Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 04:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: SPACIBA : om sammenhængskraft i anlægget (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 28 November 2005 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Når vi bevæger os på det sværeste af alle områder indenfor lydreproduktionen,nemlig om det samlede anlæg formåer at "spille sammen med " andre dele af anlægget for at opnå hvad nogle kalder for synergieffekter, kommer vi ud i alvorlige problemer med at sige noget relevant.Det er som om alt er tilladt.

Denne forestilling vil jeg gerne nedpæle for istedetfor at accentuere behovet for at dvæle lidt ved om,der kun findes almindgyldigheder, når vi skal skabe sammenhængskraft i anlægget.

Sammenhængskraft betyder i mit analogicale univers simpelthen evnen til at den samlede lyd overstiger,hvad de enkelte komponenter selv kan performe. Mange tænker nok straks på kabling...nuvel..det er bestemt også en faktor, men ikke den væsentligste.

Den væsentligste faktor er at lære at lytte  korrekt..og jeg hører allerede ekkoet af de mange, der ikke fatter en hat af det, idet de fleste vel mener de lytter finno finno. Her nå jeg henvise til de mange indlæg, der har været i tråden :det digitale mareridt, hvor der overordnet er skiteseret nogle af problemstillinger ved ørets anatomi og hjernes kompensatoriske medvirken, når der lyttes. Kort sagt har konklusionen været den, at "det indre øre" så at sige kan tage skade af bl.a. digitallyd. Men der er også andre farer af mere konkret tilsnit: blot ved at der i for mange år lyttes til inkompetente anlæg(i børn- og ungeperioden) rummer en potentiel fare for den indre præference, der senerehen ofte udmøntes i en forkert tilgang til bl.a. transistorlyd, der aldrig bør være den foretrukne.Er den det er det min opfattelse,at den indre præference er idiosynkratisk underindstillet til en musikreproduktion, der i sit væsen er regressiv og dermed er bagudrettet imod den lyd,man er opfostret med.

Når vi skal bestemme hvori musiks sammenhængskraft består falder det os let.Derimod falder det de fleste for svært at bestemme det selvsamme, når talen går på sammenhængskraften i vor reproducerebde anlæg. Imidertidig har vi meget at miste, dersom vi ikke formåer det sidste.

Derfor skal jeg i denne tråd redegøre for hvordan man successiv opnår en evne til at skabe sammenhængskraft, idet jeg formoder, at alle siger(på russisk):

SPACIBA til den gode samnehængende lyd.

NB Spaciba betyder på russisk : jA TAK(TIL)

Til top Vis Analogical's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogical

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 November 2005 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Lad nu være med at fortælle, HVAD det er du vil fortælle !!!

Har du noget at fortælle - så fortæl det !!!
Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 November 2005 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Redaktøren skrev:
Lad nu være med at fortælle, HVAD det er du vil fortælle !!!

Har du noget at fortælle - så fortæl det !!!

rOLIG.dET KOMMER LØBENDE.Det er meget almindeligt at lave en indledning ift. det indhold,der kommer.Derforuden kommerder jo debat efterhånden

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 28 November 2005 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Se...på en og samme gang er det både nemt og svært at skabe sammnehængskraft.De fleste har nok prøvet at eksperimentere med kabler og der oplevet at Kabel x spillede bedre end kabel y. Ofte foregår den slags som AB tests og ender hyppigt med, at man vælger det af kablerne men synes lige den pågældende dag synes at lyde bedst. Noglegår så vidt,at der anvendes blindtest...og jeg kan garantere...at det ofte ender morsomt,dersom denne blindtest suppleres af en efterfølgende test,hvor navnene på kabler er kendte.Ekstremisterne bruger hunde til at lave detektivarbejdet(jeg har benyttet 2hunde til at spionere på digital nastering med fornemt resultat, der ikke efterlader nogen tvivl om dette dyrs fremragende lyttefærdigheder.

Se...dette med blindtest duer imidlertidigt ikke, da det ofte anvendes for at finde et enkelt leds mulige forbedring.Det er ikke muligt at lave blindtest på 4 forskeligge påståede referencesystemer tunet korrekt ind.Derfor er blindtest en slags halv løsning.

Den bedste løsning er at tage tyren ved hornene og erkende at det med at kunne lytte er en færdighed, der langsomt opbygges og modnes, men også -som jeg har advaret imod ved flere lejlighed ift. forstyrrelse og fejludvikling.

Se, et barn modnes efterhånden via opdragelse, men et barn kan også fejludvikles og må have psykologbistand.På samme måde med lytning: den modnes efterhånden, men kan komme så¨skidt fra start at en egentlig genoptræning kommer på tale.Se...da jeg jo synes alle skal opleve hvordan en korrekt justeret "indre præference" vitterlig medvirker til at ophøje lytningen.

Når disse forudsætninger er iorden er bliver det ganske meget nemmere at forstå hvorom sa,mmenhængskraften i anlægget består.

Sammenhængskraft vil jeg definere ved ..et givent anlægs vilje og evne til at formidle musik således at denne kraft modvirker at lytning bliver en hifi disciplin, men derimod en disciplin udi musik, hvor opmærksomhed nagles fast på musikken tvangsmæssigt , der når sammenhængen er 100% komplet udelukker ethvert smuthul til at henfalde til hifi parameterforbehold.

Når dette er tilstede er sammenhængskraften følgelig 100%

(fortsættes) 

Analogical
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 November 2005 kl. 00:12 | IP-adresse registreret  

Det er næppe længere nogen hemmelighed, at jeg giver udtryk for at lytning til musik som kvalitetslyd er noget, der skal læres. En af de ting, der skal læres er bl.a. sammenhængskraften, der gerne skal  kunne virke ved en art synergi.

Men inden dette stadie kan nåes er det helt nødvendig at man gør op med  ab test som den endelige metode til bestemmelse til fremskridt. Linn har i den forbindelse indført en tunedem tesdmetode, der handler om at lytte direkte til om man kan følge det enkelte instrument.Min kommentar til det er: duer ikke, da metoden alene tjener til at fokusere på en idiosynkratisk spillestil, hvor lyden bliver farvet i visse dele af frekvensområdet- i Linn's tilfælde oftest i øvre basområde, hvor Linn filosofien er en farvning af rytmeområdet, der i forhold til Rockmusik kan virke besnærende, men er en betoning, der i andre genre virker forkert.Nuvel pointen er at det kræver erfaring,rutine og en korrekt justeret*indre præference*at vurdere dette.Andre mærker har følgelig også deres lydfilosofi, men har dog ikke markedsført en lyttemetode markedsføringsmæssigt.Jeg mener råt for usødet at Linn's politik er yderst betændt og skadelig for særligt de mere urutinerede købere.Det skal understreges at denne kritik til trods besidder jeg en Linn troika pick up, der tåler at stå alene.Min LP12 har jeg skilt mig af med forlængst.

Konklusion på spørgsmålet om  ab test er overordnet set, at denne metode er uanvendelig som andet en meget grov grovsortering, der letter antallet af potentielle emner.

Derimod bør AB test indgå hjemme, allerheslt i veskelvirkning med langtidslytning, sidstnævte forhold også for at undgå at humørsvingninger etc. får en til at fejlvurdere.

(fortsættes)

ro_sonne
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 29 November 2005 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

Dude, jeg må tilstå det er for kedeligt. Jeg gider ikke læse det til ende.
Til top Vis ro_sonne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ro_sonne Besøg ro_sonne's Websted

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 November 2005 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

Analogical skrev:

Se...på en og samme gang er det både nemt og svært at skabe sammnehængskraft.De fleste har nok prøvet at eksperimentere med kabler og der oplevet at Kabel x spillede bedre end kabel y. Ofte foregår den slags som AB tests og ender hyppigt med, at man vælger det af kablerne men synes lige den pågældende dag synes at lyde bedst. Noglegår så vidt,at der anvendes blindtest...og jeg kan garantere...at det ofte ender morsomt,dersom denne blindtest suppleres af en efterfølgende test,hvor navnene på kabler er kendte.Ekstremisterne bruger hunde til at lave detektivarbejdet(jeg har benyttet 2hunde til at spionere på digital nastering med fornemt resultat, der ikke efterlader nogen tvivl om dette dyrs fremragende lyttefærdigheder.

Se...dette med blindtest duer imidlertidigt ikke, da det ofte anvendes for at finde et enkelt leds mulige forbedring.Det er ikke muligt at lave blindtest på 4 forskeligge påståede referencesystemer tunet korrekt ind.Derfor er blindtest en slags halv løsning.

Den bedste løsning er at tage tyren ved hornene og erkende at det med at kunne lytte er en færdighed, der langsomt opbygges og modnes, men også -som jeg har advaret imod ved flere lejlighed ift. forstyrrelse og fejludvikling.

Se, et barn modnes efterhånden via opdragelse, men et barn kan også fejludvikles og må have psykologbistand.På samme måde med lytning: den modnes efterhånden, men kan komme så¨skidt fra start at en egentlig genoptræning kommer på tale.Se...da jeg jo synes alle skal opleve hvordan en korrekt justeret "indre præference" vitterlig medvirker til at ophøje lytningen.

Når disse forudsætninger er iorden er bliver det ganske meget nemmere at forstå hvorom sa,mmenhængskraften i anlægget består.

Sammenhængskraft vil jeg definere ved ..et givent anlægs vilje og evne til at formidle musik således at denne kraft modvirker at lytning bliver en hifi disciplin, men derimod en disciplin udi musik, hvor opmærksomhed nagles fast på musikken tvangsmæssigt , der når sammenhængen er 100% komplet udelukker ethvert smuthul til at henfalde til hifi parameterforbehold.

Når dette er tilstede er sammenhængskraften følgelig 100%

(fortsættes) 

Jeg beklager meget, fister, men mage til ubrugeligt sludder skal man lede meget længe efter.
Jeg kan gå med til, at det kræver træning at udvikle specielle retninger i at lytte, men derudover...

1. Jeg har endnu ikke mødt et anlæg med sin egen vilje.
  2. Jeg kunne bestemt heller ikke tænke mig at der fandtes et anlæg, der kunne tvinge mig til at lytte på en bestemt måde. Jeg vil selv vælge, hvad jeg vil lytte efter, når jeg har lyst.

Jeg foreslår, du  tager en pause fra filosofierne og smutter til et par koncerter. På lørdag spiller Dio, Uriah Heep og Asia i KB-Hallen.... !! Ses vi ?

Har sendt dig en mail.
Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes