Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 02:35   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hvilken Picup passer min pladespiller? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 04 December 2005 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Hej

JEg er Ny inde i pladespillerverdenen, men ved dog at en god picup er påkrevet for at få det optimale ud af det.

nu er det så at jeg skal have en ny, men spørsmålet er om den passer min plov? jeg har kig på denon - 160
Ligenu sidder der en st-10j på, den sad på da jeg fik den(Brugt) så ved ike om den denon vil passer, kan i hjælper mig nørder (Kærligt ment)

sådan en satan der jeg har.

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 05 December 2005 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

.
.
Vi skal næsten have lov vide hvilken pladespiller du har stående!

Og så er det spørgsmålet om du skal have en moving coil eller en moving magnet pick-up?

Hvis din forstærker har en RIAA så er det nemmest med et moving magnet system.
.
.
Til top Vis hasselbaink's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselbaink

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2005 kl. 17:05 | IP-adresse registreret  

hasselbaink skrev:
.
.
Vi skal næsten have lov vide hvilken pladespiller du har stående!

Og så er det spørgsmålet om du skal have en moving coil eller en moving magnet pick-up?

Hvis din forstærker har en RIAA så er det nemmest med et moving magnet system.
.
.

Det er en Luxman PD 282 direct drive! Jeg ved har pt riaa ingang i forstærkeren, men overvejer at skrifte den ud, da den har fået visse problemer, og så ved jeg jo ikke om der er Riaa i den nye.

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2005 kl. 18:20 | IP-adresse registreret  

.
.
Uha, uha en direct drive plov - de plejer at have visse problemer med at isolere støjen fra motoren, men det betyder ikke at den ikke lyder godt. Jeg har mange gange lyttet til en gammel Mørch med direkte drev og den spiller kanon!

Jeg har selv haft både haft Tekni-fi K1 (eller var det en K3'er?!) og en Goldring MM'er siddende på min plov, det var en blandet fornøjelse...

Hvad vil du ofre på en pick-up?
.
.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 December 2005 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Og hvad spiller du ellers på. Forstærker? Højttaler?

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2005 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Forstærkeren er en meget gammel Musical Fideliti a1, fra firserne (er glad for den, men må skifte, da den har en del problemer Højtalere er lige nu B&W 602 mener jeg, dog skal de også skiftes engang i den nærmeste fremtid, men når man går i folkeskole tjerner man ikke ligefrem kassen.

Men jeg vil ofre 1000 og ikke mere, gerne billigere hvis det er...

Og moteren kan overhovedet ikke høres

All Vintage

Billedeupload guide

hasselbaink
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2005 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

.
.
Mit råd er: Kom så tæt på de 1000,- kr som menneskeligt muligt! Pick-up og højtalere er de mest markante komponenter i de anlæg, og det er her en forbedring mærkes mest.

Tekni-fi pick-up'erne er gode til rock og rytmisk musik. De hælder klart til den varme side og har en massiv bas/øvre bas som vil appelere til mange.

Et alternativ kunne være Ortofons MM serie eller Dynavector som er tættere på de 1000,- kr.

Jeg er klart til moving coil, sååå måske der er en anden herinde på forumet som er lidt mere up-to-date med mm'ere, kom frit frem...
.
.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 05 December 2005 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

Til det setup ville jeg købe en Tekni-Fi K1. Så har du musik for 495 kr. Og det er musik med meget stort M. Hvad den mangler i detaljerigdom har den i musikalitet.
Hvis det simpelt hen bare er for billigt, så har Goldring en PU til lige over 1000 hos Audio Consult. Den fås til 80 GBP på eBay. Den er absolut heller ikke tosset, men jeg tror ikke du blive gladere for den end for K1. Men det er jo selvfølgelig svært at teste på forhånd.

Hvis du en dag føler dig rigtig rig, så er Dynavector 10x5 rigtig fed. Men den koster 2000 kr, og du skal under ingen omstændigheder købe den før du er sikker på at den passer til tonearmen.

/vilmann

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2005 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

vilmann skrev:
Til det setup ville jeg købe en Tekni-Fi K1. Så har du musik for 495 kr. Og det er musik med meget stort M. Hvad den mangler i detaljerigdom har den i musikalitet.
Hvis det simpelt hen bare er for billigt, så har Goldring en PU til lige over 1000 hos Audio Consult. Den fås til 80 GBP på eBay. Den er absolut heller ikke tosset, men jeg tror ikke du blive gladere for den end for K1. Men det er jo selvfølgelig svært at teste på forhånd.

Hvis du en dag føler dig rigtig rig, så er Dynavector 10x5 rigtig fed. Men den koster 2000 kr, og du skal under ingen omstændigheder købe den før du er sikker på at den passer til tonearmen.

/vilmann

Der er mit probelm, Passer alle picups til alle Spillere? Og passer en såkalt Tekni til 500 til min, jeg ved det vireklig ike?

All Vintage

Billedeupload guide

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 05 December 2005 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Blandt andet fordi jeg pt. selv spiller med en Denon DL 160 vil jeg foreslå at du fortsætter med at hev den med i overvejeleserne, ikke fordi jeg bruger den, men fordi den til prisen er svær at overgå.

Den den fordel at den kan køre i mange arme, den er ikke så kritisk, og så vidt jeg husker er din arm lidt under mellemtung, hvilket den passer fint i.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Sendt: 05 December 2005 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:
vilmann skrev:
Til det setup ville jeg købe en Tekni-Fi K1. Så har du musik for 495 kr. Og det er musik med meget stort M. Hvad den mangler i detaljerigdom har den i musikalitet. Hvis det simpelt hen bare er for billigt, så har Goldring en PU til lige over 1000 hos Audio Consult. Den fås til 80 GBP på eBay. Den er absolut heller ikke tosset, men jeg tror ikke du blive gladere for den end for K1. Men det er jo selvfølgelig svært at teste på forhånd. Hvis du en dag føler dig rigtig rig, så er Dynavector 10x5 rigtig fed. Men den koster 2000 kr, og du skal under ingen omstændigheder købe den før du er sikker på at den passer til tonearmen. /vilmann

Der er mit probelm, Passer alle picups til alle Spillere? Og passer en såkalt Tekni til 500 til min, jeg ved det vireklig ike?

Den skal nok passe. Den er ikke rasende kritisk. Men hvis du er i tvivl, så følg sund's råd. Bliv ved samme model. Så går det ikke helt galt.

/vilmann

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 December 2005 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Tror så jeg bare vil prøve at bestille, så må vi se elelrs kan den jo sælges igen som ubrugt.

Hvor købes den Pickup henne?

All Vintage

Billedeupload guide

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 December 2005 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Du kunne også overveje en Grado. Kanon P.U til priser fra ca. 400,- og opad.

Mvh Michael

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes