Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 19:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Vector research (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Chrand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

Hey allesammen...

Står med et par monotrin som jeg ikke rigtig ved om jeg skal købe.

Grunden er at jeg gerne vil have noget mere dynamik i mine HT'er hvilket de klarer meget fint. Det enste negative jeg kan finde ved dem er at de lyder meget anstrengt i diskanterne. De lyder faktisk direkte hårde og kolde. Kan man på nogen måde gøre noget ved dette, eventuelt ved brug af andre kabler eller sådan???

Effektklodserne er to stk vector research VR-1450

Til top Vis Chrand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chrand

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Bruger siden: 07 September 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Hvad bruger du af højttaler?
Til top Vis Mr. High Fy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. High Fy

Chrand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2005 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Bruger et par hjemmelavede med vifa diskantenheder og monacor bas/mellemtone.

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 30 Maj 2005 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

jaaaa, det kan jo være mange ting. Det kan være: Akustik, preamp, kabler, cd spiller, opstilling af højttalere, de effekter du nævner kan være noget bras (kender dem ikker) osv. 

Chrand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2005 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Jamen som jeg skrev i det første indlæg ligger problemet i effektblokkerne, men kan man få nogle kabler eller muligvis tweake ens højtaler så det bliver bedre??

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår ikke helt, hvad du ønsker. Du skriver at du vil købe effektforstærkere for at få mere dynamik, men at højttalerne allerede gør det udmærket.

Til gengæld klager du over at højttalerne lyder anstrengt, hårde og kolde. Mon ikke det narere er demm der skal udskiftes? Nu skriver du hjemmebyggede. Det kunne lyde som om de er konstrueret uden hensyn til bafflestep og basenhedens stigende impedans.

Mvh.
Boye

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Chrand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2005 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Okay... prøver lige lidt forfra.

Højtalerne er hjemmebyggede, men havde  en gut ved navn Jens posselt til at hjælpe, hvis nogen skulle genkende hans navn. 

Højtalerne spiller rigtig godt i forvejen, men min kære Rega Mira har ikke helt muskler nok til at trække dem så jeg er tilfreds.  Så har fået et par monotrin hjem. Monotrinene spiller meget godt, bortset fra diskantgengivelsen. De gør diskanten meget hård at lytte til og meget anstrengende. 

Jeg bruger et par quinex 300 signal kabler sammen med monoblokkene.

Også kommer hele spørgsmålet... kan jeg bruge andre kabler eller ændre noget andet for at de monotrin er knap så hårde ved diskanten??

Iøvrigt bruger jeg som cd-afspiller en rega Planet-  

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at du skal holde dig fra de monotrin. Vector Research er et discountmærke som Audioscan havde en kort periode engang midt i 80´erne. Jeg har aldrig hørt om dette mærke hverken før eller siden. Såvidt jeg husker var alle deres produkter ganske billige, jeg mener at kunne erindre at de på daværende tidspunkt havde hvad de hævdede var markedet billigste CD afspiller. Der er altså med andre ord absolut ikke tale om highend. Der kan være flere årsager til at du mener at de lyder hårde og kolde. En mulig årsag er at din Rega måske er lidt varm og hyggelig. En anden mulighed er at Vector Research ganske enkelt ikke er ret gode. Du kan naturligvis tæmme toppen med et alternativt højttalerkabel, men der et en stor risiko for at der også forsvinder en af musikken i samme omgang. Hvis du skal bruge stor effekt til rimelig pris, så vil jeg foreslå en af Denons midtermodeller. Både Poa 2200 og 2400 kan oftest fås for omkring 2000 kr, og de lyder faktisk rimeligt, og de har en lidt varm lyd, samtidig med at de har masse af effekt. En anden og efter min mening bedre mulighed er en Hiraga kopi. De lyder rigtig godt (Hvis de er lavet ordentligt), og jeg har selv forsøgt med Trapez Xi, uden at mangle effekt. Xi er ikke synderligt effektiv, så det er absolut ikke umuligt at du kan drive dine højttalere med sådan een.

Mvh. Highmass

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

Chrand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2005 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Bukker og takker for highmass. Skønt med nogen der giver svar og ikke stiller ti nye spørgsmål...

Se nu må jeg have lidt af dig igen, hvis du vil..

Nu siger du lave en hiraga kopi?? Er altså rimelig nybegynder indenfor faget så vil gerne høre lidt mere om det!!

Og eventuelt lidt om hvordan man kommer igang, og om det overhovedet er noget for en uerfaren selvbygger i forstærker verdenen???

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Sendt: 30 Maj 2005 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Der har du misforstået mig. Jeg synes bestemt IKKE at du selv skal bygge een. det bliver dyrt i stumper. Du kan dog finde konstruktionen på www.tcaas.btinternet.uk/hiraga.htm  hvis du vil se lidt på den. Men Brugte originaler ses undertiden til salg (De kan godt være lidt dyre), eller brugte selvbyg kan også jævnligt findes til ret rimelige priser. Du SKAL naturligvis høre en eventuel kopi på dine højttalere før du køber, men jeg mener at det er rimeligt at sige at det er 20 store watt den har. Hvis du bor i nærheden af København er du velkommen til at komme forbi med dine højttalere for at høre (Eller hente mig og min forstærker hvis du vil høre hos dig selv). Send evt. en personlig besked. Jeg må hellere lige for god ordens skyld understrege at jeg er meget glad for min forstærker, og den er IKKE til salg.

Mvh. Highmass 

kjaer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Chrand skrev:

Bukker og takker for highmass. Skønt med nogen der giver svar og ikke stiller ti nye spørgsmål... Nu er du urimelig de første der svarede havde et tyndt grundlag. Først da de stiller flere ? til dig er det muligt , at give en god respons!

Nu siger du lave en hiraga kopi?? Er altså rimelig nybegynder indenfor faget så vil gerne høre lidt mere om det!!

Og eventuelt lidt om hvordan man kommer igang, og om det overhovedet er noget for en uerfaren selvbygger i forstærker verdenen???

Mictor Sweet Thunder & Galeforce powerkabler
longyu powerconditioner
Mictor Clearwater MKII sølv signakabler RCA, Mictor Visibility MKII
Til top Vis kjaer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kjaer Besøg kjaer's Websted

Chrand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2005 kl. 17:38 | IP-adresse registreret  

Desværre bor jeg mere eller mindre i den modsatte ende af landet, så kan nok ikke rigtig lade sig gøre, hvor mange penge skal der til før man har muligheden for at erhverve sig sådan en kopi??

Mr. High Fy
Lukket konto
Lukket konto

Ønsker konto på standby

Sendt: 30 Maj 2005 kl. 17:49 | IP-adresse registreret  

kjaer skrev:
Chrand skrev:

Bukker og takker for highmass. Skønt med nogen der giver svar og ikke stiller ti nye spørgsmål... Nu er du urimelig de første der svarede havde et tyndt grundlag. Først da de stiller flere ? til dig er det muligt , at give en god respons!

DET MÅ DU NOK SIGE!!

Chrand
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2005 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Okay, undskyld hvis jeg fornærmede nogen, men havde ligesom sagt to gange at det var monoblokkene der var skyld i problemet...

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

I dit første indlæg skrev du:

Chrand skrev:
... Det enste negative jeg kan finde ved dem er at de lyder meget anstrengt i diskanterne. De lyder faktisk direkte hårde og kolde.

Når der står diskantERNE, kan jeg kun læse det, som at det er højttalerne du refererer til. Med en uddybende og præcis formulering havde du undgået misforståelser.

De fleste, der svarer på indlæg herinde er yderst hjælpsomme og står ikke bare i kø for at give dig ubrugelige svar.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Sendt: 31 Maj 2005 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Chrand skrev:

Desværre bor jeg mere eller mindre i den modsatte ende af landet, så kan nok ikke rigtig lade sig gøre, hvor mange penge skal der til før man har muligheden for at erhverve sig sådan en kopi??

Mit bud er at det vil koste mellem 1500 og 3000. Til 3000 skal den være lækker og med de rigtig godt stumper (Det er primært lytterne) efter min mening.

Mvh. Highmass

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes