| Forfatter |
|
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 03 Juli 2005 kl. 23:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg har fået købt mig en Cardas Sweep record. På pladen er der 2 blanke spor til indstilling af antiskating. Mit problem er at jeg kan ikke få pick-up'en til at stå stille i begge spor. Altså hvis jeg får pick-up'en til at stå rigtig i det ydre spor trækker den i den indre spor. Hvordan indstiller jeg det rigtig?
Venlig hilsen
Frank.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 04 Juli 2005 kl. 05:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej !
Set steften mit på og der skal den blive så skulle det virke vis skiven er helt blank.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Juli 2005 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
:-):-) skrev:
|
Hej !
Set steften mit på og der skal den blive så skulle det virke vis skiven er helt blank.
|
|
|
Hej,
Det er 2 blanke spor på pladen. Det er ikke hele siden der er blank.
Vh
Mvh
Frank.
|
| Til top |
|
| |
cj10 Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 89
|
| Sendt: 04 Juli 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Plant pickuppen på det blanke stykke mellem de to riller - her skal den blive stående uden at rykke sig - så står din antiskating OK!
Hilsen CJ
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Juli 2005 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
cj10 skrev:
|
Plant pickuppen på det blanke stykke mellem de to riller - her skal den blive stående uden at rykke sig - så står din antiskating OK!
Hilsen CJ
|
|
|
Hej
Der er 2 blank spor. Et ydre og et indre. Hvis den står rigtig (altså uden at rykke sig) i det ydre rykker den sig i det indre. og omvendt.
Mvh.
Frank.
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 04 Juli 2005 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil mene at det er umuligt at opnå mere end en ret grov tilnærmelse til korrekt anti-skating. Hele manøvren går jo ud på at hive tonearmen udad for at kompensere for den indad-rettede kraft, som opstår grundet vinkelfejlen (som ikke kan undgås med radialarme). Desværre er den skating-effekt, som man prøver at kompensere for, afhængig af mere end bare vinkelfejlen. Også nålens form, rillens krumningsradius og indholdet i rillen påvirker denne skating-effekt. Så skating optræder altså konstant med varierende kraft medens du spiller. Der findes faktisk kun en eneste korrekt måde at justere på, og det er at spille en måle-plade med stadigt kraftigere modulerede riller. Om det er musik eller sinustoner må så falde ind under den usikkerhed, som alligevel optræder grundet forskellene i musikpladernes indhold. Men tilbage til målepladen: hvis de kraftigste moduleringer er kraftige nok, vil din nål på et tidspunkt miste kontakten til den ene rillevæg. Er der for lidt antiskating, mister den kontakten med ydervæggen i rillen. Er der for meget antiskating, mister den kontakten med indervæggen. Hvis nålen kan spore perfekt uanset modulationsgrad, må man reducere nåletrykket/sporingskraften indtil kontakten med den ene væg mistes. Det optimale vil jo være hvis målesignalet gentages med f.eks. 10 stigende niveauer hele pladesiden igennem, for så kan man tjekke antiskating på en masse forskellige positioner hen over pladen. Jeg kender desværre kun en testplade, som systematisk gjorde dette muligt, og det var Shures Tracking-test Lp fra 70'erne. Den skulle egentlig bare bevise at Shures pick-upper kunne spore alting ved meget lavt nåletryk, for det mente man dengang var det eneste rigtig vigtige. Der er sket meget siden, men pladen kan stadigvæk også bruges til at tjekke antiskating. Til gengæld er den nok svær at få fat på. Det er ikke godt nok at lade nålespidsen køre ovenpå en blank vinylplade, netop fordi skatingeffekten påvirkes af nålens form, rillens modulation og krumningen.
Efter min mening kan du gøre tre ting: 1.Aflæs den korrekte antiskating i din inderrille og i din yderrille og stil så værdien midt imellem for at få bedste cirkaværdi. Eller 2. vælg indstillingen, som passer til den inderste rille. Grunden til at vælge denne løsning er at alle unoder ved vinylafspilning med radialarme koncentreres i de inderste riller, og derfor vil det være bedst at optimere til denne position. 3: Lyt til en kraftigt indspillet LP flere steder hen over pladesiden og stil nåletrykket lavere og lavere indtil der optræder fejlsporing. Gør måske ikke dette med din yndlingsplade, for fejlsporing skader rillen. Ved en eller anden værdi i gram, tabes kontakten med en eller begge rillevægge. Sker det med (så vidt jeg husker) højre kanal, skal der øges antiskating (jeg kan huske forkert med kanalen her). Ulempen ved denne metode er jo at du ikke får tjekket antiskating ved det nåletryk, du faktisk benytter.
Men da det her jo altså aldrig kan løses helt optimalt, men kun cirka, så skal du ikke ligge søvnløs over det. Der har faktisk været flere tonearme helt uden antiskating-mekanik, også i nyere tid. Så længe den står nogenlunde rigtigt og du ikke oplever fejlsporing, er alt i orden.
Endelig kan du jo anskaffe en pladespiller med tangential-arm. Så er det problem væk!  __________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Juli 2005 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Klogesen.
Mange tak for hjælpen. Rart at høre jeg ikke skal ligge søvnløs
Mvh.
Frank.
|
| Til top |
|
| |
klogesen Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 599
|
| Sendt: 05 Juli 2005 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
 __________________ venlig hilsen Klogesen.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 06 Juli 2005 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Klogesen,
Det må jeg sige var et yderst kompetent svar! FLOT
Som du selv siger, varierer skatingkraften med rillemodulationen (og den dermed forbundne friktion), hvilket i praksis vil sige, at antiskating tilsvarende skal varieres hele tiden. UMULIGT!
Jeg har kørt med min SME3012 i snart ½ år helt uden antiskating og det går fint. Min tangentialarm klarer det også helt fint - blot den er i vater 
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
270961 Lukket konto

Konto lukket efter anmodning fra bruger
Bruger siden: 05 Juni 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 889
|
| Sendt: 09 Juli 2005 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Antiskatingkraften skal faktisk varieres hele tiden...dette er jo umuligt. Jeg har en LP-plade der er helt blank på den ene side. Det er fuldstændigt umuligt at justere antiskating 100% da skatingkraften ikke er ens over hele pladen. Jeg har vedtaget med mig selv at det er inderrillerne der er de mest umulige at have med at gøre, hvorfor antiskatingen er sat så tæt på 100% her. Resten må klare sig selv.
Mvh
Dr. Lyd
|
| Til top |
|
| |
TubeJ Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!
Bruger siden: 01 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 117
|
| Sendt: 09 Juli 2005 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes faktisk en tonearm der varierer antiskatingen under afspilning. En eller andet sindrigt system af magneter. Armen hedder Morsiani, skulle lyde godt. Se mere her:
http://www.morsiani.it/cm1.htm
Skulle der være nogen der lå inde med et link til en DIY udgave af samme ville jeg være vældig intresseret ...javascript:AddSmileyIcon('  ')
|
| Til top |
|
| |