Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 21:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Kan man måle sin forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LoChangore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2005
Status: Offline
Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Hej jeg har fået en effekt forstærker som er hjemme lavet jeg ville hører om man kan måle hvor mange watt den kan leverer.

Jeg vil gerne vide det inden jeg køber alt for dyrer højtaler. har storer planer om B&W 700 eller 800 serien enden 704 eller 804... eller måske den kommenede signatur 40 eller 805D.

Så kunne det værer rart at vide hvor mange watt jeg har at leje med.

Mvh Bjarne.

Til top Vis LoChangore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoChangore

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 14 Oktober 2005 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Ja, det kan du sådan set godt.... Men det kræver at du har en del måleudstyr.

Men du kan nogenlunde regne det ud, hvis du kender forsyningsspændingen... Prøv med et voltmeter at måle denne.

Hvad er det for en hjemme strikket forstærker??? Og hvorfor er det vigtigt hvor mange watt den er på??? Det har jo INTET at gøre med om den kan trække tunge højtalere. Slet ikke...
Det vigtigste er om den kan levere noget strøm.

Jeg byggede for nogle år siden en The End fra LC Audio. Jeg dimensionerede den til ca. 60 watt, og mine HIFI-venner var flade af grin... Det var jo slet ikke nok!
Men... vi testede den mod en ellers RET kraftig forstærker, der ydede ca. 250 watt. Alligevel spillede min The End klart højest. Og hvorfor så det???

Jo.... For det første er det en KÆMPE misforståelse, at der skal så mange watt til for at spille højt. 50 watt er rigeligt, med mindre du spiller ekstremt højt. Det er der bare mange der ikke vil tro, for deres 120 watt JVC anlæg spiller jo ikke ret højt. Nej det er korrekt.
Problemet er bare, at de fleste forstærkere slet ikke kan levere de watt de lover. Eks den fiktive 120 watt JVC. Den vil formentlig kunne levere de 120 watt, i en ideel ohmsk belastning i et målelab, i ganske kort tid, og med en KÆMPE blæser til at afhjælpe overophedning.
Men en højtaler er ikke en ren ohmsk belastning. Langt fra. Og under normale forhold hjemme i stuen, kan den typisk kun levere 10-20 watt, før den begynder at give op. Se denne tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=30006

Prøv i stedet med en badevægt.... Hvis forstærkeren vejer godt til, er der chance for at forstærkeren er fornuftig dimensioneret, med en kraftig strømforsyning osv... Det er langt vigtigere end lovprisninger om mange watt!

Kan du evt tage et billede af indmaden, så kan vi vurdere hvor kraftig den er....

syska
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 December 2005 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

lol, ikke mere mere der skete med han undersøgelse :-(

// ouT

Til top Vis syska's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syska Besøg syska's Websted

Belsebub
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 December 2005 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Men hvis Watt slet ikke er en brugbar måleenhed, hvorfor opgiver producenterne så forstærkerens leveringsdygtighed i watt? Hvorfor ikke i noget brugbart? Og hvorfor understøtter højttalerproducenterne dette ved at skrive hvor mange watt de anbefaler til deres højttalere?

Tryk her for at se mit setup
Til top Vis Belsebub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Belsebub

syska
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2005 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Må guderne vide.... hvorfor opgiver bil producenter at bilen "kan" gøre 250, når du alligevel kun må køre 130? Fordi det sælger.... :-)

Nok næsten det samme med PC højtalere... det er jo også sygt de opgivelser på Watt der... *irkkk*

Men det med hvorfor det opgives sådan er der nok en mere klog person der kan svare på..

// ouT

Til top Vis syska's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af syska Besøg syska's Websted

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 December 2005 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

syska skrev:

Må guderne vide.... hvorfor opgiver bil producenter at bilen "kan" gøre 250, når du alligevel kun må køre 130? Fordi det sælger.... :-)

Nok næsten det samme med PC højtalere... det er jo også sygt de opgivelser på Watt der... *irkkk*

Men det med hvorfor det opgives sådan er der nok en mere klog person der kan svare på..

// ouT

Fordi bilen rent faktisk kan køre 250km/t. Modsat en forstærker fra fx bilka hvor der står : 5x300W <-- yeah right...

Nosferatu

Til top Vis nosferatu89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nosferatu89

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Sendt: 22 December 2005 kl. 17:14 | IP-adresse registreret  

tror det er fordi folk kender ikke ret meget til hvor mange ampere eller sådan en forstærker bør have, så hvis en firma skriver: 50 ampere i 8 ohm. er der jo ikke nogen ("normale" personer) der ved om det er godt eller skidt, og hvis du kun kan se hvor mange watt en forst. er på så ville det være dumt af højtaler firmaet og opgive max. belastning i nogen andet, ikke? så kort sagt: fordi den normale bruger ved hvad watt er og kander ikke til ampere...osv.
Til top Vis banz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af banz

Belsebub
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2005 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Hvorfor skulle den almindelig køber ikke kende til ampere? Den eneste grund til at folk ved hvad watt er, er at Elgiganten skriver "6x1000 watt" på folks tv skærme.

I folkeskolen lærer man da vel om Volt og Ampere, det er da helt almen viden (derfor ved jeg ikke noget om det). Watt er først noget jeg har fået forklaret i Gymnasiet.  Watt= Joule/sekund så vidt jeg ved, men jeg er desværre ikke så meget inde i det tekniske som mange af jer.

syska
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2005 kl. 17:21 | IP-adresse registreret  

nosferatu89 skrev:
syska skrev:

// ouT

Fordi bilen rent faktisk kan køre 250km/t. Modsat en forstærker fra fx bilka hvor der står : 5x300W <-- yeah right...

Nosferatu

Ja, men her levere Forstærkeren jo også X antal Watt under de rigtige forhold :-)

Bilen må/kan også køre 250 under de rigtige forhold :-)

// ouT

syska
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2005 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Belsebub skrev:

Hvorfor skulle den almindelig køber ikke kende til ampere? Den eneste grund til at folk ved hvad watt er, er at Elgiganten skriver "6x1000 watt" på folks tv skærme.

I folkeskolen lærer man da vel om Volt og Ampere, det er da helt almen viden (derfor ved jeg ikke noget om det). Watt er først noget jeg har fået forklaret i Gymnasiet.  Watt= Joule/sekund så vidt jeg ved, men jeg er desværre ikke så meget inde i det tekniske som mange af jer.

Say what? Watt må du da også have haft i Folkeskolen? Man lærer jo både om "watt, amp, volt, spænding, etc" så hvis din lære ikke også har haft noget med om Watt er der da noget galt... det er vel forbruget som jeg husker det :-)

Mange år siden jeg var i folkeskolen :-)

// ouT

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2005 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

ja selve det concept jeg mener er at forstærkere har da altid været opgivet i watt, så ville det da være mærkeligt at pludseligt opgive det i ampere, det ville nok afskræmme en kunde som ikke ved noget om det tekniske, men ved hvad 1 eller 300 watt cirka. svarere til/ det tror han og jeg ved godt 300watt kan være mange forskellige ting men, mange tror de ved 300watt(eller bare et eller andet) er meget derfor køber han produktet. det er bare selve konceptet i det og hvis i ikke kan forstå det, ja så er det måske pga. at det er en 13 årig der har skrevet det, nemlig "mig"! 

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 22 December 2005 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

syska: Jeg vil da sige at jeg også først lærte om watt nu her hvor jeg er begyndt på gymnasiet. Jovist, det stod i vores grundbog i folkeskolen, men vi har aldrig fået noget at vide om det ellers. 
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

banz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2005 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

vi har der lært godt nok meget grundlæggende om watt, men ikke om amp´ere og jeg går i sjette klasse....

syska
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2005 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
syska: Jeg vil da sige at jeg også først lærte om watt nu her hvor jeg er begyndt på gymnasiet. Jovist, det stod i vores grundbog i folkeskolen, men vi har aldrig fået noget at vide om det ellers. 

Selvf ikke, man lærer jo mere jo længere op i systemet man kommer...... :-)

// ouT

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 22 December 2005 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Nå LoChangore, er du blevet klogere?    

Ellers prøv dette: Find transformatoren og se, om der ikke står noget på den - noget med volt og ampere. Skriv det hele ned og post det her, så kigger vi på tallene og regner dine watt ud.

Og for at få strøm-aspektet med: Elektrolytterne (dåserne) - hvad står der på dem? - - - (noget med µF)

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 22 December 2005 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

I øvrigt, ikke for at være en lyseslukker, så tror jeg ikke at LoChangore svarer. Han har lavet det ene indlæg, og han har ikke været her siden den 15. oktober (se Profil)
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

syska
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2005 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

I know, tænkte jeg også da jeg skrev det første indlæg, men i det mindste er der måske nogle der er blevet lidt klogere på hvad det hele går ud på :-) Med mht Watt etc :-)

// oUT

boholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 22 December 2005 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Det havde jeg sq ikke lige set. Nå OK, han blev nok skræmt væk . . .

Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
Til top Vis boholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af boholm Besøg boholm's Websted

Belsebub
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2005 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

syska skrev:
Belsebub skrev:

Say what? Watt må du da også have haft i Folkeskolen? Man lærer jo både om "watt, amp, volt, spænding, etc" så hvis din lære ikke også har haft noget med om Watt er der da noget galt... det er vel forbruget som jeg husker det :-)

Mange år siden jeg var i folkeskolen :-)

// ouT

Jeg har ikke haft om watt i folkeskolen, da læreren ikke kunne andet end hvad der stod i bogen, altså intet om watt. Hmm.. er der noget galt? tja.. sådan er folkeskolen..

nosferatu89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2005
Sendt: 24 December 2005 kl. 10:29 | IP-adresse registreret  

syska skrev:
nosferatu89 skrev:
syska skrev:

// ouT

Nosferatu

Ja, men her levere Forstærkeren jo også X antal Watt under de rigtige forhold :-)

Bilen må/kan også køre 250 under de rigtige forhold :-)

// ouT

Hvis bilen er opgivet til at kunne køre 250km/t betyder det at du kan hoppe ned på motorvejen, strække højrebenet og nå de 250km/t.
Hvis en forstærker er opgivet til fx 5x300w BURDE det betyde at man tager hjem, sætter alle stikkene i og så burde man kunne spille med 5x300w. Men jeg gad da godt se en højtaler der kan klare 100w, med 500% forvrængning.

Nosferatu

Til top Vis nosferatu89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nosferatu89

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum