Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juni 2026 | 22:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: hjælp!!! rør-forvirring (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Monolith-III
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 November 2005 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Efter at have købt nye parrede rør til min Beard CA-35 forforstærker stiger mystikken!!!

Når jeg monterer rørene som de angives i manualen, hentet fra Beard's egen hjemmeside er der intet output, værken fra liniesignaler eller riaa'en. Når jeg så fjerner det mest forstærkende rør i liniedelen, kommer der en smule igennem, fra både liniesignaler og riaa.

Når jeg bytter om på rørene fra riaadelen og liniedelen, kommer der hul igennem, på begge signalveje. Faktisk lyder det så godt at den midlertidigt har fået sat min hundedyre Sphinx Project Eight i skammekrogen. Der er en meget mere intim atmosfære over lyden, flydende, uproblematisk og med meget mere tydelighed i mellemtonen. Bevares den helt store mastodontdynamik i basen er der ikke, men det er s... ligegyldigt når det andet synger som det gør.

Mit spørgsmål er til røreksperterne, hvad f... er det som foregår med placeringen af rørene.

http://www.beardaudio.com/ca35ins.pdf

På linket ses layoutet som det skulle være.

Min nuværende position er at have byttet rundt, således at der i liniedelen fra oven sidder 83-83-82  og i phonodelen sidder fra oven 82-81-81

Som ovenfor nævnt sker der det at hvis man fjerner liniedelens øverste rør altså et 82'er rør, kommer der en smule signal igennem, hvis man så sætter røret i, kommer der en lille forstærkning som hurtigt resulterer i at forstærkeren lukker helt af for signalet.

Mystisk.

mvh. Asger

Til top Vis Monolith-III's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Monolith-III

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Lukket konto efter brugers ønske!

Bruger siden: 01 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 November 2005 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Øhh, hvorfor har du ikke bare ombyttet rørene i din forstærker med den rigtige type??

Det er lidt svært at rådgive dig uden et diagram, men typisk vil signalet fra mm og mc trafo ud skulle gå til et ecc83 rør for hver kanal, så er der sandsynligvis et ecc 82 fælles for de to kanaler.

Linjetrinet vil så få signal fra hver kanal i hver sit ecc81 rør, og så dele det sidste ecc82 rør, som så går til line out.

Mit bedste råd er at sætte de gamle rør i som de sad, og så sætte rørene i et efter et for at tjekke at alle de nye rør fungere som det skal.
Til top Vis TubeJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TubeJ

Monolith-III
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2005 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Hej Tube,

Tak for dit svar, det lyder som om du ved noget om rør.

Jeg har ombyttet rørene med de rigtige typer som angivet i manualen.

Problemet er at 3 af de gamle rør var slidt og et var uden identifikation.

På Beard's hjemmeside har han været så flink at lægge manualen ud på pdf. Det er det som linket refererer til i mit originale indlæg.

Lige nu får liniedelen 2x83 og en 82.

Til top Vis Monolith-III's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Monolith-III

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 12 November 2005 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Manualen ser også ok ud. Og jeg er 99% sikker på de ECC83 rør skal sidde i phono delen, så ud af linjedelen med dem.

Prøv altså at lade være med at sætte ECC83/12AX7 rør i linjedelen. Altså prøv som det står i manualen, men ingen rør i phono delen. Prøv så med en cd, evt også i tuner eller tapeindgangen for at se om det er omskifteren. Brug så det ECC82/12AT7 du har i linjedelen nu og byt om på hver rør i linjedelen med det rør, en efter en. Det ECC82 rør du har i linjedelen nu vandre altså fra den ene side af forstærkeren til den anden. Forhåbentlig er du ikke rendt ind i mere end et defekt rør, og så burde du kunne finde det på den måde.
(Du sætte altså 3 rør i linjedelen og skifter så med det ECC82 som sidder i nu)

Virker linjedelen er alt nemmere.

Har du de gamle rør endnu?

Monolith-III
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 November 2005 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

Hej der TubeJ,

Mærkeligt, men det virker stadig ikke, og måske er der bare et eller andet galt med eller også er forstærkeren modificeret. Eneste virkende kombi er i liniedelen 83-83-82

Phonodelen 82-82-81

Både linietrin og phono fungerer i den indstilling upåklageligt, uden brum, støj eller andre fejl.

Jeg bruger idag forstærkeren til at overspille min faders gamle og uvurdelige klassiske LP'er fra 50'erne til 70'erne og det er faktisk en virkelig lækker riaa Beard har fået bakset sammen. Nå men tak for inputsene TubeJ

TubeJ
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 November 2005 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Øhhhh nå.

Hmm, som jeg læser din sidste post har du nu 3 82 rør i forstærkeren og kun et 81 rør??

Er der så vildt meget forstærkning når du hører cd?

Måske er den blevet lavet i flere versionen, jeg kender faktisk intet til mærket, bortset fra at Dansk Audio Teknik vistnok solgte dem engang.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes