Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 00:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Gammelt versus nyt, en ’test’.. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Henrik5
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Det er sjældent man i fagbladene læser om hvorledes ældre komponenter klarer sig mod nyere.

Sædvanligvis indledes diverse flagblades tests af forstærkere med en  beskrivelse af den ny forstærkerteknologi/komponent, som ligger til grund for den nye model og man kunne således igennem årene forledes til at tro at udviklingen er gået meget stærkt i de sidste 20 år, med forbedringer i de respektive prisklasser, år for år. Man kunne derfor formode at de ældre stereoforstærkere burde være det samme værd idag som en IBM computer fra samme periode vil være. 

MEN, utroligt mange nyere, tilspillede og velanmeldte forstærkere (stereo eller surround) i 'næsten high end' kategorien, har i mange vidners påhør fået indiskutable lammetæsk af en mere end 20 år ældre forstærker (brugt integreret eller kun som eff.), som godt nok også kostede en månedsløn dengang, men som klart lyder mere ørevenlig, musikalsk, dynamisk og homogen, med smæk i bassen og styr på højttalerne end flertallet af de moderne forstærkere som vi er mange som har lagt ører til. Det gælder med forskellige højttalere, i forskellige rum, med forskellig lydkilder og igennem flere år.  Altså den gamle er bare bedre og lyder 'federe' end mange nyere forstærkere, synes vi!

Dermed ikke sagt at man ikke idag kan finde forstærkere som kan slå den gamle ud på nogle områder (oftest mere på detaljer/rum end musikalitet) , for sådanne har vi også hørt (specielt danske, sjovt nok), men de er stadig meget dyre! 

Måske har vi 'gamle' entusiaster også fået gamle ører..... 

DonJensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Oktober 2003 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Well said.....jeg er meget enig, jeg tror du har ret i det med "gamle" ører. Den lød man kunne li´ for f.eks. 10 år siden, er ikke den samme som idag, om den så er bedre eller dårligere, det er ikke til at sige.
Til top Vis DonJensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DonJensen Besøg DonJensen's Websted

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 18 Oktober 2003 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

nismo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 Oktober 2003 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har et eksempel på et ældre produkt der klarer sig fint blandt nye.

Mit signal starter i en Harman/kardon DVD15(2001) hvorfra det spæner til en processor ved navn ROTEL RSP966(2001)Og derfra til en Thule IA60(2003)forstærker der så levere det videre til Højtalerene,Og her bliver det spændende, Et par Avance Concrete200(ca.1984) Og resultatet er en rigtig dejlig lyd både til musik og film.

Så man skal efter min mening ikke være bange for at købe et par ældre genstande.hvis bare man kan li` hvad man høre spiller alder jo som bekendt ingen rolle.

Niels Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 18 Oktober 2003 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Niels Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Nielsen

trondberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2007
Lokalitet: Sverige
Sendt: 28 August 2007 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Jeg har både Rauna Ymer og Avance 180 concrete. De spiller fortsatt i dag bedre enn mange andre betydelig dyrere höytalere på markedet i dag. Disse höytalerne er etter min oppfatning og mine örer fortsatt forut for sin tid! Og har jo også etterhvert en stor historisk verdi.

Mvh

Trond

Til top Vis trondberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af trondberg

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes