Tilbage til HIFI4ALL.DK 31. maj 2025 | 16:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Lade forstærker stå tændt - nødvendigt? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005
Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline
Sendt: 10 December 2005 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

G'awten i stuwen!
Jeg har gået og overvejet, om det har nogen betydning at lade forstærkeren og/eller cd-afspilleren stå tændt 24/7? Har det noget at sige at de altid er "varmet op"? Jeg ved at man gør det med klasse A, og jeg ved at røreffekter skal varme op først, men er det nødvendigt med fx en Luxman LV-103 med rør i forforstærkeren? Hvad med en transistor? Og er det nødvendigt med en ganske alm. CD-afspiller?

Altså: Vil der generelt være tale om en lydforbedring som funktion af at ens apparater står tændt? Og i så fald, vil den være hørbar?
Jeg har svært ved at afgøre om mit eget grej lyder bedre når det har stået tændt længe, eller om jeg lige har tændt det, og ville derfor godt høre andres mening om dette emne.
Til top Vis Krog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Krog

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 December 2005 kl. 22:26 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft lånt en Luxman L-530. Og den skulle gerne stå tændt en ½ - 1 time før den rigtig spillede.

[Pyramaze - Sleepy Hollow]
Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2005 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Kan du forklare "før den rigtig spillede"? Hvad var forskellen efter den ½-1 time?

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2005 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Den fik den varme Luxman lyd, inden da, var bassen mere "tynd" mere kold i lyden. Det er som der kom mere glød i musikken.

Den bedste måde jeg kan beskrive det på er:

Du tager en brænde ovn, og tænder den, det første stykke tid kan du se flammerne, men når der så er gået en halv time kommer varmen også, og det er først det er rigtig hyggeligt. Fantastisk metafor jeg fik lavet

Til top Vis XenoCypraZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XenoCypraZ Besøg XenoCypraZ's Websted

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

God metafor, for den beskriver faktisk ufatteligt godt.

Andre der har erfaringer med emnet?

XenoCypraZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2005 kl. 22:34 | IP-adresse registreret  

Krog skrev:
God metafor, for den beskriver faktisk ufatteligt godt.

Takker Sidder stadig selv og smiler af den.

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 December 2005 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Krog

Det er generelt en fordel at alt er gennemvarmt og klar, der er hørbar forskel. Men det kommer jo altid lidt an på hvordan setup generelt er sammensat. Med nogen setup kan man høre den mindste forskel, men et setup der står og buldrer bas af og lidt over det hele, der gør det nok ikke den store forskel.

Et setup i en fornuftig sammensætning, hvor man får rimelig god lyd ud, gør den en forskel og er hørbart. Med hensyn til den omtalte Luxman tror jeg at standby er okay, jeg husker ikke om den kan stilles standby???

Men du kan altid regne med som ovenstående skriver, at fra 1/2 til en hel time kræves der som minimum, før det spiller ordentligt. På dyre High End anlæg er det absolut meget mere fremtrædende, og der kan man tale om at aldrig slukke.

Men måske det var en ide at du prøvede dig frem, lad det være tændt i en uge og spil. Derefetr tager du en uge hvor du tænder når du vil spille. Og efetrfølgende skriver du her i tråden og fortæller os om resultatet - vi afventer dit resultat.

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

Krog
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2005 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Toftdahl: Det vil jeg da prøve at gøre..

En anden ting jeg tænkte på: Kan rørene i forforstærkeren ikke blive slidte af at forstærkeren er tændt hele tiden? Og hvad med de andre dele?

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 11 December 2005 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Hej Krog,

Jeg tror rørene blir slidte hvis forstærkeren står tændt. Ved osse, at man ikke skal lade Klasse-A forstærkere stå tændt, hvis du ikke bruger dem, for de kører jo for fuld knald hele tiden! Så det skulle elektronikken, ikke have godt af i længden. Min effekt har en omskifter på fronten, så jeg kan vælge mellem klasse-A og AB. Normalt slukker jeg forstærkeren om aftenen, men i weekenderne når jeg har fri, så sætter jeg den bare i AB inden jeg går i seng.......så er den hurtigt klar næste dag....

Men cd og nu osse min pre står dog altid tændt....

Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 December 2005 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Toftdahl, Dumbo (Brian) eller en af jer andre:

Kan i forklare de forhold det gør sig gældende ved en forbedret lydgengivelse når anlægget har stået tændt i en times tid?

I må meget gerne anvende formler og regler fra faget fysik, hvis det er nødvendigt. (Så bliver det hele lidt mere videnskabeligt)

I må ikke misforstår mig, Jeg tror på hvad i siger, men jeg vil gerne have en forklaring, som ikke kun er baseret på lytte-oplevelser.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

dumbo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003
Sendt: 11 December 2005 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg vil overlade det, til een af eksperterne herinde......jeg kan "kun" høre det.....  
Til top Vis dumbo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dumbo Besøg dumbo's Websted

Svinefar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 December 2005 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu også mit grej stående tændt hele tiden, ihvertfald i weekenden. Min CD står altid tændt, mens min lille 2*25 watt klasse A forstærker bliver slukket om natten, og mens jeg er på arbejde.

Lyden åbner sig og bliver mere uanstrengt. Får også et strejf af varme over sig. Det er mine indtryk.  

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 11 December 2005 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Jeg synes efterhånden at prisen på strøm afgør den sag. Jeg er enig i at apparaterne lyder bedst når de er lune, men det kan de vel nok blive på en times tid. Jeg tænder mine og lader lader dem varme op og slukker  dem når jeg ikke gider høre mere musik. Jeg har et stort hus og mindst tre anlæg og ville gerne at det hele stod tændt i min fritid, men så ville mit forbrug koste 4-6kr i timen og det har jeg sgu ikke råd til

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2005 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:

Toftdahl, Dumbo (Brian) eller en af jer andre:

Kan i forklare de forhold det gør sig gældende ved en forbedret lydgengivelse når anlægget har stået tændt i en times tid?

I må meget gerne anvende formler og regler fra faget fysik, hvis det er nødvendigt. (Så bliver det hele lidt mere videnskabeligt)

I må ikke misforstår mig, Jeg tror på hvad i siger, men jeg vil gerne have en forklaring, som ikke kun er baseret på lytte-oplevelser.

Er det slet ikke nogen, som vil/kan komme med et bud? Hasselhof, Kurt von Kubik, Groove eller en af jer andre kompetente brugere.

tub61
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 11 December 2005 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg havde mit anlæg konstant tændt den første 1 1/2 måneds tid ( producenten anbefalede en måned ) for dermed at "brænde" anlæget ordentligt til ( det kunne ses på el regningen )

- nu tænder jeg det først når jeg skal bruge det (og helst en halv time før ) , men syntes egentlig ikke jeg kan hører den helt store forskel på om den er varmet op eller er ( men det kan være det skyldes mine diesel ører  ).

Audia flight 2 INT + CD 2 - VA Beethoven BG + Velodyne DD12
Til top Vis tub61's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tub61

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Sendt: 11 December 2005 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Jeg kan da godt komme med lidt teori. Når vi taler om lyd så er det i forstærker sammenhæng tale om at små signaler (vekselspændinger med forskellig frekvens) skal forstærkes op til adskillige volt. De forkellige trin i fortærkeren henter deres energi fra en eller flere DC fosyninger.

For at trinene arbejder korrekt er der fastlagt såkaldte DC arbejdspunkter. Dette gælder rør såvel som transistorer. Disse arbejds punkter kan ikke forventes helt på plads fra kold tilstand. Eks.der står i service manualer at bias skal justeres på drift varm forstærker. Dette er bare et simpelt eks. Jeg ville let kunne overbevise enhver om at der er forskel på kold og varm tilstand vha. mine måleinstrumenter. Hvormeget det så betyder lydmæssigt afhænger af den der lytter og især anlæggets beskaffenhed.

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Fremmede
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 December 2005 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg vil mene, at man forlænger apparaternes levetid ganske markant. Intet kredsløb har godt af forskellige temperaturer. At lade stå tændt giver jo en stabil temperatur. Mit setup; Pre, pladespiller, tuner, DA og drev bruger omtrent 200 watt hele tiden. Kun når der er lyn or torden i farvandet trækker jeg stikket. Dog er mine effektblokke sat på standby. Jeg har ikke lyst til at betale for kontinuert drift af dem. ( 1200W ) i tomgang!

Jeg er ikke så glad for elregninger men jeg sparer på fjernvarmen!

mvh

Til top Vis Fremmede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fremmede

slotman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2005
Sendt: 11 December 2005 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Den mest fornuftige forklaring på forbedring i lyden, når anlægget varmes igennem, er at komponenterne i udstyret virker optimalt når de er varme. Ligeledes vil man kunne forlænge levetiden på komponenterne ved at lade dem stå tændt døgnet rundt (med rørforstærkere, klasse A forstærkere undtaget, da disse ofte bliver så varme at det vil reducere levetiden).

Men udstyr som CD, forforstærker, tuner mv, ja selv pladespilleren vinder ved at lade pladetallerkenen rulle døgnet rundt.

Det er min erfaring at langt det meste udstyr forbedres i step, hvor den første ½-1time selvfølgelig giver den største forbedring - igen efter 4-5timer, faktisk også efter et døgnstid eller så. Forbedringen kan bedst beskrives som at lyden "bliver varmere". Man kan høre flere microdetaljer, lyden får "mere magi" over sig. Ofte er lyden rå og kold i starten. Specielt på f.eks. klasse A forstærkere. Jeg har ligeså en klasse A-A/B omskifter på mine effekttrin, hvor jeg lader den køre i A/B når jeg ikke lytter, og A når jeg lytter. Men de er tændt døgnet rundt.

Et andet aspekt af det samme, er tilspilning af produkter, der kan have endog meget stor forskel på lyden. Meget mere end en kold enhed.

Mvh

Poul

Til top Vis slotman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slotman

RolfeZ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 December 2005 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

Hej.

Min Nakamichi PA5EII åbner også op - både i dybden og højden - og lyden bliver varmere, mere naturlig. Alt bliver bare bedre.

Det skyldes, at forstærkere er konstrueret så komponenterne passer sammen ved en given temperatur (drift). Eksempelvis vil transistorers overførselskarakteristik ændres ved forskellige temperaturer. Dioder og andre halvledere ligeså. Modstande er vist ligemeget, men kondensatorer har også bedst af at komme i gang så at sige. Jeg har hørt, at specielt elektrolytter har bedst af at have driftsspænding over sig hele tiden. Det er derfor bedst at have tingene stående tændte. Når man tænder kommer der som regel også lidt voldsomme strømme i starten, indtil ladelytterne er oppe. Mine lys dykker en smule, når jeg tænder for Nak'en, så den må sluge noget lige i starten.

Tænk på en kold bilmotor. Her passer delene ikke helt passer sammen i starten og før der kommer olie rundt.

Hilsen Rolf

Til top Vis RolfeZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RolfeZ

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2005 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Jeg kan da godt komme med lidt teori. Når vi taler om lyd så er det i forstærker sammenhæng tale om at små signaler (vekselspændinger med forskellig frekvens) skal forstærkes op til adskillige volt. De forkellige trin i fortærkeren henter deres energi fra en eller flere DC fosyninger.

For at trinene arbejder korrekt er der fastlagt såkaldte DC arbejdspunkter Hvad er et arbejdspunkt? Hvordan fastlægger man arbejdspunkt temperaturen?. Dette gælder rør såvel som transistorer. Disse arbejds punkter kan ikke forventes helt på plads fra kold tilstand Hvorfor ikke det?. Eks.der står i service manualer at bias skal justeres på drift varm forstærker. Dette er bare et simpelt eks. Jeg ville let kunne overbevise enhver om at der er forskel på kold og varm tilstand vha. mine måleinstrumenter Hvilket måleinstrumenter tænker du på? . Hvormeget det så betyder lydmæssigt afhænger af den der lytter og især anlæggets beskaffenhed. Jeg stiller spørgsmålene af ren nysgærighed og ikke andet.

mvh

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum