Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 22:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: 3D lyden der forsvandt... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jbdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2005
Status: Offline
Sendt: 04 Juni 2005 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Da jeg sidste år skiftede en NAD C319 ud med en Rotel RA-1062, forsvandt der en del "saft og kraft" fra lyden, der til gengæld er blevet pænere og mere poleret i mine ører. Desværre er lyden også blevet meget mindre 3D-agtig, med mindre dybde i lydbilledet. Hvad kan det nu være? Skal jeg virkelig sælge min Rotel forstærker og købe en NAD igen?

Mit anlæg:
Rotel RA-1062 forstærker
Dali 450 højttalere
NAD C541i CD afspiller
Kabler: Tara Labs højttalerkabler og SAS Audio signalkabler

Til top Vis jbdk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jbdk

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 04 Juni 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

intet af det rotel jeg har hørt har udmærket sig ved at være godt i "dybden", men det er det "nye" nad heller ikke.

men inden du går på jagt efter en ny forstærker (Eks Odyssey eller SiriuS), så ville jeg nok begynde at lege med placeringen af højttalerne, og rummet i almindelighed. det er oftest her fejlen ligger.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Juni 2005 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Ja, sælg din Rotel, og køb NAD igen.... Du var jo tilfreds med NAD'en, og ikke med Rotel'en.

Lyttede du ikke til Rotel'en inden du skiftede???

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

jbdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2005 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Ja, sælg din Rotel, og køb NAD igen.... Du var jo tilfreds med NAD'en, og ikke med Rotel'en.

Lyttede du ikke til Rotel'en inden du skiftede???

Jo, jeg lyttede naturligvis til den og jeg synes den lød godt! Det var først da jeg kom hjem og fik den spillet til, at jeg kunne høre problemet. Den lyder ikke dårligt, bare "fladt"/2D. Med NAD'en kunne jeg, når jeg lukkede øjnene, fornemme et 3D rum bagved højttalerne. Det kan jeg ikke med Rotel'en. Jeg overvejer seriøst at skifte tilbage til NAD, f.eks. en C352???

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Juni 2005 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

Sådan er Rotel... Røvkedeligt!

Til top Vis Hurtig's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurtig

jbdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2005 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

men inden du går på jagt efter en ny forstærker (Eks Odyssey eller SiriuS), så ville jeg nok begynde at lege med placeringen af højttalerne, og rummet i almindelighed. det er oftest her fejlen ligger.

Tak! Jeg prøvede lige at flytte højttalerne 10-15cm længere ud fra væggen, og nu er lydbilledet væsentligt bedre og mere luftigt. Mærkeligt, da jeg havde NAD'en stod de helt oppe ad væggen og det lød alligvel godt. Men Rotel'en skal de åbenbart længere ud på gulvet? Nogen fornuftig forklaring på det??? 

Gufle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 30 Juni 2005 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

jbdk skrev:
kim olsen skrev:

Tak! Jeg prøvede lige at flytte højttalerne 10-15cm længere ud fra væggen, og nu er lydbilledet væsentligt bedre og mere luftigt. Mærkeligt, da jeg havde NAD'en stod de helt oppe ad væggen og det lød alligvel godt. Men Rotel'en skal de åbenbart længere ud på gulvet? Nogen fornuftig forklaring på det??? 

Jeg tror at højttalerne på din NAD har spillet i modfase, derfor har du fået fornemmelsen af 3d lyd. Da du fik din Rotel har du sikkert sat højttalerne rigtigt til og derfor det rigtige præcise lydbilled.

Prøv for sjov at vende plus og minus på den ene højttaler så plus vender forskelligt på de 2 højttalere.

Så tror jeg du vil opleve den 3d lyd du havde på din NAD. At dette så ikke er korret er jo ligegyldigt hvis du bedre kan lide denne lyd

Hilsen

Gufle

jbdk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2005 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Gufle skrev:
jbdk skrev:
kim olsen skrev:

Jeg tror at højttalerne på din NAD har spillet i modfase, derfor har du fået fornemmelsen af 3d lyd. Da du fik din Rotel har du sikkert sat højttalerne rigtigt til og derfor det rigtige præcise lydbilled.

Prøv for sjov at vende plus og minus på den ene højttaler så plus vender forskelligt på de 2 højttalere.

Så tror jeg du vil opleve den 3d lyd du havde på din NAD. At dette så ikke er korret er jo ligegyldigt hvis du bedre kan lide denne lyd

Hilsen

Gufle

Hej, jeg er temmelig sikker på at højttalerne var korrekt forbundne. Men jeg har erfarret at Rotel'en stiller helt andre krav til kabler, placering af højttalere samt afkobling, end NAD'en gjorde. Rotel'en er i en anden klasse, og efter at være begyndt med at eksperimentere med placering, kabler og kork som afkobling - så lyder den faktisk kanon!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes