Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 13:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: køb af rørforstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Michael K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Februar 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 02 Juli 2005 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

har overvejet at købe en rørforstærker, for jeg har hørt at de skulle have en god lyd. Inden jeg sætter for meget igang, ville jeg høre om de stadig bliver produceret, eller har transistoren helt taget over? Hvor meget skal jeg regne med at slippe hvis jeg finder en brugt?

Til top Vis Michael K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Michael K

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Juli 2005 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

Hej !

Jeg kan kun sige ar rør lever, men rør kan lyde som dag og nat så det er bare med at bruge de to lytte bøffer man har få, men mange rørforstærker vil gerne have højttaler der har en dreftefek på over 90 DB, du skal bare prøve på at søge på rør her på siden så finder du mange gode inslag

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Fournais
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 Juli 2005 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Transistorforstærkere har på ingen måde vundet over rørene, det er helt sikkert! Og det på trods af at nogle rørforstærkere benytter 'ældgamle' teknologier. Som med alt andet hifi findes rør i alle prisklasser, og særligt de kinesiske producenter presser priserne nedad, så det i dag skulle være muligt at finde brugte rørforstærkere helt ned til under 5000,-.

Hvis du har mod på at begive dig ud i junglen så arranger nogle demonstrationer hos diverse forhandlere og spørg ellers herinde om alt mellem himmel og jord!

William H. Shakespeare.

Mit stereo
Til top Vis Fournais's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fournais Besøg Fournais's Websted

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Jeg er helt enig. Rør er ikke døde, og de kan noget helt specielt. Men det er osse rigtigt at der er store forskelle på rør. Yderpunkterne kan måske siges at udgøres af single-end klasse A udgangstrin på 5-10 watt med himmelsk mellemtone men lidt mindre dynamik, og så kæmpeapparater med myriader af parallelkoblede rør i push-pull drift og delvist klasse B. Jeg mener at det er rimeligt fornuftigt at søge efter klasse A effekttrin i push-pull og med trioderør. De lyder oftest godt. Forforstærkere må man lytte til. Du kan jo tage ned til onkel Tom (Tom Just) i Audio Art på Danas Plads og høre, hvad han kan foreslå. Så kan du måske lytte lidt. Men vær lidt forsigtig med ham. Han er altså ikke ret glad for at blive sagt imod. Kommer du godt ud af det med ham, er han smadderflink. Og han magter virkelig at sammensætte ting, som lyder godt. Der er naturligvis også mange andre, som har godt grej, og kineserne finder du ikke hos Tom. Du må ud og lytte. Og husk at dine højttaleres driftseffekt og impedansforløb lige pludselig bliver meget mere vigtige end med transistor-effekttrin. Hvis de er rigtig besværlige, kan du være udelukket fra alt andet end de tidligere nævnte voldsomme trin med mange rør. Og de er sjældent de mest nuancerede og finttegnende.

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Juli 2005 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

En forstærker er ikke god fordi den er med rør!!! Det kræver som alle forstærkere gode konstruktører (der kan lide musik). Prismæssigt er en god røramp vel på niveau med en ditto trans. amp.

Jeg ville glemme alt om chinese lysshows, de er ikke billige hvis man tager kvaliten i betragtning.

Jeg er mega begejstret for Manley (Lydbutikken), har hørt (lidt) Roque fra Vassago det var også godt. Lavardin og Jadis er nyere mærker som man også må være obs. på.   

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes