| Forfatter |
|
Krog Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
| Sendt: 19 December 2005 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
I disse dage, snakker alle om at deres anlæg skal lyde så analogt som
muligt. De søger efter en cd-afspiller (som jo er digital) som skal
lyde analogt, en forstærker som skal lyde analogt, en dac som skal lyde
analogt, og så videre. Men min opfattelse er, at man mister meget af
signalet når man kører med analoge signalkilder. Derimod er digitale
signalkilder bedre da man ikke mister nær så meget ved digital
overførsel. Har jeg ret? Og i såfald så fatter jeg bare ikke en skid af
"den analoge lyd er god"-emnet. For mig at se, er analog lyd et
tilfælde af for lidt signal. Og digital lyd er så et tilfælde af meget
mere lyd igennem signalet. Hvis det ikke er det der menes med analog
lyd, så forklar lige HVAD der menes for det fatter jeg simpelthen ikke
noget af.......
|
| Til top |
|
| |
brianm Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 656
|
| Sendt: 19 December 2005 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal jeg ikke gøre mig klog på hvordan signalbehandlingen foregår i apparaterne, men jeg er da af den opfattelse at lyd er analogt. Hvis man skal køre digitalt, skal den analoge lyd først konverteres til digital, og til slut i kæden, skal den digitale del konverteres til analog igen. Jeg mener så, at i hver af disse konverteringer vil der være et tab eller en "forvrængning" af signalet.
Men måske er det bare et holdningsspørgsmål...
mvh
|
| Til top |
|
| |
skruerselv Udelukket fra forum

heltny/cujo
Bruger siden: 05 Juni 2005 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 522
|
| Sendt: 19 December 2005 kl. 01:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man kunne køre et rent ufiltreret digitalt signal ud i højttalerne, ville det nok lyde som en blanding af = BZZzzz, bip bip, Schraai osv, men da man laver det om til analog (som en højttaler "forstår") vil man kunne høre musik.
Jo mindre digitalt signal der er "blandet" ind i det analoge, eller rettere, jo mere digitalt man får filtreret fra, jo mindre BZZzzz, bip bip, Schrai osv vil der være.
Jeg tror man skal se det lidt på denne måde: (Fjernsyn): billed=analog lyd og sne/forstyrelser er digital "lyd" - jo mindre sne på billedet, jo bedre billed.
De digitale medier har mange fordele, men fælles for dem alle (min mening) er at det kun er på teknikken/brugervenlighed/strøm, snakker man lyden, så skal alt digitalt signal laves så meget om til analogt som man kan - i store træk er det også det der gør den store prisforskel på f.eks CD-afspillere/DVD´ere.
I sidst ende er der en ting der altid vil være analog = dine højttalere. __________________ Behandler man det digitale signal ordentligt - lyder det analogt.
Sølv de rigtige steder - er guld værd.
|
| Til top |
|
| |
Jakobf Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 277
|
| Sendt: 19 December 2005 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
skruerselv skrev:
(...)I sidst ende er der en ting der altid vil være analog = dine højttalere. |
|
|
Og den oprindelige musik, der er blevet optaget - dvs. første og sidste led er nødvendigvis analogt.
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 19 December 2005 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jakobf skrev:
skruerselv skrev:
(...)
I sidst ende er der en ting der altid vil være analog = dine højttalere.
|
|
|
Og den oprindelige musik, der er blevet optaget - dvs. første og sidste led er nødvendigvis analogt.
|
|
|
Ikke al musik er analogt
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 19 December 2005 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Krog
Det folk efterlyser, er naturligvis en lyd der ikke har bivirkningerne fra digital lyd, som er nogle fejlsignaler, der meget gerne skulle være helt fjernet.
De gode ting fra digitallyden, som den store niveaupræcision, vil man naturligvis gerne bevare !
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 19 December 2005 kl. 10:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror at en af grundene til at analogønsket, er fordi "folk" ikke har de rigtige preferancer, de siger Analog=LP og Digital=CD/DVD og hvis det er sammenligningsgrundlaget, så vil jeg også vælge LP
Men Hvis man kigger lidt på fremtidsmulighederne så er der ingen tvivl om at fremtiden bliver digital. Vi må så bare håbe at man vælger et langt bedre format end de ringe muligheder der er i dag.
Jeg har selv et SS setup som er digitalt (kilder og pre er digitale) al lyd behandling forgår i det digitale domæne og analoge kilder kører gennem en AD konverter. og der er ingen tvivl i mine øre om at denne konvertering ikke er gavnlig, så her er det bedre med et rent digitalt signal.
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 19 December 2005 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg oplever tit, at folk forbinder den analoge lyd med en behagelig(læs=naturlig) og transparant lyd, som man kan lytte til i timevis uden lyttetræthed. Mange digitale medier og afspillere har stadigvæk en tendens til at kunne levere en dynamisk, men også pågående lyd, som trætter i længden. Så det analoge begreb er måske mere et sammenligningskriterie for lydgengivelse snarere end henvisning til en bestemt teknologi.
Lars
|
| Til top |
|
| |
R.P. Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 972
|
| Sendt: 20 December 2005 kl. 07:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med at man bliver lyttetræt af at høre fks en cd, det er jo fordi der mangler noget, det er jo skåret ud i små bider det hele, det kan aldrig rettes tilbage.
god analoglyd fra fks en pladespiller, ja der bliver man ik lyttetræt(hvis ellers komponenterne er sat ordentligt sammen)nettop forde at over og undertoner er bevaret, ik hakket i småstykker.
det høres tydeligt på perspektiv og rumgengivelse, noget som det digitale domæne aldrig kommer til at kunne gengive, nettop forde det er hakket i stykker, og har en begrænsning,på eks frekvens og dynamik.
Prisen for den analoge lyd er måske så lidt dårligere signal støjforhold, noget som man hurtigt glemmer når først man har oplevet god analoglyd! __________________ Med venlig hilsen R.P.
Analoglyd er nu bedst
|
| Til top |
|
| |