Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 12:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: MARK LEVINSON NO. 332.5 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 August 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 19 December 2005 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Jeg har set at der er en der har 1stk af overstående tilsalg her på siden til 25K.

Det har nok altid været lidt en drenge drøm at eje en mark levinson (eller en krell eller en accuphase), derfor er jeg gået hen og er blevet lidt intereseret i den.

Spørgsmålet er om der er nogen lydmæssig/økonomisk fornuft, for mig, i at købe den (syntes måske den er lidt dyr for en snart 10 år gammel model)?

Pt. kører jeg med en Zappulse 2.2SE og en Primare SP31. forforstærker/processor.

Hvad siger de kloge hoveder på forummet til den?

Til top Vis Jonnravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonnravn

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 19 December 2005 kl. 10:05 | IP-adresse registreret  

Det er muligt at modellen er 10 år gammel, (en Levinson bliver aldrig for gammel) men selve .5 opgraderingen er ikke. Opgraderingen blev lanceret som en mulighed for at komme tættere på den nyere serie inkl. No. 335 som er den direkte fornyelse af 332´eren. Opgraderingen bestod af udskiftning af print til de nye Arlon-typer som benyttes idag samt ændringer i de strømførende kredsløb. Overall gav en en forbedring i mikrodynamik og ikke mindst bas-respons, samt 50 watt ekstra i 8 ohm/100 i 4. Ifølge Stereophile er musikaliteten også forbedret både på 331.5 og 332.5.

Nu er det iøvrigt min vi snakker om, så jeg skal ikke blande mig yderligere. Det var bare ment som et indspark omkring teknikken og ikke mindst opgraderingen af apparatet.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 December 2005 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har også altid haft et eller andet for ML... Det er YDERST lækre produkter. Men lydmæssigt er jeg ikke særlig imponeret. Der er INGEN musikglæde i mine ører.
Køb hellere en ny DOXA. Se her:

DOXA 140 signatur   -   Kr. 15.000,-    

--
(vi tar innbytte ved kjøp av nye eller brukte produkter)

Kretsløsning og komponenter
Spenningsforsterkeren foregår "singel ended", som innebæerer en konstruksjonsmåte med å tilpasse forsterkerklangen til maksimal musikalitet, av mange kalt rørlyd.
Forsterkeren er uten sløyfetilbakekobling, noe som også bidrar til et åpent og klangrikt lydbilde, men dette stiller større krav til kvalitet på komponentene som påvirker lyden.

Det benyttes aluminium i hele kabinettet for minst magnestisk forvrenging og mekanisk jording av effekttransistorene for å unngå mikrofoni som kan blande seg med musikken.
Komponentene er optimalt plassert og gruppert, for å redusere indusert modulasjonsforvrenging. Konsekvent og optimal stjernejord har også redusert denne forvrengingsformen, med vesentlig mer detaljer i lydbildet som resultat.

For å få en lav drivende utgangsimpedans mot høytaleren, benyttes kraftige bipolare effekttransistorer, meget lavimpedante elektrolytter (Rifa) i strømforsyningen, og store transformatorer. Type utgangstransistorer og impedansen i strømforsyningen er det som reelt gir strømstyrken i en forsterker. Man kan redusere utimpedansen ved innføring av tilbakekopling, men dette medfører nye problemer og dermed ble lydkvaliteten dårligere ved lytteprøver i utviklingsarbeidet.

For at strømforsyningen skal kunne produsere drivstrømmen hurtig, måtte vi utvikle en likeretting med 16 stk. strømsterke (ultrafast, max 28 nanosek. bryttid, 310 ampere peak på hver) elementer i en spesiell konfigurasjon. Resultat : Et nytt jordpunkt, regulert og uavhengig av trafospenninger og pulsrespons, men mest vesentlig: En mykere og renere diskantgjengivelse.
Forsterkeren benytter gode presisjons-motstandere, ikke magnetiserbare, som åpner for mer informasjon i lydbildet.

Data

Inngangsimpedans:

1 megaohm/5pF

Utimpedans:

0,2 ohm max, 20-20khz

Båndbredde:

1hz-1000khz

140watt, 8ohm

BHD:

30,14,42cm

For mere tekniske spesifikasjoner, ta kontakt med Doxa på mail: doxa@doxa.no

Til 15.000,- får du en NY DOXA 140, der til hver en tid lammetæver en ML. Hvis du kan vente lidt, er der en DOXA 72 på trapperne. Den kommer så vidt jeg ved til at koste det samme, men "kun" med 70 watt (imod 140 i DOXA 140). Til gengæld skulle den lydmæssigt være et skridt foran.

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 December 2005 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Hej,

tja, jeg havde det lidt lige som dig.... det var en drengedrøm at eje en ML .... jeg er rigtig godt tilfreds med min 332.5 - svarer gerne på eventuelle spørgsmål. 

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 December 2005 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

Synes bare ML er lidt for kedeligt at lytte til. Der er ikke meget spræl i den!

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 19 December 2005 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Du skal nok bare høre et album med 'The Pogues', så kommer der lidt spræl.

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2005 kl. 14:31 | IP-adresse registreret  

Så lige at Bow sælger ud af deres effekttrin til samme pris.

Er der nogen der ved om det eventuelt kunne være en konkurrent til ML'en eller om den er helt ved siden af.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 19 December 2005 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:

Det er jo helt et spørsgmål om sammensætning af udstyret, jeg klager ikke, men jeg har også et dynamisk højtalersæt med spræl i, jeg kunne dog godt forestille mig at hvis man spændte dem for et par B&W, så kunne man måske godt gabe kæberne af led. Ting skal matches sammen.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 December 2005 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Kender for lidt til BOW til at udtale mig herom. Men endnu en gang... tag et kig på DOXA. Jeg har endnu ikke mødt nogen, der efter at have lyttet til DOXA har sagt noget negativt. Det har jeg til gengæld med både ML, BOW, Gryphon og hvad de ellers hedder.

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2005 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

hvorvidt nogen har udtalt sig negativt eller ej, gør vel ikke nødvendigvis et helt mærke dårligt - smag og behag er forskelligt.....

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2005 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Knoxville skrev:
hvorvidt nogen har udtalt sig negativt eller ej, gør vel ikke nødvendigvis et helt mærke dårligt - smag og behag er forskelligt.....

Absolut! Aldrig har jeg haft så meget og kontant smæk i bunden og et så stort lydbillede i såvel dybden som bredden, som med ML, men igen - jeg har aldrig hørt Doxa.

Der er helt sikkert drengedrøm over ML, men det er altså også andet end det.

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2005 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

L.B. - helt enig....  doxa har jeg aldrig hørt heller, men det skulle have visse kvaliteter, men udfra hvad jeg kan læse mig til at det mere i de øvre registre... det er dog læst, ikke hørt.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 19 December 2005 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Det er korrekt, at DOXA har sine største forcer i de øvre regioner... Her tror jeg aldrig ML kommer ti, at følge med DOXA. Der er kun en ting der duer, hvis man skal have styr på gengivelsen ved høje frekvenser, og det er 100% modkoblingsfri. Modkobling, høje frekvenser og drislske belastninger som en højtaler går ikke ret godt i spænd. Derfor er stort set alle modkoblede forstærkere kompenseret ved høje frekvenser, for ikke at gå i selvsving. Og det høres!!

Så kan man leve med at den aller aller dybeste bund er en anelse mindre stram, kan man til gengæld glæde sig over at resten af frekvensområdet er i topklasse. Det er et komprois jeg finder bedre, end at satse alt på den dybeste bund, og så ofre resten af toneregisteret.

Det sjove ved en DOXA er i øvrigt, at man ikke gider sidde og snakke om forskellige toneområder, gode og dårlige sider. Man nyder bare musikken. Og jeg må indrømme at Mark Knopflers guitar er blevet temmelig meget mere ægte, efter jeg har fået en Lauvland-konstruktion i hytten. Det skulle i prøve!
Til gengæld er ML helt sikkert god til andre ting. Hvis jeg skulle måle noget, elelr måske have en elelr anden reference, ville ML sikkert være fin. Den laver typisk ingen unoder... til gengæld er den i mine øjne lidt kedelig og giver ikke lyst til at finde flee plader frem. På den anden side kan man med ML altid være sikker på hvad man får. Det er et gennemarbejdet produkt, der ser hammer-godt ud! Jeg vil dog ummiddelbart tro, at den dyreste del af konstruktionen er mekanikken, og det er vel egentlig en skam i et elektronikprodukt!!

Hvorfor er der i øvrigt aldrig nogen der har turdet at lade deres ML dyste mod Kubikkens NAD3020'er??

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2005 kl. 16:06 | IP-adresse registreret  

Nu synes jeg at vi skal droppe den DOXA snak og lade mandens tråd i fred. Jeg tror ikke nødvendigvis at du har ret mht. Doxa kontra ML ,(hvis der er noget der hedder at have ret), og kan slet ikke se hvordan en 3020 kan blandes ind i dette - det er en helt anden snak. 

Jeg respektere dine præferencer, som du respekter mine, og vil afslutningsvis gerne høre hvilken ML du har sammenlignet med i et kendt rum- gerne i en PB så vi ikke hærger tråden.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 December 2005 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Knoxville skrev:

Nu synes jeg at vi skal droppe den DOXA snak og lade mandens tråd i fred. Jeg tror ikke nødvendigvis at du har ret mht. Doxa kontra ML ,(hvis der er noget der hedder at have ret), og kan slet ikke se hvordan en 3020 kan blandes ind i dette - det er en helt anden snak. 

Jeg respektere dine præferencer, som du respekter mine, og vil afslutningsvis gerne høre hvilken ML du har sammenlignet med i et kendt rum- gerne i en PB så vi ikke hærger tråden.

Nemlig! Der er ingen grund til at være mærke-fundamentalist... 

Juleagtig hilsen

Niels L. (Nilau)

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Fremmede
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Sendt: 19 December 2005 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Har forsangeren i The Pogues fået børstet tænder?

Jeg synes ikke at kunne genkende kedelig lyd fra ML. Jeg tror det handler om sammensætning af anlægget som sådan. Derimod har ML en lydfilosofi som er let genkendelig og en kontinuitet i Deres produkter, således at det man køber ikke afviger voldsomt meget fra en ældre model. De har f.eks verdens bedste kontrolforstærker  på programmet; 326S !!! Skal høres! Den absolut bedste der er lavet. At sammenligne Doxa og Mark Levinson er ikke helt nemt. Men et sæt "tunge" højttalere kan skille dem. Jeg ved godt, hvad der står af først.  Desværre Norge!!  Design falder også ud til ML,s fordel.

Så John, køb den Mark Levinson. Om den skal koste 25k afhænger af stand. Er lytterne skiftet samtidig med opdateringen? Ellers bør det nok gøres.

mvh

Til top Vis Fremmede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fremmede

Bikerman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 20 December 2005 kl. 01:01 | IP-adresse registreret  

Fremmede skrev:

At sammenligne Doxa og Mark Levinson er ikke helt nemt. Men et sæt "tunge" højttalere kan skille dem. Jeg ved godt, hvad der står af først.  Desværre Norge!!  Design falder også ud til ML,s fordel.

Tja, hvem fa.. vil også have en norsk forstærker... næ en EC som jeg har det... hov vent, den er jo også norsk  - tror bare jeg arbejder vidre...

Til top Vis Bikerman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bikerman

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2005 kl. 09:52 | IP-adresse registreret  

Nu da vi endeligt er tilbage og snakke om ML.

Hvad kan jeg så forvente mig i forhold til mit nuværende setup?

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2005 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Jonnravn skrev:
Hvad kan jeg så forvente mig i forhold til mit nuværende setup?

Uden at kende dit nuværende...

L.B. skrev:
meget og kontant smæk i bunden og et så stort lydbillede i såvel dybden som bredden

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Jonnravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2005 kl. 10:07 | IP-adresse registreret  

mit nuværende står i det første inlæg.

Men her er da lige en uddybning.

Primare SP31, Zappulse 2.2SE, hjemmebyggede højtalere med Thiel og Eton enheder, Denon dvd3910 og Silversonic signal og powerkabler, Teflar 2 højtaler kabler.

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes