| Forfatter |
|
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 18 November 2005 kl. 08:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
i en anden tråd blev jeg gjort opmærksom på denne:
http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=288
er der nogen her der har kendskab til 1210/1200 som hifi pladespiller?
jeg benytter en 1210 iøjeblikket og var egentligt på jagt efter en afløser, men måske den skal tjene mig lidt endnu!
|
| Til top |
|
| |
finn52 Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1380
|
| Sendt: 18 November 2005 kl. 16:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
garn Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 26
|
| Sendt: 23 November 2005 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
SL-1200/1210 mk2 er helt utmerket som hifi-spiller. Den ble i sin tid utviklet som hifi-spiller. At dj's senere tok den i bruk er mer et uttrykk for kvalitet. Men gamle myter lever vel i beste velgående.
Med litt tweaking blir dette en spiller som kan konkurrere med det meste under 20k. Sett på en god Denon pu, DL110 eller DL160 eller aller helst en DL103. Du kan også skaffe armdemperen fra www.kabusa.com Dette vil løfte armen opp i en helt annen klasse. For øvrig finnes det her en enorm mengde med tilleggsutstyr til SL1200/1210. Det meste handler om god lyd. Fremskaff en god platematte og eventuelt en platestrammer. Jeg lover deg at dette er en spiller du aldri vil føle behov for å skifte ut. Motoren er enormt kraftig og går i helt korrekt hastighet, nemlig 33 1/3. Det som virkelig fremhever spilleren er den enorme "timingen" i lyden.
På www.audioasylum.com i vinylavdelingen er det lange tråder hvor denne spilleren lovprises, se f. eks her: http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/457112.html og http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/messages/456505.html
Jeg vil tro at en godt oppsatt SL12100/1210 mk2 spiller i ringer rundt en tilsvarende priset Rega eller Thorens eller Pro-Ject.
|
| Til top |
|
| |
Moef Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 35
|
| Sendt: 23 November 2005 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener nu heller ikke at 1210'eren er så dårlig igen. Jeg har selv en gammel SL1200 MK2, og syntes personligt det er godt kram. Tonearmen er ikke af de letteste, men har fået fortalt, at den skulle være ok til en MC pickup m. en et noget stivere nåleophæng.
Hvilke for mig til at spørge lidt til pickup: Hvor stor forskel er der på high output MC pickup's som f.eks. en Ortofon MC-3 og så en lav output MC pickup m. forstærker? Er det vigtigt, at vælge en lav volt out MC pickup, ell. vil en MC-3 f.eks. lyde ligeså godt?
EDIT:
Vil en MC Ortofon MC-3 pickup passe godt / lyde godt på min gamle SL1200 Mk2?
Compliancen ligger ca. mellem min nuværende Ortofon NightClub E og så en MM stylus 30 pickup, som efter sigende skulle være en tand for blød til min tonearm.
Mvh. Moef
|
| Til top |
|
| |
garn Forum Bruger

|
| Sendt: 23 November 2005 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
En Ortofon MC3 er vel relativt stiv og skulle passe fint i denne spilleren. Har selv hatt denne pu, men i en annen spiller og det lød fint. Bevegelig armmasse på SL1200 er 12 gram og dette vil med din MC3 gi en ressonansefrekvens på 10-11hz, ganske perfekt.
Hva man velger av high output MC eller low output er vel mer et spørsmål om penger. Dersom din riaa ikke kan ta low output MC må du skaffe en stepup eller ny riaa som tar low output.
Lydmessig er det vel ofte et spørsmål om hva som foretrekkes av high eller lowoutput, det finnes ingen eksakte svar. Lowoutput pu'er er gjerne dyrere og har normalt bedre lydkvalitet. Unntak finnes selvsagt. Det finnes mange gode high output MC'er, flere Ortofon, Denon DL110 og DL160, Dynavector 10x2, 10x4 og Van Den Hul Grashopper blant annet.
|
| Til top |
|
| |
Moef Forum Bruger

|
| Sendt: 23 November 2005 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange Tak garn, jamen det er sød musik i mine øre. At MC3'eren jo så næsten er perfekt til min SL1200 arm. Men skal jeg bruge en RIAA til MC3 pickup'en? Jeg gik udfra, at 3.3 volts var nok til en normal phone indgang?
Moef
|
| Til top |
|
| |
garn Forum Bruger

|
| Sendt: 23 November 2005 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjør den rett i riaaen/phonoinngangen. 3,3 volt er ok for en mm-riaa. Jeg tenkte på low-output MC'er. da trenger du ekstra forsterkning.
|
| Til top |
|
| |
Moef Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2005 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa igen,
Jeg har fundet lidt flere oplysningen omkring min SL1200mk2 tonearm. Effektiv masse skulle være på 12 gram i følge manualen, og compliancen på f.eks. en Ortofon Stylus 30 er på 25 µm/mN. Og så stødte jeg på denne side: http://www.vandenhul.com/artpap/phono_faq.htm (nederst på siden), hvor der findes en nedre resonans tabel. Her ser det ud som om, at det vi har kaldt "en tung tonearm", fint kan bruge en stylus 30 enhed. Efter tabellen skulle resonans frekvensen ligge indenfor det tilladte - lidt over 9 hz. Vil i give mig ret i den antagelse, eller er jeg helt forkert på den
Hvis jeg kan bruge en MM pickup, så slipper jeg for at tænke på ny pladespiller, MC pickup, tranformator, RIAA m.m. :-)
Mvh. Moef
|
| Til top |
|
| |
garn Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2005 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Moef Forum Bruger

|
| Sendt: 28 November 2005 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Gran, tak for oplysningen, linket.. det må jeg lige tjekke, eftersom jeg ikke er overbevist omkring stylus 20, 30 endnu til min 1200mk2 arm - udfra egen læsning & erfaring. Jeg må lige tjekke linket, tak.
Moef
|
| Til top |
|
| |
Moef Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2005 kl. 03:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Garn, Jeg snakkede lige med en gut fra Kabusa.com, som følger op på det du siger, at en stylus 30 vil passe perfekt på technics armen. Dog har jeg endnu ikke fundet ud af, om det kun er deres "modified" Concorde modeller, som passer perfekt, eftersom det er dem han anbefaler i hans mail? Men som jeg ser det, er alle deres data (undtagen tracking ved 315hz), fuldstændig ens med standard data på en stylus 30. Laver de selv deres Concorde shells, eller kan disse stadig købe originalt fra Ortofon i USA? I hvertfald lader det indtil videre til, at jeg holder fast ved en Stylus 30 til Technics armen, som i følge Kevin slet ikke er så tosset som nogen siger. Og SL1200 pladespilleren har data som ofte kan slå en meget dyr remdrevet pladespiller ud af kurs, så det må da stadig sige lidt om, at det er Technics kram vi har fat i  Jeg gad godt nok gerne, og have fat i et "mod" kit til min Technics, a'la det der sælges hos Kabusa. O så få strammet lidt på tonearm egenskaberne. Men det med at lave deals - in the US, er jeg ikke helt vil med  Mvh. Moef
|
| Til top |
|
| |
garn Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2005 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hei Moef
Jeg har handlet med Kab flere ganger. De er knall seriøse. Det er ikke noe tull med dette firmaet. Selv når man velger den langsomste transportmåten, ordinær luftpost kommer varene i løpet av 4-6 dager. De skriver også ned verdien på varene så det ikke blir noe tull med toll og moms (iallefall for Norge). Betalingstjenesten de bruker er også god, det dukker ikke opp noen ekstra regninger.
Konklusjonen er at du kan handle trygt med Kevin hos Kab.
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2005 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Moef skrev:
SL1200 pladespilleren har data som ofte kan slå en meget dyr remdrevet pladespiller ud af kurs, så det må da stadig sige lidt om, at det er Technics kram vi har fat i 
Jeg gad godt nok gerne, og have fat i et "mod" kit til min Technics, a'la det der sælges hos Kabusa. O så få strammet lidt på tonearm egenskaberne. |
|
|
men hvis du er lidt DIY, så er det jo en let opgave at lave sådan en dæmpning. Jeg har skrevet projektet på min DIY liste .
Desværre er listen lang....
|
| Til top |
|
| |
Moef Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2005 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa kyhn, Okay, ja hvis man er lidt fingernem er det sikkert nemt nok. I hvertfald har jg været meget glad for min Technics afspiller. Har haft 2 stk. SL1200mk2, men solgte den ene for 1300 kr. (hvilke jeg har fortrudt i dag, eftersom de sælges for ca. 2500 i den blå)  Den stabile opbygning, hurtigstart, omskifter til 33/45 omd., lys ved nålen - er dejlige features. Jeg havde muligvis også en Rega Planar 2 ell. 3 på hånden, men efter jeg fandt ud af, at man manuelt skulle flytte en rem for at skifte omdrejninger, samt at kabinettet vidst nok ikke er ligeså glad for lyd der forplanter sig i rummet mht. resonans og feedback, så er jeg gået væk fra det med en anden pladerspiller. Jeg skal bare være 100% sikker på, at en compliance på 25microM - ikke er for blødt til technics armen. Kabusa.com sagde, at det ikke var noget problem - så nu er 95% sikker på, at købe mig en Ortofon stylus 30 nål, som har nøgen fine line slibning og fine data. Så slipper jeg for det med MC pickupper, som muligvis egner sig bedre til klassisk musik end pop rock. Og det med stepup RIAA som gør det hele meget dyrere, hvis det altså skal væere rigtig godt. Moef
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 29 November 2005 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Moef skrev:
Hejsa kyhn,
Okay, ja hvis man er lidt fingernem er det sikkert nemt nok. I hvertfald har jg været meget glad for min Technics afspiller. Har haft 2 stk. SL1200mk2, men solgte den ene for 1300 kr. (hvilke jeg har fortrudt i dag, eftersom de sælges for ca. 2500 i den blå) 
Den stabile opbygning, hurtigstart, omskifter til 33/45 omd., lys ved nålen - er dejlige features. Jeg havde muligvis også en Rega Planar 2 ell. 3 på hånden, men efter jeg fandt ud af, at man manuelt skulle flytte en rem for at skifte omdrejninger, samt at kabinettet vidst nok ikke er ligeså glad for lyd der forplanter sig i rummet mht. resonans og feedback, så er jeg gået væk fra det med en anden pladerspiller.
Jeg skal bare være 100% sikker på, at en compliance på 25microM - ikke er for blødt til technics armen. Kabusa.com sagde, at det ikke var noget problem - så nu er 95% sikker på, at købe mig en Ortofon stylus 30 nål, som har nøgen fine line slibning og fine data. Så slipper jeg for det med MC pickupper, som muligvis egner sig bedre til klassisk musik end pop rock. Og det med stepup RIAA som gør det hele meget dyrere, hvis det altså skal væere rigtig godt.
Moef
|
|
|
ja vi er meget enige om de fede ting ved spillen, jeg har dog besluttet at prøve en Denon DL 160 PU. jeg kører selv med en lidt fro blød nål pt, så jeg håber på et meget bedre resultat.
|
| Til top |
|
| |
Moef Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2005 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey garn, Jeg bliver mere og mere interesseret i Kevin's produkter til SL1200mk2 afspilleren. Han vil meget gerne sælge mig en Fluid Damper til min Technics, hvilke vil få den op i en klasse på mindst på højde ell. bedre and en Rega 3 arm. Og han sælger jo også specielle concorde modeller, som tracker bedre. Men det hele falder lidt til jorden, efter som jeg jo ikke er meget for at betale ekstra moms m.m. for forsendelse. Hvilken for mig til at spørge, Er der nogen af jer, som før har bestilt hos Kabusa.com, uden at betale moms - og hvor meget kostede forsendelse? NB: For i øvright leder Kevin (Kabusa.com) efter en erupæisk ell. dansk importør af hans produkter, så måske der var en forretning her i DK som er interresseret?  Mvh. Moef
|
| Til top |
|
| |
garn Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2005 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg bestilte forrige gang var verdien på drøyt 150$. På pakken som kom i posten var verdien antydet til 25$ slik at den passerte under grensen for moms i Norge som er på 200 kroner. Dette kaller jeg service. Det er heller ikke toll på hifiutstyr til Norge. Forsendelsen kostet ca 8$
Hvordan det er i Danmark vet jeg ikke, men reglene er sikkert ikke helt ulike de vi har her. Satsen på 200 kroner har stått stille siden 1975!!!!!
|
| Til top |
|
| |
Moef Forum Bruger

|
| Sendt: 02 December 2005 kl. 03:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok tak, jeg må se at finde ud af et eller andet :-) Jeg leder også efter plade rensemidlet "Permostat", men det er umuligt at få fat i her i danmark, men også i sverige.  Mvh. Moef
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 02 December 2005 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Moef skrev:
Ok tak, jeg må se at finde ud af et eller andet :-)
Jeg leder også efter plade rensemidlet "Permostat", men det er umuligt at få fat i her i danmark, men også i sverige. 
Mvh. Moef
|
|
|
Jeg hare lige købt Permostat her:
http://www.stoneaudio.co.uk/
De har mange rare sager for vinylelskere, og man kan betale med kreditkort. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Moef Forum Bruger

|
| Sendt: 03 December 2005 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
Moef skrev:
Ok tak, jeg må se at finde ud af et eller andet :-)
Jeg leder også efter plade rensemidlet "Permostat", men det er umuligt at få fat i her i danmark, men også i sverige. 
Mvh. Moef
|
|
|
Jeg hare lige købt Permostat her:
http://www.stoneaudio.co.uk/
De har mange rare sager for vinylelskere, og man kan betale med kreditkort. |
|
|
Hvad måtte du gi' i alt? Permostat startkit ell. refill? EDIT: Tjekkede lige dit link. Jeg havde været inde på sitet før, men transport til dk koster en formue, vidst nok kun med FedEx?! Selve Permostaten er vildt billig i england, men transporten er vildt dyr, så de ophæver hinanden  Mvh. Moef
|
| Til top |
|
| |