Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 19:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Hjælp, min forstærker er måske brændt af! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
farbruun
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 07 December 2005 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

jeg har muligvis brændt min Arcam 8R forstærker af. Håber nogen kan hjælpe/afkræfte dette.

Det er sket er:

Jeg har tilkoblet min iPod til forstærkeren via en såkaldt "Apple universal Dock", der dybest set er en dock, der kan tilkobles anlæget og bruges til at lade i (hvis man tilkobler iPod laderen). Hvis man ikke tilkobler laderen kører man på iPod'ens batteri hvilket gør sig gældende hos mig. Dock'en og forstærkeren er forbundet via et simpelt kabel (jack/phono), hvor jeg har investeret i et lidt bedre af slagsen fra mærket Monster.

Igår da jeg slukkede anlæget stod den på aux (hvor dock'en er tilsluttet). Til morgen tog jeg min iPod ud af dock'en og gik på arbejde. Kæresten ville spille lidt musik - tændte cd-afspiller og så forstærker (der stod på 'aux' - til dock'en uden iPod).

MEN så skete det: Der kom støj fra forstærkeren, der efterfølgende begyndte at ryge (og en stank i lejligheden). Den blev straks slukket. Støjen opstod muligvis først da forstærkeren blev stillet om til cd.

Det skal siges at jeg ikke er sikker på at der er nogen relation til iPod dock'en. Kan nogen hjælpe her?

Er nu usikker på om den er brændt af. En hjælpen som person skrev:

Hvis du kigger ind i forstærkeren, så er det nok bare 1 el. 2 kondensatorer som er brændt af. Jeg vil råde dig til at pille strømmen fra, åbne kabinettet, og så se om det ikke passer...

En kondensator er en "tyk" cylinderformet ting med to forbindelser (ben) i bunden, til at forbinde den til strømmen. På denne måde burde du kunne redde din forstærker for maks. Kr. 100;-

Jeg er ikke 100% sikker på hvad vedkommende mener. Håber inderligt på, at nogen kan komme med input/råd så jeg måske kan redde min Arcam :-)

På forhånd tak.

Til top Vis farbruun's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af farbruun

farbruun
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 December 2005 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Ingen der kan hjælpe??

Er det et forkert "delforum" jeg har skrevet i ? Skulle det have været under "Andet" ??

Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 08 December 2005 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Det er det rigtige sted. Hvorfor folk ikke skriver ved jeg ikke.

Var det din højttaler der gav sig til at ryge? Hvorfor tror du forstærker er brændt af så?

Eller er det bare mig der skal se at få sovet ?

Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 December 2005 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Røgen har næppe noget med din IPod at gøre. Selvom indgangen på en forstærker f.eks. kortsluttes sker der ingen skade på den.

Grunden til at (næsten) ingen har svaret på dit spørgsmål er, at det er umuligt at sige hvad der er galt med din forstærker. Ja, det kan da godt være at en kondensator er brændt af, men det kan også være tusinde andre ting der er i vejen.

Mit bedste råd er, at du indleverer forstærkeren på et værksted, og får et tilbud på hvad en reparation vil koste.

farbruun
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2005 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen.

Har efterhånden forstået at det sandsynligvis er en tilfældighed. Det vil sige, at jeg ikke skal være nervøs for at bruge min iPod til anlæget når forstærkeren virker igen.

Jeg planlægger at smide den på værksted. Hifiklubben er vist et godt bud?

-og nej, det var forstærkeren og ikke højtalerne der begyndte at ryge

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes