Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Forstærker til JBL 4412A (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Andy B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2005
Status: Offline
Sendt: 27 Juli 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Hej!

Jeg har et sæt JBL 4412A højttalere, som jeg gerne vil bruge som monitors ved egen (amatør-)musikproduktion på pc. Min ældgamle effektsvage Sony forstærker kan imidlertid slet ikke trække disse højttalere på tilfredsstillende vis. Jeg søger derfor råd om køb af forstærker til 4412’erne.

Selvom brugen først og fremmest er analytisk ved komposition af musik, gør det ikke noget hvis forstærkeren har en ”allround” lyd, der passer sig til almindelig aflytning af musik i forskellige genrer.

Som jeg forstår på tidligere forumindlæg er et af hovedkravene til en forstærker til JBL 4412A, at den skal være effektstærk, gerne minimum 2 x 150W?

Jeg har bl.a. overvejet en ny NAD C372, eller evt. en ældre brugt NAD i samme effektklasse. Jeg har også fået foreslået en brugt Denon PMA-1560 eller Yamaha AX-1090, som begge har 2 x 150W og som kan fås til rimelige priser.

Hvad kunne ellers være en mulighed i denne effekt-/pris-klasse? Er de foreslåede muligheder helt hen i vejret?

Venlig hilsen
Andy

Til top Vis Andy B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andy B.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 Juli 2005 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Nakamichi PA5 mkII eller evt. storebroderen. Det er et kanon match. Nakamichien trækker alt og JBL er svær. Samtidig er Nakamichien til den mørke side, hvilket absolut klæder 4412A'eren.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 27 Juli 2005 kl. 19:36 | IP-adresse registreret  

Nogen der har et link til at JBL 4412 er svære at trække ?

Med venlig Hilsen

Hitachi

Til top Vis hitachi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hitachi

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2005 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har desværre ingen impedans og fase kurve. Men, det er forholdsvist alm. kendt at de gamle JBL modeller udgør en svær belastning for forstærkerne. De er såmænd rimeligt følsomme (typisk lige under 90 dB), men impedans og faseforløb er rimeligt giftige.

Man har såmænd ikke brug for enormt mange watt, men 150-300 watt også med en god overdimensioneret strømforsyning, så bør der ikke være problemer.

Andy B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2005 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Tak for forslaget på Nakamichi. Hvis jeg ender med at købe brugt, er jeg lidt afhængig af hvad brugtmarkedet har at tilbyde i den nærmeste fremtid, da jeg ikke ønsker at udskyde køb alt for længe. Derfor er jeg selvfølgelig stadig interesseret i alternativer.

Jeg har ingen dokumentation for at 4412A er svære at trække, men det er i hvert fald tydeligt selv for mine ikke specielt kræsne ører, at min gamle Sony TA-F200 på 2 x 65W (tror jeg) er helt til grin med disse højttalere. Bassen flyder simpelthen totalt, ligesom lyden generelt er flad og udynamisk.

Har I nogen kommentarer til de muligheder jeg havde fået foreslået i forvejen? (NAD C372, Denon PMA-1560, Yamaha AX-1090)

Venlig hilsen

CJOE
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 27 Juli 2005 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

En forstærker som klarer opgaven forrygende er Acurus DIA-100, den har fuldstændig styr på 4412´eren, selv om den kun er opgivet til 2 X 100. Den er MEGET strømstærk og kan erhverves brugt til en fornuftig pris. Det er en amerikansk solid og simpelt opbygget forstærker.
Til top Vis CJOE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CJOE

winter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2003
Sendt: 27 Juli 2005 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Denon 1060/1560.

Nad 2100/2400/2600/2700.

+mange flere.

Til top Vis winter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af winter

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Jeg vil ikke anbefale ældre Denon og Yamaha modeller. Dem jeg kender (bl. a. 1560) er simpelthen for skarpe i lyden til det nogensinde bliver udholdligt med de gamle JBL metal domer.

Jeg har ikke selv prøvet, men en god kraftig rørfætter skulle også være godt. Ligeledes slyder tilbagemeldingerne på ICEpower modulerne , til at de også kan være værd at prøve.

Andet , som dog ikke ses så tit er de gamle Accuphace effektforstærkere og integrerede. De bør kunne fås for omkring 2-5000 kr.

http://www.accuphase.com/history.htm

Luxmann bør også prøves, dog er de lidt for romantiske i mine øre (kender dog kun L410 og L540)

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Juli 2005 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

en Crown powertech 2,1 eller en Crown DC300A, sidstnævnte er matchet til hinanden, og er noget af det bedste til 4412a imho.

specs:

http://www.jblpro.com/pub/obsolete/4412.pdf

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2005 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Har sat 4412 på bytteliste på en dansk nyhedsgruppe.Som flere siger så passer JBL4412 ikke sammen med Yamaha. Desværre.Men TAK for alle svarene og al jeres hjælp.

Med venlig Hilsen

Hitachi

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Juli 2005 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Kom til at sætte ovennævnte indlæg i en forkert tråd.. Undskyld.

Med venlig Hilsen

Hitachi

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 30 Juli 2005 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Bare lidt flere data om denne højttaler

http://www.soundcorp.com.au/html/jbl_4412.htm

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Andy B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Juli 2005 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Tak til alle for forstærkerforslag - de er meget nyttige for mig.

Essensen synes at være, at jeg skal forsøge at få fat i en brugt strømstærk effektforstærker - Crown, Nakamichi, Acurus, Accuphase, Nad m.fl. - og undgå ældre Yamaha og Denon, da de er for skarpe i lyden.

Hvis det kniber med at opdrive noget brugt af denne type, er der nogen der så kan fortælle mig, hvorledes nye Nad C272/C372 passer ind i denne sammenhæng med JBL 4412A. Er disse modeller for skarpe? Har de strømstyrke/effekt nok til at drive JBL-basserne?

venlig hilsen
Andy

frede4500
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 17 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 Marts 2009 kl. 01:32 | IP-adresse registreret  

det vigtigeste ved valg af forstærker ,er at den er super neutral i lyden den må absolut ikke farve lyden ,da det man skal høre er det der er  ,og ikke det en evt forstærker og preamp tilføjer ,john curl designede vist nogle ok neutrale udgangstrin for parasound ,jeg kører selv med spl preamp/exposure udgangstrin og jbl 4412a og nogle aktive monitors fra blue sky
da det ikke er hifi vi beskæftiger os med ,men lydproduktion ,er det vigtigeste vores monitors skal gøre ,kun at gengive det der er inspillet i mikset og ikke et eller andet fancy rør der for det hele til at lyde bedre ,med det farver også lyden og giver et uærligt billede af mikset
mvh frede lydstudiet diy
Til top Vis frede4500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frede4500

frede4500
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger.

Bruger siden: 17 Februar 2006
Sendt: 15 Marts 2009 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

jeg bruger feks akg 702 til hj�lp til monitorering af mikrodetaljer og som generelt hj�lpev�rkt�j i studiet ,men til hifi bruger jeg mine gradoer der lyder fedest til hifi ,gradoerne farver for meget til studiebrug,akg,erne er til gengæld meget kedelige at lytte til til hifi brug ,fordi de er så udpenslende ,man hører alle fejl i andres optagelser når man hører hifi
Til top Vis frede4500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af frede4500

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 15 Marts 2009 kl. 01:50 | IP-adresse registreret  

hejsa, i mine unge dage havde jeg et sæt 4410A som jeg trak med en denon pma 1560 med stor tilfreshed, har også hørt dem med en pma 1060 men godt nok kunne den spille højt, der var bare ikke den samme kontrol. Min anbefaling vil være at bruge en pma 1560 eller denons effektforstærkere fra samme årgange. minimum må være 150W i 8 ohm og stor trafo så den kan levere masser af strøm.

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Sendt: 15 Marts 2009 kl. 02:29 | IP-adresse registreret  

I er vel klar over, at i lige har pustet liv i en næsten 4 år gammel tråd?

Og da jeg kan se at trådens ejer har skrevet i alt 3 indlæg, hvor af det sidste, var skrevet
den 27. juli 2005, tør jeg godt væde med at han nok ikke svare/ser det i skriver.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 15 Marts 2009 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen skrev:

Og da jeg kan se at trådens ejer har skrevet i alt 3 indlæg, hvor af det sidste, var skrevet
den 27. juli 2005, tør jeg godt væde med at han nok ikke svare/ser det i skriver.
nej, jeg så ikke lige på hvornår tråden var startet, det er entlig lidt sjovt

hitachi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2009 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

Er det ikke ret ligegyldigt hvor gammel en tråd er ? Al info om vores lille hobby er velkommen uanset alderen på informationen  

Andy B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2009 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Dan R. Hansen skrev:

Dan R. - det var godt du ikke væddede, for jo, trådens ejer ser svarene og svarer hermed. 
Jeg må konstatere, at forumets email-notifikation virker! Også her snart 4 år efter jeg startede tråden.

Tak for de nye forslag, selvom de kommer lidt sent.  Jeg kan jo så passende benytte lejligheden til at tilbagemelde, hvad jeg egentlig endte med.

Jeg fik jo oprindeligt flere tilkendegivelser på at det ville være en god ide at kigge efter strømstærke, brugte modeller fra Crown, Nakamichi, Acurus m.fl. Men som jeg skrev, var jeg ikke interesseret i at lede efter brugt alt for længe og efterlyste derfor også kommentarer på en NAD C372, som på dette tidspunkt var en relativ stærk forstærker, som kunne købes ny for et for mig rimeligt beløb. Jeg fik dog aldrig nogen kommentarer på denne NAD.

Efter forgæves at have afsøgt brugtmarkedet et par måneder efter egnede modeller, tog jeg derfor chancen - trods manglende anbefalinger - og købte en ny NAD C372, som nu har tjent mig til stor tilfredshed i over 3 år. JBL 4412A har en skarp diskant, som kræver nogen tilvænning; det kan NAD'en ikke kurere. Men jeg synes NAD'en gør et godt stykke arbejde med at holde kontrol over JBL'ernes store basenheder, i hvert fald ved de lydniveauer jeg kan holde ud at lytte til. Der er nok ingen tvivl om, at mere kræsne ører ville have gavn af at lede efter et bedre match, men til mit formål er det fuldt ud tilfredsstillende og jeg har absolut ingen planer om at udskifte.

Venlig hilsen
Andy

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes