Emne: Ny pick-up til LP12 / Akito 1 ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 24 September 2003 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overvejer at anskaffe mig en ny pick-up (pu) til min LP12 Sondek Valhalla pladespiller (anno 1989). Den har en Akito 1 tonearm, og p.t. anvender jeg en K9 pu. Jeg fornemmer at der er mere at hente med en anden pu, måske mest fordi K9 altid ligger i bunden af de tests jeg har set. Den blev købt for et par år siden da den forrige K9 døde (købte den brugt sammen med pladespilleren), egentlig bare fordi jeg følte mig mest tryg ved at købe en Linn pu, idet jeg så var sikker på at det tekniske samspil ville være ok.
Beklageligvis er det nogen tid siden at jeg havde blot nogenlunde styr på hvad der rører sig på analog-markedet. Jeg har m.a.o. altså brug for gode råd fra nogle der kender lidt til hvilke pu’er der vil fungere godt sammen med min LP12 / Akito 1, naturligvis både teknisk og klangmæssigt. Pu’en skal spille ind i en L A Audio rør-RIAA, og den er kun til MM, så det skal pu’en også være (selvfølgelig gerne high output MC). Output niveau må for i øvrigt heller ikke være meget lavere end K9, da jeg allerede skal skrue ret højt op på forstærkeren for at opnå tilstrækkelig lydstyrke. Jeg har forsøgt at finde data på K9, men uden held. Data på Akito kan findes på www.linn.co.uk/spec_sound/products.cfm?range=Tonearm, selv om det sikkert er Akito 2.
Jeg har kigget lidt hos www.phonophono.de, der lader til at have de mest gængse produkter på lager. Her er hvad jeg har udset mig:
-
Ortofon VinylMaster Silver, vægt 5,0 gram, anb. nåletryk 1,5 gram, compliance 30,0, output 3,0 mV, 230 Euro
-
Dynavector DV10X5, vægt 6,6 gram, anb. nåletryk 2,0 gram, compliance 12,0, output 2,5 mV, 395 Euro
-
Shure V15V XMR, vægt 6,6 gram, anb. nåletryk 1,0 gram, compliance 20,0, output 3,0 mV, 339 Euro
-
Goldring G1042, vægt 6,3 gram, anb. nåletryk 1,8 gram, compliance 20,0, output 6,5 mV, 279 Euro
-
Grado Reference Platinum Wood, vægt 5,5 gram, anb. nåletryk 1,5 gram, compliance 30.0, output 5,0 mV, 408 Euro
Det skulle alt sammen være velrenommerede pu’er, men jeg er i tvivl om nogle af dem slet ikke vil fungere godt sammen med Akito 1, eller om der er én der er specielt velegnet. Også lyden vil jeg gerne høre om, den skal primært spille pop, rock, jazz og klassisk, altså sådan lidt allround, ganske almindelige plader i original udgave (ikke audiofile).
Nogen der har et godt bud på en fremtidig partner til min LP12? Anbefalinger af andre pu’er er naturligvis også velkomne, ligeledes andre forhandlere med måske bedre priser. Fortæl mig også gerne hvis jeg ikke vil opnå den store forskel ved et skift :-)
Mvh.
Kim Petersen
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 24 September 2003 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan se du ingen svar har fået, og jeg kan heller ikke svare dig!
Grunden er at jeg ikke selv har, og tror ganske få andre har oplevelser af andre PU´er end Linns på Linn LP12. Som regel køber man jo en Linn og jeg har også en K9.
En dag skal min også skiftes igen igen, og jeg vil da søge andre græsgange.
Af dem du nævner vil jeg købe Ortofon, kender ikke de andre, men jeg ved det Ortofon laver virker. Måske du skal kigge ind på HiFidelitys hjemmeside og se bladsoversigten for tests af Pu´er?
Håber du har held med det!
Mvh
Jagge
|
| Til top |
|
| |
Pihl Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 977
|
| Sendt: 24 September 2003 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 September 2003 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den nye Adikt har jeg godt set, men egentlig ikke tænkt videre på, nok fordi jeg ikke er helt sikker på om Linn generelt ikke kan følge med (som sagt sakker K9 agterud i diverse tests), eller om det blot skyldes at K9 efterhånden er en ældre konstruktion. Måske Adikt følger bedre med nutidens pu'er.
Prismæssigt passer Adikt jo også, 2.600 kr. hos Scala. Nogen der kender en anden forhandler med en bedre pris, eventuelt i England?
Dynavector'en er faktisk den jeg har kigget mest til, også fordi jeg har læst meget godt om den, ofte beskrevet som det bedste bud i prisklassen. Desværre tvivler jeg på at den har output nok, for hvis ellers K9 har nogenlunde samme output som Adikt (hele 6,5 mV), så er Dynavector'ens ikke nok.
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 27 September 2003 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad med Clearaudio, de har også MM i den ende.
MEN hvorfor springer du ikke ud i det og køber en MC trafo/forstærker, og opdager en ny verden med MC PU's? Der er så meget at hente i vinyl, men ikke med MM'er.
LP12 kan da mere, et oplage emne for opgradering med DC motor, rewiring i arm osv, SPRING ud
|
| Til top |
|
| |
frederik Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2003
Status: Offline Indlæg: 135
|
| Sendt: 27 September 2003 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
|
hvad med Clearaudio, de har også MM i den ende.
MEN hvorfor springer du ikke ud i det og køber en MC trafo/forstærker, og opdager en ny verden med MC PU's? Der er så meget at hente i vinyl, men ikke med MM'er.
LP12 kan da mere, et oplage emne for opgradering med DC motor, rewiring i arm osv, SPRING ud
|
|
|
Host host...
I øvrigt ville jeg gå efter Dynavectoren.
Frederik
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 27 September 2003 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Løsningen" er faktisk fundet :-) Nu afventer jeg bare at modtage den med posten. Jeg har købt en lettere brugt Linn Adikt, til lidt under halv af nypris. Bliver spændende at se hvad den kan, men jeg forventer mig en del, både fordi den i sammenligning med K9 er en helt ny konstruktion, og fordi den åbenbart har fået en del gode tests rundt omkring.
Dynavector'en var som sagt mit foretrukne valg, men jeg er mest i tvivl om dens udgangsspænding kan levere volumen nok, eftersom jeg med K9 allerede skal lidt over kl. 12 for at opnå den ønskede lydstyrke. Men eftersom jeg kunne få Adikt'en til en god pris, så var valget ikke svært :-)
MC? Joh, gerne. Men, men, men... Det er jo mest et spørgsmål om at få et bedre resultat uden at kaste alt for mange kroner efter det. Det skal være MM fordi jeg netop har købt en rør-RIAA, og den bliver. Så kunne jeg vel bare spænde en trafo foran, men de er heller ikke billige. Desuden siges det at Akito 1 armen ikke harmonerer alt for godt med MC'ere. Og til sidst skal man jo ofre et pænt beløb for at få en god MC, og det kunne jo i sidste ende nok lade sig gøre inden for min prisramme, men ikke når der skal trafo med.
Jeg har faktisk haft MC engang, en Rega Planar 3 med Audio Technica OC9, og den kombination var jeg ret glad for, selv om lyden var til den tynde side. Og hvis jeg skulle være helt seriøs med vinyl, dvs. kaste masser af kroner efter det, så ville jeg nok hellere skifte hele pladespilleren for at opnå flere valgmuligheder.
Men som det er nu får jeg ny lyd ud af mine gamle vinyler for ca. 1.600 kr. (ny RIAA og PU), og det kan måske bringes ned hvis jeg kan sælge min gamle Dali RIAA og K9 for et par kroner - ikke helt så ringe endda :-)
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|