du opgiver din adresse vil jeg gerne sendedig en kopi.
Med venlig hilsen
Preben Kristiansen
|
| Til top |
|
| |
747DK Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2005 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
#Chewbacca
ja man kan godt få en S-arm eller rettere et armrør.
reglen med antiskating er gerne at du ligger den en anelse højere end nåletrykket. altså er nåletrykket på 1,5 g. ja så skal antiskatingen stå på ca. 1,7. men det er ikke særligt hysterisk.
mvh
747DK
|
| Til top |
|
| |