Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 03:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Mark Levinson (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne bede om erfaringer med de gamle "effekter" 23 - 23.5 - 27 - 27.5 - 29, hvordan lyder de i forhold til 331 som jeg kender? Hvad skal man være opmærksom på, hvis man skal ha´ fat i en af de gamle?
Kom med lidt input

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har en ML No 27 som trækker et sæt Martin Logan CLSII.
De går som sagt ned til 0,9 ohm ved 20kHz - noget der kan få mange forstærkere til at gå i selvsving, og gå op i røg.

Lytterne er de originale, og jeg kender én der har No 23, også med de originale lytter.

Netop lytterne har vist betydning på 331, hvor mange vist har skiftet allerede, selvom det er en nyere model.

Klangen på 27.5 og 29 er meget populær, og det er de to mest eftertragtede på brugtmarkedet blandt de ældre modeller. Også monoblokkene 20.5 er populære, og nok noget af det bedste der er lavet fra ML.

Mere info her: http://www.marklev.com/

27'eren kan købes brugt for mellem 10 og 14k.
Den bør nok koste 11k med sunde lytter, og i fin stand.
Igen kommer det an på efterspørgselen.

331 er meget at finde på eBay, men vist til nogle priser der er lidt høje efter min mening. Personligt ville jeg gå efter en 27.5 idag, eller en 27 og så bruge flere penge på forforstærkeren.

Hvilke højttalere har du tænkt på at bruge sammen med ML?
Har du en forforstærker som du vil bruge sammen med også?

Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Pihl
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

tak for dine erfaringer, jeg regner med at bruge en 38S eller 26, mine højttalere er REF 3A mm-decapo i, de er lette at drive

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Juli 2005 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Har du link til de højttalere?

Vil gerne se dem.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Vil lige sige at med hensyn til lyttere i en ML 331 at mine har holdt i 10 år nu og der er ingen tegn på metaltræthed .

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Juli 2005 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Jeg tror sådan set også at den menneskelige hørelse degraderes mere på 10 år, end lytterne i en ML.

Dem der skifter lytterne hvert andet øjeblik, har jo også råd til det.
Man kan jo også vælge at bruge pengene på at udvide sin musiksamling i stedet.

Spiller man på Apogee kan det dog godt være at lytterne ikke holder så længe.
Nogle har deres effektforstærker stående tændt i døgndrift, hvilket er usundt for lytterne i en klasse A forstærker, hvis der ikke er meget køligt i rummet, og god udluftning.

Derfor skal man høre forstærkeren grundigt inden køb, eller købe den til en pris hvor der er råd til en udskiftning.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Du skal finde ML29 ML27,5 ML20,6 det er de bedste også bedre end ML331 .

Hvis du vil op i 300 skal det være ML332 ML333 .

Hvis du har højtale der er lette at trække så ML29 , nok den bedste ML jeg har haft , glem ML27 i det spil .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Lukket på anmodning fra bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har selv haft mulighed for at sammenligne 27 og 27.5 og de spiller begge godt, ingen tvivl om det. ML 27 er lidt varm i forhold til 27.5. Diskanten er god i 27, men her er der lidt mere dynamik og detaljering i 27.5. Mht bassen vil nogen nok sige, at 27 er en anelse blød i det,  hvor der her er mere slag i 27.5. Jeg synes selv bassen er god i 27.

Til 12-13k tror jeg, du skal lede længe efter noget i den prisklasse, der kan modsvare en 27'er. Jeg ved ikke hvad 27.5 koster brugt, det afhænger selvfølgelig af tilstanden. Jeg har iøvrigt hørt, at flere foretrækker 27.5 frem for nogle af modellerne i 300 serien. Begge forstærkere vejer omkring 40 kg. 27.5 er et par kg tungere og lidt bredere. Officielt er begge forstærkere vist på 100W, men hvad de reelt er på, ved jeg ikke. ML har jo haft en tildens til underdrive data.

Til top Vis Bundgård's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bundgård

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Juli 2005 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Hvis men syntes at en 27'er er slap i bassen, kan man jo købe to, og brokoble dem.

Så forøges dynamikken kraftigt, og man kan få styret sine 'slammertrang'.
Der er i øvrigt mange PA-trin der basker ML med flere hestelængder hvis det bare er brystkasseslammerbas man vil have. Så må man bare leve med de konstant kørende blæsere, men dem kan man ikke høre alligvel når man spiller så højt at skifterammer og glashylder revner, og falder ned.

Mon ikke man egentlig burde have en aktiv sub eller to, med målemikrofon/rumkorrektion på? Forvrængningen i traditionelle højttalere er jo hovedrystende høj.

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 Juli 2005 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Hvis men syntes at en 27'er er slap i bassen, kan man jo købe to, og brokoble dem.

Så forøges dynamikken kraftigt, og man kan få styret sine 'slammertrang'.
Der er i øvrigt mange PA-trin der basker ML med flere hestelængder hvis det bare er brystkasseslammerbas man vil have. Så må man bare leve med de konstant kørende blæsere, men dem kan man ikke høre alligvel når man spiller så højt at skifterammer og glashylder revner, og falder ned.

Mon ikke man egentlig burde have en aktiv sub eller to, med målemikrofon/rumkorrektion på? Forvrængningen i traditionelle højttalere er jo hovedrystende høj.

Bassen er god i 27. Der er mere slam i 27.5, men om det så forbedre lytteglæden i den sidste ende, er jo spørgsmålet.

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Bare lig hvad jeg syntes!?

Af alle de forstærker jeg har haft gennem årene..!? Var min 23,5 den bedste, eller i alt fald hvad jeg mindes. dog måtte den lige have skiftet indgangstrinnet "3500,-"

Dog vil jeg trods det! råde dig til at købe noget nyere, så du ikke får en gammel sur forstærker hvor lytter og låddninger des lige er ved at være trætte.

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 Juli 2005 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Af alle de forstærker jeg har haft gennem årene..!? Var min 23,5 den bedste, eller i alt fald hvad jeg mindes. dog måtte den lige have skiftet indgangstrinnet "3500,-"

Dog vil jeg trods det! råde dig til at købe noget nyere, så du ikke får en gammel sur forstærker hvor lytter og låddninger des lige er ved at være trætte.

Peter

Nu kender jeg ikke 23.5, men 27 og 27.5 bliver kun en anelse varme, selv når de har stået længe. Temperaturen på lytterne i de forstærkere, er tæt på stuetemperaturen. I forhold til de klasse A trin jeg har haft, vil jeg nu påstå der er mange år tilbage i de lytter. Spraque der har lavet lytterne, indtil de blev overtaget af Nippon Chemicon (mener jeg det var), garanterer meget lang levetid på netop de typer der er brugt. Men igen levetiden afhænger meget af temperaturen. Jeg vil tro, det måske kunne være et problem i ML 20.6, der er klasse A trin.  Men det afhænger jo også af hvordan klasse A forstærkerne er designet. Nogle kan holde 20-30 år, andre går til med det samme. 

Blev din 23.5 varm?

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

Bundgård skrev:
CPH-R skrev:

Peter

Nu kender jeg ikke 23.5, men 27 og 27.5 bliver kun en anelse varme, selv når de har stået længe. Temperaturen på lytterne i de forstærkere, er tæt på stuetemperaturen. I forhold til de klasse A trin jeg har haft, vil jeg nu påstå der er mange år tilbage i de lytter. Spraque der har lavet lytterne, indtil de blev overtaget af Nippon Chemicon (mener jeg det var), garanterer meget lang levetid på netop de typer der er brugt. Men igen levetiden afhænger meget af temperaturen. Jeg vil tro, det måske kunne være et problem i ML 20.6, der er klasse A trin.  Men det afhænger jo også af hvordan klasse A forstærkerne er designet. Nogle kan holde 20-30 år, andre går til med det samme. 

Nu er der jo andet end lytter der bliver trætte, de gamle ML ting er låddet med normale lådde-kar. Og gammel elektronik har det også med at der kan opstå sære fejl når det bliver transporteret rundt.

Det er IKKE fordi jeg ikke kan lide de gamle ML ting, men det ville da være trist at lægge penge for en god forstærker-blot for at skulle til at poste flere penge i af få den til at virke.

Mht. de 20-30 år, så er ikke ,5 modellerne ved at nå den alder?

Peter

Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R

lorx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Øh 27.5'eren kom på marked i 92' og røg af marked igen i 95'

Generelt er det billedet for alle .5 modellerne =D

Til top Vis lorx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lorx Besøg lorx's Websted

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 Juli 2005 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:
Bundgård skrev:
CPH-R skrev:

Peter

Nu er der jo andet end lytter der bliver trætte, de gamle ML ting er låddet med normale lådde-kar. Og gammel elektronik har det også med at der kan opstå sære fejl når det bliver transporteret rundt.

Det er IKKE fordi jeg ikke kan lide de gamle ML ting, men det ville da være trist at lægge penge for en god forstærker-blot for at skulle til at poste flere penge i af få den til at virke.

Mht. de 20-30 år, så er ikke ,5 modellerne ved at nå den alder?

Peter

27 må vel være omkring de 15-16 år, 27.5 nogle år yngre. Men igen de er jo ikke klasse trin som f.eks. 20.5 og 20.6. Generelt siger man, at levetiden på en elektrolyt halveres hver gang temperaturen hæves 10 grader. Det er en ret grov regel og det varierer derfor meget med type og størrelse. Men selvfølgelig kan der komme dårlige forbindelser. Kan man spare 10-20000 kr på et forstærkerkøb, er der jo også til et par reparationer, hvis man ellers kan li' lyden.

pppp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Som ejer af ML332 kan jeg bekræfte at lytterne kan være et ømt punkt.

Jeg har købt den brugt og var ikke klar over denne svaghed, men måtte sande at noget var galt. Ved et service blev det konstateret at den ene elektrolyt var faldet sammen og de andre havde svært ved at lade op på den givne tid.

Mark Levinson har i dette tilfælde (og så vidt vides også i andre) pr. kulance betalt komponenter, så skal man "kun" af med ca. 4000,- for udskiftningen

Lyden synes jeg bedst kan beskrives som tør, analytisk, opløst.

Lyden fra de ældre typer hælder mere mod det mørke og specielt dem uden .5 i enden.

Lyd er jo en smagssag, men jeg foretrækker den uslørede lyd fra 33x serien, hvor andre synes de ældre er mere "musikalske"

Til top Vis pppp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pppp

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 Juli 2005 kl. 17:58 | IP-adresse registreret  

pppp skrev:

Jeg har købt den brugt og var ikke klar over denne svaghed, men måtte sande at noget var galt. Ved et service blev det konstateret at den ene elektrolyt var faldet sammen og de andre havde svært ved at lade op på den givne tid.

Mark Levinson har i dette tilfælde (og så vidt vides også i andre) pr. kulance betalt komponenter, så skal man "kun" af med ca. 4000,- for udskiftningen

Lyden fra de ældre typer hælder mere mod det mørke og specielt dem uden .5 i enden.

Lyd er jo en smagssag, men jeg foretrækker den uslørede lyd fra 33x serien, hvor andre synes de ældre er mere "musikalske"

Ok. I en tråd herinde blev det nævnt, at nogle af forstærkerne i 300 serien have problemer med holdbarheden. Jeg kan desværre ikke huske hvilken tråd det var, og kender ikke selv noget til denne serie. Men det er altså ikke normalt for store ladeelektrolytter, at gå til så hurtigt. Og så alle fire siger du?. Hvis de er blevet mishandlet, der har været en fejl i dem eller kvaliteten har været meget dårligt, er det måske muligt. Kan det tænkes at én har været defekt og du så er blevet rådet til at få skiftet alle sammen?.

Jeg har kigget på en del af de store LUX klasse A trin, i den dyre ende. De er over 20 år nu, men noget som det du beskriver der, har jeg aldrig set ved dem.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 06 Juli 2005 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Bundgård skrev:

Ok. I en tråd herinde blev det nævnt, at nogle af forstærkerne i 300 serien have problemer med holdbarheden.

Det er nok denne tråd du tænker på:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10247

Bundgård
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 06 Juli 2005 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Bundgård skrev:

Ok. I en tråd herinde blev det nævnt, at nogle af forstærkerne i 300 serien have problemer med holdbarheden.

Det er nok denne tråd du tænker på:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=10247

Jeps der var den.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Juli 2005 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

pppp skrev:

de skulle da betale alt .

Dem jeg kender til har ikke betalt noget .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes