Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 10:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Bi-amping problemer! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
k.ras.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Status: Offline
Sendt: 20 September 2003 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Hej

jeg har forsøgt at bi-ampe mine tannoy ht. med min surround reciever og en effekt forstærker.Jeg mener at jeg har sat det rigtigt sammen ,men det giver sådan nogle små knald i højtalerne.Hvad kan der være galt?

Til top Vis k.ras.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af k.ras.

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 September 2003 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Hvordan har du sat det sammen ?
Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

k.ras.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2003 kl. 17:50 | IP-adresse registreret  

jeg har sat LF+ og LF- til effekt forstærkeren og HF+ og HF- til recieveren.Og signalkabler fra receiverens preout front til effektforstærkeren

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 20 September 2003 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Se at få slukket i en fart inden det springer i luften

<a href="http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50141 ">
Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Sendt: 20 September 2003 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

Bagermesteren har ret. Få skilt det ad i en fart og hold nallerne fra det indtil du får en mere erfaren "jeg-skal-samle-hifi-skal-jeg-teknikker" i huset !!!

k.ras.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2003 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Det blev selvfølgelig skilt ad med det samme.Bare rolig!!.Det er ikke sjovt når man er en klovn til den slags.

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Sendt: 20 September 2003 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

k.ras. skrev:
Det blev selvfølgelig skilt ad med det samme.Bare rolig!!.Det er ikke sjovt når man er en klovn til den slags.

du vil ikke være den første der høre eller lugter den dyre lyd/lugt af afbrændt hifi !

hvordan kan din reciver indstilles ! er der f.eks sub. udgang ? så skulle den jo nok kunne bruges til det løse effettrin og til at trække wooferen i dine ht'er.

Til top Vis Peter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2003 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

OK

sæt preout left til left input på effekten

sæt preout right til right input på effekten

sæt left + og - fra effekten til low input + og - på venstre højttaler

sæt right + og - fra effekten til low input + og - på højre højttaler

sæt left + og - fra sourounden til high input + og - på venstre højttaler  

sæt right + og - fra sourounden til high input + og - på højre højttaler

så skulle den være der

Til top Vis Finn29's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Finn29 Besøg Finn29's Websted

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2003 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Redaktøren skrev:
Bagermesteren har ret. Få skilt det ad i en fart og hold nallerne fra det indtil du får en mere erfaren "jeg-skal-samle-hifi-skal-jeg-teknikker" i huset !!!

Ja og hvis jeg havde 100kg så ville jeg købe noget mere grej

hvor har du foresten fået det billede af min båd fra

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2003 kl. 18:36 | IP-adresse registreret  

Peter skrev:

k.ras. skrev:

du vil ikke være den første der høre eller lugter den dyre lyd/lugt af afbrændt hifi !

hvordan kan din reciver indstilles ! er der f.eks sub. udgang ? så skulle den jo nok kunne bruges til det løse effettrin og til at trække wooferen i dine ht'er.

NEEEJ sub udgangen deler normalt ved 80hz og der er vist ikke mange højttalere der deler så langt nede

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2003 kl. 18:39 | IP-adresse registreret  

Finn29 skrev:
Peter skrev:

k.ras. skrev:

min kan stilles mellem 60-120 tror jeg ! kan de fleste ikke det ? altså dele forskelligt !

NEEEJ sub udgangen deler normalt ved 80hz og der er vist ikke mange højttalere der deler så langt nede

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Sendt: 20 September 2003 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Peter skrev:

din reciver indstilles ! er der f.eks sub. udgang ? så skulle den jo nok kunne bruges til det løse effettrin og til at trække wooferen i dine ht'er.

Nej nej - det kan man heller ikke. Du skal ikke bruge en subudgang til at trække bassen.

Du skal IKKE biampe under nogen omstændigheder med mindre du har to ens effekttrin. Træk receiverens FRONT OUT LEFT til effektforstærkerens LEFT INPUT og det tilsvarende i RIGHT. træk EET højttalerkabel med LEFT - til venstre højttalers minus og plus til plus - gør det samme på højre side og lad din effektforstærker trække dine Tannoy. Brug IKKE FRONT højttalerterminalerne på receiveren, men lad receiveren trække center og baghøjttalere på vanlig vis. Brug evt. Channel level til at justere højttalerne indbyrdes niveauer på plads !

Når du en dag vil biampe, spørger du i dette forum først, men du skal have to (ens) effekttrin og der skal ialt være 4 terminaler på bagsiden af højttalerne - to sorte og to røde...

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Sendt: 20 September 2003 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Finn29 skrev:

Hvor har du foresten fået det billede af min båd fra

DIN BÅD ????? Jeg har da lige købt den af en russisk mellemhandler for en slik...

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2003 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Redaktøren skrev:
Peter skrev:

din reciver indstilles ! er der f.eks sub. udgang ? så skulle den jo nok kunne bruges til det løse effettrin og til at trække wooferen i dine ht'er.

Nej nej - det kan man heller ikke. Du skal ikke bruge en subudgang til at trække bassen.

Du skal IKKE biampe under nogen omstændigheder med mindre du har to ens effekttrin. Træk receiverens FRONT OUT LEFT til effektforstærkerens LEFT INPUT og det tilsvarende i RIGHT. træk EET højttalerkabel med LEFT - til venstre højttalers minus og plus til plus - gør det samme på højre side og lad din effektforstærker trække dine Tannoy. Brug IKKE FRONT højttalerterminalerne på receiveren, men lad receiveren trække center og baghøjttalere på vanlig vis. Brug evt. Channel level til at justere højttalerne indbyrdes niveauer på plads !

Når du en dag vil biampe, spørger du i dette forum først, men du skal have to (ens) effekttrin og der skal ialt være 4 terminaler på bagsiden af højttalerne - to sorte og to røde...

hvordan ved man om det er en sub, som må trækkes via. sub udgangen . eller en bas, som ikke må ?

hvis ht'er han en deling og bestykning, der kan klare det. Så er der da intet i vejen med at lade subben være en bas i ht'eren !

en aktiv sub har da meget sjælent samme trin som det i en revicer feks.

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2003 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Peter skrev:
Finn29 skrev:
Peter skrev:

k.ras. skrev:

min kan stilles mellem 60-120 tror jeg ! kan de fleste ikke det ? altså dele forskelligt !

Jo det er muligt men hvor mange højttalere deler bas/mellemtone helt dernede der vil mangle alt mellem 60-120hz og op til delfrekvensen for mellemtonen 

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Sendt: 20 September 2003 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Sub-udgangen er til LFE på film.

Basenhederne i en almindelig fronthøjttaler gengiver bas og til tider mellemtonen i højttaleren prædefinerede arbejdsområde og må ikke forveksles med en sub - så mister du al den information der ligger fra de (ca) 80 Hz op til delefrekvensen i højttaleren - på en 2-vejs kan delefrekvensen luigge så højt som 3-4000 Hz... !!!

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2003 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Finn29 skrev:
Peter skrev:
Finn29 skrev:
Peter skrev:

k.ras. skrev:

Jo det er muligt men hvor mange højttalere deler bas/mellemtone helt dernede der vil mangle alt mellem 60-120hz og op til delfrekvensen for mellemtonen 

hvis det er en tre vejs, og der deles ved 2K og 100 hz (eks.) og der kan bi wires mellem "subben" og toppen. er der da intet i vejen med at lade wooferen være sub, og trække via. et løs effekttrin !

reciveren ved altså ikke hvordan resten af kæden er og hvor "subben" sidder og er forbundet 

Finn29
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2003 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Redaktøren skrev:
Finn29 skrev:

Hvor har du foresten fået det billede af min båd fra

DIN BÅD ????? Jeg har da lige købt den af en russisk mellemhandler for en slik...

Undskyld ved nærmere eftersyn kan jeg godt se at din er noget mindre

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Sendt: 20 September 2003 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Du løber stadig ind i overlappende delefrekvenser - nemlig mellem lowpass-filteret i både højttaler og receiver...

Peter
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2003 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Redaktøren skrev:

Sub-udgangen er til LFE på film.

Basenhederne i en almindelig fronthøjttaler gengiver bas og til tider mellemtonen i højttaleren prædefinerede arbejdsområde og må ikke forveksles med en sub - så mister du al den information der ligger fra de (ca) 80 Hz op til delefrekvensen i højttaleren - på en 2-vejs kan delefrekvensen luigge så højt som 3-4000 Hz... !!!

jeg deler ved 2.5K og 100, uden nogen problemer. så det er nok ht'er det kommer an på !

hvis hans Tannot var en type med to 12", den ene med tweeter i midten. så ville der ikke blive dårligere af at lade den sidste være ren sub. via. sit eget trin ! og sub udgang. den spiller vel ikke langt op i mellem tonen som standard !

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes