Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 23:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Doxa - forforstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Simon R
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 22 December 2005 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Effektforstærkerne fra Doxa er ganske berømmede her på steder - hvad enten der er tale om ældre eller yngre versioner. Forstærkerversioner altså

Men hvad med forforstærkerne? Er der nogen, der har hørt dem?

Selv kender jeg dem kun af omtale, men jeg har læst det jeg nu kunne finde, og synes det lyder meget spændende.

Jeg er i gang med den langsommelige proces at skulle udskifte min nuværende pre - så derfor søger jeg noget inspiration.

Mvh.

Simon

Til top Vis Simon R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Simon R

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 December 2005 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

DOXA har altid været mest kendt for deres effektforstærkere. Forforstærkerne har altid stået lidt i baggrunden, og har heller ikke haft samme høje niiveau som effekterne.
Det er dog stadig ganske fornuftige konstruktioner, der ikke står tilbage for mange af de stor etablerede High End producenters produkter.

Jeg har snakket en del med DOXA fader, Knut Lauvland for nylig. Pt producerer han ikke nogen forforstærker. For som han siger: Han har ikke rigtig lavet noget han synes var interessant. Sådan er der ikke mange producenter der tænker... et gælder bare om at få solgt nogle produkter.
Men netop her er DOXA lidt anderledes. Produkterne udvikles som udgangspunkt til Knut's eget brug. At han så har stort held med at sælge til andre er jo kæmpe succes!! Men får han ikke strikket en forforstærker sammen han selv mener er interessant nok, så sælger han ikke bare noget middelmådigt.
Jeg vil dog uden at vide det med sikkerhed tro, at du kan bestille en forforstærker hos DOXA. Ring og snak med Knut og fortæl, at du gerne vil have eks en DOXA 014 eller en DOXA 07, så kunne jeg godt forestille mig at han vil bygge en til dig. Det er jo trods alt et lille "firma", hvor alt håndlaves på bestilling.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 December 2005 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Hej der !

Vis du har mod på det så lav en selv.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 22 December 2005 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Hurtig skrev:
Ring og snak med Knut og fortæl, at du gerne vil have eks en DOXA 014 eller en DOXA 07, så kunne jeg godt forestille mig at han vil bygge en til dig. Det er jo trods alt et lille "firma", hvor alt håndlaves på bestilling.

Der er nu altså noget "hyggeligt" over denne indstilling. Hvem forhandler egentlig Doxa i DK?

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 22 December 2005 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Der er ingen dansk forhandler af DOXA. Faktisk har der de sidste år heller ikke været nogen norsk forhandler (til trods for at DOXA er norsk). Der har nemlig slet ikke været nogen forhandler overhovedet!
Alligevel har Knut har rygende travlt med at bygge forstærkere, for rigtige DOXA-kendere er ligeglade... de har bestilt hans forstærkere alligevel... Man ringer bare til Knut.

Siger det ikke en del om produktet?? Hvor mange firmaer tror i kan have rygende travlt med at producere forstærkere på 2x700 watt til 16.000kr i disse dage, uden at have nogen som helst form for markedsføring eller forhandlere??? Nej vel... Det skyldes kun fordi DOXA er et produkt i særklasse! Forestil jer Mark Levinson, Krell osv uden markedsføring og forhandlere... .

Jeg er helt vild med denne indstilling. Det vidner om at man ikke laver forstærkerne for at score kassen (for det tror jeg såmænd sagtens man kunne, hvis man øgede markedsføringen og fik en masse internationale forhandlere). Men det tror jeg Lauvland er ligeglad med. Tror han går og hygger sig med at lave forstærkerne selv.

For nylig har Haugaland Audio dog fået forhandlingen i norge. Informationen er dog stadig ikke voldsom fyldestgørende, og de henviser selv til at man ringer til Lauvland.

Simon R
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2005 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Jeg tror jeg venter med at ringe til Knut. Jeg skal have mig en ny forforstærker, men jeg har ikke endelig besluttet mig for, hvilken det skal være.

Jeg kunne så godt tænke mig at høre noget fra Doxa, netop fordi effektforstærkerne er så roste.

Men eftersom jeg ikke selv har hørt noget fra Doxa køber jeg selvfølgelig ikke bare produkter derfra.

Når det så er sagt, så må jeg give dig - "Hurtig" ret i, Doxa er et firma med en fed profil: det lader til det er entusiasme og ikke bare penge, der driver ham. Det kunne rigtig mange producenter med kromfronte og reklamebudgetter desværre lære noget af

Bygge selv? Hvad havde du i tankerne nhj4? Kan man få Doxa som byggesæt eller er det noget helt andet du tænker på?

Jeg har da en loddekolbe og et multimeter, men jeg tror der skal være tale om noget meget pædagogisk, hvis jeg selv skal i gang.

Ellers nogle forslag til forforstærkere? Jeg har ca. 8000-10000kr.

Jeg har tænkt lidt på noget (brugt) Densen. AudioNote har også været overvejet. Gamut drømmes der stille om. RIAA er ikke et krav, men jeg bruger da stadig min pladespiller - af og til

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 23 December 2005 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Hej Simon

Doxa´erne "synger" rigtigt godt med passive preamps - jeg har selv prøvet en del. Den eneste aktive preamp, som jeg har oplevet gøre det ligeså godt (uden ulemperne ved passiv) er Rotels halvgamle forsøg på en highend pre: RHA-10. Den spiller fantastisk og er aldeles uden lydmæssige "aftryk".  En rimelig brugtpris må være mellem 2 og 3K.
Doxa´s egne forforstærkere syntes jeg egentligt er ganske middelmådige.

Mvh
Mike

Til top Vis MikeAalborg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MikeAalborg

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 December 2005 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Det med selv at bygge er ikke helt ved siden af. Det koster ikke ret meget at lave en fornuftig forforstærker. Og så længe du holder dig fra elektronisk styret volume, display osv... Så er det ret simpel teknik, der sagtens kan hjemmestrikkes!

Jeg har en forforstærker på tegnebrættet, men den står lidt i kø. Skal først være færdig med DAC og effektforstærkerprojekter.

Jeg ved i øvrigt, at det norske blad "Audio" havde stor succes med at matche en DOXA effekt med LC Audios første udgave af Frontline forforstærkeren.

Simon R
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2005 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Passive preamps tror jeg, at jeg går uden om. Primært fordi jeg gerne vil have en RIAA. Og jeg mener at en sådan kun kan kobles til en aktiv preamp. Men jeg tager måske fejl?

Selvbyg er jeg lidt nervøs for. Sidst jeg byggede noget, var det en strømforsyning til en modeljernbane. Og det er vel 15-20 år siden

Så har jeg engang været med til lidt delefilterleg, men det var ganske useriøst.

Desuden er der hele problemet med finishen. Jeg kan se at andre brugere her på forummet kan lave MEGET lækre ting, men jeg har hverken værksted eller værktøj.

Byggesæt er selvfølgelig altid en mulighed - jeg læste lige i en anden tråd, at den nye GamuT ikke indeholdt noget som en selvbygger ikke selv kunne lave.

Men i så fald skal jeg have hjælp - mere end jeg allerede har fået

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Sendt: 23 December 2005 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Hej der !

En pasiv er nem at bygge og en ria del kan sættes til uden problemer

her er et billed af den jeg køre med, der er 6 ingange en ud.

Der blev nævnt en Rotel RHA-10 vis det er den pasive vil jeg ikke anbefale den har hørt den  den agtive har jeg ikke hørt her hjemme men i butkerne har jeg hørt den tynd lyd.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

Hurtig
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 23 December 2005 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Det med finish er intet problem. Bestil færdige kabinetter hos eks www.audiokit.it
Her får du et kabinet til en froforstærkler til ca. 250 inkl forsendelse i fin og lækker finisg. Mod et ekstra beløb, kan mange af kabineterne leveres med 10mm sleben alufront. Det ser godt ud!!

Hvis du byger passiv, skal du bare have en attenuator. Den fås færdig til ca. 1000,-. Dertil en omskifter i hæderlig kvalitet... Og så skal der loddes en masse ledninger.

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 23 December 2005 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Den passive Rotel hedder RHC-10 og lyder bestemt ikke godt. Men jeg syntes bestemt ikke RHA-10 lyder tynde eller slank - men den tilføjer heller ikke noget til signalet. Sammen med en Doxa effekt går det efter min mening op i en højere enhed. Uden at jeg har hørt det, så ved jeg at mange har haft stor fornøjelse af, at gå i den stik modsatte grøft og anvende en rør-pre.

DIY passive kan være lidt tricky´e impedansmæssigt, men et 10K pot passer rigtigt godt med Doxa´er.

God jul og godt nytår
Mike

MGPProjectS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2004
Sendt: 23 December 2005 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Minder lidt om den filosofi der ligger bag danske http://www.archos-audio.com som var testet under "hjemmebesøg" i High Fidelity i 2001

De bygger på bestilling og tweaker selv lytterum mv. i fællesskab med kunden. Desværre er prisklassen også en lidt anden end Doxa, 2 Archos Black Mirror poweramps og 1 Archos Black Mirror dualmono preamp til 160.000 i 2001

www.MGP-ProjectS.com | High End for mindre end 50k.
Til top Vis MGPProjectS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGPProjectS Besøg MGPProjectS's Websted

Toftdahl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2004
Sendt: 23 December 2005 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

Ja der laves nogle interessante ting hos denne Knut, men lidt svær at finde.

Fandt også lige hjemmesiden - gamle data slettet.

http://www.haugalandaudio.no/

Med venlig hilsen

Jørgen Toftdahl

Til top Vis Toftdahl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toftdahl

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 December 2005 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

Hmm har manden ingen hjemmeside eller andre steder hvor man kan læse om hans arbejder?

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

MikeAalborg
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 23 December 2005 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Doxa & Knuts nye side:

http://www.haugalandaudio.no/

Mvh
Mike

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 December 2005 kl. 23:48 | IP-adresse registreret  

MikeAalborg: Du er en helt. Kunne ikke finde den *S*

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Simon R
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 December 2005 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Hvor finder man så diagrammer og vejledninger til en preamp?

Hvis jeg alligevel skal til at rode med det selv, så kunne det være sjovt med en rørpre?

Gør det projektet sværere, eller kan det stadig holdes simpelt?

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Sendt: 28 December 2005 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

@Simon R

Du kan faktisk købe et kit: http://electronics.dantimax.dk/Kits/11317524212.html

Og mere her: http://electronics.dantimax.dk/Kits/index.html

Det er en dansk hjemmeside, selvom det står på engelsk.  

EDIT: Dejligt simpelt at se på, med ét enkelt rør, der er fælles for begge kanaler.
Du løber altså ikke ind i problemer med at skulle matche to rør.

Simon R
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 December 2005 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Damn! Nu blev jeg lidt klogere og meget mere forvirret.

Hvis jeg skal lave noget selv, så skal jeg vide mere, således at jeg ikke bare reduceres til loddemaskine. Jeg ville gerne have en eller anden form for indsigt i hvad jeg laver.

Så der er vel ikke andet for end at kigge på diverse DIY-sider.

Det eneste problem med DIY - som jeg ser det - er at man ikke på forhåd kan lytte til de ting man laver. Og at man derfor let bliver offer for det psykologisk element - altså at har man brugt meget tid og meget dyre komponenter, ja så SKAL det lyde bedre.

Men nu tror jeg, at jeg går i tænkebox.

Jeg skal i hvert fald have fundet mig en ny forforstærker - det holder jeg stadig fast i

Tak for alle de gode inputs

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum