Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 00:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: denon dl 103 -> tonearm (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sbcellis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2005
Status: Offline
Sendt: 02 September 2005 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Hej.
Hvilken tonearm vil passe til en 103.
Er der nogle erfaringer med f.eks. sme 3 eller mørch eller er der andre der er bedre.
Med venlig hilsen
Christiansen
Til top Vis sbcellis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sbcellis

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 03 September 2005 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

sbcellis skrev:
Hej.
Hvilken tonearm vil passe til en 103.
Er der nogle erfaringer med f.eks. sme 3 eller mørch eller er der andre der er bedre.
Med venlig hilsen
Christiansen

Hej...

Armen skal ikke være for let til denne pickup. (Armresonansen bliver for høj). Jeg husker ikke lige PU'ens (compliance)data, men er sikker på, at den vil befinde sig bedst i halvtunge arme. Så Mørch'en vil nok ikke være et oplagt valg. SME III kunne være okay.

Mvh.

Niels L.  (Nilau)

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Highmass
Lukket konto
Lukket konto

Eget valg!

Bruger siden: 28 August 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 September 2005 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Hej Christiansen.

En Mørch kan være et godt valg, men det kommer an på hvilket armrør du har. Jeg har selv prøvet med bøde grønt og blåt rør. Det grønne er for let, det lyder rædsomt til denne pu. Det blå fungerede fint. Jeg vil antage at det gule også er ok, men jeg ville passe på med et rødt, jeg har ikke prøvet det, men jeg tror at det er for let, og derfor giver problemer med fleksninger i armen.

En SME III er en meget let arm, og den er IKKE velegnet til 103. Jeg har prøvet, og det var endnu ringere end Mørch med grønt rør. Jeg ville også holde mig fra II improved, men den gamle II med et solidt headshell (Det er vigtigt) er udemærket til 103. Jeg har ikke prøvet med 3009R, men tidligere erfaringer med denne arm får mig til at tro at det er den bedste SME til mc pickups med lav compliance, såfremt du ikke vil ofre penge på en 309, IV eller V.

Jeg har også prøvet med Stax UA7M, Helius Aureus og Helius Orion II med gode resultater. For tiden sidder min 103 på en FR64fx, og det er også en meget velfungerende kombination.

Generelt vil jeg mene at pickups med så lav compliance som 103 har det bedst med arme som ikke er for spinkle, da dette oftest giver problemer med fleksninger. Eller for at sige det på en anden måde, vælg en arm med mellem eller høj effektiv masse hvis du vil have det optimale ud af din 103. Letvægtsarme giver ifølge mine erfaringer altid problemer med den slags pickups.

Mvh. Lars.

Til top Vis Highmass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Highmass

sbcellis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 September 2005 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret.
Godt med personlige erfaringer.
Men hvad skal man så sætte på en sme series 3 (armvægt 5 gram) for et hæderligt resultat. Den er jo nok bygget til en Shure v15 eller lign., men de er jo historie idag.
Det vil sige : hvilken pickup med høj compliance (til menneske-penge) kan experterne anbefale,når det lydmæssige ideal er Denon dl-103 (mc) lyd.
Med venlig hilsen
Christiansen

Hans
Branchemedlem
Branchemedlem
ArtSound

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 04 September 2005 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

Shure V15 er absolut ikke historie, de fåes skam stadig!
Til top Vis Hans's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Besøg Hans's Websted

sbcellis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Er der en forhandler i DK.
/Christiansen

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 September 2005 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

DENON DL-103 "den sorte" Sporingskraft (1mN=0,1 p)  25mN anbefalet belastningsmodstand 100Ohm. Nåleelasticitit (vandret)=10my/mN, Nåleelasticitet (lådret)= 5my/mN. oprindeligt designet til ekstremt tunge 12" arme.

DENON DL-103D "den brun/grå" Sporingskraft (1mN=0,1p) 15mN anbefalet belastningsmodstand 100Ohm. Nåleelasticitit (vandret)=15my/mN, Nåleelasticitet (lådret)=12my/mN. efter min personlige mening MEGET mere brugbar i næsten alle medium tunge arme. "dog stadig en ret stiv pick-up!? da den er designet til den Japanske stats radiofoni.

Peter

freako
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 06 Januar 2006 kl. 13:48 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

DENON DL-103 "den sorte" Sporingskraft (1mN=0,1 p)  25mN anbefalet belastningsmodstand 100Ohm. Nåleelasticitit (vandret)=10my/mN, Nåleelasticitet (lådret)= 5my/mN. oprindeligt designet til ekstremt tunge 12" arme.

DENON DL-103D "den brun/grå" Sporingskraft (1mN=0,1p) 15mN anbefalet belastningsmodstand 100Ohm. Nåleelasticitit (vandret)=15my/mN, Nåleelasticitet (lådret)=12my/mN. efter min personlige mening MEGET mere brugbar i næsten alle medium tunge arme. "dog stadig en ret stiv pick-up!? da den er designet til den Japanske stats radiofoni.

Peter

Rigtigt! Jeg har tidligere kørt med DL103D, men benytter nu DL103, i en ældgammel arm, en Fidelity Research FR54, som skulle være ret tung. Fungerede/fungerer perfekt... Mvh

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes