Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 14:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Denon DL-160, højt nok output? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 December 2005 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Jeg overvejer at købe en Denon DL-160 til min snarligt hjemkomne Thorens TD150MkII (min første pladespiller siden en Rega Planar 2 i slutningen af 80'erne).

Da Denon'en har et forholdsvist lavt output (1.6 mV) for en high-output pickup, vil jeg så få nok volume gennem min Creek 5250? Jeg er ret sikker på at indgangen svarer til en OBH-8. Her er nogle data:

MM PHONO SENSITIVITY AND IMPEDANCE 3.5mV 47k ohms

"The cartridge load is set at 47k ohms and 200pf"

"The overall gain is 37 dB"

Når jeg lytter til CD er der rigeligt med lydtryk når volumeknappen står ved "kl. 9".
Hvis jeg lytter til phono indgangen (uden musik) er støjniveauet acceptabelt ved "kl. 12" men generende "kl. 1".

Vil Denon'en fungere eller skal jeg vælge en pickup med højere output (4-5mV)?

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 December 2005 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Det vil gå fint. Har kørt DL-160 i mange år med en forstærker med 2.5mV følsomhed, og den halve dB op til 3.5mV kan ikke gøre den store forskel.

p.s. nu er der en Ortofon MC15superII på min arm, og forskellen er kolossal. Men så skal du have en step-up eller en NAD PP-2....

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 30 December 2005 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

Okay, det har åbenbart ikke den store betydning.

Hmm...Skulle Ortofon'en være så meget bedre end Denon'en. De ligger ellers prismæssigt ikke langt fra hinanden.

Indtil videre vil jeg holde mig til en high-output p.u. til jeg får råd til en tilfredstillende MC+step-up combo.

Jeg må indrømme at jeg er lidt varm på DL-160. Er tiden løbet fra den?

Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 30 December 2005 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Er tiden løbet fra den?

Tja..jeg brugte en i 10 år, og skiftede til Ortofon og fik mindre rillestøj, bedre dynamik, mere "liv". Et kup, synes jeg selv. Jeg gør en hel del reklame for den her på hf4all, da mange kun taler om Denon, Rega og Teknifi. Men MC15superII og lignende modeller er i en anden klasse, undskyld.

Ortofons high output modeller har større nålemasse, og jeg har ikke hørt dem. Men en NAD PP-2 er fremragende. Lad dig ikke snyde af den lave pris - den giver dig mulighed for at vælge en low output model, og gevinsten ved det valg overstiger LANGT det mulige tab ved en billig step-up/phonoforforstærker som NAD pp-2. Jeg har kørt med en pp-1 i lang tid, og var meget tilfreds.

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 30 December 2005 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Er tiden løbet fra den?

Tja..jeg brugte en i 10 år, og skiftede til Ortofon og fik mindre rillestøj, bedre dynamik, mere "liv". Et kup, synes jeg selv. Jeg gør en hel del reklame for den her på hf4all, da mange kun taler om Denon, Rega og Teknifi. Men MC15superII og lignende modeller er i en anden klasse, undskyld.

Ortofons high output modeller har større nålemasse, og jeg har ikke hørt dem. Men en NAD PP-2 er fremragende. Lad dig ikke snyde af den lave pris - den giver dig mulighed for at vælge en low output model, og gevinsten ved det valg overstiger LANGT det mulige tab ved en billig step-up/phonoforforstærker som NAD pp-2. Jeg har kørt med en pp-1 i lang tid, og var meget tilfreds.

Lige et indspark...

Glem den der Nad PP RIAA, den er ikke pengene værd, og aldeles ikke anbefalesværdig i nogen form! - dette er ikke skrevet for at genere nogen, blot en konstatering.

Og til Jazzmann: Kig dig lige omkring på brugtmarkedet, der kan du få rigtig - rigtig megen RIAA vellyd og ydelse for omkring 1000 kroner, og glem det der med alder på pre-ampen - intet revolutionerende er sket i RIAA markedet de sidste 10-20 år. Pøj-pøj. 

Mvh/Mik112

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 31 December 2005 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Uha, nu skulle denne tråd jo ikke handle om preamps - men jeg er ENIG med Mik112 i at der intet revolutionerende er sket i de sidste 10 år. MEN jeg er UENIG mht. NAD pp-1 eller pp-2. Jeg har faktisk lavet sammenlignende lyttetest med en Mantra Sound (som vel ville være OK efter dine standarder) og en intern pre i en god forstærker, og NAD´en klarede sig ganske overbevisende. Selvfølgelig kan det nok fås bedre - min pointe er at hvis man har 3000 kr, er det efter min mening MEGET bedre at bruge 2000 på pickup og 1000 på pre end det omvendte. Der sker altså meget mere i selve transduceren, når man smider nogle flere penge efter den, end der gør i forstærkeren!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes