| Sendt: 07 December 2005 kl. 21:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle,
jeg har muligvis brændt min Arcam 8R forstærker af. Håber nogen kan hjælpe/afkræfte dette.
Det er sket er:
Jeg har tilkoblet min iPod til forstærkeren via en såkaldt "Apple universal Dock", der dybest set er en dock, der kan tilkobles anlæget og bruges til at lade i (hvis man tilkobler iPod laderen). Hvis man ikke tilkobler laderen kører man på iPod'ens batteri hvilket gør sig gældende hos mig. Dock'en og forstærkeren er forbundet via et simpelt kabel (jack/phono), hvor jeg har investeret i et lidt bedre af slagsen fra mærket Monster.
Igår da jeg slukkede anlæget stod den på aux (hvor dock'en er tilsluttet). Til morgen tog jeg min iPod ud af dock'en og gik på arbejde. Kæresten ville spille lidt musik - tændte cd-afspiller og så forstærker (der stod på 'aux' - til dock'en uden iPod).
MEN så skete det: Der kom støj fra forstærkeren, der efterfølgende begyndte at ryge (og en stank i lejligheden). Den blev straks slukket. Støjen opstod muligvis først da forstærkeren blev stillet om til cd.
Det skal siges at jeg ikke er sikker på at der er nogen relation til iPod dock'en. Kan nogen hjælpe her?
Er nu usikker på om den er brændt af. En hjælpen som person skrev:
Hvis du kigger ind i forstærkeren, så er det nok bare 1 el. 2 kondensatorer som er brændt af. Jeg vil råde dig til at pille strømmen fra, åbne kabinettet, og så se om det ikke passer...
En kondensator er en "tyk" cylinderformet ting med to forbindelser (ben) i bunden, til at forbinde den til strømmen. På denne måde burde du kunne redde din forstærker for maks. Kr. 100;-
Jeg er ikke 100% sikker på hvad vedkommende mener. Håber inderligt på, at nogen kan komme med input/råd så jeg måske kan redde min Arcam :-)
På forhånd tak.
|