Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 08:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Pladespiller overstyrer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 20 December 2005 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har anskaffet mig en pladespiller efter nogle år med lp'erne gemt væk på loftet. Den er nu sat op, og ja jeg valgte efter en del forsøg med andre muligheder, at monterer den på væggen :-)

Jeg oplever desværre et lidt underligt lydbillede. I relative simple passager, eks Dire Straits Walk of life intro intet problem. KLyder ligger klart og defineret i det meste af spektret. Tager jeg i stedet fat på mere komplekse passager så sker der noget underligt i den øvre mellemtone, og specielt på vokalerne. Det lyder ganske som dette område overstyrer. Altså som en gammel walkman der er skruet for højt op. Resten af lydbilledet står dog stadig rimelig klart. Jeg har prøvet med tre forskellige forstærkere, og resultatet er det samme.

Hvad kan årsagen til dette være? Slidt nål? Skidt opstilling? Hvad?

Det drejer som en Pro-Ject 0,5, og en TekniFi 3 PU. Det er købt brugt, og den har stået stille et halvt års tid.

Til top Vis musashi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musashi

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 December 2005 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Bommelum ... flere muligheder

a. slidt pickup

b. forkert nåletryk (for lavt skulle man kunne tro)

c. overstyring af indgang ... ved ikke hvor højt output din pickup har ...

d. skæv motering af pickup, forkert VTA, pladespilleren er ikke i vatter.

Det giver dig et par muligheder .. løsningen på b er at prøve at måle evt. hæve nåletrykket. c kan løses hvis du har en mm/mc omskifter på din Riaa/phono indgang. Denne kan så omstilles fra MC til MM, derved overstyres indgangen ikke ...

SATMIT 

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Sendt: 20 December 2005 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Er det også når du spiller lavt???
Så er mit bud at PU'en er slidt!

Ellers kan det være opsætning og resonancer. Hvis der er låg på spillen så prøv af tage det af!

Sørg for at den står på et godt solid underlag (Kraftig hylde) og sidder godt fast på væggen. Hvis det er en gips væg kan resonancer forplante sig gennem væggen, derfor kan afkobling være en mulighed, prøv evt. afkobling med kork.

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2005 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

@SATMIT

Super svar. 1000 tak.

Jeg vil straks kaster mig over lidt test, og se om nogle af dine forslag kan løse problemer.

Jeg kunne være lidt hældende til slidt PU, men sælger synes jeg var meget troværdig, og jeg tænker bare hvis den er slidt vil der vel være problemer over hele linien?

Casperm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 20 December 2005 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Du kan evt. prøve at sætte en anden plade på, og så finde den rille på skiven, hvor din DireStraits lydder godt. Hvis lydbilledet er fint der, men dårligt et andet sted på skiven, så er din Pickup nok monteret skævt i armen. Vinklen ind på pladen har stor betyding. Du skal bruge en skabelon til at sætte den op korrekt.

VTA er som før skrevet også vigtig. Eller stejler din nål i rillen eller styrtdykker. Derved kan den ikke opsnappe alle de infomationer der er i rillen. Dette lyder helt vildt dårligt - men kun i forskellige frekvensområder.

Var det overhovedt til at forstå????

Gog jul og nytår.

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2005 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

@soxen

Ingen låg på, og der er tale om dobbeltmuret væg, så det skulle være iorden.

Kork? mellem knægte og hylde? mellem hylde og spiller? hvor?

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 December 2005 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

musashi skrev:

@soxen

Ingen låg på, og der er tale om dobbeltmuret væg, så det skulle være iorden.

Kork? mellem knægte og hylde? mellem hylde og spiller? hvor?

Hej musashi

Drop korken i første omgang! Du skal først ha' de basale ting i orden.

Du har allerede fået en liste over punkter du skal tjekke. Men som du beskriver problemet, kan der være tale om flere 'fejlkilder'.

Har du udbalanceret armen (så den 'svæver') inden du indstillede nåletrykket? Det er ihvertfald en betingelse for at du kan indstille det korrekte nåletryk.

Hvilken RIAA bruger du? Som tidligere nævnt kan der være en MM/MC-omskifter. I dit tilfælde skal du vælge MM.

Er nålen HELT ren?

Forvrænger det lige meget i begge kanaler? Hvis ikke...så tjek antiskating-indstillingen.

Mvh.

Nilau

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 20 December 2005 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Ups, gik lige ud fra at de basale indstiller var OK

Du skal bruge en protractor til korrekt indstilling at pu, men det er ikke nemt, hvis man ikke er erfaren, skal man overlade det til en fagmand.

Surf evt. lidt på nettet om indstilling af PU  :-)   SE mere her: Enjoythemusic

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 December 2005 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

En lille opsumering

Jeg har nu taget skridtet og lavet en ordentlig hylde til pladespilleren. (Se billede under "byggebio")

Alt er i vatter nu - Den hænger på væggen og har fået en 40X60 badeværelsesflise at står på. Jeg har sat armen i vatter. Dewr er valgt "mm" på riaa indgangen.

Mht vægt på PU'en tager udgangspunkt i 1,7gram, men har ikke kunne verificere dette nogen steder? Antiskating vægten er sat efter det.

Lige et tillægsspørgsmål: Skal en PU spilles til efter længere tids stilstand?

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 20 December 2005 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

musashi skrev:

Lige et tillægsspørgsmål: Skal en PU spilles til efter længere tids stilstand? Nej, det mener jeg ikke.

Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 December 2005 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

Dej ligt at du lige startede denne tråd, Musashi! Har selv lige fået plov, og det kører heller ikke optimalt.
 Det her er altså ikke noget man lige smider op, og så kører det bare...

mvh S.R.
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 December 2005 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

musashi skrev:

Mht vægt på PU'en tager udgangspunkt i 1,7gram, men har ikke kunne verificere dette nogen steder? Antiskating vægten er sat efter det.

Nu kender jeg ikke så meget til Teknifi K3, men 1,7g lyder i underkanten. (jeg kan se at nogen anbefaler 1,7-1,8g ) Jeg ville nu prøve med 2g (husk at justere antiskating også). Det er bedre at køre med lidt for højt nåletryk end for lavt. Mange tror at sliddet er større ved højt nåletryk, men faktisk er sliddet større (og værre) ved for lavt nåletryk. Din beskrivelse af problemet kunne tyde på at nåletrykket er for lavt. Alternativt er nålen simpelthen slidt, det vil nemlig give samme oplevelse: manglende sporing med forvrængning til følge, hvilket i starten viser sig i kraftige passager.

soxen
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 21 December 2005 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Har du fået justeret pu'en ind?

S.R Vaughan
KT Radio er meget behjælpelige med at sætte din spille op (Måske mod betaling) Tal med Peter.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 December 2005 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Walin spot on .. lyder som dårlig sporing ... provokeret af kraftige passager i musikken.

Tror ikke personligt på VTA, idet denne skal være helt ude i hampen hvis det skal give så store problemer, og det er trods alt vanskeligt at forestille sig på bemeldte Project-spille.

Jeg kan anbefale at læse Jan Nielsens artikel om pladespilleren. Det er en grundig gennemgang af de forskellige elementer kan findes på hans hjemmeside ..

http://www.soundimage.dk/DANSK/Pladespiller.htm

Sæt pladespilleren op så den står 100% vandret - målt i alle retninger. Check herefter om pickuppen og armen er monteret korrekt i forhold til pladen. Læs Jan Nielsens artikel for en grundig indføring i dette.

Overhang skal være på plads ... nåletryk, antiskating, VTA mm. indstilles bedst muligt og man kan så lege videre senere ved at lytte sig frem - se også Jan Nielsens artikel for en beskrivelse af effekterne af VTA justeringer.

Det er en kunst at få en pladespiller til at yde 100% ... man kan dog relativt let nå 90% ved at følge Jan Nielsens artikel ... de sidste 10% kræver eksperimenter og dejligt mange lyttetimer.

God fornøjelse

SATMIT

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2005 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

@soxen

Der arbejds på sagen :-)

I bliver jo ved med at komme med parametre som jeg ikke anede fandtes . I den forbindelse vil jeg nævne, at min gamle Lenco L75 spillede fantastisk med eller uden ølslatter-Streetdance filtmåtte - placeret ovenpå et hjemmebygget bagladerhorn... Mon jeg vil få samme oplevelse idag... Hvis ikke rammen var flækket for nyligt, kunne jeg såment godt finde på at sætte den op igen...  

Jeg har overvejet, at få fagfolk til, at kigge på den. Men det er jo det sjove ved den her hobby. Trimning og tuning tilpasning nydelse. Det vil jo være det samme som at få andre til at pakke sine gaver op juleaften ik'.

@SATMIT
Fantistisk link du smed der. Nu ved jeg f.eks. hvad VTA står for:-) Rigtig god artikel som tager fat på nogle tunge emner i et forståeligt sprog. BTW hvorfor kalder folk det for en SPILLE? Det må da i det mindste hedder spiller?

Skal lige have leget lidt med med nåletrykket igen - skal nok give en tilbagemelding.

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 December 2005 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Mit bud er at gummiophænget som nålerøret sidder i, er blevet stift med alderen. Det er jo ikke diamanten for enden af røret der slides. Når
gummiet der bliver stift, kan nålerøret ikke bevæge sig rimeligt frit og være afkoblet massen i selve pickuphuset. Nu prøver den at få hele
pickuppen, huset og armen til at følge rillen - og det lyder grimt.

Der skal en ny PU til. Evt bare en forpart, hvis den kan skilles ad.

Du kan få en god ny PU til 500,- kr og op.
Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2005 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

kontrast skrev:
Mit bud er at gummiophænget som nålerøret sidder i, er blevet stift med alderen. Det er jo ikke diamanten for enden af røret der slides. Når
gummiet der bliver stift, kan nålerøret ikke bevæge sig rimeligt frit og være afkoblet massen i selve pickuphuset. Nu prøver den at få hele
pickuppen, huset og armen til at følge rillen - og det lyder grimt.

Der skal en ny PU til. Evt bare en forpart, hvis den kan skilles ad.

Du kan få en god ny PU til 500,- kr og op.

Kan det tænkes at det kan "tilspilles", da den jo har stået ubrugt hen i et stykke tid? Altså at gummeiet ligesom "stivner" og derfor skal blødes op?

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 December 2005 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Prøv at sætte spillen op efter Jan Nielsens anbefalinger i artiklen. Herefter må du så vurdere om problemet kan løses med den nuværende pickup.

Tilspilning kræves på nye pick-upper ingen tvivl om det ... og en motionering af pickuppen kan måske hjælpe maginalt på dit problem, men jeg tvivler meget stærkt på at det løser problemet.

De mislyde du hører er sporingsproblemer ... idet pickuppen bliver provokeret mere i musikkens kraftige passager. 

SATMIT 

musashi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2005 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet gradvist at øge vægten. Den ligger nu på 2,0gram og det har afhjulpet en del af problemet. Dog ikke i en grad hvor jeg får lyst til at hive 18års single malten frem. Refsvindinge Ale ville jeg mene.....

jeg har efter bedste evne kontrolleret Overhang, og den ser ud til at vær iorden. + - 0.5mm. VTA skræmme livet af mig da jeg ikke har den vilde lyst til at begynde og skille skidtet for meget ad. Det ser udmiddelbart ud til at huset sidder ret på armen...

Antiskating er stillet efter anvisning til nåletrykket, og er ok.

Er det forøvrigt almindeligt, at man faktisk kan høre musikken fra nålen, når alt andet er slukket? En lidt speciel oplevelse når man sidder i et stille rum, og undre sig over der er musik, og alt undtagen spilleren er sluket...

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 21 December 2005 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Musashi,

Prøv at kontakte lydbutikken ... de ved hvor højt nåletryk du kan køre med på den pågældende pickup. De plejer at være yderst hjælpsomme og er meget vinyl-kyndige. Hvis det hjælper at øge nåletrykket så er det 100% sikkert sporingsproblemer, der giver dig problemer ... så slidt pickup eller for lavt nåletryk er nok svaret vil jeg tro. Husk for lavt nåletryk er mere skadeligt end for højt (indenfor visse rammer naturligvis). Det du hører er at pickuppen hopper rundt i rillen, fordi den sporer dårligt ... prøv at forestille dig hvad det gør ved pladen over tid!

Hvordan måler du nåletrykket?

Og ja man kan altid høre svag musik fra pickuppen, selvom udstyret er slukket.

SATMIT

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes