Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 23:55   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Giver det nogen mening? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mich1352
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 544
Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Hey.

Jeg har puslet lidt med tanken at købe Denon AVR-3805, også få noget ordentlig surround.

Men så kom jeg til at tænke på, da jeg har 2 monoblokke (Rega Exon 2000), om det ville være bedre at bruge disse til fronthøjtalerene, istedet for den integrede forstærker? Håber i forstår mig

Til top Vis mich1352's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mich1352
 
CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1281
Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

I princippet ja, da det vil frigive mere power (strømreserve) i receiveren til resten af højttalerne da de integrerede forstærkere jo deles om den samme strømforsyning. Jeg har selv praktiseret effektblok+receiver længe, indtil jeg skilte stereo og surround, og det har fungeret godt.

__________________
AVI + Squeezebox
Til top Vis CHTT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CHTT
 
mich1352
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 544
Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Okay. Så det er en bedre løsning at køre surround forstærkeren som forforstærker, også Rega´erne som monoblokke, end at bare køre højtaleren fra surround forstærkeren?

Men det optimale må vel være, en surround forforstærker + poweramps til alle højtalerne? Dette vil være svært at finde i en integreret surround reciever, uanset pris?

Til top Vis mich1352's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mich1352
 
CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1281
Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

mich1352 skrev:

Men det optimale må vel være, en surround forforstærker + poweramps til alle højtalerne? Dette vil være svært at finde i en integreret surround reciever, uanset pris?

Tjah det er i hvert fald dyrere end at købe en 3805  Under alle omstændigheder til det løfte din stereogengivelse lidt og samtidig give mere kraftoverskud i surround - det er jo som regel fronthøjttalerne der er de tungeste for receiveren at tumle med.

__________________
AVI + Squeezebox
Til top Vis CHTT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CHTT
 
mich1352
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 544
Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Okay.

Så står den sku på Denon AVR-3805 som surround forstærker, med 2* Rega Exon 2000, monoeffektblokke til fronterne, som er DLS R55 ;) Også en Rega Cursa 3 som forforstærker i stereo.

Det burde ikke være helt dumt :)

Til top Vis mich1352's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mich1352
 
CHTT
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 1281
Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Ah super- hvis du har to indgange i dine monoblokke så er du jo fri for at skifte ledninger og får det "bedste" fra to verdener

__________________
AVI + Squeezebox
Til top Vis CHTT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CHTT
 
mich1352
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 544
Sendt: 03 Oktober 2005 kl. 16:28 | IP-adresse registreret  

Det er der desværre ikke, så jeg må bare sætte dem lidt frit, så jeg kan skifte kablerne engang imellem :) Er ikke så meget for en splitter.
Til top Vis mich1352's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mich1352
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

CHTT skrev:
mich1352 skrev:

Men det optimale må vel være, en surround forforstærker + poweramps til alle højtalerne? Dette vil være svært at finde i en integreret surround reciever, uanset pris?

Tjah det er i hvert fald dyrere end at købe en 3805  Under alle omstændigheder til det løfte din stereogengivelse lidt og samtidig give mere kraftoverskud i surround - det er jo som regel fronthøjttalerne der er de tungeste for receiveren at tumle med.

Nu behøver det ikke at være så meget dyrere, faktisk kan det sagtens ende med at være billigere.

Hvis man alligevel kun skal køre med 5.1 og kan undvære PL II så kan man sagtens finde en surroundforforstærker til 3-8K alt efter hvilken en der er tale om, man skal bare være lidt tålmodig.

Så skal der selvfølgelig også købes ekstra effektforstærkere, men der har da været et par forskellige 3-kanals til salg her til fornuftige priser og ellers er det jo ikke noget problem at finde et par billige 2 kanals effektforstærkere.

Du kan også sagtens bruge en reciever som forforstærker, men du skal bare være forberedt på, at en decideret surroundforforstærker sandsynligvis er en bedre forforstærker til stereo end en reciever.



__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 
mich1352
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 544
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Okay. Men nu har jeg jo min Rega Cursa 3, som forforstærker i stereo, så derfor er det ikke det største problem :)
Til top Vis mich1352's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mich1352
 
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2993
Sendt: 04 Oktober 2005 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

Næe men hvis nu du bliver træt af at skulle skifte hele tiden

__________________
Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes