| Forfatter |
|
jbdk Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juni 2005
Status: Offline Indlæg: 185
|
| Sendt: 04 Juni 2005 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg sidste år skiftede en NAD C319 ud med en Rotel RA-1062, forsvandt der en del "saft og kraft" fra lyden, der til gengæld er blevet pænere og mere poleret i mine ører. Desværre er lyden også blevet meget mindre 3D-agtig, med mindre dybde i lydbilledet. Hvad kan det nu være? Skal jeg virkelig sælge min Rotel forstærker og købe en NAD igen?
Mit anlæg: Rotel RA-1062 forstærker Dali 450 højttalere NAD C541i CD afspiller Kabler: Tara Labs højttalerkabler og SAS Audio signalkabler
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 04 Juni 2005 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
intet af det rotel jeg har hørt har udmærket sig ved at være godt i "dybden", men det er det "nye" nad heller ikke.
men inden du går på jagt efter en ny forstærker (Eks Odyssey eller SiriuS), så ville jeg nok begynde at lege med placeringen af højttalerne, og rummet i almindelighed. det er oftest her fejlen ligger. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 04 Juni 2005 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, sælg din Rotel, og køb NAD igen.... Du var jo tilfreds med NAD'en, og ikke med Rotel'en.
Lyttede du ikke til Rotel'en inden du skiftede???
|
| Til top |
|
| |
jbdk Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2005 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Ja, sælg din Rotel, og køb NAD igen.... Du var jo tilfreds med NAD'en, og ikke med Rotel'en.
Lyttede du ikke til Rotel'en inden du skiftede???
|
|
|
Jo, jeg lyttede naturligvis til den og jeg synes den lød godt! Det var først da jeg kom hjem og fik den spillet til, at jeg kunne høre problemet. Den lyder ikke dårligt, bare "fladt"/2D. Med NAD'en kunne jeg, når jeg lukkede øjnene, fornemme et 3D rum bagved højttalerne. Det kan jeg ikke med Rotel'en. Jeg overvejer seriøst at skifte tilbage til NAD, f.eks. en C352???
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 04 Juni 2005 kl. 15:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan er Rotel... Røvkedeligt!
|
| Til top |
|
| |
jbdk Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Juni 2005 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
|
men inden du går på jagt efter en ny forstærker (Eks Odyssey eller SiriuS), så ville jeg nok begynde at lege med placeringen af højttalerne, og rummet i almindelighed. det er oftest her fejlen ligger.
|
|
|
Tak! Jeg prøvede lige at flytte højttalerne 10-15cm længere ud fra væggen, og nu er lydbilledet væsentligt bedre og mere luftigt. Mærkeligt, da jeg havde NAD'en stod de helt oppe ad væggen og det lød alligvel godt. Men Rotel'en skal de åbenbart længere ud på gulvet? Nogen fornuftig forklaring på det???
|
| Til top |
|
| |
Gufle Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 228
|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
jbdk skrev:
kim olsen skrev:
|
men inden du går på jagt efter en ny forstærker (Eks Odyssey eller SiriuS), så ville jeg nok begynde at lege med placeringen af højttalerne, og rummet i almindelighed. det er oftest her fejlen ligger.
|
|
|
Tak! Jeg prøvede lige at flytte højttalerne 10-15cm længere ud fra væggen, og nu er lydbilledet væsentligt bedre og mere luftigt. Mærkeligt, da jeg havde NAD'en stod de helt oppe ad væggen og det lød alligvel godt. Men Rotel'en skal de åbenbart længere ud på gulvet? Nogen fornuftig forklaring på det???
|
|
|
Jeg tror at højttalerne på din NAD har spillet i modfase, derfor har du fået fornemmelsen af 3d lyd. Da du fik din Rotel har du sikkert sat højttalerne rigtigt til og derfor det rigtige præcise lydbilled.
Prøv for sjov at vende plus og minus på den ene højttaler så plus vender forskelligt på de 2 højttalere.
Så tror jeg du vil opleve den 3d lyd du havde på din NAD. At dette så ikke er korret er jo ligegyldigt hvis du bedre kan lide denne lyd
Hilsen
Gufle __________________ Hvis Neil Armstrong var første mand på månen, hvem filmede ham så da han gik ned af stigen?
|
| Til top |
|
| |
jbdk Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Juni 2005 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gufle skrev:
jbdk skrev:
kim olsen skrev:
|
|
|
|
|
|
|
Jeg tror at højttalerne på din NAD har spillet i modfase, derfor har du fået fornemmelsen af 3d lyd. Da du fik din Rotel har du sikkert sat højttalerne rigtigt til og derfor det rigtige præcise lydbilled.
Prøv for sjov at vende plus og minus på den ene højttaler så plus vender forskelligt på de 2 højttalere.
Så tror jeg du vil opleve den 3d lyd du havde på din NAD. At dette så ikke er korret er jo ligegyldigt hvis du bedre kan lide denne lyd
Hilsen
Gufle
|
|
|
Hej, jeg er temmelig sikker på at højttalerne var korrekt forbundne. Men jeg har erfarret at Rotel'en stiller helt andre krav til kabler, placering af højttalere samt afkobling, end NAD'en gjorde. Rotel'en er i en anden klasse, og efter at være begyndt med at eksperimentere med placering, kabler og kork som afkobling - så lyder den faktisk kanon!
|
| Til top |
|
| |