Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juni 2026 | 18:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: En uvidenskabelig test (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 05 November 2005 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige læst en test fra Stereophile som mest af alt ligner noget spændende fyldlæsning om rør- kontra transistorforstærkere:

Dette er fra et follow-up af testen
---------------------------------------

Fig.4 is the 25W solid-state amp again, now generating 7.6V p-p at the mike amp output. The 10W 300B easily beats it at 11.3V p-p (fig.5), and even the 4W EL84 amp excites the microphone to just beyond the level produced with the 25W solid-state amp, at 8.1V p-p (fig.6).

Fig.4 25W transistor amplifier plus Audio Note E speakers, fff chorus and orchestra from CD 1, track 2 of La Traviata.

Fig.5 10W 300B single-ended amplifier plus Audio Note E speakers, fff chorus and orchestra from CD 1, track 2 of La Traviata.

Fig.6 4W EL84/triode push-pull amplifier plus Audio Note E speakers, fff chorus and orchestra from CD 1, track 2 of La Traviata.

-------------------------------------------

Selve testen finder man her:

http://stereophile.com/features/357/index.html

Temmelig interessant læsning, men også temmelig ubrugelige resultater når man ikke ved hvilken transistor-amp der har været på slagtebænken.

Måske står det et sted i artiklen, men så er det godt skjult.
Hvis nogen finder det, må de gerne lige nævne hvilken der er tale om.

------------------

Men - nu kommer så et spørgsmål:

Bør test af forstærkere måles direkte som interaktion med en bestemt højttaler, eller en målemodstand?

Ingen højttaler vil jo være fri for selvinduktion, og lagring af signalet i nogen grad, og derfor påvirkes af dæmpningsfaktor i positiv eller negativ grad.

Visse højttalere konstrueres netop med henblik på en forstærker der ikke har 0 Ohm i udgangsimpedans og dermed kortslutter højttalerens eftersvingninger.

Hvordan bør sammenligningstests laves imellem rør- og transistorgrej?

Jakobf
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 November 2005 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Spændende, men jeg har slet ikke teknisk viden til at kunne deltage ordentligt i debatten. Jeg ved dog, at AN-E'eren er "designet" til 300B SE. Det står i alle fald på deres hjemmeside, men præcis, hvad det indebærer ved jeg ikke.

EDIT: Jeg kan ikke finde det igen på deres hjemmeside, så det er nok noget jeg har læst andetsteds... Jeg tror min kommentar bare skal ignoreres
Til top Vis Jakobf's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobf

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 05 November 2005 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Jakobf skrev:
Spændende, men jeg har slet ikke teknisk viden til at kunne deltage ordentligt i debatten. Jeg ved dog, at AN-E'eren er "designet" til 300B SE. Det står i alle fald på deres hjemmeside, men præcis, hvad det indebærer ved jeg ikke.

Den eneste måde du kan "tilpasse" en højttaler til f.eks. en trafobestykket forstærker (= serie impedans over 0.5 ohm (typisk mere)) er ved at sikre at højttaleren er impedanslineær med en værdi tilpasset udgangstrafoen

Med mindre det er producentens mening at forstærkeren skal påvirke højttalerens dæmpning, filtrering og amplitude i en eller anden kulørt retning

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 November 2005 kl. 19:17 | IP-adresse registreret  

Jakobf skrev:
Spændende, men jeg har slet ikke teknisk viden til at kunne deltage ordentligt i debatten. Jeg ved dog, at AN-E'eren er "designet" til 300B SE. Ja dette ser det jo også ud til udfra måleresultaterne i denne lille test...
Det står i alle fald på deres hjemmeside, men præcis, hvad det indebærer ved jeg ikke.

EDIT: Jeg kan ikke finde det igen på deres hjemmeside, så det er nok noget jeg har læst andetsteds... Jeg tror min kommentar bare skal ignoreres
Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 November 2005 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

En tråd der har relevans mht. teori og praksis med dæmpningsfaktor og trafoer i udgangen på forstærkere, er denne http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=31320&P N=1&TPN=1 som behandler emnet med returstrømme fra højttalerene.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes